Narrow your search

Library

UGent (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2013 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Standaardisatie van het clutchmontageproces
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Spicer Off-Highway te Brugge maken ze transmissies voor de off-highway markt. Dit zijn voertuigen die niet op de openbare weg mogen rijden. Dit gaat van kleine graafmachines tot zeer grote mijnwagens. Het bedrijf is gespecialiseerd in de powershift transmissies en produceert er jaarlijks zo'n 25000. De kern van deze transmissies is de zogenaamde hydraulische lamellenkoppeling of clutch. De submontage van deze clutchen neemt een groot deel van de productie voor zich en vormt het onderwerp van deze opdracht. Het huidige montageproces van deze clutchen is niet gestandaardiseerd, gebeurt volledig manueel en is onderhevig aan vele fouten. Het proces beschikt ook niet over tussentijdse controlemechanismen waardoor fouten pas bij het testen van het eindproduct ontdekt worden. Dit leidt tot vertraagde levering en hogere productiekosten. Om dit te verhelpen moet het proces geoptimaliseerd worden en moeten tussentijdse testen geïntroduceerd worden. Dit eindwerk zal voornamelijk het eerste aspect behandelen: het optimaliseren van de submontage. Naast de eis voor een snellere productietijd moet de kans voor het optreden van fouten geminimaliseerd worden. Daarnaast moet de detectie van fouten verhoogd worden. Het huidige assemblageproces werd bestudeerd om alle belangrijkste problemen in kaart te brengen. Daarna werd een one-piece-flow systeem ontworpen waarbij het grootste deel van de clutchen automatisch gemonteerd worden door middel van robots. De overige manuele handelingen werden geoptimaliseerd via poka-yoke systemen. Zo wordt er gebruik gemaakt van pre-picking, visuele hulp via monitoren en een go/no-go systeem. Tijdens deze montage worden de clutchen ook gecontroleerd op fouten via visuele systemen en op de werking getest met behulp van een pneumatisch testsysteem. Spicer Off-Highway at Bruges manufactures transmissions for the off-highway market. This consists of vehicles who aren't allowed on public roads. These vehicles range from small diggers to large mining vehicles. The company is specialized in powershift-transmissions with a yearly production of 25000 units. The key component of these transmissions is the hydraulic plate clutch. The subassembly of these clutches accounts for a big part of the production and forms the subject of this assignment. The current assembly process is not standardized, is a completely manual process and is subject to many errors. The process does not have any intermediate control mechanisms, causing errors to be detected at the testing of the end product. This leads to slowed delivery and higher production costs. To tackle this problem, the process has need of optimization and in-line tests. This assignment will mostly deal with this first aspect: the optimization of the sub assembly. Apart from the requirement of improved production time, the production must be as fault free as possible. The detection chance for defects must also be as high as possible. The current assembly process was analysed and the principal problems were charted. A one-piece-flow system was developed wherein the largest part of the clutch assembly is automated by means of robots. De remaining manual operations were optimized through poka-yoke systems. This included inter alia pre-picking, visual aiding and a go/no-go system. During this process the clutches are checked for faults through visual systems and tested on function by means of a pneumatic test system.


Dissertation
Demoulding of Sill Moulds
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Plastal N.V. is a company which works for Volvo car corporation. Plastal makes the bumpers, roof-spoilers and sill moulds.The sill moulds (SMs) are created in a Chinese mold. This causes a few problems. A mechanical undercut makes it very hard to demold the S's. This causes a problem to cut the sprues because the position of the SM's is not guaranteed. Because of the positioning problem it is hard to put the SMs automatically in the rack. Now, The handlingrobot takes the SMs and brings them to a conveyer. A person takes one of the SMs and breaks off the sprues while giving it to a second person. The second person lays the SM in the rack. My command is to examine the possibilities to full-automate this process.After a research of the process, there were 3 major problems found: the demoulding, the cutting of the sprues and laying the SM's in the rack. These problems need to be fixed on this directory. The tests which were executed had the purpose to look if an propositioned solution was possible.After the tests and the research by 3D-drawnings, it seems that the automatically demoulding and cutting of the sprues are perfectly possible. The laying down of the SM's on the rack is theoretically possible but needs to be tested. Because of capacity problems of the firm this last test is not been executed. Plastal N.V. is een bedrijf dat grotendeels werkt voor Volvo car corporation. Hiervoor vervaardigt Plastal bumpers, dakspoilers en deurdrempels. Het produceren van de deurdrempels gebeurt in een Chinese matrijs, dit brengt de nodige complicaties mee. Door een ondersnijding ontvormen de stukken zeer moeilijk. Daardoor kunnen de aangieten niet automatisch afgesneden worden en de stukken moeilijk automatisch in de rekken van het magazijn gelegd worden. Nu worden de stukken door de robot uit de machine gehaald en op een transportband gelegd. Tijdens het transport van de stukken breekt men de aangieten manueel af. Daarna geeft men de stukken door aan een andere persoon die ze dan in een rek van het automatisch magazijn legt. Mijn opdracht is de volle automatisatie van dit ontvormproces te bestuderen en, zo mogelijk, te realiseren. Na een grondige studie van het proces en door naar veel mensen te luisteren die ervaring hebben met deze materie, zijn er 3 deelprojecten ontstaan: het ontvormen, het afsnijden van de aangieten en het plaatsen van de stukken in het rek. Deze projecten dienen op deze volgorde opgelost te worden. De gebeurde tests hebben tot doel gehad te onderzoeken of een oplossing mogelijk is.Na de tests en het onderzoek via 3D-tekeningen blijkt dat het ontvormen en afsnijden van de aangieten mogelijk zal zijn. Het automatisch neerleggen van de stukken is theoretisch mogelijk. Dit is door een capaciteitsprobleem in het bedrijf niet getest kunnen worden.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by