Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit werkboek voor therapeuten biedt een heldere leidraad en ondersteuning bij de uitvoering van het geprotocolleerde behandelprogramma Trauma Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT), ontwikkeld door Cohen, Mannarino & Deblniger (2006). Dit programma is verschenen in een Nederlandse vertaling onder de titel: Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie (2008). Het programma is een behandelpakket, samengesteld uit componenten (modules) die elkaar in een logische volgorde opvolgen. In dit werkboek vindt u begeleidend materiaal voor het doorlopen van alle modules. U bespreekt telkens met de ouder(s) en de jeugdige wat zij dienen te doen, lezen en/of invullen. Per module wordt aangegeven wat het doel is en hoe vastgesteld wordt of dit bereikt is. Daarna volgen relevante informatie, opdrachten en ruimte voor het noteren van aantekeningen. Bij dit werkboek voor therapeuten hoort ook nog een werkboek voor kinderen en jongeren en een werkboek voor ouders. Alle werkboeken sluiten nauw op elkaar aan en op de eerder verschenen handleiding Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten.
Psychiatry --- adolescenten --- kinderen --- traumatologie --- relaxatie --- gedragstherapie --- cognitieve therapie --- psychotrauma's --- Cognitieve gedragstherapie --- Trauma's ; kinderen --- Trauma's --- 615.84 --- jongeren --- adolescentie
Choose an application
Wanneer kinderen getuige of slachtoffer zijn van een traumatische gebeurtenis ervaren zij machteloosheid en controleverlies. Een aantal kinderen zal hierna stressreacties vertonen. De steun die een kind uit zijn onmiddellijke omgeving krijgt, zal mee bepalend zijn in het verwerkingsproces van het trauma. Het boek geeft in heldere taal inzicht in trauma en hoe het verwerken van een traumatische gebeurtenis bij een kind verloopt. Naast kennis biedt het boek heel wat praktische tips om kinderen met traumasignalen te ondersteunen. Het is een waardevolle bron van informatie voor alle hulpverleners die te maken hebben met trauma bij kinderen, is interessant voor docenten en studenten sociaal werk, psychologie, orthopedagogie en kinderpsychiatrie én is bovendien toegankelijk voor leerkrachten en ouders.www.lannoocampus.be
Orthopedagogics --- Psychiatry --- psychotrauma's --- kinderen --- emoties --- Trauma's ; kinderen --- Rouwproces ; kinderen --- Psychic trauma in children --- Treatment --- Post-traumatic stress disorder in children --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- Posttraumatische stresssyndroom (traumatische neurose) --- Trauma's: kinderen --- trauma's --- posttraumatische stress-stoornis --- 606.4 --- Trauma's ; kinderen (0-12 jaar) --- #KVHB:Trauma --- #KVHB:Posttraumatische stressstoornis --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- Trauma --- Posttraumatische stressstoornis (PTSS) --- 613.17 --- pediatrie --- trauma --- 616.2 --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- PXL-Social Work 2015 --- kinderpsychologie --- stress --- traumazorg --- Kinderen --- Hulpverlening --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Kinderopvang --- Therapie --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Trauma's ; kinderen
Choose an application
De tienjarige David is vanaf zijn geboorte getuige geweest van huiselijk geweld en zelf ook mishandeld door zijn vader. Op school kan David zich slecht concentreren. Hij heeft leerproblemen, is snel geïrriteerd en kan agressieve woede-uitbarstingen hebben. Hij slaapt slecht en heeft nachtmerries. David wil niet praten over wat hij heeft meegemaakt. Hij ontkent dat hij er last van heeft. Omdat David er zo duidelijk niet over wil praten, kun je in de verleiding komen om het verleden te laten rusten en geen slapende honden wakker te maken. Slapende honden zijn echter niet zo ongevaarlijk als ze eruitzien. Onderzoek wijst namelijk uit dat onbehandelde trauma's op latere leeftijd ernstige lichamelijke en geestelijke gevolgen kunnen hebben. Slapende honden? Wakker maken! beschrijft in de eerste plaats de praktijk. In deze derde editie zijn veel veranderingen en verbeteringen in de structuur doorgevoerd aan de hand van nieuwe kennis, feedback en praktijkervaringen. Met behulp van negentien vragen en diverse casussen wordt helder gemaakt wat de mogelijke redenen zijn voor een kind om niet over zijn of haar trauma's te willen (of kunnen) praten. Bovendien zijn er talrijke interventies beschreven om zulke barrières op te ruimen. Dit boek is bij uitstek geschikt voor een brede doelgroep, zoals psychologen, (psycho)therapeuten, systeemtherapeuten, maatschappelijk werkers, groepsleiding en pleegzorgwerkers, maar ook gezinshuisouders en (pleeg)ouders. Ten slotte biedt dit boek de ggz en de jeugdhulpverlening een kader om beter te gaan samenwerken, wat goed past in deze tijd, en de jeugdbescherming context bij het nemen van beslissingen rondom omgang, thuisplaatsing en behandeling.
