Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
67
stagebegeleiding --- stages --- studeren --- Higher education --- studiebegeleiding --- Stages Stages --- Enseignement supérieur Hoger onderwijs --- Etudes Studies --- 489.5 --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Hoger onderwijs --- Stages --- Studiemethoden --- Stage --- Studiemethode --- Taalonderwijs
Choose an application
Het begrip studiesucces speelde het afgelopen decennium een centrale rol in discussies over het hoger onderwijs. Gericht beleid moet ervoor zorgen dat dit onderwijs bijdraagt aan een internationaal competitieve Nederlandse kenniseconomie en dat het meer en beter gekwalificeerde hoger opgeleiden oplevert voor de arbeidsmarkt. Dat alles moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, door vermindering van de uitval van studenten en een rendementsverbetering in studieduur. Maar wat studiesucces nu eigenlijk inhoudt, en hoe dit concept ingrijpt op het onderwijsbeleid, de onderwijspraktijk en het onderwijsonderzoek, blijft daarbij onderbelicht. Het bepalen van studiesucces komt steeds meer neer op het meten en verantwoorden van studiegegevens. De vraag wat het hoger onderwijs te bieden heeft voor de samenleving en de groeiende en steeds meer diverse studentenpopulatie, verdwijnt achter een technocratische meet- en verantwoordingspraktijk. Dit boek biedt een reconstructie van het invloedrijke discours over studiesucces in het hoger onderwijs, waarin beleid, onderzoek en praktijk in onderlinge wisselwerking een rol spelen. De auteurs bespreken niet alleen de beperkingen van dat discours, maar zoeken ook nadrukkelijk naar tegendraadse opvattingen, nieuwe benaderingen en andere verhoudingen tussen de hoofdrolspelers. Op deze wijze proberen zij het debat over studiesucces los te breken uit de rendementsverstarring en tegelijk alternatieven te bieden. Een hoognodige exercitie in een tijd waarin het hoger onderwijs meer moet bieden dan alleen een bijdrage aan een competitieve nationale economie.
studeren --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Studieresultaten --- Studeren : hoger onderwijs --- 378 --- 489.5 --- onderwijsbeleid --- hoger onderwijs --- studiemethoden --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Onderzoek --- Diversiteit --- Studie en studieresultaten --- PXL-Central Office 2019 --- maatschappij --- studieloopbaan --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- leraarschap --- 780 Hoger onderwijs
Choose an application
Het hoger onderwijs in Vlaanderen is in permanente evolutie. Begrippen als BaMa, flexibilisering en diplomacontract raken stilaan ingeburgerd. Sinds 2008-2009 heeft de overheid het leerkrediet ingevoerd, in het kader van de nieuwe financiering van het hoger onderwijs. Het leerkrediet wil de student aansporen tot een doordachte, gemotiveerde studiekeuze én tot meer inzet en verantwoordelijkheid tijdens de opleiding. Een inschrijving in het hoger onderwijs is niet meer evident als de student een tekort heeft aan leerkrediet. Studiepunten zijn hierin het centrale gegeven en beïnvloeden het sociaal statuut van de student. Studenten, leerkrachten, begeleiders, ouders en docenten blijken nog onvoldoende geïnformeerd over dit nieuw gegeven. De Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen nam daarom het initiatief voor deze publicatie. In het eerste deel, de praktische gids, wordt uitgelegd hoe het leerkrediet werkt, met concrete voorbeelden doorheen de studieloopbaan van de student. Het tweede deel behandelt de nieuwe context van het hoger onderwijs in Vlaanderen en Europa en verklaart waarom het leerkrediet werd ingevoerd. Het derde deel beschrijft de toenemende nood aan begeleiding van de student in deze nieuwe context en maakt een voorlopige balans van het leerkrediet vanuit het standpunt van de studentenbegeleiders met enkele vragen voor het beleid en verder onderzoek! In het nawoord geeft cultuursocioloog prof. Walter Weyns zijn visie over flexibel studeren in gedesoriënteerde tijden als stof voor verdere reflectie. Het leerkrediet in het Vlaams hoger onderwijs is een absolute must voor beginnende en gevorderde studenten, ouders, begeleiders, leerkrachten en docenten. (Bron: covertekst)
Onderwijsbeleid --- Studiegidsen. --- Hoger onderwijs --- Vlaanderen. --- studiekosten --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 489.5 --- hoger onderwijs --- 489.12 --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- België (studiegidsen-studievoorlichting, hoger onderwijs) --- 378 --- Studiekosten --- Studiefinanciering --- Studiekost
Choose an application
Leren --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #KVHB:Studeren --- #KVHB:Studiemethode --- #KVHA:Methodologie --- #KVHA:Studievaardigheden --- hoger onderwijs --- studievaardigheden --- 489.5 --- Studievaardigheden --- tijdsbesteding --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- 489.52 --- leren leren --- Study methods --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Studiemethode --- Hoger onderwijs
Choose an application
Dit is geen klassiek boek over studiemethode, -planning of -techniek. Het is een boek als een riem onder het hart voor studenten die niet meteen slaagden in het hoger onderwijs, daar misschien een opdoffer van kregen en weer recht willen komen, om zo de draad weer op te pikken en wel te slagen. De adviezen zijn verwoord in korte hoofdstukjes, overzichtelijk en to the point. Soms zijn de studieadviezen verrassend, altijd zijn ze doordesemd van gezond verstand. De auteur schreef het boek op grond van zijn jarenlange ervaring.
