Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Wanneer ouders tot het besef komen dat hun kind een verstandelijke beperking heeft, dan overheersen in een eerste fase vaak ontgoocheling en verwarrende gevoelens. Hun toekomstperspectieven worden grondig door elkaar geschud. Er duiken veel onzekerheden op met betrekking tot hun mogelijkheden om zich 'goed genoeg' af te stemmen op de speciale noden van hun kind. Het is dan ook wenselijk om deze ouders te ondersteunen bij dit complexe proces. Mits een gepaste ondersteuning slagen vele ouders erin om tot aanpassingen te komen die door hen en door hun kinderen als erg waardevol worden ervaren. In het eerste deel van dit boek gaat de aandacht naar de ouderschapsconstellatie (het ouder worden) en naar het zoeken naar en het verwerken van de diagnose. Er wordt een kader voorgesteld om de 'emotionele beschikbaarheid' van ouders ten aanzien van hun kinderen te ondersteunen. Het tweede deel bevat vijf ervaringsverhalen van ouders die hun zoekproces op een persoonlijke manier beschrijven. Ze besteden bijzondere aandacht aan hun eigen beleving, de relatie met hun kind en hun contacten met familie, vrienden en diverse hulpverleners. Ouderschap onder DRUK is zowel een boek voor ouders als voor hulpverleners, in de hoop hun wederzijdse dialoog verder te inspireren. Over de auteur Erik De Belie is orthopedagoog en psychodynamisch kindertherapeut. Hij was verbonden aan de vakgroep Orthopedagogiek van de Universiteit Gent. Geert Van Hove is orthopedagoog en hoofddocent aan de vakgroep Orthopedagogiek van de Universiteit Gent.
Choose an application
A.E.M. van de SandeErvaringsverhaal van een moeder over de eerste achttien levensjaren van haar dochter met een verstandelijke beperking (autisme) en de manier waarop zij daar met de nodige strijd mee is omgegaan. Als middelste kind tussen twee broertjes is Marie van jongs af aan anders dan andere peuters. Hoewel de auteur op dat moment nog werkt als thuisbegeleidster van gezinnen met kinderen met ontwikkelingsstoornissen (en daar iets later mee stopt) weet zij dat zelf moeilijk in te passen in haar eigen gezin. Pas als ze stap-voor-stap de weg zet naar 'gedeelde zorg': buitengewoon onderwijs, internaat op weekdagen, en vakantie met alleen de zonen of alleen Marie, is de situatie voor haar weer leefbaar, hoewel ze een warme en symbiotische relatie met haar dochter blijft houden. Alle strubbelingen op deze weg worden uitvoerig beschreven, van erkenning van de handicap, therapieën en financiële tegemoetkomingen tot ontmoetingen met lotgenoten. Alles is geënt op de Vlaamse situatie; en hier en daar gebruikt ze Vlaamse termen, die in de context echter goed te begrijpen zijn. Achterin informatie over Belgische instanties als Magenta en Gezin & Handicap.© NBD Biblion
Mentaal gehandicapte kinderen --- Ouders van gehandicapte kinderen --- Gehandicaptenzorg --- Sociology of health --- Sociology of social care --- gezondheidszorg --- mantelzorg --- Handicaps --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Autisme --- Mantelzorg --- Ouders --- 613.8 --- thuisverpleegkunde --- thuisverpleging --- Handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Gesprek --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Filosoof Thecla Rondhuis vertelt de geschiedenis van Ramon, een inmiddels 37-jarige man met het syndroom van Down, wiens leven van rituelen aan elkaar hangt. Afstand én nabijheid karakteriseren haar betoog. Aan de ene kant blijkt haar irrationele hartstocht en liefde voor haar zoon, aan de andere kant haar fascinatie voor het fenomeen Ramon. Haar boek is een zoektocht naar de condition humaine van iemand met zeer beperkte verstandelijke vermogens. Wat blijft er over van een mens als er veel geestelijke vermogens wegvallen? Wat betekenen vrijheid en identiteit dan nog? Verrassend genoeg blijken 'normale' mensen meer overeenkomsten met de rituele mens Ramon te hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Na Ramon kreeg Rondhuis nog drie 'gezonde' kinderen. Haar biologiestudie maakte ze niet meer af, maar ze ging later wel filosofie studeren. Ramon woont nog steeds bij zijn ouders. Elke dag gaat hij naar zijn 'werk', het dagverblijf waar hij tekent en schildert. (Bron: achterflap publicatie)
Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- Downsyndroom --- S20120044.jpg --- Gehandicapten --- Ouders van gehandicapte kinderen --- gehandicapte jongeren --- 462.9 --- Downsyndroom (Mongolisme, Mongoloïde kinderen, Syndroom van Down) --- 362.3 --- Overige groepen
Choose an application
Colette Van den Bossche is de moeder van Caroline en Annick, twee prachtige kinderen, geboren met een mentale handicap. Haar hele leven lang vecht Colette voor het welzijn van haar kinderen. Ze wil volledig recht doen aan die kinderen, en ze evenveel aandacht en kansen geven als andere kinderen. Over hoe ouders van gehandicapte kinderen soms te maken krijgen met tegenkanting vanuit een beleid dat het hen moeilijk maakt om zelf verantwoordelijkheid te nemen. En dat terwijl er in Vlaanderen wachtlijsten zijn met meer dan 7000 namen... Met veel doorzettingsvermogen en bewonderenswaardige moed slaagt Colette er uiteindelijk in, samen met haar man, zelf een thuis te creëren voor haar en andere kinderen. Een herkenbaar verhaal over het overwinnen van hindernissen en tegenkanting, over het aanvaarden van het leven zoals je het krijgt, en het zoeken naar een manier om die onverwachte en ongewenste situatie toch zin te geven 'Niemand krijgt het leven dat hij zich vooraf heeft voorgesteld. Zo zit de wereld niet in elkaar. Maar de meeste mensen kunnen met wat inspanningen toch een stùk van hun dromen realiseren...' Colette Van den Bossches wereld stort in als ze hoort dat haar beide dochtertjes zwaar mentaal gehandicapt zijn. Aanvankelijk heeft ze moeite om haar en hun lot te aanvaarden. Koortsachtig gaat ze op zoek naar een manier om het leven van haar kinderen draaglijker en zinvoller te maken. Die zoektocht verloopt met vallen en opstaan. De omstreden Doman-Delacatotherapie belooft spectaculaire resultaten, maar het gezin houdt er een vreselijke kater aan over. Stilaan groeit het besef dat Caroline en Annick nooit op hun eigen benen zullen kunnen staan. Maar het opvangtekort in de zorgsector is nijpend, en de wachtlijsten in de gehandicaptenzorg blijven veel te lang. De droom om een opvangtehuis voor volwassen mentaal gehandicapten uit de grond te stampen, is geboren.
Ouders van gehandicapte kinderen. --- Children with mental disabilities --- Family relationships --- 253:362 --- 326 --- 376.3 --- Biografieën --- Instellingen --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- Therapie --- 253:362 Pastoraal voor gehandicapten --- Pastoraal voor gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen
Choose an application
Als er na de geboorte twijfels zijn over de conditie van het kind verdwijnen de gebruikelijke kraamgesprekken om plaats te maken voor angst en zorgen over de toekomst. De hechting tussen ouder en kind kan daardoor vertragen of zich anders ontwikkelen. Buitengewoon belicht in 10 stappen de uitdagingen waar ouders voor staan tijdens het opvoeden van hun kind met beperking. De weg tot en met de handicapdiagnose typeert zich als een periode van innerlijke spanning. Er wordt ingegaan op het nut en het gevaar van een diagnose en beredeneert waarom er in dit tijdperk een explosieve groei is aan diagnoses. Ouders komen onbewust voor de taak te staan om symbolisch afscheid te nemen van het gefantaseerde kind. Hierdoor komen zij terecht in een periode van rouw. Deze rouwperiode gaat over in een opbouwfase waarin ouders zich accommoderen aan de bijzondere gezinssituatie. Het boek beschrijft hoe ouders hun waarnemen en betekenisgeving vormen, hetgeen van belang is voor hun emotionele draagkracht. Naast mooie momenten tijdens de opvoeding worden ouders eveneens geconfronteerd met opvoedstress, frustraties of wederom een periode van rouw. Er wordt ingegaan op hoe ouders hier op verschillende manieren mee omgaan. Naast inzicht in conflictbronnen tussen ouders en schoolteams wordt de pathologisch symbiotische hechtingsrelatie tussen ouder en kind aandachtig onder de loep genomen. Dit boek geeft ouders er- en herkenning en is voor studenten en professionals binnen dit vakgebied onmisbare aanvullende vakkennis. Over de auteur: LOT STEENBERGHE – BLOKPOEL begeleidt vanaf 1998 cliënten met verschillende psychosociale problemen en zingevingsvragen. Daarnaast is zij actief als (conflict) coach binnen organisaties. Ze is zelf moeder van een ‘buitengewoon' kind.
