Narrow your search
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Diversiteit en verschillen in leefwijzen in het primair onderwijs
Author:
ISBN: 9075359055 Year: 2000 Publisher: Amsterdam Empowerment Lifestyle Services

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bundel is in de eerste plaats bedoeld ter ondersteuning van basisscholen die het lessenpakket Leefvormen willen inzetten, maar kan ook zelfstandig worden gebruikt als achtergrondinformatie door al wie aandacht wil besteden aan homoseksualiteit binnen een diversiteitsperspectief. In het eerste hoofdstuk ("Hoe legitimeren wij ons?") vinden leraren de fundamenten waarop de school het beleid rond diversiteit en discriminatie kan baseren. In hoofdstukken 2 ("Wanneer zijn we effectief?") en 3 ("Hoe geven we les?") wordt het duidelijk waarom de gekozen methoden werkelijk bijdragen tot een afname van discriminatie. In hoofdstuk 4 worden suggesties gegeven over het implementeren van de methodiek kringgesprekken. In hoofdstukken 5 en 6 leest u hoe er voor deze gevoelige onderwerpen een draagvlak kan gecreëerd worden binnen de school en onder de ouders.


Book
Werken aan een positief leefklimaat in klas en school : didactische mogelijkheden van kring en forum
Author:
ISBN: 9789078765035 Year: 2009 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit EE-Cahier biedt houvast om kringgesprekken en forum nieuw leven in te blazen. We leren uit onderzoek hoe bepalend de klassfeer kan zijn op de ontwikkeling en het leren van kinderen. Aandacht voor deze klassfeer geeft bijgevolg meer rendement niet enkel op terrein van de sociaal-emotionele ontwikkeling maar ook op de terreinen van het traditionele leren. Oog hebben voor de beleving van kinderen en oog hebben voor de problemen waarmee kinderen de klas binnenkomen, zijn altijd al stokpaardjes geweest van het E.G.O. En de thematiek lijkt actueler dan ooit. Alarmerende berichten over kinderen met zware emotionele problemen zijn niet langer zeldzaam.


Book
Didactische werkvormen en leerstrategieën : een handleiding voor de onderwijspraktijk.
Authors: ---
ISBN: 9030106042 Year: 1995 Publisher: Deurne Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bedoeling van dit basiswerk is theoretisch-didactische inzichten naar de praktijk te vertalen. Tevens wil het een referentiekader bieden om didactische werkvormen op hun relatieve waarde te schatten. De grote variatie in voorbeelden en illustraties maakt meteen duidelijk dat het niet gaat om utopische handelingsvoorschriften, maar om theoretisch gefundeerde én realiseerbare manieren van aanpak. De volgende didactische werkvormen worden behandeld: het doceren, het vertellen, de demonstratie, het leergesprek, de publieke discussie, het kringgesprek, het groepswerk, het rollenspel, het simulatiespel, het practicum en de taken. In het hoofdstuk leerstrategieën vindt u: de projectmethode, de geprogrammeerde instructie en het beheersingsleren.


Book
Het kringgesprek : emotionele en sociale opvoeding op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9060692683 9060693345 9060693353 9060693361 Year: 1978 Publisher: Rotterdam : Lemniscaat,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door middel van het kringgesprek kan de school positief bijdragen aan de attitudevorming van het kind. In een open, ontspannen sfeer leren de kinderen hun mening vormen en deze onder woorden brengen. Zo leert het kind zich vrij opstellen ten opzichte van andere meningen en zich in confrontatie met het onderwerp genuanceerd uitdrukken. Het kringgesprek stimuleert persoonlijke betrokkenheid en motivatie. Deze praktijkboeken helpen de leerkrachten van de betreffende klassen het kringgesprek te voeren. Gegroepeerd rond drie hoofdthema's : bewustwording, zelfvertrouwen, en sociale interactie, zijn er voor elke schooldag onderwerpen aangegeven, voorzien van suggesties en aanwijzigingen voor de leerkracht om het kringgesprek goed en doelmatig te laten verlopen


