Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De leraar speelt een belangrijke rol als het gaat om onderwijs. Wat de pedagogische aanpak, de didactische benadering en communicatie betreft, is de leerkracht de sleutelfiguur. In feite worden de grenzen bepaald door de kracht en de kwaliteit van de man of vrouw voor de klas. In dit boek wordt vanuit dit leraarperspectief gekeken naar het onderwijs in het voortgezet onderwijs. En omdat de ontwikkeling van de leraar ook voortdurend in beweging en in ontwikkeling is, wordt aandacht geschonken aan de reflectie op de eigen loopbaan en de mogelijke ontwikkeling ervan. (Bron: covertekst)
Choose an application
Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als Wie ben ik?, Wat kan ik? en Wat wil ik? De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Dat doen ze in voortdurende interactie met hun sociale omgeving, zowel in real life als online. Voor iedereen die met jongeren werkt, is het nuttig om meer inzicht te krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt.br/br/iIdentiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding/i beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van 12 tot 22 jaar op het gebied van cognitie, hersenen, emotie en seksualiteit, en de manier waarop deze ontwikkeling bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Omdat de sociale omgeving hierbij een cruciale rol speelt, krijgt ook zij de nodige aandacht. br/Daarnaast komen praktische vaardigheden voor het begeleiden van leerlingen aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. br/De lezer kan zelf aan de slag met behulp van de overzichtschemas, leerdoelen, verwerkings- en toetsvragen en er worden mogelijkheden geboden voor het doen van onderzoek op de werkplek.br/br/iIdentiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding/i is primair gericht op leraren in opleiding en is daarnaast geschikt voor iedere professional die met jongeren werkt.
leerlingenbegeleiding --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Pupil counseling. Pupil guidance --- identiteit --- Teacher education. Teacher's profession --- Personality development --- pedagogische psychologie --- 071012.jpg --- Leerlingbegeleiding: secundair onderwijs --- departement Algemeen 10 --- identiteitsontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- Identiteit --- leerlingbegeleiding --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie ; jeugd --- 371.21
Choose an application
Het begeleiden van leerlingen/jongeren is een belangrijk onderdeel van de taak van leraren en werkers in de educatieve sfeer. Dit praktijkgericht boek biedt mogelijkheden om jezelf op meer niveaus te bekwamen in dit begeleiden. In de eerste hoofdstukken wordt een psychologisch denkraam aangereikt waarin aandacht wordt gegeven aan de belangrijkste ontwikkeling die adolescenten doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit. Hierbij speelt de ontwikkeling van het denken en van de seksualiteit een grote rol. Uitgaande van deze psychologische inzichten worden gespreksvaardigheden besproken waarmee de begeleiding doelgerichter en -treffender gemaakt kan worden. Goed en vooral praktisch te hanteren leerboek voor lerarenopleidingen, met per hoofdstuk omschreven leerdoelen en allerlei toetsvragen. © NBD Biblion
Leerlingbegeleiding. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Identiteit --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- identeitsontwikkeling en leerlingbegeleiding --- leerlingbegeleiding --- jongeren --- onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- cognitieve ontwikkeling --- PXL-Education 2019
Choose an application
Op een opbouwende en open manier spreken over leerlingen, maar vooral met leerlingen bevordert een goede begeleiding en evaluatie door hun hele schoolloopbaan heen. Spreken over leerlingen in rapportvergaderingen of leerlingbesprekingen op school leidt niet altijd of onvoldoende tot gedragsverandering. In dit boek wordt beschreven hoe het gesprek over en met leerlingen kan leiden tot effect op het gedrag van leerlingen. De publicatie is een handleiding voor alle scholen en teams die (nog) niet helemaal tevreden zijn over de manier waarop zij spreken over hun leerlingen in rapportvergaderingen en/of leerlingbesprekingen. Via dit boek en dit instrumentarium leert men hoe overleg efficiënter georganiseerd kan worden en met meer effect.
