Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
7-9 jr --- Beginnende onderwijsgevenden --- Lesgeven --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Stagiair --- Dutch literature
Choose an application
De Kraai is leraar Nederlands op een school voor beroepsonderwijs. Binnen een paar jaar zal hij van zijn welverdiende rust kunnen genieten. Als hij echter het slachtoffer wordt van een uit de hand gelopen grap, slaan bij hem de stoppen door of is het zijn ware aard die naar boven komt? Een leraar Nederlands (54) op een beroepsschool schrijft in de ik-vorm zijn ervaringen neer. Hij is ervan overtuigd weinig te kunnen betekenen voor de taalarme allochtone leerlingen, koestert cynisme als overlevingsstrategie, doet min of meer geamuseerd verslag van de intriges met collega's en (onder)directeurs. En hij citeert overvloedig de ongenspireerde en vaak ronduit racistische gesprekken in de lerarenkamer. Af en toe wordt een tipje van de sluier gelicht over een pijnlijk voorval waarvan De Kraai, zoals zijn bijnaam luidt, het slachtoffer is geworden. Wat de lezer meer intrigeert, is de terugkerende bizarre vermelding van 'mijn leerling' - de enige waar hij zijn energie wl wil in stoppen. Als er Dan ook ergens sprake is van de kelder controleren, begin je al na een derde van de roman (die zich per slot van rekening afspeelt in het land van Dutroux) iets te vermoeden. Het boek springt inderdaad heen en weer tussen het (gegrond n ongegrond) gekanker van een bepaald type onderwijsmensen - iets wat men vroeger een zedenroman zou hebben genoemd - en een eigenlijk pas naar het einde toe bloedstollende thriller. Met de nadrukkelijke bladzijden erbij over de relatie van de leraar met zijn moeder en zijn traumatische zoektocht naar zijn vader, die kort voor hij zes werd is verdwenen en hem al eerder in de steek had gelaten, kun je van een psychologische thriller spreken. Toch is die term te vleiend, want daarvoor is het personage van de leraar te wazig. Wat je van hem te lezen krijgt, is zo heterogeen dat hij meer lijkt op een kunstfiguur, een onwaarschijnlijk spreekbuisconglomeraat dat allerlei meningen over God en de wereld, het (beroeps)onderwijs en de multiculturele samenleving ten Beste geeft. Dat was dan allicht beter een gedifferentieerd essay of een theaterstuk geworden, en niet de ene, banale en zo herkenbaar 'realistische' kant van een roman die op twee benen hinkt. De bloedstollende kant (om niet te veel te verraden) is dan weer erg geforceerd, sensatieziek en tegelijk zwaar tweedehands. Wie de portretfoto op het omslag als die van de Amerikaanse antropofaag Albert Fish heeft herkend, krijgt in het slothoofdstuk her en der bijeengesprokkelde tekst en uitleg. Van een verontrustende en confronterende roman die, zoals de achterflap beweert, "de westerse moraal onderuithaalt" is er allang geen sprake meer. De auteur heeft alles verklaard. En op bladzijde 92 lijkt de verteller perfect te karakteriseren wat er aan De leraar schort: "Misschien lees ik geen Vlaamse romans omdat ik ze niet geloofwaardig vind."
genre-thema"">
Choose an application
School management --- Netherlands --- Nederland --- 720 Onderwijs --- 450.49 --- 750 Onderwijspersoneel --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsvernieuwing --- Overige onderwerpen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Education and state --- Education --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen.
Choose an application
450.7 --- 456.1 --- Gesprek --- Gesprekstechnieken --- Leerling-leerkracht/interactie --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Leraren --- Mondelinge communicatie --- Mondelinge taalvaardigheid --- Nederland --- Nederlands --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Relatie leraar - leerling --- Schriftelijk studiemateriaal --- Schriftelijke communicatie --- Taal --- Taalcompetenties --- Taalvaardigheid --- Vertellen --- Vlaanderen --- Voorlezen --- competenties. --- lerarenopleiding. --- taal. --- taalcompetenties. --- Opleiding en bijscholing. --- Nederlandse taal en letterkunde. --- (zie ook: teleonderwijs).