Book
Zoeken naar woorden : gespreksactiviteiten in de onderbouw
Authors: --- ---
ISBN: 9789023243151 Year: 2009 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt een zeer compleet beeld van gesprekken in de klas, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden en foto's uit de praktijk. Allereerst wordt duidelijk gemaakt welke plaats mondelinge taal krijgt in Basisontwikkeling. Informatie over taalverwerving, woordenschat en tweede-talige ontwikkeling wordt in dit boek gekoppeld aan de ontwikkelingsgerichte didactiek voor de onderbouw. Vervolgens komt de concrete uitwerking aan de orde: wat doen leidsters en leerkrachten precies om gesprekken met kinderen vorm te geven. In aansluiting daarop worden de verschillende gespreksactiviteiten besproken: gesprekken bij thema's in de groep, gesprekken bij kernactiviteiten en gesprekken in de groepskring. 'Zoeken naar woorden' is bestemd voor pabo-studenten en leerkrachten onderbouw in het primair onderwijs. Daarnaast is het boek bruikbaar voor onderwijsassistenten, ≡peuterleidsters en anderen die de ontwikkeling van jonge kinderen willen bevorderen.


Book
Vraag maar
Author:
ISBN: 9056375504 Year: 2004 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ton JansenDik, vierkant boekje met daarin meer dan honderd vragen, die elk vergezeld gaan van een afbeelding. Op de linkerpagina staat een vraag met één of meer dikgedrukte woorden op een gekleurde ondergrond. De vragen omvatten tal van onderwerpen en zijn niet te rubriceren. 'Speel je weleens in het bos?', 'Welke geluiden hoor je elke ochtend weer?' 'Heb jij een beschermengel?'en 'Wie heb jij weleens getroost?'. Op de rechterpagina staan kleurrijke illustraties in diverse technieken of kleurenfoto's afgebeeld. Een originele en aantrekkelijke uitgave voor kinderen en ouders om samen te bekijken en daarbij te fantaseren en filosoferen. Op het voorplat een groot vraagteken en een foto van een jong kind. Dat impliceert dat deze uitgave alleen voor jonge kinderen geschikt is, maar het boek is bruikbaar voor een ruime doelgroep (4 t/m ca. 10 jaar). Aparte uitgave die waarschijnlijk het best tot zijn recht komt in klassen- en groepsverband, mede afhankelijk van de creativiteit van leerkracht/begeleider.© NBD Biblion


Multi
Poppenspelen : 20 verhalen + handige tips, 5 handpoppen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031732982 9789031732678 9789031732623 9789031732661 9789031732685 9789031733057 9789031736928 Year: 2013 Publisher: Averbode : Averbode,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Laat Nellie, Cezar en hun vriendjes Mina, Fred en Leo in de klas tot leven komen. Deze poppenkastpoppen zijn ideaal om taal uit te lokken tijdens het kringgesprek, om poppenkast te spelen of om spelletjes te doen.


Book
Taal en kleuters
Authors: ---
ISBN: 9001757723 900175774X Year: 2001 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Theoretische achtergronden en praktische werkvormen voor leerkrachten om op een verantwoorde wijze taalactiviteiten te ontplooien bij kleuters.Mac SteenaartIn dit deeltje uit de serie 'Taal & didactiek' wordt ingegaan op de achtergronden van taalontwikkeling bij kleuters. De auteurs zien deze groep als groep die op de basisschool toch anders moeten worden benaderd. De didactiek moet worden afgestemd op de spelende manier waarop kleuters hun wereld ontdekken. Aan de hand van heel veel praktijkvoorbeelden wordt theoretische achtergrondinformatie gegeven aan de doelgroep (die in het boek met 'je' wordt aangesproken), studenten van de pabo en leerkachten van de onderbouw basisschool. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan praktische zaken (tips, lessuggesties, werkvormen). Het taalgebruik is niet moeilijk, maar de uitvoering wat zakelijk: heel veel tekst, veel paragrafen, opdrachten en kleine zwartwitfoto's. Bevat inhoudsopgave, literatuuroverzicht en een trefwoordenregister.© NBD Biblio


Book
Verschillen in de klas : pedagogisch handelen in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789024417445 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by