Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (2)

DocAtlas (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KDG (1)

Odisee (1)

PXL (1)

Thomas More Kempen (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

VIVES (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Kinderen Leren Initiatieven nemen in Communicatie (KLIN©) : ondersteunende communicatie als toegang tot taal een geletterdheid voor kinderen met meervoudige beperkingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492398192 Year: 2018 Publisher: Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

KLIN© is een programma ontwikkeld voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) van 3 tot 12 jaar en hun ouders, behandelaars en leerkrachten. Het KLIN©-programma biedt een aangepaste speel- en leeromgeving die voor elk kind passend kan worden ingevuld. Centraal staat de toepassing van communicatie ondersteunende systemen, zoals aangepaste of vereenvoudigde gebaren, pictogrammen, verwijzers en spraakcomputers. KLIN© is geen vastomlijnde methode, maar een werkwijze die bestaande onderwijs- en behandelingsprogramma’s communicatief toegankelijk maakt. Uitgangspunt is het bevorderen van het ontwikkelings- en leerper¬spectief van het kind. De daartoe benodigde aanpassingen en communicatieondersteuning betreffen zowel het kind met CMB als de directe omgeving, inclusief het taalaanbod. KLIN© is als interventie- en ondersteuningsprogramma uitgewerkt door Stichting Milo. De basis-ingrediënten van waaruit Milo de pijlers en werkwijze voor KLIN© heeft ontwikkeld, zijn ontleend aan de gepubliceerde resultaten van een tweetal Europese onderzoeksprojecten, uitgevoerd door Radboud Universiteit Nijmegen, Koninklijke Kentalis in Sint-Michielsgestel, Stichting Radar in Maastricht, het Koninklijke Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS) in Hasselt en het Koninklijke Orthopedagogisch Centrum (KOCA) in Antwerpen tussen 2004 en 2009. Dit handboek is bedoeld als verantwoording, gids of handleiding voor kennis- en praktijkwerkers bij het opzetten en uitvoeren van interventie- en ondersteuningstrajecten voor peuters, kleuters en school¬gaande kinderen met CMB en hun ouders. Er zijn verschillende praktijkgidsen en prentenboeken die handvatten bieden voor uitwerking in de praktijk.


Book
Kinderrevalidatie.
Authors: --- ---
ISBN: 9789023245070 9789023237990 Year: 2009 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderrevalidatie omvat het onderzoeken en behandelen van motorische, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele problemen bij kinderen en jongeren met een lichamelijke beperking. Het vakgebied is volop in ontwikkeling. Gedurende de afgelopen jaren zijn diverse internationale meetinstrumenten voor de Nederlandse kinderrevalidatie gestandaardiseerd. Sinds 2008 is er een in het Nederlands vertaalde versie beschikbaar van de International Classification of Functioning, te weten de ICF-CY (Children en Youth). Deze biedt een gemeenschappelijk begrippenkader voor de beschrijving van functionerings-problemen samenhangend met de gezondheidstoestand. Als uitgangspunt voor diagnostiek en interventie zijn recent diverse 'evidence-based' richtlijnen ontwikkeld. Ook zijn er ontwikkelingen te melden op het strikt medische vlak en zijn er belangrijke stappen gezet gericht op de samenhang en afstemming tussen alle activiteiten betreffende de kinderrevalidatie. In deze vierde herziene druk van 'Kinderrevalidatie' Komen alle vernieuwingen aan bod en krijgt de lezer wederom een professionele kijk op het vakgebied. Evenals in de vorige drukken is er gekozen voor een tweedeling. Het eerste, algemene gedeelte geeft een beeld van de uitgangspunten in de kinderrevalidatie. Het is gewijd aan de verschillende domeinen die bij de ontwikkeling van het kind zijn te onderscheiden. Elk domein wordt beschreven vanuit het oogpunt van het normale ontwikkelingsverloop, de diagnostiek en de mogelijkheden voor behandeling en begeleiding van kind en ouders. Het tweede, diagnosegerichte deel gaat in op de meest voorkomende ziektebeelden die aanleiding geven tot problemen in het functioneren. Per ziektebeeld wordt informatie gegeven over de epidemiologie, de etiologie, de kenmerken en het natuurlijk beloop. Aansluitend beschrijft het boek de gevolgen voor de ontwikkeling en het praktisch functioneren op korte en langere termijn. Ten slotte komen de mogelijkheden voor onderzoek en interventie aan de orde Inhoudsopgave : Deel I Algemeen 1 Kinderrevalidatie: een plaatsbepaling 2 Ontwikkeling van bewegingsvaardigheden 3 Zelfredzaamheid 4 Cognitieve ontwikkeling en vaardigheden 5 Communicatie 6 Sociaal-emotionele ontwikkeling en vaardigheden 7 Gezin met een gehandicapt kind 8 Maatschappelijke participatie 9 Onderwijs 10 Vrije tijd en sport Deel II Diagnosegroepen 11 Cerebrale parese 12 Niet-aangeboren hersenletsel 13 Spina bifida 14 Neuromusculaire aandoeningen 15 Aangeboren afwijkingen van armen en benen 16 Juveniele idiopathische artritis 17 Skeletdysplasie 18 Arthrogryposis Multiplex Congenita 19 Obstetrisch plexus brachialis letsel 20 Developmental Co-ordination Disorder (DCD) 21 Chronisch pijnsyndroom in het houdings- en bewegingsapparaat 22 Meervoudig gehandicapt

Listing 1 - 2 of 2
Sort by