Listing 1 - 10 of 47 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Leerdoelen en leerprestaties : de evaluatie van leerdoelen op cognitief gebied.
Authors: ---
ISBN: 9001669034 Year: 1976 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie : 7 aanraders
Authors: --- ---
ISBN: 9789463172387 Year: 2022 Publisher: Dordrecht Instondo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer basisscholen gaan werken vanuit leerlijnen en/of doelen om zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit vraagt gedegen kennis van vakspecifieke leerlijnen en een sterke organisatiestructuur. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om welke ontwikkeling dan ook door te kunnen maken. In deze TIBtool bieden de auteurs vanuit praktijkervaring en onderbouwde kennis handvatten om scholen beredeneerd doelgericht te laten werken, passend bij de schoolpopulatie, schoolweging en bijhorende schoolambitie. Deze manier van werken heeft zich in de praktijk bewezen om o.a. leerlingresultaten omhoog te krijgen.(bron: covertekst)


Book
Wegwijs in de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het basisonderwijs
Author:
Year: 1995 Publisher: Brussel Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Departement Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool
Author:
Year: 2002 Publisher: Place of publication unknown Vlaams Verbond Katholiek Basisonderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Curriculum process
Author:
ISBN: 0340156325 Year: 1973 Publisher: London University of London Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789046902899 Year: 2012 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten staan voor de taak om hun leerlingen voor te bereiden op de toekomst. De ontwikkelingen in onze samenleving gaan echter zo snel, dat het moeilijk te voorspellen is hoe deze toekomst eruit zal zien. Veel leerlingen zullen straks een beroep uitoefenen dat nu nog niet bestaat. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de vraag wat voor deze leerlingen essentieel is om te leren. Pas als je de doelen zorgvuldig hebt vastgesteld, kun je als leerkracht planmatig en resultaatgericht te werk gaan, goed evalueren en zicht houden op de individuele leerresultaten.In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen leren (toekomstige) leerkrachten kritisch te kijken naar de doelen van het onderwijs en deze vervolgens zo efficiënt mogelijk te bereiken. Een belangrijk aspect daarbij is het zelf ontwerpen van leeractiviteiten en het selectief gebruikmaken van reeds ontwikkeld lesmateriaal. Er is immers maatwerk nodig om in te kunnen spelen op de toenemende diversiteit in de klas en de veranderingen in het onderwijs die elkaar steeds sneller opvolgen.Ook wordt besproken hoe leerkrachten hun eigen professionaliteit kunnen blijven ontwikkelen, zodat ze de snelle maatschappelijke ontwikkelingen ook zelf bij kunnen houden. In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen wordt de theorie afgewisseld met casuïstiek uit de onderwijspraktijk. Daardoor wordt inzichtelijk hoe opbrengstgericht werken in de klas handen en voeten kan krijgen, niet alleen bij taal- en rekenonderwijs, maar binnen alle vakken.


Book
Leer lokaal verzamelmap : Leerplannen OVSG.
Author:
ISBN: 9782509043078 Year: 2023 Publisher: Brussel : Politeia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leer Lokaal is het nieuwe leerplan van OVSG voor de hele basisschool en het doelenkader voor de buitengewone basisschool. Aan de hand van dit leerplan maak je werk van hedendaags, kwaliteitsvol en zorgzaam lokaal onderwijs dat al je leerlingen optimale kansen geeft. Vijf bouwstenen vormen het fundament: totale persoonlijkheidsontwikkeling, kenniscreatie, samenhang via geïntegreerd werken, continue ontwikkeling en leerlingenbegeleiding.Via het leerplan kunnen schoolteams de ontwikkelingsdoelen en eindtermen met hun leerlingen bereiken. Leer Lokaal werkt het curriculum voor de basisschool uit in negen herkenbare leergebieden: ik en de wereld, Nederlands, Frans, wiskunde, kunst en cultuur, gezondheid, digitale competenties, sociaal-relationele competenties en leercompetenties. Elk leergebied wordt uitgewerkt in thema’s en leerlijnen. De leerlijnen beschrijven stapsgewijs hoe de leerling groeit. Leer Lokaal werkt volgens de principes van een spiraalcurriculum: er is veel aandacht voor herhaling, nieuwe leerstof wordt gekoppeld aan eerder gegeven leerstof en de complexiteit neemt toe. Om optimaal te kunnen werken met de diversiteit binnen je klasgroep en elke leerling te bieden wat die nodig heeft, zijn er naast de basisleerlijnen en attitudes ook ondersteunings- en verdiepingsleerlijnen. Aan scharniermomenten (zoals overgang van kleuter- naar lager onderwijs) besteden we specifieke aandacht. Dat alles biedt teams de mogelijkheid om het leerplan af te stemmen op hun eigen pedagogisch project en de lokale context. De verzamelmap Leer Lokaal brengt alle materiaal samen in een handige map: de visietekst, de volledige leerlijnen (basis, attitudes, ondersteuning en verdieping) en een handige poster die in één oogopslag een overzicht biedt. Daarnaast zijn de leerlijnen ook online raadpleegbaar (www.ovsg.be).


Book
Doelen voor heel de school : leren leren, sociale vaardigheden, opvoeden tot burgerzin, gezondheidseducatie, milieu-educatie: de vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs
Author:
Year: 1997 Publisher: Brussel Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Secundair onderwijs: eindtermen en ontwikkelingsdoelen van de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs: decretale tekst en uitgangspunten
Author:
Year: 1996 Publisher: Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontwikkelingsdoelen en eindtermen: informatiemap voor de onderwijspraktijk: gewoon basisonderwijs
Author:
Year: 2005 Publisher: Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 47 << page
of 5
>>
Sort by