kindermishandeling --- 343.62 --- Trauma's --- hechting (psychologie) --- uithuisplaatsing --- Mentale handicap --- psycho-educatie --- Trauma's ; kinderen --- Developmental psychology --- Psychiatry --- huiselijk geweld --- kinderen --- psychotherapie --- ontwikkelingspsychologie --- systeemtherapie --- psychotrauma's --- Paediatrics --- relaties --- traumatologie --- emoties --- Trauma's ; kinderen --- intermenselijke relaties --- trauma
Choose an application
In onze scholen lopen veel meer kinderen met een traumatische ervaring rond dan we dachten, in elke klas gemiddeld één. Een ongeluk, vechtscheiding, het verlies van een ouder, emotionele of fysieke verwaarlozing of mishandeling: als kinderen een ingrijpende gebeurtenis meemaken, kan dat tot trauma leiden. Met kennis van zaken en grote empathie schetst de auteur het gedrag van kinderen die aan mishandeling blootstaan en hoe gemakkelijk je als leraar hun gedrag verkeerd kunt interpreteren. Dit praktische boek gaat in op dat gedrag en hoe je daar als leraar het best mee kunt omgaan. De auteur doet een oproep aan iedere leraar vooral niet weg te kijken, omdat je de enige veilige persoon in het leven van een kind kunt zijn. Vanuit die rol kun je mogelijk bijdragen aan verwerking en herstel.De traumasensitieve school biedt diepgaande kennis over de achtergrond van trauma en de gevolgen ervan op de ontwikkeling van het kinderbrein. De vele voorbeelden, handelingsadviezen en tips maken het een buitengewoon praktisch boek dat leraren, begeleiders, zorgcoördinatoren en leidinggevenden kunnen gebruiken om de school en de klas traumasensitief te maken. Daarbij is het onmisbaar voor studenten. Informatieve bijlagen zijn met een code in het boek van de website te downloaden.(Bron: www.lannoo.be)
scholen --- trauma's --- gedragsproblemen --- Trauma's ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Trauma's --- #PBIB:+105.91 --- Kinderen met psychosociale problemen --- Kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Trauma's ; kinderen - Gedragsstoornissen ; onderwijs. --- gedragsstoornissen --- traumatologie --- schoolmoeheid --- kindermishandeling --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- schoolomgeving --- Teacher education. Teacher's profession --- Trauma --- Kinderen --- Onderwijs --- Gedragsproblemen --- Zorgverbreding --- Psychotrauma --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- kinderen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen.
Trauma's ; kinderen --- trauma's --- trauma --- Zelfregulatie --- Trauma's ; kinderen ; Gedragsstoornissen ; onderwijs. --- #PBIB:+105.91 --- Trauma --- gedragsstoornissen --- 467 --- vluchtelingen --- kinderen --- Kindermishandeling --- Vluchtelingen --- Trauma's --- Basisonderwijs --- psychosociale problemen --- orthopedagogiek --- gedragsproblemen --- traumatologie --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- 616.2 --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Orthopedie. Traumatologie. Plastische chirurgie --- pedagogiek --- psychotrauma's --- Educational psychology --- PXL-Education 2016 --- kinderpsychologie --- traumatische ervaringen --- basisonderwijs --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Onderwijspraktijk --- Psychotrauma --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Een ongeluk, of het plotselinge overlijden van een dierbare: veel kinderen maken een ingrijpende gebeurtenis mee.Van deze kinderen ontwikkelt 20% posttraumatische stressklachten. Deze klachten leiden tot problemen thuis en op school. Daarom is vroege herkenning en behandeling hiervan noodzakelijk.Dit boek voorziet hierin. Het beschrijft ingrijpende gebeurtenissen en de verwerking en gevolgen hiervan, evenals de behandelingsmogelijkheden van traumaklachten bij kinderen.Door de praktische tips en het heldere taalgebruik een onmisbaar boek voor ouders, hulpverleners en leerkrachten.