Choose an application
Een aankomend leraar moet zich voorbereiden op het lesgeven. Dit lukt het best in samenwerking met andere leraren-in-opleiding en begeleiders in de stageschool, op de werkplek en in de lerarenopleiding. Dit boek bevat een stapsgewijs geordende verzameling werkwijzen en hulpmiddellen om je onderwijsbekwaamheid te ontwikkelen. In dit boek komen beproefde werkwijzen als directe begeleiding en "begeleiding op afstand" aan de orde, maar ook nieuwe vormen zoals intervisie, het gebruik van videofragmenten en het werken in elekronische leeromgevingen. Verder zijn formulieren opgenomen die klaar zijn voor gebruik, zoals een lesvoorbereidingsformulier, een lesprotocol, een observatiekaart en een feedbackformulier. Een aankomend leraar moet zich voorbereiden op het lesgeven. Dit lukt het best in samenwerking met andere leraren-in-opleiding, en begeleiders in de stageschool, op de werkplek en in de lerarenopleiding. Voor de klas - Voorbereidingen op de praktijk bevat een stapsgewijs geordende verzameling werkwijzen en hulpmiddelen om je onderwijsbekwaamheid te ontwikkelen. In dit boek komen beproefde werkwijzen als directe begeleiding en `begeleiding op afstand' aan de orde, maar ook nieuwe vormen zoals intervisie, het gebruik van videofragmenten en het werken in elektronische leeromgevingen. Verder zijn formulieren opgenomen die klaar zijn voor gebruik, zoals een lesvoorbereidingsformulier, een lesprotocol, een observatiekaart en een feedbackformulier. Voor de klas is bruikbaar voor alle aankomende leraren, zowel voor studenten van de reguliere lerarenopleidingen als zij-instromers die direct voor de klas staan. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Lerarenbegeleiding. --- onderwijsdeskundigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Didactic strategies --- lerarenopleiding --- Lerarenbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding --- Lesvoorbereidingen --- Didactiek --- 450.7 --- Begeleiding(Coaching) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Elektronische leeromgeving --- Intervisie --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lesgeven --- Portfolio's --- Reflecteren (Terugblikken) --- 474.3 --- Digitaal portfolio --- Digitalisering --- Internet --- Leerlingen --- Lesvoorbereiding --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Portfolio --- Zelfsturing --- Lerarenopleiding --- Onderwijzen --- 030040.jpg --- Didactiek: lesvoorbereiding --- praktijk --- didactiek --- intervisie --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: teleonderwijs)
Choose an application
Elke organisatie die de bedoeling heeft om haar doeleinden zo goed mogelijk te bereiken, zoekt naar de meest geschikte personen voor de taken die moeten vervuld worden. Dit is niet minder het geval in het onderwijs. Directeurs zijn er zich immers van bewust dat hun personeel één van de belangrijkste instrumenten is om goed onderwijs te leveren. Dit blijkt zeer duidelijk uit onderzoek over het personeelsbeleid in het onderwijs. Cruciaal is dan ook dat scholen het meest geschikte personeel kunnen aanwerven. De aanwerving van een leraar laat zich immers meestal gedurende decennia voelen in een school. Leraren veranderen immers niet zo vlug van werkgever. In dit boek wordt dit aanwervingsproces vanuit verschillende hoeken belicht. Op de eerste plaats wordt er onderzocht hoe directeurs van TSO- en BSO-scholen concreet tewerk gaan bij het aanwerven van leraren technische en praktijkvakken. Daarom wordt er beschreven hoe zij personeelsplanning doen, hoe zij werven en selecteren, hoe zij reageren op het lerarentekort, hoe zij beginnende leraren begeleiden, wat zij verwachten van deze leraren en van de GPB-opleiding. De GPB-opleiding is voor de leraren technische en praktijkvakken zeer belangrijk aangezien zij voor hun opleiding instaat. Daarom heeft het onderzoek zich in tweede instantie ook toegelegd op de wijze waarop docenten en studenten van de GPB-opleiding de aansluiting tussen de opleiding en de taak van leraar technische of praktijkvakken zien. (Bron: covertekst)
Teacher education. Teacher's profession --- praktijkvakken --- lerarenberoep --- onderwijsonderzoek --- aanwerving en selectie --- TSO (technisch secundair onderwijs) --- technisch-technologische vakken --- #SBIB:316.334.1O260 --- #SBIB:316.334.1O272 --- personeelsbeleid --- onderwijs --- GPB-opleiding --- Academic collection --- 481.3 --- Aanwerving --- Beroepsonderwijs --- Directie --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Personeelsbeleid --- Praktijkvakken --- Technisch onderwijs --- Technische vakken --- 073668.jpg --- Leraren ; beroepsonderwijs --- Leraren ; technisch onderwijs --- Arbeidsmarkt voor onderwijzend personeel --- Onderwijs: rol van het personeel: leraars --- Politiek, wetgeving en organisatie
Choose an application
Bundeling van de columns die Vincent Klabbers in JSW publiceerde
