Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Juist in de context van een school zijn zowel leerlingen als leraren enorm gebaat bij een cultuur met een sterk vertrouwen in het eigen leervermogen. Het stimuleert persoonlijke ontwikkeling en het heeft een positief effect op resultaten; op ieder denkbaar terrein. Dit boek laat aan de hand van het begrip growth mindset zien hoe je dit vertrouwen in het eigen leren kunt versterken.
leerprocessen --- Growth mindset --- Hersentraining --- Leren --- Schoolontwikkeling --- Zelfvertrouwen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Leermotivatie --- Leerprocessen --- Onderwijsbeleid --- Mindset
Choose an application
Doelstelling: Deze studie bespreekt een online-oefenpakket van de Duitse uitgeverij Hueber en van uitgeverij Schubert. Beide pakketten dienen als bijkomend aanbod bij respectievelijk het leerboek “Themen aktuell 2” en “Begegnungen Deutsch als Fremdsprache A2+”. Er wordt nagegaan of het digitale aanbod van beide uitgeverijen het traditionele gedrukte leerboek vervolledigt en in welke mate het een meerwaarde biedt voor de gebruikers. Middelen of methode: Er werd eerst een vergelijkende analyse gemaakt tussen beide online-oefenpakketten op basis van oefeningentypologie en feedback. Vervolgens werden twee experimenten opgezet waaraan telkens één proefpersoon, een student uit de eerste bachelor in de toegepaste taalkunde aan Hogeschool Gent deelnam. Aan de hand van het “think aloud protocol” bewerkten en beoordeelden ze enkele uitgekozen online-oefeningen van beide uitgeverijen, alsook een “webquest” van het Goethe-Institut in Brussel die met de eerder gesloten online-oefeningen van de uitgeverijen moest contrasteren. Resultaten: Uit de vergelijkende analyse en de twee experimenten blijkt dat de online-oefenpakketten een zinvolle aanvulling zijn voor de gedrukte leerboeken en bijgevolg voor sommige studenten een meerwaarde bieden. Tegelijkertijd kan het aangeboden materiaal de gebruiker demotiveren, bijvoorbeeld wat feedback betreft. Beide uitgeverijen dienen hun gedrukte en digitale aanbod meer op elkaar af te stemmen, zodat de gebruiker gemotiveerd blijft.
Blended learning. --- Feedback. --- Leermotivatie. --- Oefeningentypologie. --- Online-taaloefeningen. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving.
Choose an application
'Spel en ontwikkeling' is een nieuw boek in de reeks Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Het neemt de plaats van 'Spel en spelen'. 'Spel en ontwikkeling' is bestemd voor (aanstaande) leidsters en leerkrachten die ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten voor jonge kinderen willen ontwerpen en begeleiden. De praktijkervaringen en de theorievorming uit de afgelopen jaren maken duidelijker dan ooit hoe belangrijk het spel is voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Zij hebben niet alleen een rijke speelomgeving en uitdagende activiteiten nodig om te kunnen genieten van het spel en om (weer) te leren spelen. Omdat we weten hoeveel leermogelijkheden in het spel besloten liggen, zijn er vooral ook volwassenen nodig die inzicht hebben in spelontwikkeling. Volwassenen - leidsters en leerkrachten - die het spel van jonge kinderen waarderen, begeleiden en stimuleren. Aan deze pedagogische uitdaging wil dit boek een bijdrage leveren. In het boek zijn drie grote lijnen aan elkaar verbonden. Een daarvan is de uitwerking van de spelactiviteiten die voor kinderen van drie tot ongeveer zeven jaar noodzakelijk zijn: manipulerend spel en bewegingsspel, rollenspel, constructiespel en thematisch spel. Niet alleen het aanbod aan ontwikkelingsgerichte activiteiten en inhouden komt aan de orde, ook en vooral de ontwikkeling van deze spelvormen: vanuit het manipulerend spel naar rollenspel