Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Een theorisch onderzoek van het onderwijs van het Nederlands voor anderstaligen (NT2) in Vlaanderen. Een overzicht van alle actoren in het NT2-onderwijs: de aanbodverstrekkers, de belangenbehartigers, de Huizen van het Nederlands en de onthaalbureaus in het kader van het nieuwe inburgeringsbeleid in Vlaanderen. Een analyse van het migrantendebat. Een overzicht van het aanbod NT2 in Vlaanderen en de aangewende didactiek. Een veldonderzoek uitvoeren aan de hand van een enquête in 3 centra voor volwassenenonderwijs, met bijbehorende conclusies. Middelen of methode: Voor het theoretisch gedeelte :opzoekingswerk in onderwijswetgeving, wetgeving m.b.t. integratie, en werken i.v.m. taalonderwijs. Voor het praktisch gedeelte :een zelf opgestelde vragenlijst met 27 vragen, die voorgelegd werd aan 191 cursisten in 15 verschillende klassen NT2 in Brussel, Gent en De Panne. Resultaten: Het onderwijs NT2 in Vlaanderen is goed uitgebouwd en heeft veel succes. Het bereikt de beoogde doelgroepen en slaagt grotendeels in het behalen van de doelstellingen, namelijk het aanleren van het Nederlands aan anderstaligen van diverse niveaus. De enquête wijst uit dat er toch nog enkele tekortkomingen zijn. Sommige cursisten vinden de klasgroep te heterogeen en worden daardoor belemmerd in hun vooruitgang. Een groot deel van de ondervraagden vindt dat er te weinig kansen zijn om Nederlands te oefenen buiten de klas.
Inburgering. --- Integratie. --- NT2. --- Onderwijs voor sociale promotie. --- Taalonderwijs. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving.
Choose an application
hogescholen --- beroepsopleiding --- HO (hoger onderwijs) --- sociale promotie --- Adult education. Lifelong learning --- Higher education --- #A9710A --- Onderwijs voor sociale promotie: hoger onderwijs --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- beroepskunde --- beroepskunde. --- Beroepskunde.
Choose an application
Choose an application
Het welslagen van een cursus Nederlands op de werkvloer is afhankelijk van verschillende factoren. Centraal punt hierbij is de integratie van taal- en vakopleiding, zowel op organisatorisch als op pedagogisch-didactisch vlak. Daarnaast moet er gestreefd worden naar een maximale betrokkenheid van Nederlandstalige collega's en ploegbazen bij de taalopleiding van anderstalige werknemers. In dit boek wordt in een eerste deel beschreven welke stappen er concreet moeten worden genomen voor de organisatie van een opleiding Nederlands op de werkvloer en welke taken de verschillende betrokkenen moeten vervullen. Dit deel bevat naast een handig, puntsgewijs stappenplan ook tekst en uitleg over het hoe en waarom van de stappen. Deel twee is bestemd voor de taallesgever. Deze handleiding is opgebouwd vanuit het kader van taakgericht onderwijs, maar de aandacht gaat in de eerste plaats uit naar de concrete opdracht van de lesgever. Er worden ook enkele suggesties gedaan voor de uitwerking van een communicatietraining. Tenslotte wordt stilgestaan bij de evaluatie van de opleiding Nederlands op de werkvloer.
Didactics of Dutch --- werkplekleren --- didactiek --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Nederlands als tweede taal --- Vlaanderen --- België --- volwassenenonderwijs --- 493.3 --- 801 --- 803.93 --- NT2 --- volwassenenonderwijs, beroepsvervolmaking, tweedekansonderwijs, onderwijs voor sociale promotie, schriftelijk onderwijs, centrale examencommissie --- taalontwikkeling --- Nederlandse taal
Choose an application
Over het leren van volwassenen wordt veel gesproken en geschreven in het kader van levenslang en levensbreed leren. Toch bestaat er weinig onderzoek naar hoe volwassenen leren, laat staan over hoe dit leren te beïnvloeden is. In samenwerking met het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen in Brussel werkte de Onderzoeksgroep EduBROn van de Universiteit Antwerpen een onderzoek uit naar het leren van volwassenen in het onderwijs. Dit boek rapporteert over de boeiende resultaten van het onderzoek. Zo blijken volwassenen op zeer uiteenlopende manieren te leren. Deze leerpatronen worden beïnvloed door tal van persoons- en omgevingsgebonden factoren. Niet alle leerpatronen zijn even succesvol om te slagen. Bovendien kunnen de leerpatronen veranderen tijdens het onderwijstraject. Naast de onderzoeksresultaten biedt het boek ook een verkort instrument om leerpatronen bij volwassenen in het onderwijs in kaart te brengen en systematisch op te volgen. Voorafgaand onderzoek heeft aangetoond dat dit instrument valide en betrouwbaar is. De auteurs geven ook aanbevelingen voor wie in het onderwijs aan volwassenen met dit onderwerp aan de slag wil. (Bron: covertekst)
