Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Dissertation
L'enseignement du néerlandais comme langue étrangère aux adultes en Flandre
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Een theorisch onderzoek van het onderwijs van het Nederlands voor anderstaligen (NT2) in Vlaanderen. Een overzicht van alle actoren in het NT2-onderwijs: de aanbodverstrekkers, de belangenbehartigers, de Huizen van het Nederlands en de onthaalbureaus in het kader van het nieuwe inburgeringsbeleid in Vlaanderen. Een analyse van het migrantendebat. Een overzicht van het aanbod NT2 in Vlaanderen en de aangewende didactiek. Een veldonderzoek uitvoeren aan de hand van een enquête in 3 centra voor volwassenenonderwijs, met bijbehorende conclusies. Middelen of methode: Voor het theoretisch gedeelte :opzoekingswerk in onderwijswetgeving, wetgeving m.b.t. integratie, en werken i.v.m. taalonderwijs. Voor het praktisch gedeelte :een zelf opgestelde vragenlijst met 27 vragen, die voorgelegd werd aan 191 cursisten in 15 verschillende klassen NT2 in Brussel, Gent en De Panne. Resultaten: Het onderwijs NT2 in Vlaanderen is goed uitgebouwd en heeft veel succes. Het bereikt de beoogde doelgroepen en slaagt grotendeels in het behalen van de doelstellingen, namelijk het aanleren van het Nederlands aan anderstaligen van diverse niveaus. De enquête wijst uit dat er toch nog enkele tekortkomingen zijn. Sommige cursisten vinden de klasgroep te heterogeen en worden daardoor belemmerd in hun vooruitgang. Een groot deel van de ondervraagden vindt dat er te weinig kansen zijn om Nederlands te oefenen buiten de klas.


Book
Het hoger onderwijs voor sociale promotie
Authors: ---
ISBN: 9053504400 Year: 1995 Volume: 20 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant


Book
Lifelong learning : which ways forward?
Authors: ---
ISBN: 9059311124 Year: 2002 Publisher: Utrecht Lemma


Book
Nederlands op de werkvloer
Authors: --- ---
ISBN: 9044111922 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het welslagen van een cursus Nederlands op de werkvloer is afhankelijk van verschillende factoren. Centraal punt hierbij is de integratie van taal- en vakopleiding, zowel op organisatorisch als op pedagogisch-didactisch vlak. Daarnaast moet er gestreefd worden naar een maximale betrokkenheid van Nederlandstalige collega's en ploegbazen bij de taalopleiding van anderstalige werknemers. In dit boek wordt in een eerste deel beschreven welke stappen er concreet moeten worden genomen voor de organisatie van een opleiding Nederlands op de werkvloer en welke taken de verschillende betrokkenen moeten vervullen. Dit deel bevat naast een handig, puntsgewijs stappenplan ook tekst en uitleg over het hoe en waarom van de stappen. Deel twee is bestemd voor de taallesgever. Deze handleiding is opgebouwd vanuit het kader van taakgericht onderwijs, maar de aandacht gaat in de eerste plaats uit naar de concrete opdracht van de lesgever. Er worden ook enkele suggesties gedaan voor de uitwerking van een communicatietraining. Tenslotte wordt stilgestaan bij de evaluatie van de opleiding Nederlands op de werkvloer.


Book
Onderwijs aan volwassenen : inspelen op verschillen in leerpatronen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044126815 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over het leren van volwassenen wordt veel gesproken en geschreven in het kader van levenslang en levensbreed leren. Toch bestaat er weinig onderzoek naar hoe volwassenen leren, laat staan over hoe dit leren te beïnvloeden is. In samenwerking met het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen in Brussel werkte de Onderzoeksgroep EduBROn van de Universiteit Antwerpen een onderzoek uit naar het leren van volwassenen in het onderwijs. Dit boek rapporteert over de boeiende resultaten van het onderzoek. Zo blijken volwassenen op zeer uiteenlopende manieren te leren. Deze leerpatronen worden beïnvloed door tal van persoons- en omgevingsgebonden factoren. Niet alle leerpatronen zijn even succesvol om te slagen. Bovendien kunnen de leerpatronen veranderen tijdens het onderwijstraject. Naast de onderzoeksresultaten biedt het boek ook een verkort instrument om leerpatronen bij volwassenen in het onderwijs in kaart te brengen en systematisch op te volgen. Voorafgaand onderzoek heeft aangetoond dat dit instrument valide en betrouwbaar is. De auteurs geven ook aanbevelingen voor wie in het onderwijs aan volwassenen met dit onderwerp aan de slag wil. (Bron: covertekst)


