Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek vind je zes grote vragen. Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en een dialoog willen aangaan. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! Moet je altijd de waarheid spreken? Mag je stelen als je uitgehongerd bent? Dit zijn enkele vragen die aan bod komen in 'Filosofie voor kinderen: wat is goed, wat is kwaad?'. Uit die vragen volgen onder andere deze antwoorden: ‘Niet als je had beloofd te zwijgen.’ en ‘Nee, want stelen is verboden.’
476.8 --- filosoferen met kinderen --- ethiek --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen
Choose an application
"Leuk, dat we niet allemaal hetzelfde zijn," wordt wel eens gezegd, "want dat zou maar saai worden !" Maar hoe ga je je gedragen tegenover elkaar, zodat iedereen het naar zijn zin heeft? Daarover heeft ieder zijn/haar eigen opvattingen. En die hangen weer samen met ieders levensvisie. Lessen over geestelijke stromingen helpen kinderen deze wereld van waardenen levensbeschouwingen te verkennen.
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- 476.8 --- didactiek --- filosoferen met kinderen --- geestelijke stromingen --- 478.9 --- Basisschool --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Geestelijke stromingen --- Onderwijs --- 478.6 --- Geestelijke stromingen ; basisonderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding ; basisonderwijs --- geestelijke stromingen: didactiek lagere school --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Choose an application
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Godsdiensten --- Religions --- geestelijke stromingen --- katholicisme --- godsdienst --- 244.5 --- katholicisme - catechese, catechismussen en godsdienstonderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- vakdidactiek --- vakdidactiek. --- Vakdidactiek.
Choose an application
Filosoferen met kinderen is een nieuw verschijsel. Praktijkvoorbeelden geven aan hoe het gestimuleerd en gestructureerd kan worden. Kinderen kunnen op verschillende niveaus denken over hun wereldbeeld en hun eigen denken. Filosoferen met kinderen betekent het bespreken van vragen waarop ook de leerkracht het antwoord niet weet. De kinderen moeten zelf nadenken en ontwikkelen daarmee hun denken en hun vermogen tot zelfstandig oordelen.
476.8 --- filosoferen met kinderen --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- filosofie: didactiek --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs
Choose an application
In Wat is vrijheid? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is.
Philosophy --- toegepaste filosofie --- vrijheid --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Vrijheid --- Filosoferen-kinderen --- denken --- filosofie --- geloven --- Filosofie ; kinderen --- Geloven-Denken --- 091507.jpg --- C3 --- vrijheid (x) --- kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Geestelijke stromingen --- Kunst en cultuur
Choose an application
In onze samenleving krijgen steeds meer mensen met een verschillende achtergrond met elkaar te maken. Als leerkrachten (in opleiding) zich realiseren dat iedereen er andere visies, interpretaties, gewoontes, normen en waarden op nahoudt, kunnen zij beter communiceren met hun leerlingen. Ook kunnen ze dit bewustzijn dan goed overbrengen aan hun leerlingen. Het vak Geestelijke stromingen is daar bij uitstek geschikt voor.Jos van Remundt en Marleen Boon geven in Geestelijke stromingen geven inzicht in de verschillende religies en levensbeschouwingen, en sluiten daarbij naadloos aan bij de kennisbasis Geestelijke stromingen. Dit doen ze aan de hand van 6 levensvragen waar ieder mens mee te maken krijgt, zoals: 'Wie is de mens?'en 'Wat is goed en kwaad?'Iedere vraag wordt belicht volgens dezelfde structuur: Waarom? Daarom! Doen! De praktijk volgt zo naadloos uit de theorie. Met ongeveer 40 lesvoorbeelden per bouw en ruim 60 beschreven werkvormen, kunnen leerkrachten eens per week een les Geestelijke stromingen geven. De lessen kunnen al gegeven worden vanaf een kwartier en zijn, in geval van uitgebreidere lessen, eenvoudig op te splitsen. Heel vaak kun je lessen integreren met taal- en woordenschatlessen. (Bron: De Slegte)
Didactics of religion --- basisonderwijs --- ethiek --- godsdienst --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwelijk onderwijs --- Geestelijke stromingen --- Levensbeschouwing --- Diversiteit --- Godsdienst --- Interculturele communicatie --- Wereldgodsdiensten --- didactiek --- 210.3 --- lerarenopleiding --- religie --- 245.5 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Heiligen --- Geestelijke stromingen ; basisonderwijs ; Nederland --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wat is geluk? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Hoe weet je dat je gelukkig bent? Is het gemakkelijk om gelukkig te zijn? Moet je het geluk zoeken tegen elke prijs? Maakt geld gelukkig? Heb je anderen nodig om gelukkig te zijn? Waarom zijn we soms ongelukkig?
