Listing 1 - 10 of 65 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
"Today, public readings have become a vital part of any form of literary life. Orality is the keyword of contemporary writing. Yet do we know what actually happen when a poetic text is read out loud? How are signs on a page transformed into a stage performance? What does it mean to move from a text for the eye to sounds and images presented in front of a living and actively participating audience? This book does answer these questions, but not in abstract or general terms .It looks instead at how authors themselves live this experience of reading out loud and how they write about it in their fiction (for the scene of a poet taking to floor in order to read her or his work to various kinds of audiences is a scene that frequently occurs in modern fiction). Taking its departure from Balzac, whose Lost Illusions contain the Ur-version of the public poetry reading, this books revisits a wide range of masterpieces of 19th and 20th Century literature, including works by Marcel Proust (Remembrance of Things Past) and James Joyce (The Dead), and then reaches out to contemporary practices, in literature as well as in cinema and the graphic novel. This book also contains a series of close readings of contemporary artists (poets, performers, directors, comics authors) who try to invent new forms of public reading that do not reject the written and visual aspects of their texts in order to strike the right balance between classic print culture and new orality"--
Choose an application
Choose an application
Depuis les années soixante-dix, on assiste à un développement sans précédent des lectures publiques de la poésie écrite, en France. Il en résulte une revalorisation de l’oralité dans l’ensemble du champ littéraire contemporain. Or il s’avère que ce phénomène n’a encore été qu’assez peu interrogé dans le domaine universitaire français : ce volume s’attache à combler cette lacune. Si la lecture publique a souvent été considérée comme une simple oralisation de l’écrit, sans propriétés esthétiques spécifiques, il apparaît au contraire qu’il s’agit, dans le meilleur des cas, d’un « mode original particulier / autonome / d’existence de la poésie », comme l’a dit le poète Jacques Roubaud. Ce livre, centré sur le XXe siècle, aborde néanmoins l’histoire de la lecture publique de poésie depuis la fin du XIXe siècle. Cette pratique y est envisagée selon différents plans : la description et l’évolution des styles de diction, dans leur rapport à des questions de poétique ; l’identification des « diseurs », du public, et des lieux de lecture ; l’analyse des mutations médiologiques qui affectent nécessairement les modes de lecture et de réception. On ambitionne ainsi de décrire le moment où nous en sommes, dans lequel les tentatives orales des poètes sont autant de signes de vitalité.
Choose an application
Choose an application
Poetry --- Psycholinguistics --- Oral interpretation of poetry. --- Rhyme. --- Versification.
Choose an application
Oral interpretation of poetry. --- Narration (Rhetoric). --- Homer --- Criticism and interpretation.
Choose an application
Over the past decades, the poetry performance has developed into an increasingly popular, diverse, and complex art form. In theoretical and critical discourse, it is referred to as performance poetry, spoken word poetry, and polipoesía ; some theorists argue that it is an independent poetic genre, others treat it as a contemporary manifestation of oral poetry or of the poetry recital. The essays collected in this volume take up the challenge that the poetry performance poses to literary theory. Coming from a variety of disciplines, including Literary Studies, Theater Studies, and Area Studies, contributors develop new approaches and analytical categories for the poetry performance. They draw on case studies from a variety of contexts and in several languages, including Brazilian Portuguese, Dutch, Catalan, English, French, Galician, and Spanish. Essays are organized in three sections, which focus on critical and theoretical approaches to the poetry performance, on the mediatic hybridity of this art form, and on the ways in which the poetry performance negotiates locatedness through engagements with space and place. The structure of the volume intersperses essays on theory and analysis with self-reflexive essays from performance poets on their own performance practice.
Performance poetry. --- Oral interpretation of poetry --- Place (Philosophy)
Choose an application
Parfois, la poésie s’affranchit du texte imprimé et retrouve son oralité originelle : c’est la performance poétique. L’ambition de cet ouvrage est de réfléchir sur les enjeux de la diffusion orale de textes poétiques, et d’embrasser la profération poétique comme dispositif, dans toute sa complexité, depuis l’écriture littéraire jusqu’au mode d’intervention public, en s’attachant aussi bien au texte, à l’interprétation, à la scénographie, à la réception, aux praticiens, aux publics, aux cadres de diffusion, aux dimensions poétiques mais aussi sociales, éducatives, éthiques, politiques. En bref : ce livre a pour horizon un discours poétique en quête de totalité, d’efficience, de pertinence et de félicité.Cet ouvrage collectif, né dans le sillage du colloque international qui s’est tenu à Albi en 2015, réunit donc les articles d’une douzaine d’auteurs, et se situe à la croisée de l’analyse et de la pratique. Les notions de poésie sonore, poésie action, poésie directe, poésie élémentaire, poésie totale, slam, performance s’y trouvent réinterrogées. L’événement de poésie y est envisagé comme un rituel. La scène ouverte de slam y est abordée comme un dispositif accomplissant le politique. Ce livre se saisit même de la gageure d’un code typographique permettant d’incarner la voix dans l’écriture. Il met naturellement tous ces questionnements à l’épreuve des œuvres, celles d’Edith Azam notamment. Il consacre une attention particulière aux expérimentations artistiques conduites à l’université et à l’école. Enfin, il ménage, nécessairement, une large place à la pratique sans laquelle il serait sans objet, à travers les méta-slams du collectif UnDeuxGround et les photographies d’Ariane Ruebrecht.
Performance poetry --- Poetry slams --- Oral interpretation of poetry
Choose an application
Haiku --- Japanese poetry --- Oral interpretation of poetry --- History and criticism
Listing 1 - 10 of 65 | << page >> |
Sort by
|