en constructiespel, en vandaar naar de bewuste leeractiviteit. De tweede wordt gevormd door de leerprocessen die binnen deze spelactiviteiten aangesproken worden: sociale vaardigheden, taalontwikkeling, woordenschat en NT2, symboolvorming en schematiseren, en lees-schrijfontwikkeling en reken-wiskundeontwikkeling. Het spel aan de verteltafel en het maken van teksten en werktekeningen zijn voorbeelden van activiteiten die deze leerprocessen beïnvloeden. In de derde lijn krijgen het didactisch handelen en de vaardigheden een plaats die leidsters en leerkrachten inzetten om het spel goed te kunnen ontwerpen, te begeleiden, te observeren en te plannen. Deze kwaliteiten worden in de loop van het boek, gekoppeld aan de verschillende spelvormen, meegenomen en opgebouwd. In dit boek staat het begeleide spel centraal. De overwegingen achter deze keus zijn in het slothoofdstuk verwoord. Op die plaats komen ook andere meer theoretische beschouwingen aan bod, onder meer over het spel als leidende activiteit in de ontwikkeling van jonge kinderen en de rol van volwassenen. Daar ook gaat de aandacht uit naar de essentie van een spelgeoriënteerd curriculum als Startblokken en Basisontwikkeling en naar de opbrengsten daarvan. De afgelopen jaren hebben veel leidsters, leerkrachten, begeleiders en nascholers - in het kader van Startblokken en Basisontwikkeling - gewerkt aan spel en ontwikkeling van jonge kinderen. Hun ervaringen zijn in de vorm van inspirerende beelden en beschrijvingen uit de dagelijkse praktijk opgenomen. Deze praktijken laten niet alleen zien hoe rijk het aanbod is en hoe veel kinderen in de context van het spel willen en kunnen. Ze maken ook duidelijk over hoeveel inlevingsvermogen, gezond verstand, creativiteit, pedagogische en vakdidactische kwaliteiten leidsters en leerkrachten beschikken! thematische spelen: - fotograferen - raceauto's - alle hens aan dek - de Surinaamse winkel - vogels
Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- psychomotorische ontwikkeling --- bewegingsspelen --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- speldidactiek --- spelontwikkeling --- leermotivatie --- bewegingsopvoeding
Choose an application
Of je nu een beginnende leerkracht bent, een doorgewinterde rot in het vak of een gedreven zij-instromer, één ding staat buiten kijf: klasmanagement is de absolute sleutel tot succesvol lesgeven.Maar laten we eerlijk zijn, klasmanagement is verre van simpel. Het gaat verder dan wat snelle tips en trucs; vooral wanneer je als leerkracht in je eentje voor die klas staat. Dat laatste is dan ook de insteek van dit handboek: we benaderen klasmanagement als een gedeelde verantwoordelijkheid van leerkrachten en de school. Het is een reeks beslissingen die je samen met je collega's neemt, zowel op klas- als op schoolniveau.De kracht van succesvol lesgeven ligt in bewuste keuzes maken - van leerdoelen tot lesmateriaal, van lesmethoden tot evaluatie, en van organisatie tot effectieve interactie. Dit boek helpt je om deze keuzes te maken, rekening houdend met je eigen verwachtingen, de unieke relatie die je hebt met je leerlingen, de communicatie met hun ouders en de individuele behoeften van die leerlingen. En laten we niet vergeten: motivatie speelt hierbij een doorslaggevende rol, iets wat iedere leerkracht zal beamen.Ontdek in dit boek hoe jij je klas tot een stimulerende en inspirerende leeromgeving kunt maken, waar zowel jij als je leerlingen je volle potentieel benutten.https://www.borgerhoff-lamberigts.be/owl-press/shop/boeken/leerkracht-in-actie
Onderwijs --- Leraar --- Didactiek --- Klassenmanagement --- Relatie leraar - leerling --- Leermotivatie --- Probleemgedrag --- Ouderbetrokkenheid --- Social Sciences and Humanities. Education -- Education (General).
