Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Voorkomen beter dan herstellen : Jongeren over de oorzaken en aanpak van voortijdig schoolverlaten
Author:
ISBN: 9044114905 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Maklu.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog steeds verlaten jaarlijks duizenden leerlingen voortijdig het onderwijs. Wat jongeren zelf vinden van de preventie en aanpak van voortijdig schoolverlaten was tot nu toe nauwelijks bekend. Dit boekje bespreekt enkele recente onderzoeken die laten zien dat leerlingen, zowel schoolgaande jongeren als voortijdig schoolverlaters, daar duidelijke opinies over hebben. Bovendien geven ze concrete suggesties hoe te vermijden dat jongens en meisjes uit het onderwijs vallen en hoe de begeleiding van voortijdig schoolverlaters betere resultaten op kan leveren.Uit de inhoud:Jongeren over de oorzaken van voortijdig schoolverlaten - Jongeren over de aanpak van voortijdig schoolverlaten.


Digital
Spraak, taal en leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789031378357 9789031378364 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen. De auteurs beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Volgens een vast stramien wordt dan een bondige en toegankelijke beschrijving gegeven van het onderwerp, gevolgd door de meest actuele kijk op de diagnostische en behandelingsmogelijkheden. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.


Book
Early school leaving & youth unemployment.
Authors: ---
ISBN: 9789081489249 Year: 2013 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.


Book
Zorgen om de jeugd : tussen paniek en passende voorzieningen
Authors: ---
ISBN: 9789059318687 Year: 2012 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is reden voor zorg over een kleine groep jongeren die opgroeit onder moeilijke omstandigheden. Een minderheid van hen wordt echt gehinderd in hun ontwikkeling, zeker wanneer ze opgroeien in multiprobleemgezinnen of in andere risicovolle omgevingen (met alcohol, drugs en criminaliteit), en als ze voortijdig en ongediplomeerd het onderwijs verlaten. Bovendien groeit een deel van de jeugd op met verstandelijke beperkingen.De auteurs vertegenwoordigers van vele disciplines kijken in deel 1 van dit boek naar de echt bedreigende situaties van de jeugd. De centrale vraag van deel 2 is of de bestaande publieke voorzieningen in Nederland bijdragen aan de opgroei- en reïntegratiekansen van jongeren of juist niet. Oftewel: is er aanleiding om het brede stelsel rond het opgroeien van de jeugd eens te herzien?


Book
De achterkant van het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789088509698 Year: 2021 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ?etiketjes? openen deuren die anders gesloten blijven.Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördinatoren lopen soms hard tegen de grenzen aan van wat hun school kan inzetten om een leerling op school te houden en goede ondersteuning te bieden.In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord, en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. De auteurs wijzen geen vinger naar waar het fout gaat, maar doen aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2246/de-achterkant-van-het-onderwijs


Book
Schoolweigering : als schoollopen niet meer lukt
Authors: --- ---
ISBN: 9789463714044 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Gompel & Svacina Hogeschool Gent

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP


Book
Samen schooluitval voorkomen : voor leraren en hulpverleners
Authors: --- ---
ISBN: 9789401427210 Year: 2015 Publisher: Leuven : LannooCampus,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sommige jongeren dreigen op een dusdanige wijze vast te lopen op de middelbare school dat een definitieve uitval voor hen dreigt. Al tien jaar begeleidt in België Tijdstap deze jongeren ter voorkoming van schooluitval. Kenmerken van Tijdstapwerking zijn o.a. jongeren tijdelijk in een andere omgeving brengen, werken aan reflectie, een actieplan maken, begeleidingsmogelijkheden creëren met een open houding van de begeleiders en, misschien wel het belangrijkste, samen handelen met alle actoren. Alle teksten zijn voorzien van concrete casussen en ervaringen van de actoren. Er zijn ook allerlei praktische werkmodellen in dit werkboek opgenomen. Voor leraren, hulpverleners en ouders biedt deze methodiek kansen om doodlopende schoolloopbanen nieuwe impulsen te geven. © NBD Biblion

Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by