#KVHB:Kinderen; gehandicapte --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460 --- 462.3 --- Gehandicapte kinderen --- Opvoeding (Pedagogie) --- Orthopedagogie --- hechting (psychologie) --- Gehandicapten --- Hechting (gehechtheid) --- Orthopedagogiek --- Personen met een handicap --- 376 --- Hechting --- Kinderen met een handicap --- Opvoeding --- Verwerking --- 111745.jpg --- Gehandicapte kinderen ; opvoeding --- 376.4 --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- 376.4 Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs . --- Ouders van gehandicapte kinderen. --- Orthopedagogics --- ouders-kind relatie --- kinderen met een beperking --- opvoeding --- orthopedagogiek --- opvoedingstips --- Mentaal gehandicapte kinderen: onderwijs --- Children with mental disabilities --- Family life education --- Parents of handicapped children --- Services for
Choose an application
Het 'uit huis gaan' van een kind is voor ouders vaak een ingrijpend gebeuren, maar het is meestal een logische stap in ieders leven. Voor ouders van een kind met een ernstige meervoudige beperking is dit echter een ingewikkeld proces dat vele vragen oproept. Waarom uit huis? Hoe besluit je wat het goede moment is? Voor welke huisvesting kies je? Welke factoren spelen een rol bij die keuze? Hoe bereid je je kind voor op de verhuizing? Hoe weet je of je kind zich daar goed bij voelt? Hoe stel je je de samenwerking met professionals voor?Voor dit boek werden zeven ouderparen, van wie het kind met een ernstige meervoudige beperking net het huis is uit gegaan, uitgebreid geïnterviewd over dit proces van thuis naar uit huis. De verhalen geven een concreet beeld van hun ervaringen, vanaf de periode dat ze wisten dat er iets met hun kind aan de hand was tot aan het moment van de verhuizing. Het hele scala aan zorgen voor een kind met een ernstige meervoudige beperking komt aan bod, en ook de mooie en de minder leuke momenten. Ouders vinden verschillende dingen belangrijk in de zorg voor hun kind en in de samenwerking met professionals. Verwachtingen zijn verschillend, ervaringen persoonlijk. Duidelijk is dat deze ouders gewoon willen wat alle ouders willen: dat hun kind gelukkig wordt
Ouders van gehandicapte kinderen. --- personen met een meervoudige beperking --- ouders-kind relatie --- huisvesting --- uithuisplaatsing --- verhuizen --- kinderen met een beperking --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- 326 --- plaatsing --- verhuizing --- 376.3 --- Diagnostiek --- Kinderen met een handicap --- Personen met een meervoudige handicap --- Verzorging --- Wonen --- Meervoudig gehandicapten --- gehandicapte kinderen --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.3 --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Gezinnen --- Instellingen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Ouders --- Ouder-kindrelatie --- Toekomstvisies --- Relatie ouder - kind --- Kind met een meervoudige handicap --- Gezin --- Overheidsinstelling --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Toekomstvisie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Zorginstelling
Choose an application
Dit boek behandelt de psychosociale hulpverlening aan ouders van kinderen met een chronische aandoening of handicap. De diagnose "Uw kind wordt niet meer beter" brengt niet alleen voor het kind, maar ook voor het hele gezin onomkeerbare veranderingen teweeg. Er ontstaat een ernstige crisis die een specifieke aanpak behoeft.
Chronisch zieke kinderen --- Gehandicapte kinderen --- Ouders van gehandicapte kinderen. --- Zieke kinderen --- Psychosociale hulpverlening. --- Handicaps --- Kinder- en jeugdpsychotherapie --- Ouder-kindrelatie --- Psychosociale hulpverlening --- familiebegeleiding --- kinderverpleegkunde (pediatrische verpleegkunde) --- hulpverlening --- psychologie --- chronische ziekten --- 613.48 --- fysiek gehandicapten --- counseling (gez) --- familiebegeleiding (gez) --- handicap --- mentaal gehandicapten --- kinderpsychiatrie (gez) --- kinderen --- ouder-kind relatie (gez) --- ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- psychiatrie (gez) --- psychosociale problemen --- 613.61 --- relatie ouder-kind --- psychotherapie --- 607.2 --- 376 ) Gehandicapte kinderen --- 616.052 ) Chronisch zieke kinderen --- gehandicapten --- pediatrie --- medisch maatschappelijk werk --- hulpverleningsproces --- communicatie in de hulpverlening --- gehandicapte kinderen --- gezinsbegeleiding --- kinderen in het ziekenhuis --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 362.11 --- 361.2 --- 362.3 --- 392.5 --- 61 --- Psychosociale begeleiding --- Kinderen --- Chronische ziekten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kind --- Chronische aandoening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|