didactische processen --- Didactics --- leerstijlen --- slaagkansen --- volwasseneneducatie --- studiemethoden --- Adult education. Lifelong learning --- instroom --- didactiek --- Adult education --- Adultes--Enseignement --- Adults--Education --- Education des adultes --- Enseignement des adultes --- Enseignement pour adultes --- Onderwijs aan volwassenen --- Onderwijs voor volwassenen --- Volwassenen--Educatie --- Volwassenen--Onderwijs --- Volwasseneneducatie --- Volwassenenonderwijs --- Onderwijs voor sociale promotie ; Vlaanderen --- Permanente vorming ; Vlaanderen --- Volwassenenvorming --- Onderwijs voor sociale promotie --- Permanente vorming --- Vlaanderen --- leerpatronen --- leren leren --- onderwijs aan volwassenen --- volwassenonderwijs --- 493.3 --- volwassenenonderwijs --- Volwassenonderwijs --- Leren --- Leerprocessen --- Onderwijs --- Onderwijs; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O329 --- 120204.jpg --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Doelen en functies van volwassenenvorming --- Vlaanderen. --- Learning --- Evaluation
Choose an application
In het eerste deel wordt een theoretisch raamwerk aangeboden waarmee de kwaliteit van testen in kaart kan worden gebracht. De kwaliteitsdimensies die onderscheiden worden, zijn : betrouwbaarheid, validiteit, authenticiteit, interactiviteit, impact en uitvoerbaarheid. Vervolgens worden de verschillende stadia besproken die een ontwerper van een test moet doorlopen om tot een kwalitatief hoogstaand product te kunnen komen. In het tweede deel worden voorbeelden van toetsen voor het testen van de kennis van grammatica en woordenschat, en de beheersing van de vier vaardigheden becommentarieerd in het licht van het theoretische raamwerk. Courant gebruikte toetsvormen werden op hun sterke en zwakken punten getaxeerd. Er worden voorstellen voor verbetering gesuggereerd en alternatieven aangereikt. In het derde deel wordt ingegaan op een aantal recente evoluties op het gebied van testen in het vreemdetalenonderwijs, met name op zelfevaluatie, evaluatie via portfolio en computerondersteund testen. Ook in dit deel wordt ingegaan op basisprincipes en op actuele knelpunten en punten van discussie.
Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- (vak)didactiek talen. --- anderstaligen --- Didactic evaluation --- talenonderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactics of languages --- Vreemdetalenonderwijs ; evaluatietechnieken --- Didactische evaluatie --- Didactiek van de talen --- 371.26 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- #KVHA:Evalueren --- #KVHA:Taalonderwijs --- evaluatie --- testen --- vreemdetalenonderwijs --- 456.2 --- didactiek --- 484.6 --- 485.210 --- 485.220 --- Didactiek --- Duits --- Engels --- Evalueren --- Frans --- Taalonderwijs --- Testen --- Toetsen --- 371.27 --- 371.31 --- 485.2 --- Evaluatie --- Examineren --- Handboek/cursus --- Hoger onderwijs --- Secundair onderwijs --- Sociale promotie --- Vreemde talen-onderwijs --- Vreemdetalenonderwijs --- computerondersteund testen --- toetsen --- zelfevaluatie --- 456.1 ) Talenpracticum --- hoger onderwijs --- moderne vreemde talen --- onderwijs voor sociale promotie --- secundair onderwijs --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- Vreemdetalenonderwijs ; evaluatie --- Vreemdetalenonderwijs: didactiek --- Vreemdetalenonderwijs: evaluatie --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Pedagogie --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Intercultureel onderwijs --- Duits - vakdidactiek --- Engels - vakdidactiek --- Taal en letterkunde; overige talen --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Onderwijs voor sociale promotie --- Moderne vreemde talen --- #BSCH: vak: didactiek --- Toets --- Language and languages --- Language teachers --- Examinations --- Evaluation. --- Training of.