Studentenbegeleiding. --- Leerlingbespreking --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs ; Nederland --- 474.23 --- Leerlingbegeleiding --- gesprekstechnieken --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding --- Onderwijspraktijk --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatie --- Leerlingvolgsysteem
Choose an application
'Veelkleurige leerlingbegeleiding' geeft antwoord op de vraag: hoe kan leerlingbegeleiding veranderen van een 'witte' naar een 'veelkleurige' begelei-ding? Het gaat in op culturele achtergronden en de leefwereld van allochtone leerlingen. Ook de gezinssituatie en de contacten tussen school en thuis komen aan bod. Een groot deel van het boek is gewijd aan communicatie. Daarom is het IC/CO-instrument (InterCulturele Communicatie in het Onderwijs) in de bijlage opgenomen. Dit op de praktijkgerichte instrument analyseert communicatie. Er zijn concrete interventies in opgenomen om communicatiestoornissen met allochtone ouders en leerlingen te vermijden of op te lossen. (Bron: uitgeverscatalogus)
schoolmaatschappelijk werk --- allochtone kinderen, onderwijs --- interculturele hulpverlening --- leerlingenbegeleiding --- allochtonen --- migrantenonderwijs --- 371.21 --- 377 --- 362.9 --- 454.6 --- Allochtonen --- Leerlingbegeleiding --- Migranten --- Onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- leerlingbegeleiding: secundair onderwijs
Choose an application
Hoe ga je als leraar om met verschillen in de klas? Dit boek legt uit hoe docenten de kwaliteit van het onderwijs kunnen verbeteren. Het behandelt thema’s zoals diversiteit, leren door doen en preventief omgaan met gedragsvraagstukken.
Leraren --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Diversiteit --- Krachtige leeromgeving --- Zorgverbreding --- Secundair onderwijs --- Video-interactiebegeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Passend onderwijs --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Leraar --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag binnen school. Met dit model kunnen scholen een positieve, sociale omgeving creëren die het leren stimuleert en gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Dit boek is een handleiding voor teams in het voortgezet (secundair) onderwijs die denken aan de invoering van of bezig zijn met de implementatie van de aanpak van SWPBS. Naast richtlijnen bevat deze uitgave praktijkvoorbeelden.
Gedragsstoornissen ; secundair ondewijs --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden ; secundair onderwijs --- Gedrag --- Gedragsproblemen --- Secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Schoolcultuur --- Gedragsprobleem --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Inhoudsopgave ¬1 De zorgfunctie van de school ¬2 Loyaliteit als basis voor leerlingbegeleiding ¬3 Hiërarchie in gezin en school ¬4 Rolverduidelijking en roldifferentiatie ¬5 Communicatietheorie als basis voor begrip en handelen ¬6 Systeemtheorie ¬7 Van structuuranalyse naar hulpaanbod ¬8 Het voeren van een begeleidingsgesprek ¬9 Casuïstiek
Gedragsstoornissen --- Secundair onderwijs. --- Gedragsstoornissen ; secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Gedragsproblemen --- Contextuele leerlingbegeleiding --- Psychosociale ontwikkeling --- Zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Contextueel onderwijs --- Gedragsprobleem
Choose an application
Leerlingbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Pubers --- Communicatieve vaardigheden --- Didactische vaardigheden --- Onderwijsstijlen --- #KVHB:Jeugdpsychologie --- #kvhb:jeugd- en --- #KVHB:Puberteit --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Puberteit --- Puber --- Didactische vaardigheid --- Onderwijsstijl
Choose an application
Sommige jongeren dreigen op een dusdanige wijze vast te lopen op de middelbare school dat een definitieve uitval voor hen dreigt. Al tien jaar begeleidt in België Tijdstap deze jongeren ter voorkoming van schooluitval. Kenmerken van Tijdstapwerking zijn o.a. jongeren tijdelijk in een andere omgeving brengen, werken aan reflectie, een actieplan maken, begeleidingsmogelijkheden creëren met een open houding van de begeleiders en, misschien wel het belangrijkste, samen handelen met alle actoren. Alle teksten zijn voorzien van concrete casussen en ervaringen van de actoren. Er zijn ook allerlei praktische werkmodellen in dit werkboek opgenomen. Voor leraren, hulpverleners en ouders biedt deze methodiek kansen om doodlopende schoolloopbanen nieuwe impulsen te geven. © NBD Biblion
Leerprestaties --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- 454.9 --- probleemgedrag --- schoolmoeheid --- schooluitval --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs - Voortijdige schoolverlaters ; preventie - Schoolweigering - Spijbelen. --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Schoolweigering --- Spijbelen --- 455.2 --- probleemprojectmethode --- gedragsstoornissen --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Dropouts --- Prevention --- Teachers --- Educational counseling --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- PXL-Education 2016 --- begeleidingsmodellen --- secundair onderwijs
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|