Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe kunnen leerlingen actief en met plezier leren? Een manier is om leerlingen en hun leerkrachten inzicht te geven in zelfregulerend leren. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden waardoor ze meer grip krijgen op het leren en ontdekken wat hen motiveert in het leerproces. Binnen zelfregulerend leren zijn verschillende soorten strategieën te onderscheiden. Het gaat om cognitieve, metacognitieve en organisatiestrategieën en daarnaast metacognitieve kennis en motivatie.In deze handleiding wordt zelfregulerend leren bekeken vanuit de metafoor van een ontdekkingsreis. De leerling trekt op met een ervaren reiziger. Samen wordt vanaf de verkeerstoren het leerlandschap verkend, de route uitgestippeld, gekozen voor een vervoermiddel en wordt er gekeken naar hoe je de bagage en souvenirs handig mee kunt nemen. Om de doelen te behalen wordt samen met de leerling gekozen voor passende leerstof. Dit is meestal de reguliere lesstof. Voor (hoog)begaafde leerlingen is dit vaak verrijkingsmateriaal. Reisgids zelfregulerend leren bestaat uit de begeleiderstraining, achtergrondinformatie over zelfregulerend leren en het werkboek voor leerlingen. Het werkboek is los verkrijgbaar onder de titel Ga op reis en ontdek hoe je leert.Mirjam Zwaan is orthopedagoog en ontwikkelde deze interventie voor ECHA-opleiding Specialist Hoogbegaafdheid. Eerder publiceerde zij samen met Nathalie van Kordelaar onder andere Wij zijn een groep, Ik en faalangst en Ik en autisme.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2258/reisgids-zelfregulerend-leren
Didactische principes --- Studievaardigheden --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- zelfsturing --- begeleidingsmethodieken --- hoogbegaafdheid --- Zelfregulerend leren --- Leerstrategieën --- Effectief leren --- Zelfregulatie --- Basisonderwijs --- Leren --- Leren leren --- Zelfsturend leren --- Lager onderwijs
Choose an application
Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk hier in het onderwijs aandacht aan te besteden? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces?Hierom draait onze uitgave De leercoach.Het kunnen inzetten van zelfregulatie is een essentieel onderdeel van het leerproces, omdat het de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces verhoogt. De opgedane kennis wordt daardoor duurzaam behouden (dieper leren). Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hun eigen leerproces vorm te geven. Met de zelfregulerende leerstrategieën in de vingers ontwikkelen jongeren proactief een lerende houding aan en werken zij doelgericht en planmatig aan hun eigen leersucces.Zelfregulatie en zelfinzicht ontwikkelen, is de basis voor succesvol leren.Deze uitgave is gericht op alle onderwijsprofessionals die willen insteken op zelfregulerend leren en eigenaarschap bij leren binnen lessen, in praktijksituaties en tijdens coachgesprekken. Denk hierbij aan onderwijsgevenden, mentoren, coaches en leidinggevenden. De leercoach biedt handvatten voor het individueel begeleiden op weg naar en bij zelfregulerend leren.Leercoachen is geschikt om flexibel onderwijs en maatwerk te bieden binnen po, vo, mbo, hbo en universiteit.https://www.cps.nl/publicaties/1401/alle-boeken/88688/de-leercoach
Zelfregulatie --- Zelfregulerend leren --- Educational psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- leerstrategieën --- feedback --- Leraar --- Professionalisering --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Beroepsprofiel --- Coaching --- Coachend lesgeven --- Zelfsturend leren
Choose an application