Choose an application
In dit boek worden de positie en de rol van het levenslang en levensbreed leren in de actieve welvaartsstaat vanuit verschillende invalshoeken benaderd en kritisch bevraagd.
beroepsvervolmaking --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of social welfare --- 331.5 <493> --- 331.58 <493> --- 378.046.4 --- Academic collection --- #A0212A --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- Permanente vorming --- 651 Maatschappij. Algemeen --- levenslang leren --- levende organisaties --- volwassenenonderwijs --- 493.3 --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--België --- Inschakelen in het arbeidsproces door herscholing of revalidatie--België --- Postacademisch onderwijs --- volwassenenonderwijs, beroepsvervolmaking, tweedekansonderwijs, onderwijs voor sociale promotie, schriftelijk onderwijs, centrale examencommissie --- 378.046.4 Postacademisch onderwijs --- 331.58 <493> Inschakelen in het arbeidsproces door herscholing of revalidatie--België --- 331.5 <493> Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--België --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--België --- Inschakelen in het arbeidsproces door herscholing of revalidatie--België
Choose an application
Tussen het hoger onderwijs in de BaMa-structuur en het secundair onderwijs ontbreekt een schakel in de onderwijsstructuur, namelijk een onderwijsaanbod voor mensen die vanuit het secundair onderwijs niet of niet onmiddellijk kiezen voor hoger onderwijs in de BaMa-structuur. In dit grensgebied bestaat nu al een aanbod in het volwassenenonderwijs en in het secundair onderwijs. Maar de plaats van deze opleidingen is onvoldoende duidelijk en het aanbod zelf onvoldoende uitgebreid om van een samenhangend aanbod op dit niveau te kunnen spreken. Dit boek opent het debat. (Bron: www.maklu.be)
onderwijsbeleid --- School management --- onderwijsonderzoek --- onderwijsvernieuwing --- Flanders --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- 780 Hoger onderwijs --- Bouw 69 --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- Technisch onderwijs / beroepsonderwijs 378:662 --- hoger onderwijs --- overgang secundair-hoger onderwijs --- 489.32 --- 489.51 --- Deeltijds leren --- HBO --- Onderwijs voor sociale promotie --- Overgang secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Tertiair onderwijs --- deeltijds onderwijs --- hoger onderwijs sociale promotie --- tertiair onderwijs --- volwassenenvorming --- Beroepsonderwijs --- Secundair onderwijs --- 489.1 --- hoger onderwijs (gez) --- 489.12 --- Hoger beroepsonderwijs --- 101156.jpg --- België (Politiek, wetgeving en organisatie, hoger onderwijs) --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs-hoger onderwijs --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- België --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Hoger Onderwijs --- Lerarenopleiding --- Vlaanderen --- algemeen --- Vlaanderen. --- algemeen. --- Postsecondary education --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Adult education --- Hoger beroepsonderwijs 5 (Vlaanderen)
Choose an application
In dit rapport wordt een overzicht gegeven van het bestaande opleidingsaanbod voor kansarmen in Vlaanderen. Het gaat nhier enerzijds om drie grote, gevestigde opleidingsvoorzieningen : het Onderwijs voor Sociale Promotie (OSP), de Middenstandsopleiding en de VDAB. Anderzijds worden ook de nieuwe paritaire initiatieven en de snle aangroeiende lokale opleidingsinitiatieven (publiek en privé) onder de loupe genomen. De initiatieven worden geanalyseerd in funcite van hun toegankelijkheid voor kansarme groepen. Tevens werd aandacht besteed aan de effectiviteit van de voorgestelde opleidingsprogramma's. In het tweede deel van het rapport komt vooral de problematiek van organisatie en coördinatie van de opleidingsinitiatieven aan bod. Gezien de onoverzichtelijkheid en de grote versnippering van de huidige opleidingssituatie in Vlaanderen is de behoefte aan coördinatie en afstemming zeer groot. (Bron: covertekst)
Labour market --- Social stratification --- Sociology of work --- Belgium --- Arbeid en arbeiders --- Armoede --- Education permanente --- Enseignement --- Onderwijs --- Pauvreté --- Permanente vorming --- Travail et travailleurs --- kansarmoede --- 377.014 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A86 --- 331.58 --- 331.52 --- $?$92/06 --- 331.36-058.34 <493> --- 364.22 <493> --- 331-058.34<493> --- 331.57 <493> --- #A9203A --- Armoede 330.521 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Beroepsopleiding 377 --- werkgelegenheid --- kansarmen --- onderwijs voor sociale promotie --- kansarmen, onderwijs --- onderwijs --- beroepsopleiding --- samenlevingsopbouw --- tewerkstelling van kansarmen --- Vlaanderen --- Beroepsopleiding: beleid --- Bijzondere arbeidsproblemen: arbeidsvorming, kredieturen, beroepsopleiding --- 377 --- 331.6 --- 361.5 --- 331.63 --- 493.8 --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- arbeidsmarkt --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- arbeidsmarkt. --- 377.014 Beroepsopleiding: beleid --- 339.452 --- 339.452 KBS --- 323.39 --- levensstandaard - welvaartspeil - levensomstandigheden --- Koning Boudewijnstichting --- Poverty --- Employment --- Job hunting --- Arbeidsmarkt.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|