Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
(Open) Linked Data in Bibliotheken
Authors: ---
ISBN: 9783110276343 3110276348 3110278731 Year: 2013 Volume: 50 Publisher: De Gruyter

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book is an introduction to the subjects of linked data, open data and open linked data, and to their specific relevance for libraries. It illustrates these concepts through detailed descriptions of actual data projects. The volume will be useful to individuals involved in library practice and those in library management who have not yet become familiarized with these important contemporary fields.


Dissertation
Etude expérimentale sur la convivialité des moyens de navigation sur les sites Internet
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: De centrale doelstelling van deze masterproef is de gebruikersvriendelijkheid (usability) van de navigatiehulpmiddelen op zes vergelijkbare bankwebsites nagaan. Meer specifiek wordt nagegaan hoe webbezoekers informatie zoeken, hoe lang ze erover doen om het doel te bereiken, welke weg ze daarbij volgen (klikstroom) en of er talige verschillen zijn (Frans vs. Nederlands). Op basis van het onderzoek kunnen richtlijnen voor een kwaliteitsvollere navigatie opgesteld worden. Middelen of methode: Experimenteel onderzoek met tien proefpersonen die de opdracht kregen om op de Nederlandstalige en Franstalige versie van zes bankwebsites de rentetarieven voor een spaarrekening te zoeken. De zoektocht van de proefpersonen werd gelogd met behulp van Morae. Resultaten: Het experiment laat in de eerste plaats zien dat de graad van succes per bank erg verschilt. Zo scoort de Bank van De Post het best (succesgraad 100%), gevolgd door Citibank (70%), Dexia (50%), KBC (40%), Fortis (40%) en ING (30%). In de tweede plaats kan vastgesteld worden dat de graad van succes afhankelijk is van de taal waarin de informatie opgezocht moest worden: behalve voor ING vonden de proefpersonen de informatie vaker in de Nederlandstalige versie van de bankwebsites dan in de Franstalige.In de derde plaats geeft het experiment te kennen dat ook de gemiddelde zoektijd per bank erg verschilt. De proefpersonen vonden de informatie het snelst op de website van de Bank van de Post (33 sec.), gevolgd door Citibank (54 sec.), Dexia (70 sec.), ING (95 sec.), KBC (104 sec.) en Fortis (115 sec.).In de vierde plaats kunnen ook de verschillen in de klikstroom opgetekend worden. Bij de Bank van De Post, Citibank, Dexia en ING hadden de proefpersonen slechts vier muisklikken nodig om de rentevoeten op te vragen, terwijl ze er bij KBC zes nodig hadden en bij Fortis negen.De algemene conclusie van deze studie is dat de Bank van De Post op alle gebieden het beste scoort. De website van deze bank is dus het meest gebruikersvriendelijk en aangepast aan zijn doelpubliek. Uit het onderzoek kunnen we een aantal algemene richtlijnen voor navigatie-ontwerp halen. Opdat de websitebezoekers de informatie snel zouden vinden, kan men het best de informatie-eenheiden zo kort en duidelijk mogelijk maken. Scrollen moeten we zoveel mogelijk proberen te vermijden. Aangezien de bezoekers scannend lezen, is het ook belangrijk dat de informatie goed gevisualiseerd wordt. Dit kan men doen aan de hand van duidelijke hyperlinks en een aantal visuele elementen.


Dissertation
An experimental study on the usability of the websites of European airline companies
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze masterproef wil de bruikbaarheid van acht vergelijkbare websites nagaan. Die bruikbaarheid wordt onder meer bepaald door de homepage, hyperlinks en visuele hulp. Aan de hand van de resultaten van een experiment wordt onderzocht of websites gebruiksvriendelijker zijn als de ontwerpers het advies uit de literatuur volgen. Middelen of methode: Er werd een experiment uitgevoerd met zestien proefpersonen die op de websites van acht Europese luchtvaartmaatschappijen moesten zoeken hoeveel kilogram ingecheckte bagage iemand mag meenemen op vluchten binnen Europa. Met behulp van het programma Morae wordt nagegaan of bezoekers bepaalde informatie kunnen vinden op een website en hoeveel seconden en muisklikken ze daarvoor nodig hebben. Resultaten: Uit het experiment blijkt dat LOT de meest gebruiksvriendelijke website heeft. Alle proefpersonen konden op deze site de gevraagde informatie vinden en hadden daar gemiddeld 27,53 seconden en 2,27 muisklikken voor nodig. De website van Air France is de minst gebruiksvriendelijke website. Het experiment bevestigt ook dat websites vaak gebruiksvriendelijker zijn als het advies uit de literatuur gevolgd wordt tijdens het ontwerpproces.


