Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

Thomas More Mechelen (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

UGent (1)

Vlaams Parlement (1)


Resource type

book (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2002 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Multi
Opvattingen over "welzijn" en "begeleiding" : een sociaal-(ped)agogische analyse van leerlingenbegeleiding als exemplarisch thema in het jeugdbeleid
Author:
ISBN: 9038203888 Year: 2002 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingenbegeleiding is in de actuele discussie over opvoeding en onderwijs een veelbesproken onderwerp. Het begeleiden van jongeren houdt een opvatting over welzijn in. Het uitgangspunt is dat (leerlingen)-begeleidingsinterventies welzijnsverhogend trachten te werken; ze zijn erop gericht een bijdrage te leveren aan het sociaal en culturele welzijn van jongeren. Over wat welzijn is, bestaat discussie. In dit doctoraat wordt ingegaan op de voorwaarden die aan (leerlingen)begeleidingsinterventies worden verbonden opdat zij vanuit het perspectief van jongeren welzijnsverhogend zouden werken. Tevens worden opvattingen over leerlingenbegeleiding vanuit de onderwijspraktijk, zoals gezien vanuit de school (o.m. leerkrachten, directies, leerlingenbegeleiders, ') aangereikt. Op basis van empirisch onderzoeksmateriaal wordt een gefundeerde omschrijving van leerlingenbegeleiding voorgesteld. Het exemplarisch karakter van de discussie over leerlingenbegeleiding voor de discussie inzake jeugdbeleid wordt nader toegelicht en er wordt een bijdrage geleverd aan het onderzoek, de praktijk en het beleid inzake sociaal-(ped)agogische begeleidingsinterventies t.a.v. jongeren. Tot slot wordt aandacht besteed aan recente discussies en ontwikkelingen in jeugdonderzoek, m.n. de ontwikkelingen naar interpretatief en zgn. participatief jeugdonderzoek.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by