Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Implementatiegids voor innovaties in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789044138467 Year: 2021 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De innovatie is te veel werk voor de school, Leerkrachten zijn niet gemotiveerd om de innovatie te gebruiken, Binnen de school worden leerkrachten onvoldoende ondersteund bij de invoering van de vernieuwing, ? Dit zijn ongetwijfeld enkele van de problemen waar je als schoolinterne of -externe professional betrokken bij de implementatie van schoolse innovaties mee vertrouwd bent. Hoewel er heel wat effectieve (preventieve of welzijnsbevorderende) schoolse innovaties bestaan, zijn professionals en onderzoekers het erover eens dat ze hun doelstellingen niet steeds bereiken. Dit is onder meer het gevolg van een ontoereikende implementatie.In deze gids krijg je per fase van de implementatie (adoptie, invoering en borging) een overzicht van concrete adviezen en good practices uit de Vlaamse praktijk om als professional de implementatie van innovaties in de school te faciliteren. De gids is bedoeld voor elke (schoolinterne of -externe) trainer, coach, procesbegeleider, directeur, zorgcoördinator, leerkracht, ? betrokken bij het implementatieproces.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044138467


Book
De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen
Author:
ISBN: 9782509042460 Year: 2023 Publisher: Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het kleuteronderwijs staat al een tijd hoog op de beleidsagenda in Vlaanderen. Die aandacht is meer dan terecht. Kleuteronderwijs heeft een zeer grote impact op de sociale, fysieke en cognitieve ontwikkeling van kleuters.Het Vlaamse kleuteronderwijs is sterk uitgebouwd en kent een lange traditie. De participatiegraad is zeer hoog. Het biedt veel mogelijkheden, ook om gelijke onderwijskansen te realiseren. Toch blijven de uitdagingen groot. Het huidige kleuteronderwijs botst op zijn grenzen. Hebben we nood aan een ander type kleuterschool?We worden geconfronteerd met vragen die al langer leven, maar even goed met nieuwe vraagstukken. Wat is de eigenheid van onderwijs aan jonge kinderen en waar zitten de belangrijkste hefbomen voor betere kwaliteit? Hoe kunnen we pedagogische breuklijnen tussen opvang en onderwijs overstijgen? Hoe geven we het partnerschap met ouders vorm?De Vlor bracht een aantal eminente onderwijsdeskundigen samen voor deze strategische verkenning van het onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetsen ze uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier. Laat dit een schot voor de boeg zijn voor een vernieuwde visie en praktijk.


Book
Wat we kinderen echt kunnen leren : over feiten en fictie in onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401435420 9789401497213 Year: 2023 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De voortdurende evolutie van pedagogische en onderwijskundige wetenschappen zorgt voor een overaanbod aan nieuwe inzichten en mogelijke toepassingen. Dat maakt het voor ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers moeilijk om te bepalen welke conclusies ze moeten trekken en welk advies te volgen. Alle adviezen lijken gebaseerd op onderzoek, maar de resultaten spreken elkaar vaak tegen.In dit boek toont bestsellerauteur Daniel T. Willingham hoe je feit van fictie kunt onderscheiden. Hij beschrijft wat goede wetenschap is, hoe je die kunt herkennen en waarom we vaak zo goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Dit boek biedt een praktische methode om bewust te leren omgaan met onderwijsonderzoek en -voorschriften. Zo kun je als ouder of onderwijsprofessional door de bomen het bos weer zien.