Developmental psychology --- psychotrauma's --- ontwikkelingspsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- Child psychology --- Psychic trauma in children --- Treatment --- #KVHB:Trauma --- #KVHB:Post traumatisch stresssyndroom --- #KVHB:Orthopedagogie --- trauma --- KHCA --- kinderen --- kinderpsychologie --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- Kinderpsychologie --- trauma's --- Trauma's ; kinderen --- 616.2 --- PHL-Education 12 --- Trauma --- Kinderen --- Traumatologie --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Remy verliest zijn zus bij een verkeersongeval...Op de kermis wordt Jonas bedreigd door twee jongens...Fleur wordt bijna een wagen ingesleurd door twee onbekende mannen...Jasmijn wordt misbruikt door de vriend van haar moeder...Ruben wordt gepest en op een dag geslagen en van zijn fiets getrapt...Kato staat op een dag oog in oog met twee inbrekers...Jonas wordt neergestoken met een mes...Serina wordt verkracht door de vader van een goede vriendin...De moeder van Aysin en Bahattin wordt vermoord...De vader van Laura pleegt zelfdoding...Heb jij ook zoiets ingrijpends meegemaakt? En heb je soms ook het gevoel dat je de enige bent? Zou je wat is gebeurd graag een plaats geven in je leven?In dit baanbrekende boek vertellen 30 kinderen en jongeren vrijuit over wat ze hebben meegemaakt en hoe dat hun leven beheerst. Ze zijn allemaal geconfronteerd met geweld of hebben iemand verloren van wie ze veel hielden. Hun getuigenissen vol wijsheid en veerkracht zijn heel erg herkenbaar en kunnen je een houvast bieden om verder te gaan.Omdat de ouders van deze kinderen en jongeren een belangrijke rol spelen in het verwerkingsproces komen ook zij aan het woord in dit boek. Ze vertellen over hoe ze het nieuws van het misdrijf of het plotselinge overlijden hebben vernomen. Ze geven aan wat de impact ervan is geweest op hun gezin en op zichzelf en hoe ze erin zijn geslaagd om de gebeurtenissen een plaats te geven en hun kind te steunen. En ze vertellen over de vragen en twijfels waar ook zij soms mee worstelen. Allemaal hebben ze ook goede raad voor wie beroepshalve met hen in contact komt: leerkrachten, de politie, hulpverleners... Maar ook voor volwassenen uit hun directe omgeving: grootouders, buren, vrienden, ooms, tantes...