Choose an application
'Groei in je Groep' bevat 50 activiteiten om de groeimindset te stimuleren in je groep. De map is gericht op de onderbouw van de basisschool en er wordt daarom weinig op het platte vlak gewerkt of gelezen en geschreven. Ook kinderen uit groep 3 en 4 en kinderen uit het SBO zullen veel plezier beleven aan de verschillende werkvormen in deze map.'Groei in je Groep' start met een stevige theoretische basis: in ruim 30 pagina?s krijg je een uitgebreid theoretisch kader om met mindset aan de slag te gaan in je groep. Vervolgens vind je 50 activiteiten (plus nog een heleboel tips!) passend bij de 5 mindsetthema?s: breinlogie, uitdagingen, fouten maken, strategieën en doorzetten. De activiteiten worden uitgebreid beschreven en toegelicht met groeitaal en veel extra tips.Bron: https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/platform-mindset/a-53783989/webshop/groei-in-je-groep-onderbouw/
Mentaliteit --- Mindset --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactische werkvorm --- Positief denken --- Klassfeer --- Pedagogisch klimaat --- Lager onderwijs --- Talent --- Executieve functies --- Leermotivatie
Choose an application
Tips en aanraders hoe kinderen meer centraal kunnen staan in het onderwijs en meer een eigen stem krijgen.
Leerling-leraarrelatie --- participatie --- leerling-leraarrelatie --- Relatie leraar - leerling --- Actief leren --- Leerlingenparticipatie --- 454.22 --- Relatie leraar-leerling --- Inspraak op school --- Onderwijsstijlen --- Leermotivatie --- Zelfbeeld --- Communicatie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Inclusief extra hoofdstuk over veerkracht en mentale weerbaarheid bij jongeren.'Motivatie en het puberbrein' van jongerencommunicatie-experts Huub Nelis en Yvonne van Sark is een overzichtelijk en goed onderbouwd boek over wat er in het hoofd van pubers omgaat en hoe je ze gemotiveerd krijgt iets te willen bereiken.Uit onderzoek blijkt dat jongeren het mentaal steeds zwaarder hebben. De voornaamste prikkel voor hun motivatie, het gevoel ergens naar op weg te zijn, is de laatste jaren steeds meer afgenomen. Daarnaast zijn pubers ook nog eens heel verschillend, en dus is de vraag wat iemand motiveert heel persoonlijk. Hoe kun je dan van buitenaf - bijvoorbeeld als ouder, docent of leidinggevende - de motivatie van jongeren stimuleren?Yvonne van Sark en Huub Nelis laten bondig zien wat er bekend is over de invloed van o.a. opvoeding op motivatie vanuit de wetenschap en wat experts erover zeggen. Hierdoor krijg je meer inzicht in hoe het puberbrein werkt en wat er nodig is om natuurlijke nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Nelis en Van Sark geven deze inzichten vervolgens ook een praktische invulling: hoe praat je met je kind? Hoe ga je om met belonen? Hoe creëer je gunstige omstandigheden voor gedrevenheid?Deze herziene editie van 'Motivatie binnenstebuiten' heeft nu nog meer aandacht voor het puberbrein.https://www.kosmosuitgevers.nl/boek/motivatie-en-het-puberbrein/
Motivatie --- Puber --- Jongere --- Adolescent --- Onderwijs --- Leerling --- Student --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Intrinsieke motivatie --- Leermotivatie --- Motivatieprobleem --- Motivatiebevordering --- Developmental psychology --- jeugd --- puberteit --- ontwikkelingspsychologie --- KHM --- motivatie
Choose an application
Zorgzame Didactiek laat zien op welke wijze je met didactiek werkt aan effectief leren, aan een prettig leefklimaat en positieve relaties. Het eerste deel van het boek gaat over wat leren eigenlijk is. Hoe leren we, waarom leren we en waar leren we? Dit vormt de basis voor het tweede deel. Hierin worden handvatten gegeven om je leerlingen en studenten structuur te bieden en om met je les aan te sluiten bij de manier waarop hersenen het beste leren. Tenslotte wordt uitgelegd hoe je de verbinding legt tussen de leerstof en de persoonlijke ontwikkeling van de leerling of student. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met suggesties voor verdere verwerking. In de bijlage is een beknopt overzicht opgenomen van bruikbare leeractiviteiten, groeperingsvormen en werkvormen.https://www.uitgeverijvangorcum.nl/zoeken/100-567_Zorgzame-didactiek