studiekeuze --- studentenbegeleiding --- studie- en beroepsoriëntering --- Higher education --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- 489.5 --- 37.091.26 --- studieadvies --- #KVHB:Studie- en beroepsorientering --- #KVHB:Studiekeuze --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Beoordelen en controleren van de voortgang van de studie Testen van prestaties --- 371.21
Choose an application
niet van inhoud 1253.6 Twee deeltijdbanen leiden tot dubbele stress 1283.7 Zoeken naar een coach die bij je past 1303.8 Moeizaam samenwerken aan onderwijsprogramma's 1333.9 Change agents zonder commitment 1363.10 Onzeker vergaderen met managers 1393.11 Een mislukte lezing voor eigen publiek 1413.12 Te sterke collegiale betrokkenheid 1463.13 Een oudere, solistische hogeschooldocent 1493.14 Gastdocenten die niet overkomen bij de groep 1514 werken in een onderwijsorganisatie 1554.1 Lastig voorbereiden van voorlichtingsbijeenkomsten 1574.2 Kopieermachines die mij uit balans brengen 1604.3 Ongenuanceerd beoordelen in toetsperioden 1624.4 Docentbeoordelingen zonder duidelijk perspectief 1654.5 Moeizaam aanschaffen én gebruiken van boeken 1694.6 Rustig thuiswerken heeft ook een keerzijde 1724.7 Ongemakkelijk meewerken aan de accreditatie 1754.8 Lokalen die niet geschikt zijn 1784.9 Nieuwe studieonderdelen, liever niet 1814.10 Hoge eisen stellen aan je diplomeringstoespraak Stageproblemen en de incidentmethode 701.20 Studenten buiten de hogeschool ontmoeten 731.21 Mijn privédomein angstvallig bewaken 762 toetsen en beoordelen 812.1 Niet spieken maar frauderen bestraffen 832.2 Onbeoordeelbare portfolio's 862.3 Een dubieus verlopend portfoliobeoordelingsgesprek 892.4 Een assessment afnemen zonder criteria 922.5 Onverantwoord vaststellen van een zak/slaag-grens 962.6 Herkansende studenten bevooroordeeld beoordelen 992.7 Te laat ingeleverde maar perfect uitgevoerde opdrachten 1022.8 Bepaalde cijfers niet kunnen verantwoorden 1052.9 Egobedreigende kritiek uit onderwijsevaluaties 1073 werken met collega's en managers 1113.1 Als startende docent té ambitieus beginnen en vastlopen 1133.2 Onderwijssituaties die niet voor te bereiden zijn 1163.3 Zonder begeleiding aan nieuwe taken beginnen 1183.4 Onuitvoerbare interne trainingsopdrachten 1213.5 Onder de indruk raken van collega's,^ 1 werken met studenten 131.1 Vergeten presentielijsten én studenten 151.2 Uitgesproken verwachtingen in de eerste bijeenkomst 181.3 Lesvoorbereidingen die niet ten uitvoer worden gebracht 211.4 Een onderwijsleergesprek dat niet op gang komt 241.5 Een tutorgroep die niet te vormen is 271.6 Werkvormen die niet leiden tot beoogde discussies 301.7 Ontbrekende randvoorwaarden in probleemgestuurd onderwijs 331.8 Opdrachten die niet voor iedereen uitvoerbaar zijn 371.9 Onhandig didactisch handelen 391.10 Geen kritiek dulden op organizers en metaforen 431.11 Eisen stellen aan gespannen scriptiestudenten 451.12 Elektronische feedback die verkeerd overkomt 481.13 Onder de indruk van presterende studenten 511.14 Onprofessionele reacties op mooie studenten 541.15 Mondige deeltijdstudenten maken mij impulsief 571.16 Eén tutorstudent die mijn geest volledig domineert 601.17 Ziek voor een groep ongemotiveerde studenten 631.18 Mijn verantwoordelijkheid voor studenten die stagelopen 671.19^
Beroepsonderwijs --- Didactische werkvormen. --- Docentenbegeleiding. --- Didactiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Didactics of higher education --- lerarenberoep --- didactiek --- docentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- 484 --- casestudies --- onderwijs --- 489.4 --- 489.5 --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Leraren hoger onderwijs --- Lesgeven --- Onderwijspraktijk --- 070654.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Studie en studieresultaten --- Onderwijskunde --- 454 --- assessment --- coaching --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- docent --- evaluatie --- leerkrachtenbegeleiding --- leermethoden --- onderwijsstructuur --- portfolio --- privacy --- probleemgestuurd onderwijs --- stagebegeleiding --- studentenbegeleiding
Choose an application
489.5 --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- College teachers --- College teaching --- Lecture method in teaching --- Lectures and lecturing --- Teaching --- Academicians --- Academics (Persons) --- College instructors --- College lecturers --- College professors --- College science teachers --- Lectors (Higher education) --- Lecturers, College --- Lecturers, University --- Professors --- Universities and colleges --- University academics --- University instructors --- University lecturers --- University professors --- University teachers --- Teachers --- Faculty --- Apprentissage --- Enseignement --- Enseignement supérieur --- Méthodologie scolaire --- Pratique éducative --- Université