De Onderwijsraad stelt dat het ontdekken en stimuleren van talent een taak van het onderwijs is. Maar als docent heb je het druk en zijn de beschikbare middelen vaak beperkt. Hoe zorg je er dan toch voor dat de individuele capaciteiten van je leerlingen kunnen opbloeien?Onderzoek toont aan dat leerstrategieën een krachtig middel zijn om aan dat ideaal vorm te geven. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren: hiermee leren kinderen hoe ze moeten en kunnen leren. Zo leren ze met de strategie Jezelf kennen welke taken bij hen passen en welke vaardigheden ze juist vaker moeten oefenen. Om zichzelf voor een taak te motiveren kunnen ze de strategie Het nut zien inzetten.Zelfregulerend leren behandelt per hoofdstuk een leerstrategie en geeft praktische tips waarmee je leerlingen kunt helpen zich deze eigen te maken en te gebruiken. Zo help je al je leerlingen het beste uit zichzelf te halen.Zelfregulerend leren hoort bij de serie In de klas. Deze serie bestaat uit een reeks praktische boeken voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.(Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-8038_Zelfregulerend-leren)
Studiemethoden --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leerstrategieën --- Talentontwikkeling --- Zelfsturend leren --- Zelfregulatie --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- leren leren --- zelfontdekkend leren --- studievaardigheden --- Studievaardigheden ; basisonderwijs --- Studievaardigheden ; secundair onderwijs --- Studiemethode --- Leerstrategie --- Zelfregulerend leren --- Effectief leren --- Lager onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- studiemotivatie
Choose an application
Ga je mee op reis? Op deze ontdekkingsreis bepaal jij de bestemming en de route. Hoe ziet het landschap er onderweg uit? Wandel je met kompas door een dicht bos, klim en daal je door de bergen, voelt het alsof je door het moeras gaat of heb je ook stukken snelweg? Gelukkig krijg je overzicht als je de tijd neemt om de verkeerstoren te beklimmen. Welke keuze maak jij daarna voor het vervoermiddel? Ga je met de bus of pak je de fiets? Hoe neem jij alle bagage en souvenirs mee?Iedereen maakt een andere reis. Aangekomen op de bestemming weet jij beter, als inmiddels ervaren reiziger, hoe jij jouw reis (jouw leerproces) kunt vormgeven. Ofwel hoe je zelfregulerend leert. Hopelijk zorgt dit ook bij jou voor meer leerplezier.In dit werkboek staat alle informatie die die je nodig hebt voor de reis. Met leuke illustraties en opdrachten wordt het een logboek om na je reis regelmatig door te bladeren.Een goede reis gewenst!https://www.swpbook.com/boeken/131/primair-onderwijs/2256/ga-op-reis-en-ontdek-hoe-je-leert
Leren --- Leren leren --- Zelfsturend leren --- Zelfregulatie --- Lager onderwijs --- Zelfregulerend leren --- Leerstrategieën --- Effectief leren --- Basisonderwijs --- Cognitive psychology --- Educational psychology --- Didactics of social education --- kennismanagement --- didactische processen --- leren leren --- organisatiestrategieën --- cognitieve ontwikkeling
Choose an application
Voor elke leersituatie, in elk vak, en met elke leerlingZelfregulerend leren is heel actueel. Het aanleren van zelfregulerende vaardigheden is namelijk één van de meest onderbouwde én doeltreffende interventies die je in je klas kan doorvoeren. En toch ... Door een wildgroei aan definities - met elk hun eigen methodieken en doelgroepen - zie je door de bomen het bos niet meer. Wat is zelfregulerend leren nu? En wat is je rol als leraar dan?Dit boek neemt je op toegankelijke wijze mee doorheen de schat aan kennis die bestaat over zelfregulerend leren. Het beschrijft precies wat jij nodig hebt om vertrekkende vanuit jouw eigen aanpak straks nog meer resultaat te boeken, en dat met al jouw leerlingen.bron: https://www.academiapress.be/nl/zelfregulerend-leren
Zelfsturend leren --- Zelfregulatie --- Zelfsturing --- Leren --- Onderwijs --- didactiek --- leren --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- didactische processen --- didactische werkvormen --- Studiemethode --- Leerlingbegeleiding --- 450.8 --- leren leren --- zelfstudie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Studievaardigheden --- Didactiek --- Zelfregulerend leren --- Motivatie --- zelfontdekkend leren --- studievaardigheden
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|