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- geluk --- 476.8 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Geluk --- Zingeving --- zingeving --- D100959.jpg --- Filosofie ; kinderen --- C3 --- filosofie --- kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Kunst en cultuur
Choose an application
In Onderweg stilstaan zijn twee praktisch filosofen onderweg, en staan ze stil bij schijnbaar betekenisloze gebeurtenissen. Het zijn gebeurtenissen thuis, onderweg naar het werk of op reis die iedereen kan overkomen. Het zijn herkenbare gebeurtenissen.De auteurs beschrijven die gebeurtenissen in de vorm van korte verhalen, van anekdotes. Die anekdotes vormen de aanleiding om de werkelijkheid opnieuw te bekijken, aan de hand van filosofische vragen.In de anekdote zit een vraag vervat die je niet kan ontlopen. De abstractie wordt voelbaar.De auteurs verbinden het praktisch filosoferen met het leven van elke dag. De anekdotes vormen aanknopingspunten die het praktisch filosoferen laagdrempelig maken. Daarmee wordt het praktisch filosoferen niet alleen herkenbaar, toegankelijk en bruikbaar gemaakt, maar wordt de lezer ook gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan. Anekdotes verzamelen en er filosofisch over nadenken kan in principe iedereen.In het boek gaan de anekdotes van de auteurs vergezeld van poëtische schilderijen van de kunstenaar Miko Veldkamp. Net als verhalen zijn schilderijen immers een vertrekpunt om na te denken.
Filosofie ; jongeren --- Filosofie ; kinderen --- 110 --- Filosofie --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Overige vormingsgebieden --- Filosofie ; jongeren. --- 476.8 --- filosoferen met kinderen --- jongeren --- filosofie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Didactics --- Social ethics --- Didactics of philosophy --- Fiction --- Nederlandse literatuur --- toegepaste filosofie --- ethiek --- levensbeschouwing
Choose an application
1 --- #PBIB:+111.92 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- Geloven-Denken --- 1 Filosofie. Psychologie --- Filosofie. Psychologie --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- 1 Philosophy. Psychology --- Philosophy. Psychology
Choose an application
Verhalen vertellen en vragen stellen biedt studenten vakdidactiek om Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen te geven op de basisschool. Deze didactiek verbindt lesgeven over Geestelijke Stromingen aan de levensvragen van leerlingen. Dit boek bereidt studenten voor op het begeleiden van levensbeschouwelijk leren en het lesgeven over Geestelijke Stromingen op zowel openbare als bijzondere scholen. De verbinding van de professionele identiteitsontwikkeling van studenten aan hun vakdidactische vaardigheden maakt dit boek uniek. Het boek bestaat uit twee delen: Vakdidactiek Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen; Theorie en praktische handreikingen voor het begeleiden van levensbeschouwelijk leren en Verhalen vertellen en vragen stellen; 68 verhalen uit de Geestelijke Stromingen over de negen belangrijkste levensvragen.Deel 1 van de tweede editie is volledig geactualiseerd naar aanleiding van ontwikkelingen in de samenleving en het onderwijsveld en verbeterd op basis van gebruik in de onderwijs- en opleidingspraktijk. Er is een geheel nieuw hoofdstuk toegevoegd: Verhalen en Vragen als focus van vieren. Daarnaast is deel twee uitgebreid met acht nieuwe algemeen-levensbeschouwelijke verhalen uit de jeugdliteratuur.
456.8 --- didactiek --- godsdienst --- jongeren --- levensbeschouwing --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Godsdienst --- Catechese --- Levensbeschouwing --- Geestelijke stromingen --- Didactiek --- Identiteitsontwikkeling --- Basisonderwijs --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Levensbeschouwelijke vorming ; basisonderwijs
Listing 1 - 10 of 44 | << page >> |
Sort by
|