Choose an application
De studierendementen in het hoger onderwijs staan onder druk. Studenten doen veel langer over hun studie dan zou moeten. In dit boek zijn onderzoeken samengebracht die zich richten op studiesucces. Aan bod komen de volgende vragen: welke maatregelen kunnen opleidingen nemen om hun studierendement te verhogen en welke evidentie is er? Hoe kan het dat er nog steeds sprake is van een rendementsprobleem terwijl we er eigenlijk al zoveel van weten. In Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk wordt deze laatste vraag beantwoord door te wijzen op de noodzaak van een integrale aanpak. Het boek kan daarom ook gebruikt worden bij het ontwikkelen van deze gewenste integrale aanpak binnen opleidingen en instellingenhttp://www.boomlemma.nl/onderwijskunde-didactiek/catalogus/studiesucces-bevorderen-het-kan-en-is-niet-moeilijk-1
studievaardigheden --- motiverend onderwijs --- studiebegeleiding --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 489.5 --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- 489 --- Hoger onderwijs --- hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- Hoger onderwijs; algemeen --- PXL-Central Office 2014 --- studieresultaten --- Studiemethoden --- Studieresultaten --- Studiemethode --- Studieresultaat
Choose an application
Drie ogenschijnlijk simpele zaken vormen de basis van leren en motiveren: als je als leerling weet wat je moet doen, waarom je het moet doen en hoe je het moet doen, ben je beter uitgerust om je leertaak aan te gaan.Het Werkboek Leren Leren bevat 22 concrete lesbrieven voor mentorlessen. Deze lessen zijn gericht op het aanleren van algemene leerstrategieën en inzichten die de leerling ondersteunen in het leerproces. De lesbrieven staan bovendien vol met slimme leertips voor de leerlingen.Dit werkboek gaat uit van het besef dat de leerling zelf de belangrijkste informatie geeft over zijn leerproces en dat de docent of mentor, als belangrijkste leermeester, dit proces kan ondersteunen.De volgende principes staan centraal:- het versterken van metacognitieve vaardigheden voor het leerproces;- het bevorderen van een reflectieve houding van de leerling ten aanzien van zijn leerproces.De mentorlessen zijn geschreven voor leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en zijn bruikbaar op alle niveaus, van vmbo tot en met gymnasium. De lessen kunnen ook in hogere leerjaren ingezet worden bij leerlingen die nog achterstanden laten zien en zijn eenvoudig aan de doelgroepen aan te passen.Voor theoretische verdieping en ter voorbereiding op deze lessen wordt waar nodig naar het Handboek Leren Leren verwezen. Elke les heeft een duur van maximaal 20 minuten, zodat in de mentorles ook voldoende tijd overblijft om aandacht te besteden aan groepsdynamiek en thema's rond sociaal-emotioneel leren.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/mentorlessen-pica)
leren leren --- HO (hoger onderwijs) --- leerstrategieën --- Didactics of higher education --- studentenbegeleiding --- Study methods --- didactische werkvormen --- Higher education --- Teaching --- 489.5 --- Metacognitie --- Leerstrategieën --- Denken --- Leren leren --- KHCA --- hoger onderwijs --- leerprincipes --- krachtige leeromgeving --- 450.8 --- 474.21 --- Studie en studieresultaten --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leerprocessen --- leerprocessen (ler) --- leren leren (ler) --- Educational psychology --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Onderwijskunde --- Levenslang leren --- Studiemethoden --- mentoren --- lerarenopleiding --- didactiek --- Studiemethode
Choose an application
Het hoger onderwijs is voor de meeste studenten de eerste kennismaking met wetenschappelijke schrijfopdrachten. Weet je niet goed hoe je aan zo’n opdracht begint? In deze katern reiken we je concrete handvatten aan om aande slag te gaan met bachelor- en masterproeven, papers en andere wetenschappelijke teksten. Vooraf situeren we de rol van wetenschappelijke schrijfopdrachten in je opleiding: waarom maken ze deel uit van je curriculum? Wat levert het schrijven van zo’n wetenschappelijke tekst jou op?
C6 --- studiebegeleiding --- studiekeuze --- studiemethode --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Study methods --- Higher education --- 489.52 --- hoger onderwijs --- studiemethoden --- studeren --- examens --- hoger onderwijs - studiebegeleiding --- 378.672 --- Onderwijs ; studenten ; praktische tips voor het welslagen --- Onderwijs ; hogescholen --- Studie en studieresultaten - Studiebegeleiding --- leermethoden --- tijdmanagement --- 489.3 --- Hoger onderwijs --- Studieadvies --- Studieloopbaanbegeleiding --- Studieloopbaan --- Academisch schrijven --- leraarschap
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|