basisonderwijs --- onderwijs --- 470 --- 474 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsvernieuwing --- Stagebegeleiding --- Adaptief onderwijs --- Basisonderwijs --- Conflict --- Cooperative learning --- Huiswerk --- Leraren basisonderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Pesten --- Spreekbeurt --- Stage --- 061037.jpg --- Basisonderwijs: columns --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Festschrift - Libri Amicorum --- Stages --- Coöperatief leren --- Nederland --- Coöperatief leren. --- Onderwijsvernieuwing. --- Nederland. --- Didactics of primary education --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of social education --- Didactics of Dutch --- lerarenberoep --- Onderwijsstijl --- Taalonderwijs
Choose an application
In dit boek gaat het om de lichaamstaal binnen de school en vooral in de klassituatie. Hoe interpreteren leerlingen, collega's of ouders bepaald non-verbaal gedrag van de docent? En hoe kan de leraar lichaamstaal gebruiken in zijn omgang met leerlingen? Hoe kan hij bepaalde non-verbale uitingen van leerlingen uitleggen? De auteur laat aan de hand van vele voorbeelden en fot's zien welke uitingen van lichaamstaal in dit verband relevant zijn. Met behulp van oefeningen kan de (aankomende) docent zichzelf trainen in het signaleren en analyseren van specifieke vormen vanlichaamstaal van met name leerlinge, maar ook collega's en ouders. Vooral komt aan de orde hoe hij met zijn eigen houding en gedrag de juiste boodschappen kan uitzenden. (Bron: inleiding)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- onderwijs --- lichaamstaal --- 305.8 --- 371.3 --- Lichaamstaal --- Non-verbale communicatie --- communicatie --- didactiek --- doceren --- leidinggeven --- lesgeven --- vergaderen --- 415.3 --- Communicatie --- Leidinggeven --- Lichaamshouding --- Relatie leraar - leerling --- 415.2 --- Communicatie ; algemeen --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Uitvoerende functies --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- 415 --- Leerkracht-leerling --- Leiderschap --- Lesgeven --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Vergaderen --- Algemene psychologie --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijsstijl --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)
onderwijsgeschiedenis --- History of education and educational sciences --- Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Vlaanderen --- 373.3 --- 371 <09> <493> --- #SBIB:949.3H1 --- #SBIB:316.334.1O120 --- 472.1 --- Didactiek --- Geschiedenis --- ICT --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Participatie --- Uitwisselingsproject --- Zorgschool --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- 081610.jpg --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van het onderwijs--België --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 371 <09> <493> Geschiedenis van het onderwijs--België --- Provincie West-Vlaanderen --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- basisonderwijs --- geschiedenis --- Vlaanderen.
Choose an application
Bewegen & Didactiek 2 behandelt de achtergrond van het bewegingsonderwijs, aangevuld met onderwerpen van onderwijskundige, didactische en methodische aard. De afzonderlijk te gebruiken delen bieden een logische leerweg die loopt van een eerste confrontatie met het systeem van een school, via een eerste oriëntatie in het leren lesgeven aan de hand van kleine lesgeefactiviteiten tot het zelfstandig samenstellen en geven van een les. Uitgangspunt is steeds het zich bewegende kind. Er wordt voortdurend teruggekoppeld naar de praktijk van het bewegingsonderwijs. Voor alle leeftijdsgroepen zijn lesvoorbeelden opgenomen. Bewegen & Didactiek 1 en 2 biedt de student het gereedschap om zelfstandig zijn lesgeefactiviteiten voor te bereiden en uit te voeren. Tevens biedt het aan leraren op de basisschool een handreiking voor het schrijven van het deelschoolwerkplan bewegingsonderwijs. (Bron: uitgeverscatalogus)
Bewegingsopvoeding --- Basisonderwijs. --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- Didactics of primary education --- 477.8 --- bewegingsleer (ler) --- bewegingsopvoeding (ler) --- didactiek : basisonderwijs (ler) --- 477.8 ) * BEWEGINGSEXPRESSIE - O.N --- bewegen --- Bewegingsopvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Lichamelijke opvoeding --- 616 --- Apenkooi --- Faalangst --- Gymzaal --- Kinderen --- Leerinhoud --- Leerproces --- Leerstijl --- Lesgeven --- Motoriek --- Observatie --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Orde --- Pesten --- Speelplaatsen --- Sport --- Sportgebouw --- 796.04 --- Basisonderwijs --- Bewegen --- Bewegingsonderwijs --- Kleuters --- Lesplannen --- Lichaamsoefening en sport; algemeen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- lichamelijke opvoeding: didactiek lagere school
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|