Trauma's --- Rouwproces --- Slachtofferhulp --- Kinderen. --- ouders --- psychotrauma's --- Psychiatry --- emoties --- kinderpsychiatrie --- kinderen --- jeugd --- rouwverwerking --- slachtofferhulp --- Victims --- Psychology --- Victims of crimes --- Case studies --- Bereavement --- Psychological aspects --- Loss (Psychology) --- Trauma's ; kinderen --- trauma's --- 616.2 --- Trauma --- Kinderen --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Dood --- Seksueel misbruik --- Kindermishandeling --- Geweld --- Psychotrauma --- Kind --- Kunst --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Hoe reageert een kind op een schokkende gebeurtenis zoals een ernstig ongeluk, de plotselinge dood van een broertje of zusje, of geweld? Wat kunnen volwassenen in de naaste omgeving doen om een kind te helpen bij het verwerken van deze ervaring? Wanneer is professionele hulp nodig? Het zijn vragen waar ouders, leerkrachten en andere betrokkenen regelmatig tegenaan lopen. Dit boek geeft informatie over het ondersteunen van kinderen die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt. Het is gebaseerd op nationale en internationale onderzoeksresultaten, vertaald naar de praktijk van alledag. Hoewel het boek primair voor ouders en leerkrachten geschreven is, is het ook informatief voor huisartsen, jeugdhulpverleners en andere professionals. De tekst is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, tips en eenvoudige handvatten om kinderen na een traumatische gebeurtenis bij te staan
kinderpsychologie --- Psychiatry --- psychotrauma's --- Trauma --- Kinderen --- Traumatologie --- Psychotherapie --- Emotionele problemen --- Adolescenten --- Posttraumatische stressstoornis --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Ondersteuning --- Ouders --- Leraren --- 364.26 --- Trauma's --- Slachtofferhulp --- Verwerking --- Trauma's ; kinderen --- trauma's --- 616.2 --- Psychotrauma --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emotioneel probleem --- Adolescent --- Leraar --- Gesprek --- Directie
Choose an application
Hoe kun je er als hulpverlener aan bijdragen veerkracht bij kinderen te vergroten? Het handboek Veerkracht bij kindertrauma toont je aan de hand van de veerkrachtpuzzel, een veerkrachtgerelateerd werkkader, hoe.De informatie uit dit boek kan ook dienen als basis voor het gebruik van trainingsmaterialen als de Veerkracht Materialendoos (ISBN 9789401454162).In het handboek Veerkracht bij kindertrauma wordt op een heldere manier beschreven welke factoren veerkracht bij kinderen kunnen versterken en welke wetenschappelijke evidentie hiervoor is. Veelvuldig gebruik van praktijkvoorbeelden, tips, geformuleerde doelen en reflectiemomenten slaat de brug tussen theorie en praktijk.Bron: https://www.lannoo.be/nl/veerkracht-bij-kindertrauma
#PBIB:+108.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- Trauma's ; kinderen --- psychotrauma --- kinderen --- hulpverlening --- PXL-Social Work 2019 --- Hulpverlening --- Trauma --- Kinderen --- Veerkracht --- Zelfvertrouwen --- Zelfbeeld --- Verliesverwerking --- Rouwen --- Age group sociology --- Sociology of social care --- kindermishandeling --- kinderpsychologie --- klinische psychologie --- jeugdhulpverlening --- gezinsproblematiek --- psychotrauma's --- empowerment --- trauma's --- traumatische stress --- veerkracht --- weerbaarheid --- Psychotrauma --- Kind --- Veerkracht (fysica) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Veerkracht (weerbaarheid)
Choose an application
Uw kind gaat in behandeling om een trauma te verwerken. Tijdens de behandeling leert uw kind stap voor stap zijn problemen overwinnen. De rol van ouders wordt in dit werkboek uitgelegd en toegelicht door de therapeut. Er staan tips en oefeningen in hoe u uw kind kunt helpen bij de behandeling van een trauma. Het programma is opgebouwd uit modules die elkaar in een logische volgorde opvolgen. Niet alle modules zijn even belangrijk voor elke jeugdige. De therapeut stemt de hoeveelheid tijd die besteed wordt aan elke module af op wat nodig is voor uw kind. Het materiaal in dit werkboek begeleidt u bij het doorlopen van alle modules. De therapeut bespreekt telkens met u wat u mag lezen en/of invullen. Per module wordt aangegeven wat het doel is en hoe vastgesteld wordt of dit bereikt is. Daarna volgen informatie, opdrachten en ruimte voor het maken van aantekeningen. Dit werkboek voor ouders hoort bij de gezaghebbende en praktische handleiding Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie van Cohen, Mannarino en Deblinger.
Psychiatry --- adolescenten --- kinderen --- traumatologie --- relaxatie --- gedragstherapie --- cognitieve therapie --- psychotrauma's --- Post-traumatic stress disorder. --- Psychic trauma --- Cognitive therapy. --- Posttraumatic stress disorder --- PTSD (Psychiatry) --- Stress disorder, Post-traumatic --- Traumatic stress syndrome --- Anxiety disorders --- Stress (Psychology) --- Traumatic neuroses --- Intrusive thoughts --- Cognitive-behavior therapy --- Cognitive-behavioral therapy --- Cognitive psychotherapy --- Psychotherapy --- Treatment. --- Cognitieve gedragstherapie --- Trauma's --- Trauma's ; kinderen --- jongeren --- 615.84 --- adolescentie
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|