Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leerkrachten die hun eerste stappen zetten in het onderwijs, kunnen dankbaar gebruikmaken van de ervaringen en de deskundigheid van collega's die al langer in functie zijn. Voorwaarde is dat die collega's over de vaardigheden beschikken om de nieuwkomers te coachen. En ook leerkrachten of andere personeelsleden die een nieuwe taak toebedeeld krijgen, kunnen vaak rijkelijk profiteren van de kennis van meer ervaren collega's. Ook wie al langer aan de slag is als leraar, kan veel voordeel halen uit de 'luisterende aanwezigheid' van zo'n collega-coach. Dit boek beschrijft en bespreekt op een praktijkgerichte manier hoe coaching in al deze situaties kan verlopen. Inhoudsopgave : 1. De plaats van de coach binnen het schoolgebeuren 2. Noden van de beginnende leraar en verwachtingen van de school 3. Coach zijn = kiezen voor een procesmatige aanpak 4. Vaardig worden in de job van coach 5. Zelf vorm geven aan de job van coach
Lerarenbegeleiding. --- Schoolleiding. --- Schoolmanagement.
Choose an application
ill.
Schoolleiding --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Leidinggeven --- Schooldirectie --- Leiderschap --- Schoolleider
Choose an application
Veranderingen in scholen leiden niet automatisch tot verbeteringen. In dit boek stelt Viviane Robinson een ambitieus doel: het onderwijs en de leerresultaten verbeteren door minder te veranderen.Veel schoolleiders geven leiding aan een verandering door een probleem waar te nemen, een oplossing te kiezen, en vervolgens een verandertraject te (laten) implementeren. De bypass-methode noemt Robinson dat. Zij kiest liever voor de engagement-methode. Daarbij zijn de waarden en overtuigingen van de leraren het vertrekpunt. Schoolleiders ontwikkelen inzicht in de mogelijke weerstand tegen voorgestelde veranderingen en praten daar met leraren over. Samen beoordelen ze dan of het veranderplan tot verbetering kan leiden. Het draait dus niet om de invoering van veranderplannen, maar om de integratie ervan in de bestaande (complexe) werkpraktijk.Dit boek beantwoordt een aantal herkenbare vragen: Hoe maak je duidelijk dat je niet tevreden bent met de huidige gang van zaken zonder mensen te ontmoedigen?Hoe leid je de zoektocht naar een betere aanpak als anderen een heel ander beeld hebben van wat ?beter? is?Hoe kom je er samen met je team achter of de voorgestelde alternatieven daadwerkelijk zullen leiden tot de gewenste verbetering? De vier fasen van de engagement-methode die Robinson beschrijft, bieden een heldere structuur om leiding te geven aan verbetering.Bron: https://shop.bazalt.nl/minder-veranderen-meer-verbeteren
Onderwijsmanagement --- Schoolleiding --- Schoolontwikkeling --- Veranderingsmanagement --- Schoolleiders --- Schooldirectie --- Schoolleider --- leidinggeven
Choose an application
Alles in het onderwijs staat, vanuit de maakbaarheidsgedachte in beleid en toezicht, in het teken van verhoging van de schoolopbrengsten. Ook de professionalisering van schoolteams staat in dit perspectief, vanuit de onderwijskundige opdracht om leergroei van kinderen te maximaliseren in samenhang met een brede sociaal-emotionele persoonsontwikkeling. Een nuttig instrument daarbij is 'pedagogische sensitiviteit', de centrale thematiek van deze uitgave. Nadat het onderwerp is beschreven en gewaardeerd in de context van schoolontwikkeling en teamprofessionalisering, focust de uitgave zich op de transformatieve rol van de schoolleider, cruciaal voor de realisatie van deze randvoorwaarde voor een veilige en rijke ontwikkeling van lerenden.
