Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
GVO en communicatie in de gezondheidszorg.
Author:
ISBN: 9044110446 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkdruk, tijdgebrek en zovele andere factoren bemoeilijken het uitbouwen van GVO-gezondheidsvoorlichting en opvoeding. Toch is GVO een onmisbaar element in de gezondheidszorg. Niet alleen verpleegkundigen, vroedvrouwen, maar ook elke gezondheidswerker en zorgverlener heeft als taak cliënten/ patiënten voor te lichten en te begeleiden . GVO is een vaak onderschatte verantwoordelijkheid. Kennis, inzicht, begrip, professionele grondhouding en vaardigheden, en nog zoveel meer, zijn noodzakelijk. Daarbij spelen eigen waarden en normen, gevoelens en ervaringen voortdurend een rol. Alles moet een eigen plaats krijgen, de patiënt/cliënt ten goede. GVO is geen tussendoor-activiteit, maar vraagt tijd en methode: doelgericht, systematisch en planmatig samenwerken. Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor verpleegkundigen, vroedvrouwen, ...maar andere gezondheidswerkers zullen er ook hun voordeel mee doen. Inhoudsopgave : Deel 1 : Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding 1. Gezondheid, gezondheidsomstandigheden en -determinanten 2. Preventie, gezondheidsbevordering,GVO/PVO 3. Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding Deel 2 : Communicatie 4. Omschrijving van communciatie 5. Basismodel van communicatie 6. Communicatiemodel Schulz von Thun 7. Gespreksvaardigheden 8. Patiëntenvoorlichting en -opvoeding


Book
Competenties in moeilijke situaties : over kwaliteit van zorg en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789033486371 Year: 2012 Volume: 2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat voor een arts een gewoon en alledaags gebeuren is, wordt door de patiënt en de familie vaak als ingrijpend ervaren. De vaardigheid en de competentie waarover de zorgverstrekker in kritieke situaties beschikt, bepaalt in belangrijke mate of de geboden zorg en behandeling als kwaliteitsvol wordt ervaren. Dit tweede deel van een reeks van vier boeken over communicatie in de gezondheidszorg biedt inzichten en concrete handreikingen om in te spelen op belevingen en emoties van patiënten, waardoor het diagnostisch en therapeutisch werk tot meer resultaat kan leiden.Hoe kan je mensen met een chronische aandoening adequaat benaderen en hen ondersteunen in de permanente beperkingen die dit meebrengt? Hoe kan je communiceren over medische fouten op een wijze dat het vertrouwen wordt hersteld? Wat moet je weten over verlies en verdriet om mensen in het tijdsbestek van een normale consultatie te ondersteunen en perspectief te bieden? Wat heb je nog te bieden als de ziekte levensbedreigend is en er geen zinvolle curatieve behandelingen meer in te zetten zijn? In welke mate kan vroegtijdige planning van de zorg bijdragen tot het verstevigen van de vertrouwensrelatie met de patiënt en de familie en bijdragen tot een betere kwaliteit van zorg in de laatste periode van het leven?Ook al richt het boek zich in eerste instantie tot artsen, het bevat heel wat concrete inzichten gebaseerd op praktijkervaringen voor allen die in de gezondheids- en welzijnszorg werkzaam zijn, als zorgverstrekker, opleider of beleidsmedewerker.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by