Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Gezinsdagbehandeling : herstel van hiërarchie.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9066655178 Year: 2003 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Positief omgaan met kinderen : praktijkboek voor ouders en andere opvoeders
Authors: ---
ISBN: 9789023244288 Year: 2008 Publisher: Assen Van Gorcum


Book
Opvoeden tot zelfdiscipline
Author:
ISBN: 9051213018 Year: 1993 Publisher: Baarn Tirion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is opgezet in twee delen. In deel I wordt een verhelderend onderscheid gemaakt tussen het zelfstandig naamwoord discipline en het werkwoord disciplineren en worden de verschillende betekenissen van het woord gezag toegelicht. Het tweede deel is geheel gericht op het geven van handvatten aan ouders en leerkrachten om kinderen op te voeden tot zelfdiscipline. Allereerst geeft Gordon acht alternatieven voor machtsgebruik, om kinderen ertoe te brengen hun gedrag te veranderen. Vervolgens geeft hij nieuwe methoden aan om gezinnen en klassen te leiden en om kinderen te helpen hun eigen problemen op te lossen. Hierna legt hij uit waarom volwassenen soms tegen beter weten in vast blijven houden aan het opleggen van discipline door het gebruik van beloning en straf. Hij besluit met een bespreking van de positieve relaties voor de gezondheid en het welzijn van kinderen en volwassenen. (Bron: covertekst)


Book
De terugkeer van het gezag : waarom kinderen niets meer leren
Author:
ISBN: 9789029086295 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zowel ouders, leerkrachten als beleidsmakers maken zich zorgen over de vele problemen op scholen. Gebrek aan discipline, continue onderwijsvernieuwing en kinderen met leerproblemen zijn thema's die hoog op de politieke en maatschappelijke agenda staan. Maar de echte onderliggende problematiek komt nooit aan bod. Wat is de rol van volwassen gezag, van de politiek, waar gaat het echt om bij educatie? Onderwijs, zegt Frank Furedi, wordt gebruikt om andere maatschappelijke problemen op te lossen in plaats van kinderen te laten leren. Maatschappelijke en economische problemen worden veel te vaak op het overvolle bordje van onderwijs geschoven. Op heldere en intelligente wijze maakt de auteur het probleem van onderwijs duidelijk en breekt hij een lans voor datgene waar educatie werkelijk om draait: denken, kennen, reflecteren, observeren, ontwikkelen en beoordelen. Om scholen te laten bloeien moet de relatie tussen beleid en onderwijs, leerkracht en ouder, én ouder en kind veranderen


Book
Nieuwe autoriteit : samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving
Authors: ---
ISBN: 9789079729517 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De afgelopen decennia heeft het gezag van ouders en leraren enorm aan kracht ingeboet. Autoriteit gebaseerd op intimidatie en blinde gehoorzaamheid is inderdaad niet meer van deze tijd. Helaas is er sindsdien ook sprake van een dramatische stijging van opstandig en gewelddadig gedrag onder kinderen en tieners. Er lijkt dus een sterke behoefte te zijn aan een opvoedingshouding die past binnen een vrije en pluralistische maatschappij ...De auteur biedt een denkkader voor een baanbrekende nieuwe vorm van autoriteit. Hij maakt de stap naar een algehele opvoedingsstijl die toepasbaar is in de thuissituatie, op school en de samenleving. Het begrip 'waakzame zorg' is daarbij een belangrijk element waarin hij op heldere wijze structurele gezinstherapie met hechtingstheorie combineert. Het boek biedt ouders, leraren, psychologen, beleidsmakers en anderen een kader om gezamenlijk de regie te pakken en vast te houden. Na een heldere uiteenzetting van het model, biedt Omer inzichtelijke voorbeelden en praktische tips om direct toe te passen in de vrije samenleving waarin we leven. Het boek zal zonder twijfel vele ouders, leraren en anderen helpen in hun zoektocht naar het herstel van het contact met hun dierbare kinderen, leerlingen of medewerkers

Listing 1 - 5 of 5
Sort by