Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Ieder schooljaar verlaten in Vlaanderen meer dan 7.000 jongeren de schoolbanken zonder diploma secundair onderwijs of een gelijkwaardige kwalificatie. Deze jongeren komen in een uiterst kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en dragen dat vaak hun hele leven mee. Om jongeren preventief te behoeden voor schooluitval, geven we in 'Schooluitval tegengaan. Binding als buffer tegen spijbelgedrag' leerkrachten, directeurs, clb-medewerkers en andere professionals en geïnteresseerden tips en achtergrond om te werken aan een verbindend schoolklimaat. Dit zal uiteindelijk leiden tot minder spijbelgedrag en een kansrijkere professionele start aan het einde van de schoolloopbaan.Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155258-schooluitval+tegengaan
Schoolmoeheid --- Spijbelen --- Schooluitval --- School management --- Flanders --- schoolverzuim --- zittenblijven --- School attendance --- Voortijdige schoolverlaters --- Preventie --- Onderwijs --- Verbindend werken --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Leeromgevingen --- Onderwijspsychologie --- Schoolloopbaan --- Verbondenheid --- Samenwerkingsverbanden --- Schoolcultuur --- Participatie --- Motivatie --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerprobleem --- Leeromgeving --- Samenwerkingsverband --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Differentiatie --- motivatie --- schooluitval --- 742 Scholieren en studenten
Choose an application
Bespreekt preventieve strategieën, ondersteunings- en hulpverleningsmogelijkheden om schoolverzuim en -uitval tegen te gaan. Het boek biedt, behalve beleidsmatige visies, vele praktijkverkenningen en beschrijvingen van projecten in diverse gemeenten. Kernpunten zijn: pro-actief beleid, vroegtijdige signalering, melding, registratie en interventie bij beginnend schoolverzuim.
Enseignement --- Onderwijs --- #PEDA *1.212.7 --- Onderwijs 37 --- schooluitval --- schoolverzuim --- spijbelen --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- onderwijsbeleid. --- Age group sociology --- Social problems --- schoolmoeheid --- Educational psychology --- Social policy --- preventiebeleid --- hulpverlening --- Onderwijsbeleid.
Choose an application
onderwijsonderzoek --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- didactiek --- 454 --- Aanvankelijk lezen --- Begeleiding(Coaching) --- Begrijpend lezen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Feedback --- Graadklassen --- Onderwijskunde --- Schooluitval --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Wiskunde --- affectief leerproces --- begrijpend lezen: didactiek lagere school --- combinatieklassen --- evaluatie --- lerarenopleiding --- lezen: didactiek lagere school --- ordeproblemen --- pedagogie: feedback --- schooluitval --- schrijven: didactiek lagere school --- stellen: didactiek lagere school --- wiskunde: didactiek lagere school --- Didactiek; algemeen --- Onderwijs en opvoeding --- Onderwijs en opvoeding.
Choose an application
Environment [School ] --- Milieu scolaire --- School environment --- Schoolmilieu --- School children --- -Stress in children --- pedagogiek --- stress --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Stress --- Environment, School --- Educational sociology --- Stress (Physiology) in children --- Stress (Psychology) in children --- Child psychology --- Children --- Elementary school students --- Primary school students --- Pupils --- Schoolchildren --- Students --- Psychology --- Physiology --- Education --- School environment. --- Stress in children. --- Psychology. --- Stress in children --- Addresses, essays, lectures --- Health and hygiene
Choose an application
1 op de 9 leerlingen maakt het middelbaar onderwijs niet af. Wat zijn de oorzaken en hoe kan dit opgevolgd worden? Een poging daartoe is 'tijdstap': een begeleidingsprogramma voor jongeren die problemen hebben op de middelbare school.
Leerprestaties --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- 454.9 --- probleemgedrag --- schoolmoeheid --- schooluitval --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs - Voortijdige schoolverlaters ; preventie - Schoolweigering - Spijbelen. --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Schoolweigering --- Spijbelen --- 455.2 --- probleemprojectmethode --- gedragsstoornissen --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Dropouts --- Prevention --- Teachers --- Educational counseling --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- PXL-Education 2016 --- begeleidingsmodellen --- secundair onderwijs
Choose an application
Hoewel onderpresteren vaak geassocieerd wordt met hoogbegaafde kinderen, is het een probleem dat bij ieder kind kan voorkomen. Het op de goede manier aanpakken van onderpresteren kan verlies aan toekomstperspectief, leer/werkplezier, zelfrespect en levensvreugde voorkomen. De juiste aanpak begint bij de ouders. Dit praktische boek uit de reeks Ouders Online wil hen hierbij ondersteunen. Het geeft antwoord op vragen als: Wat is onderpresteren precies en hoe herken je het? Waarom liegen onderpresteerders en hoe kun je daarmee omgaan? Welke rol spelen ouders bij het ontstaan en in stand houden van onderpresteren? Hoe verhoudt onderpresteren zich tot faalangst? Wat is de beste opstelling voor ouders van kinderen op de lagere en middelbare school? Hoe kun je je kind effectief motiveren? Op de website kan je een zelftest doen.