Book
Testen en evalueren in het vreemdetalenonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9030173831 9789030173830 Year: 2003 Volume: 15 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel wordt een theoretisch raamwerk aangeboden waarmee de kwaliteit van testen in kaart kan worden gebracht. De kwaliteitsdimensies die onderscheiden worden, zijn : betrouwbaarheid, validiteit, authenticiteit, interactiviteit, impact en uitvoerbaarheid. Vervolgens worden de verschillende stadia besproken die een ontwerper van een test moet doorlopen om tot een kwalitatief hoogstaand product te kunnen komen. In het tweede deel worden voorbeelden van toetsen voor het testen van de kennis van grammatica en woordenschat, en de beheersing van de vier vaardigheden becommentarieerd in het licht van het theoretische raamwerk. Courant gebruikte toetsvormen werden op hun sterke en zwakken punten getaxeerd. Er worden voorstellen voor verbetering gesuggereerd en alternatieven aangereikt. In het derde deel wordt ingegaan op een aantal recente evoluties op het gebied van testen in het vreemdetalenonderwijs, met name op zelfevaluatie, evaluatie via portfolio en computerondersteund testen. Ook in dit deel wordt ingegaan op basisprincipes en op actuele knelpunten en punten van discussie.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- (vak)didactiek talen. --- anderstaligen --- Didactic evaluation --- talenonderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactics of languages --- Vreemdetalenonderwijs ; evaluatietechnieken --- Didactische evaluatie --- Didactiek van de talen --- 371.26 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- #KVHA:Evalueren --- #KVHA:Taalonderwijs --- evaluatie --- testen --- vreemdetalenonderwijs --- 456.2 --- didactiek --- 484.6 --- 485.210 --- 485.220 --- Didactiek --- Duits --- Engels --- Evalueren --- Frans --- Taalonderwijs --- Testen --- Toetsen --- 371.27 --- 371.31 --- 485.2 --- Evaluatie --- Examineren --- Handboek/cursus --- Hoger onderwijs --- Secundair onderwijs --- Sociale promotie --- Vreemde talen-onderwijs --- Vreemdetalenonderwijs --- computerondersteund testen --- toetsen --- zelfevaluatie --- 456.1 ) Talenpracticum --- hoger onderwijs --- moderne vreemde talen --- onderwijs voor sociale promotie --- secundair onderwijs --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- Vreemdetalenonderwijs ; evaluatie --- Vreemdetalenonderwijs: didactiek --- Vreemdetalenonderwijs: evaluatie --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Pedagogie --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Intercultureel onderwijs --- Duits - vakdidactiek --- Engels - vakdidactiek --- Taal en letterkunde; overige talen --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Onderwijs voor sociale promotie --- Moderne vreemde talen --- #BSCH: vak: didactiek --- Toets --- Language and languages --- Language teachers --- Examinations --- Evaluation. --- Training of.


Book
Levenslang leren en de actieve welvaartsstaat
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033450801 Year: 2002 Volume: 6 Publisher: Leuven Acco


Book
Tertiair onderwijs : een verkenning.
Author:
ISBN: 9789044121629 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tussen het hoger onderwijs in de BaMa-structuur en het secundair onderwijs ontbreekt een schakel in de onderwijsstructuur, namelijk een onderwijsaanbod voor mensen die vanuit het secundair onderwijs niet of niet onmiddellijk kiezen voor hoger onderwijs in de BaMa-structuur. In dit grensgebied bestaat nu al een aanbod in het volwassenenonderwijs en in het secundair onderwijs. Maar de plaats van deze opleidingen is onvoldoende duidelijk en het aanbod zelf onvoldoende uitgebreid om van een samenhangend aanbod op dit niveau te kunnen spreken. Dit boek opent het debat. (Bron: www.maklu.be)


Book
Kansarm op de arbeidsmarkt, kansrijk op de opleidingsmarkt? Initiatieven, doelgroepen, evaluatie en coördinatie van opleidingen voor kansarme groepen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9051300891 Year: 1992 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit rapport wordt een overzicht gegeven van het bestaande opleidingsaanbod voor kansarmen in Vlaanderen. Het gaat nhier enerzijds om drie grote, gevestigde opleidingsvoorzieningen : het Onderwijs voor Sociale Promotie (OSP), de Middenstandsopleiding en de VDAB. Anderzijds worden ook de nieuwe paritaire initiatieven en de snle aangroeiende lokale opleidingsinitiatieven (publiek en privé) onder de loupe genomen. De initiatieven worden geanalyseerd in funcite van hun toegankelijkheid voor kansarme groepen. Tevens werd aandacht besteed aan de effectiviteit van de voorgestelde opleidingsprogramma's. In het tweede deel van het rapport komt vooral de problematiek van organisatie en coördinatie van de opleidingsinitiatieven aan bod. Gezien de onoverzichtelijkheid en de grote versnippering van de huidige opleidingssituatie in Vlaanderen is de behoefte aan coördinatie en afstemming zeer groot. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 9 of 9
Sort by