Dissertation
Car brands and environmental information: an experimental study on website usability
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Met deze scriptie wordt de gebruiksvriendelijkheid (usability) van acht vergelijkbare autowebsites nagegaan. Meer specifiek wordt onderzocht (i) of websitebezoekers in staat zijn om de CO2-uitstoot en het verbruik van een specifiek voertuig te vinden, (ii) hoelang de webbezoekers erover doen om die informatie te vinden, (iii) hoeveel klikken ze nodig hebben om de informatie te vinden en (iv) in welke mate de websiteversie (Nederlands of Engels) de vindbaarheid, de snelheid en de klikstroom beïnvloedt. Middelen of methode: Experimenteel onderzoek met twintig Nederlandstalige proefpersonen die de opdracht kregen om op de Nederlandstalige en Engelse versie van acht autowebsites de CO2-uitstoot en het verbruik van een voertuig te zoeken. Het zoekproces werd geregistreerd en geanalyseerd met Morae. Na het experiment werd de proefpersonen een enquête voorgelegd, zodat de resultaten van het onderzoek gekoppeld kunnen worden aan persoonlijke eigenschappen van de deelnemers (sekse, leeftijd, pc-vaardigheden en dagelijkse pc-activiteit). Resultaten: Het onderzoek laat in de eerste plaats zien dat de graad van succes per website erg verschilt. De proefpersonen vinden de gevraagde info het vaakst op de website van Citroën (95%), gevolgd door Mercedes en Toyota (70%), Hyundai (55%), Mitsubishi (55%), Ford (45%), Nissan (35%) en Landrover (25%). Bovendien toont het experiment aan dat de gemiddelde zoektijd per autowebsite erg verschilt. De proefpersonen vonden de informatie het snelst op de website van Toyota (56,99 s), gevolgd door Citroën (57,24 s), Ford (64,36 s), Mitsubishi (73,25 s), Mercedes (74,1 s), Hyundai (78,46 s), Landrover (92,73 s) en Nissan (100,56 s). De graad van succes is ook afhankelijk van de taal waarin de informatie moest worden opgezocht: voor vijf van de acht websites werd de informatie vaker gevonden in de Nederlandstalige versie van de autowebsites dan in de Engelstalige versie. Tot slot werd ook de klikstroom geregistreerd. Op de Citröenwebsite hadden de proefpersonen slechts drie muisklikken nodig om de informatie te vinden. Bij Landrover, Mercedes, Mitsubishi en Toyota hadden ze er vier nodig, terwijl voor Nissan en Ford respectievelijk vijf en zes klikken nodig waren. Bij Hyundai waren er zelfs zeven klikken nodig. Informatie vinden over dit actuele onderwerp op een snelle en efficiënte manier is dus nog steeds niet eenvoudig. Door de enquête werd duidelijk dat geslacht, computervaardigheden en gemiddelde tijd gespendeerd aan de computer inderdaad een invloed uitoefenen op de resultaten, terwijl de variabele leeftijd van weinig belang is. Uit het onderzoek kunnen een aantal algemene richtlijnen voor de ontwikkeling van websites worden gehaald. Opdat de websitebezoekers de informatie snel zouden vinden, moet scrollen worden vermeden. Websitebouwers houden het best ook rekening met de duidelijkheid en de positionering van hyperlinks zodat vermeden wordt dat webbezoekers vaker dan nodig moeten klikken.

The hyperlinked society : questioning connections in the digital age
Authors: ---
ISBN: 9780472070435 9780472050437 0472050435 0472070436 9786612444654 0472024531 1282444654 9780472024537 9780472900510 047290051X 9781282444652 Year: 2011 Publisher: Ann Arbor, Michigan : University of Michigan Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Links" are among the most basic---and most unexamined---features of online life. Bringing together a prominent array of thinkers from industry and the academy, The Hyperlinked Society addresses a provocative series of questions about the ways in which hyperlinks organize behavior online. How do media producers' considerations of links change the way they approach their work, and how do these considerations in turn affect the ways that audiences consume news and entertainment? What role do economic and political considerations play in information producers' creation of links? How do links shape the size and scope of the public sphere in the digital age? Are hyperlinks "bridging" mechanisms that encourage people to see beyond their personal beliefs to a broader and more diverse world? Or do they simply reinforce existing bonds by encouraging people to ignore social and political perspectives that conflict with their existing interests and beliefs? This pathbreaking collection of essays will be valuable to anyone interested in the now taken for granted connections that structure communication, commerce, and civic discourse in the world of digital media. "This collection provides a broad and deep examination of the social, political, and economic implications of the evolving, web-based media environment. The Hyperlinked Society will be a very useful contribution to the scholarly debate about the role of the internet in modern society, and especially about the interaction between the internet and other media systems in modern society." ---Charles Steinfield, Professor and Chairperson, Department of Telecommunication, Information Studies, and Media, Michigan State University Joseph Turow is Robert Lewis Shayon Professor at the Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania. He was named a Distinguished Scholar by the National Communication Association and a Fellow of the International Communication Association in 2010. He has authored eight books, edited five, and written more than 100 articles on mass media industries. His books include Niche Envy: Marketing Discrimination in the Digital Age and Breaking up America: Advertisers and the New Media World. Lokman Tsui is a doctoral candidate at the Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania. His research interests center on new media and global communication. Cover image: This graph from Lada Adamic's chapter depicts the link structure of political blogs in the United States. The shapes reflect the blogs, and the colors of the shapes reflect political orientation---red for conservative blogs, blue for liberal ones. The size of each blog reflects the number of blogs that link to it. digitalculturebooks is an imprint of the University of Michigan Press and the Scholarly Publishing Office of the University of Michigan Library dedicated to publishing innovative and accessible work exploring new media and their impact on society, culture, and scholarly communication. Visit the website at www.digitalculture.org.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by