School management --- hoogbegaafdheid --- SO (secundair onderwijs) --- Educational psychology --- prestaties --- 464 --- Hoogbegaafdheid --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Ouders en opvoeden --- Verantwoordelijkheid --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Studiemotivatie (demotivatie van leerlingen, leermotivatie, schoolmotivatie) --- Kinderen met leerproblemen --- Onderpresteren --- Secundair onderwijs --- Tieners --- Opvoeding en onderwijs --- Jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Jongere --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.
Labour market --- Age group sociology --- Sociology of education --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A350 --- #SBIB:316.334.1O350 --- PBIB --- 451 Werkloosheid --- 742 Scholieren en studenten --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Drop-out --- jeugdwerkloosheid --- Schoolverlaters --- 371.212.8 --- 331.66-053.7 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- Onderwijs en economie --- Voortijdig schoolverlaten --- Jeugdwerkloosheid --- 331.66 --- schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters. --- Jeugdwerkloosheid. --- Youth --- Employment --- Belgium --- European communities --- Dropouts --- European Union countries
Choose an application
Oprit 14 is een onderzoek naar de schoolloopbanen van jongeren in de tweede graad van het secundair onderwijs. Het Oprit 14-project is een onderzoek met een sterke poot in de praktijk. Het project tracht een dieper inzicht te krijgen in de drempels en opportuniteiten van de onderwijstrajecten van jongeren in de tweede graad van het secundair onderwijs in Vlaanderen. Op vraag van stakeholders uit de onderwijswereld en het middenveld ligt de primaire focus van dit boek op de rol van en het omgaan met etnisch-culturele diversiteit in de dagelijkse (onderwijs)realiteit. Talloze onderzoeken wijzen immers uit dat ons onderwijs gekenmerkt wordt door sterke stratificatieprocessen en ongelijkheden, die voornamelijk langs etnisch-culturele en socio-economische lijnen lopen.Door de oorzaak niet enkel bij een gebrek aan interesse, motivatie, ondersteuning en/of capaciteiten van deze jongeren te leggen maar ook naar dieperliggende processen te peilen, steekt het Oprit 14-project klassieke theoretische benaderingen in een nieuwe jas. Een jas die beter past in de huidige snel diversifiërende samenleving. In de loop van dit vierjarige project hebben vier onderzoeksgroepen van drie Vlaamse universiteiten vragenlijsten afgenomen bij meer dan 11.000 leerlingen. Daarnaast heeft het team 110 leerlingen en verschillende van hun leerkrachten, ouders en vrienden gedurende twee jaar gevolgd en meermaals geïnterviewd.Op basis van deze rijke dataset bestudeert het onderzoeksteam cruciale onderwijsthema’s, zoals de reproductie van ongelijkheid, de alles naar zich toetrekkende focus op ‘Het Nederlands’ en de alternatieve vormen van familiale ondersteuning. Dit wordt gekoppeld aan meer diepgaande processen van identiteitsconstructie, stigmatisering en socialisatie die zich afspelen binnen het onderwijs, de familie en de gemeenschap. Op deze manier probeert het Oprit 14-project niet alleen om diversiteit in het onderwijs op een innoverende wijze te benaderen en te kaderen, maar ook om oplossingen aan te dragen.
Secondary education --- onderwijssociologie --- diversiteitsbeleid --- Research on teaching --- Education [Secondary ] --- Curricula --- Handbooks, manuals, etc. --- Multicultural education --- Educational sociology --- High school students --- Attitudes --- 184 Kinderrechten en Onderwijs --- Academic collection --- migranten --- Schoolloopbaan --- schoolmoeheid --- Schooluitval --- 454.9 --- allochtonen --- diversiteit --- onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Overige onderw. (schoolmoeheid, spijbelen, pesten) --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Gelijke onderwijskansen --- Secundair onderwijs --- 2e graad secundair onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Maatwerk
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|