Schoolleiding --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- schoolbeleid --- groepsontwikkeling
Choose an application
Hoe kan de schoolleider leidinggeven aan het ontwikkelen van een schoolcultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren? Het is verleidelijk om leraren die met vragen en problemen komen pasklare oplossingen te bieden. Maar ze worden meer geholpen door juist geen antwoorden te geven en in tegendeel nog meer vragen te stellen. Uiteindelijk zullen ze dan zelf hun oorspronkelijke vraag beantwoorden. Waarschijnlijk komt er dan ook een betere oplossing die bovendien eerder uitgevoerd zal worden, omdat de leraar ze zelf bedacht heeft. Vragen stellen ondersteunt leerprocessen.De auteurs werken met een analysekader dat behulpzaam is om vragen te stellen en niet meteen in actie te schieten, maar eerst goed te kijken wat er nu echt aan de hand is.De titel van het boek is dan ook: Leidinggeven aan een lerende school. Welke vragen heb jij vandaag gesteld?Ingrid Verheggen was lerares Nederlands, afdelingsleider, conrector en rector. Daarna maakte zij deel uit van de directie van onderwijsadviesbureau APS, onder meer als directeur voortgezet onderwijs. Ook was zij bestuurder van de Almeerse Scholen Groep, met als aandachtsveld onder andere Primair Onderwijs.Loes van Wessum was lerares in het basisonderwijs en docent-onderzoeker bij de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht, waar ze promoveerde op een onderzoek naar samenwerking tussen docenten in het Voortgezet Onderwijs. Ze werd lid van het managementteam bij onderwijsadviesbureau Eduniek, waar ze ook schoolleiders adviseerde bij veranderkundige vraagstukken. Vervolgens was ze bestuurlijk adviseur en onderwijskundig onderzoeker bij BMC. Ze was tevens verantwoordelijk voor het implementeren van een nieuw onderzoekscurriculum bij zes eerstegraadslerarenopleidingen bij de Hogeschool van Amsterdam en hoofdonderzoeker bij het Lectoraat van Edith Hooge. Momenteel werkt ze aan professionaliserings- en onderzoeksprojecten bij Windesheim Flevoland, waar ze aangesteld is als Associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.(Bron: gompel-svacina.eu)
schoolbeleid --- leidinggeven --- School management --- Schoolleiding --- Organisatiecultuur --- Lerende organisaties --- Schoolcultuur --- Schoolontwikkeling --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- schoolleiding --- Schooldirectie --- Lerende organisatie --- Schoolleider
Choose an application
School management --- onderwijsmanagement --- schoolbeleid --- 371.1.07 --- 371 --- #GSDBP --- #A9206A --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbeleid --- schoolleiding --- schoolbegeleiding --- 430.1 --- pedagogiek (gez) --- Naslagwerk --- onderwijsstructuur --- management --- 458.1 --- Begeleiding --- Evaluatie: controle --- Interne werking --- Onderwijskunde: schoolleiding: begeleiding --- Rechten --- Rechtsinstanties: procedures --- Rechtspraak --- School en omgeving --- Schoolbeheer --- Schoolbestuur --- Schoolleiding --- Schoolbegeleiding: zelfevaluatie --- Visies en ontwikkelingen --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 371.1.07 Schooladministratie. Schoolleiding --(organisatorisch) --- Schooladministratie. Schoolleiding --(organisatorisch)
Choose an application
"...en bovendien realiseer ik mij leiding te geven aan een miljoenenbedrijf...", beseft één van de voor deze brochure geïntervieuwde basisschooldirecteuren. Inderdaad lijkt die basisschool wel een beetje op een bedrijf en dat geldt ook zeker voor de wijze waarop er leiding gegeven kan worden : managend maar ook menselijk. Deze brochure bundelt een aantal facetten van de vele taken waarvoor basisschool-directeuren - vrouwen en mannen - zich geplaatst zien.