Didactic strategies --- klassfeer --- schoolklimaat --- leren --- didactische werkvormen --- Didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Motivatie --- Onderwijs --- Intrinsieke motivatie --- Leermotivatie --- Leermiddel --- Didactische werkvorm --- Relatie leraar - leerling --- Leeromgeving
Choose an application
Intrinsieke motivatie als de motor voor beter onderwijsWaarom zijn spelen en leren (bijna) hetzelfde? Welk gevaar schuilt er in te veel toetsen? Wat zijn de tien motivatie-verboden?Leraren en opvoeders denken vaak dat ze concrete instructies moeten geven om leerlingen te motiveren. Zo komen ze van input tot de gewenste output. Maar een goede motivator vraagt niet meteen aan anderen om iets te doen, hij of zij durft juist de controle los te laten en dwang weg te nemen.Leerlingen intrinsiek motiveren bespreekt de manier waarop we de ontwikkeling van kinderen en jongeren zo positief mogelijk beïnvloeden. Niet het behalen van goede resultaten is belangrijk, wel het stimuleren van aangeboren nieuwsgierigheid. Want juist door spontaan spelplezier zijn leerlingen beter in staat om te leren.Dit boek is een pleidooi voor meer compassie, meer speelruimte en minder druk in het onderwijs. Het verkent zo waar het begrip 'intrinsieke motivatie' voor staat. Allerlei nuttige tips en verhalen laten zien wie wij mensen, kinderen en jongeren voorop, echt zijn: sociaal, spelend, en nieuwsgierig om te leren.https://www.academiapress.be/nl/leerlingen-intrinsiek-motiveren
Onderwijs --- Motivatie --- Leermotivatie --- Intrinsieke motivatie --- Spel --- Spelend leren --- Nieuwsgierigheid --- Didactiek --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- motivatie --- opvoedingsstijlen --- motiverend onderwijs --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- 700 Pedagogie --- didactiek --- Pedagogie --- 370.040 --- 37.02
Choose an application
Hoe krijg je al je leerlingen aan het leren? Hoe stimuleer je effectief leergedrag? De oplossing schuilt in het aanleren van goede leergewoontes, betoogt Harry Fletcher-Wood. Als iets een gewoonte is, dan doen leerlingen het automatisch, zonder dat ze zich hoeven af te vragen: wil ik dit wel? Of: hoe pak ik dit aan? Daarmee is het leren minder afhankelijk van de motivatie of betrokkenheid op dat moment. Gewoontes vormen daarom de krachtigste basis voor succesvol leren. De kracht der gewoonte biedt praktische strategieën om iedere leerling aan het leren te krijgen, gebaseerd op tientallen jaren aan onderzoek binnen de gedragswetenschappen. In dit boek staan eenvoudige maar effectieve manieren om leerlingen te ondersteunen bij het aanleren van succesgewoontes. Harry Fletcher-Wood behandelt vijf uitdagingen waarmee leraren te maken krijgen bij het bevorderen van effectief leergedrag:- Welke verandering krijgt prioriteit?- Hoe overtuig je leerlingen om te veranderen?- Hoe moedig je leerlingen aan om zich te committeren aan een plan?- Hoe maak je het voor leerlingen eenvoudig om te beginnen?- Hoe zorg je ervoor dat leerlingen blijven doorzetten?Met praktijkvoorbeelden, casussen en checklists wordt duidelijk hoe dit in het klaslokaal uitpakt. Daardoor is dit boek een hulpmiddel dat je er steeds bij blijft pakken! De inzichten zijn waardevol voor zowel nieuwe als ervaren leraren (primair en voortgezet onderwijs).https://shop.bazalt.nl/de-kracht-der-gewoonte
Developmental psychology --- Educational psychology --- Didactic strategies --- Primary education --- zelfsturing --- actief leren --- samenwerkend leren --- basisonderwijs --- cognitieve psychologie --- didactische werkvormen --- Gewoonte --- Leren --- Werkhouding --- Leermotivatie --- Leerprestatie --- Gedragsverandering --- Uitstelgedrag --- Doorzettingsvermogen --- Onderwijs --- Kind --- Jongere --- Leraar --- Veranderingsmanagement
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|