Listing 1 - 10 of 57 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
PROBLEEMGESTUURD LEREN besteedt aandacht aan de vaardigheden die je als student nodig hebt om in onderwijsgroepen te functioneren. De volgende vragen worden beantwoord: - Hoe pak ik een probleem aan? - Hoe werk ik samen in een onderwijsgroep? - Hoe ga ik om met culturele diversiteit? - Hoe geef ik als gespreksleider leiding aan een onderwijsgroep? - Hoe organiseer ik optimaal mijn zelfstudie? Voorbeelden, tips en checklists zorgen ervoor dat je snel kunt vinden wat belangrijk is voor een succesvolle aanpak van je probleemgestuurde studie. Bundeling van ervaringen die sinds dertig jaar aan de medische faculteit van de universiteit van Maastricht en elders zijn opgedaan met 'probleemgestuurd leren'. Ingrediënten van deze methode zijn de probleembeschrijving, voorkennis, vragen en motivatie en dat alles samen met anderen en onder begeleiding van een docent. In zeven hoofdstukken werken ervaren schrijvers een en ander grondig uit. Het probleem is het startpunt van het onderwijs; dan volgt de analyse in een groep. Daaruit ontstaat een voorlopig analyse. Uit de opkomende vragen formuleren studenten de leerdoelen voor zelfstudie. Na deze zelfstudie dragen de studenten aan elkaar ter integratie hun onderscheiden vondsten voor. De organisatie van het leerproces vindt plaats in leerblokken met een centraal thema. Inleiding, roosters, groepsindelingen, literatuurlijsten, audiovisuele hulpmiddelen aangevuld met practica en colleges, excursies en vaardigheidstrainingen volgen in een strak schema. Een actieve leerhouding, nieuwsgierigheid en leren binnen een bepaalde context blijken hoogst effectief. Aanbevolen voor studenten uit het universitair, hoger en middelbaar beroepsonderwijs. Deze druk is geheel herzien, sterk uitgebreid en geactualiseerd.
Choose an application
Probleemgestuurd leren --- Kennisverwerving --- Onderwijsfilosofie
Choose an application
Spelen --- Speltherapie --- Probleemgestuurd leren --- Spel
Choose an application
Kind --- Kinderverpleegkunde --- Probleemgestuurd leren --- Verpleegkunde
Choose an application
Secondary education --- onderwijsvernieuwing --- Didactic strategies --- probleemgestuurd leren
Choose an application
Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties bij leerlingen te versterken. Aan de hand van een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te ondersteunen in de klaspraktijk. Hiervoor staan de auteurs stil bij de resultaten van internationaal onderzoek naar de verschillende didactische benaderingen om onderzoekend leren bij leerlingen te stimuleren. Aandacht gaat hierbij uit naar de onderzochte effecten alsook de (rand)voorwaarden op het vlak van de onderwijsleeromgeving en de rol van leerkrachten en leerlingen hierin. Daarnaast gaan ze ook in op de vraag welke didactische ondersteuning voor welke leerlingen optimaal is wanneer leerlingen onderzoekend leren. De resultaten van dit onderzoek worden gedocumenteerd in een gebruiksvriendelijke rapportage voor verschillende doelgroepen, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan conceptverheldering, methodieken voor het stimuleren van onderzoekend leren en verwijzingen naar good practices als aan een wetenschappelijke verantwoording van het reviewproces.
Didactic strategies --- ontdekkend leren --- didactiek --- probleemgestuurd leren
Choose an application
Ergotherapie --- Pediatrie --- Probleemgestuurd leren --- Klinisch onderwijs
Choose an application
The ideal companion resource to Manual of Dietetic Practice , this book takes a problem-based learning approach to dietetics and nutrition with cases written and peer reviewed by registered dietitians, drawing on their own experiences and specialist knowledge * Each case study follows the Process for Nutrition and Dietetic Practice published by the British Dietetic Association in 2012 * Includes case studies in public health, an increasingly important area of practice
Nutritionary hygiene. Diet --- voedingstherapie --- probleemgestuurd leren --- casestudies (geneeskunde) --- dieetleer
Choose an application
Probleemgestuurd onderwijs is een onderwijsconcept dat inmiddels een vaste plaats heeft verworven in veel opleidingen in het hoger en middelbaar onderwijs. Probleemgestuurd leren is hiervan een wezenlijk element. Studenten werken in onderwijsgroepen aan theoretische of praktische problemen. In deze geheel herziene druk van Probleemgestuurd leren leggen de auteurs op heldere wijze uit hoe studenten de door hun docenten geconstrueerde problemen in een onderwijsgroep kunnen aanpakken, hoe ze thuis diverse studiebronnen kunnen raadplegen en diepgaand kunnen bestuderen, hoe ze samen kunnen werken in een onderwijsgroep. Verschillende leerpsychologische en onderwijskundige achtergronden van het proces van probleemgestuurd leren worden toegelicht, evenals methoden van effectief leergedrag. De bijdragen van de verschillende actoren in een onderwijsgroep komen uitvoerig aan de orde. Naast de `klassieke´ onderwijsgroep komen ook andere vormen van groepsonderwijs in een probleemgestuurde onderwijscontext aan bod. Uitleg, voorbeelden, tips en observatieschema´s zorgen ervoor dat studenten goed zijn voorbereid op een succesvolle aanpak van hun studie in een probleemgestuurde leeromgeving.
Study methods --- Didactic strategies --- probleemgestuurd leren --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- Didactics of higher education --- Hoger onderwijs --- Didactische werkvormen --- Probleemgestuurd leren --- Leerprocessen --- Studiemethoden --- Taakgericht onderwijs --- Didactische werkvorm --- Leerproces --- Studiemethode
Listing 1 - 10 of 57 | << page >> |
Sort by
|