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- #PEDA *1.1 --- 472.2 --- Basisschool --- Directie --- 458.1 --- Lager onderwijs ; organisatie --- Onderwijsmanagement ; basisonderwijs --- Onderwijsmanagement --- Schoolleiding ; basisonderwijs --- Schoolleiding --- lagere school: directie --- Politiek, wetgeving en organisatie
Choose an application
Het boek bevat drie hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van buitenlands onderzoek en van een vragenlijsteonderzoek bij Vlaamse beginnende directeurs Basisonderwijs. Het tweede hoofdstuk beschrijft uitvoerig de wijze waarop het onderzoek werd uitgevoerd en hoe de interviews verwerkt werden. Het centrale derde hoofdstuk biedt een uitvoerige beschrijving van de professionele ontwikkeling van beginnende directeurs basisonderwijs aan de hand van 11 thema's. (Bron: covertekst)
Schoolleiding --- Schoolmanagement. --- Basisonderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Kindergarten --- Primary education --- School administrators --- Training of --- Belgium --- Evaluation --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Leraren --- Professionalisering --- Lager onderwijs --- Bijscholing --- Basisonderwijs --- 458.1 --- basisonderwijs --- Directeur --- 083056.jpg --- Schoolleiding ; basisonderwijs --- Organisatie - Management --- Schooldirectie --- Leraar --- Directie --- Schoolleider
Choose an application
Hoe geef je leiding aan een lerende organisatie? Hoe zorg je ervoor dat er een professionele en inspirerende cultuur ontstaat waar de collectieve ambitie zichtbaar en voelbaar is in de school? Het onderwijs wil altijd door. Daar schuilt een vitale kracht in. Het kan ook maken dat men in de waan van de dag opgaat in allerhande activiteiten. Het maken van gerichte keuzes op basis van aandacht en waarden in de school maakt dat de school veerkrachtig blijft en men er zinvol en bevlogen kan werken. Het verdelen van verantwoordelijkheden op basis van talent maakt dat er ruimte is voor ieders inbreng in het verzorgen van goed onderwijs.Een onderwijsleider maakt dat mogelijk en laat zien waar de school voor staat, werkt onderscheidend naar buiten toe en verbindend in het team. Iedereen doet ertoe. En dat is nodig om het mechaniek der relaties dat draait in de school een vliegwiel te kunnen laten zijn dat energie genereert!Regie versterkend leiderschap biedt een praktische en tevens inspirerende integrale aanpak waarin aandacht, onderscheiden en verbinden kernbegrippen zijn. Tevens maakt het concreet hoe een gesprekscyclus en een strategisch plan, dat tevens een compact schoolplan is, met elkaar samenhangen en elkaar versterken wanneer iedereen in de school betrokken is bij het scheppen hiervan.(Bron: https://www.swpbook.com)
onderwijsbeleid --- leidinggeven --- School management --- 458.1 --- Leidinggeven --- schoolleiding --- Onderwijsbeleid --- Organisatie - Management --- Schoolleiding --- 371 --- Onderwijs --- Lerende organisaties --- Schoolontwikkeling --- Schoolmanagement --- Schoolleiders --- 371.1 --- Schooldirectie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Lerende organisatie --- Schoolleider
Choose an application
Dit boek geeft scholen voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs en bve handreikingen en instrumenten om actief personeelsbeleid te voeren. Actief, in de zin dat het beleid echt leeft binnen de organisatie en bijdraagt aan de ontwikkeling van de school. Maar ook actief, in de zin dat het beleid medewerkers uitdaagt om hun talenten verder te ontwikkelen. Door actief personeelsbeleid creëert de schoolleiding een aantrekkelijke en inspirerende werkomgeving met een professionele en resultaatgerichte cultuur. Dit versterkt de motivatie en betrokkenheid van medewerkers en dat komt ten goede aan de kwaliteit van het onderwijs en van de school. (Bron: covertekst)
Personeelsmanagement --- Leidinggeven --- Onderwijs --- Schoolleiders --- 082901.jpg --- Personeelsbeleid ; onderwijs --- 451.2 --- personeelsbeleid --- Schoolleiding --- Leiderschap --- Schooldirectie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolleider
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|