Book
Onderwijskunde : een inleiding.
Authors: ---
ISBN: 9001519202 Year: 1987 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Onderwijsonderzoek : een onorthodoxe introductie
Author:
ISBN: 9789024439430 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Boom Uitgevers Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er bestaat veel literatuur over de methoden en technieken van onderwijsonderzoek. Maar deze ?orthodoxe? inleidingen hebben vaak weinig aandacht voor meer fundamentele vragen. In dit boek staan deze vragen juist wel centraal. Wat is onderwijs eigenlijk? Wat wordt ermee beoogd en welke rol kan onderzoek spelen in het realiseren van goed onderwijs? Daarmee biedt dit boek zicht op de bredere sociale en politieke context van onderwijsonderzoek.Gert Biesta bespreekt in Onderwijsonderzoek een aantal kernkwesties waarmee iedere onderwijsonderzoeker en docent te maken heeft, zoals:Welke rol speelt theorie in onderwijsonderzoek?Wat is eigenlijk een onderwijspraktijk?Wat betekent het om onderwijs te verbeteren?Hoe draagt onderzoek bij aan de verbetering van het onderwijs?Wat leert de geschiedenis van onderwijsonderzoek en de onderwijskunde ons?Wat is de relatie tussen onderzoek, professionaliteit en democratie?Welke sociale en politieke dimensies zitten er aan het publiceren van onderzoek? Elk hoofdstuk bevat aantal vragen voor verdere discussie. Dit boek helpt onderzoekers en docenten om bij (her)ontwerp van hun onderwijs het blikveld te verbreden.Gert Biesta is als hoogleraar voor ?Public Education? werkzaam bij het Centre for Public Education and Pedagogy van de Maynooth University in Ierland en als hoogleraar voor ?Educational Theory and Pedagogy? werkzaam bij de Moray House School of Education and Sport van de universiteit van Edinburgh in Schotland. Hij schrijft over de theorie en het beleid van opvoeding en onderwijs, en de theorie en filosofie van onderwijsonderzoek. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig verschillende talen.https://www.bua.nl/product/100-10416_Onderwijsonderzoek


Book
Jongens zijn slimmer dan meisjes : 35 mythes over leren en onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789082542202 Year: 2016 Publisher: Leuven Culemborg Lannoo campus AnderZ

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer het over onderwijs gaat, doen de gekste mythes de ronde. Het probleem daarbij is dat mensen die mythes voor waar aannemen en ze in het onderwijs toepassen. Met alle nare gevolgen van dien ... Dit boek neemt clichés over onderwijs en leren onder de loep, en laat er de meest recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten op los. Zo sneuvelen onder andere de onterecht hoog ingeschatte leerstijlen, blijken herinneringen nooit waterdicht te zijn en wordt het voor eens en altijd duidelijk dat jongens echt niet beter zijn in wiskunde. Jongens zijn slimmer dan meisjes is een must voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van leerkrachten en ouders tot managers en opleidingsverantwoordelijken of onderwijsbestuurders. Deze nieuwe en uitgebreide versie biedt nog meer duiding en is verder aangescherpt met inzichten uit recent onderzoek.


Book
Losbladig onderwijskundig lexicon : training, onderwijs en vorming.
Authors: ---
ISBN: 906500341X Year: 1977 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom


Book
Leren van binnenuit : kwaliteit en inspiratie in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789059316874 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen leraren het beste uit hun leerlingen halen? Op veel scholen wordt gewerkt aan vernieuwingen in het onderwijs. De traditionele onderwijsaanpak werkt vaak niet meer, waardoor er leerlingen buiten de boot vallen. Dat gaat veel leraren aan het hart. Zij willen er alles aan doen om het beste uit leerlingen te halen. Maar hoe doe je dat precies? Hoe kun je leerlingen stimuleren? Hoe kun je hun leren leuk én effectief maken en hoe help je kinderen om op te groeien tot volwassenen die hun talenten optimaal kunnen ontplooien?


Book
Ontwikkeling door onderzoek : een handreiking voor leraren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789006955125 Year: 2007 Publisher: Utrecht Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uitgaande van praktijkvoorbeelden komt theorie en toepassing op het gebied van praktijkonderzoek door leraren aan de orde. Het boek besteedt aandacht aan onderzoek dat een bijdrage levert aan het eigen functioneren als leraar en aan onderzoek dat door een team van leraren wordt uitgevoerd. Daarnaast gaat de uitgave natuurlijk in op de bijdrage van ondereozek aan schoolontwikkeling en aan het beroep van leraar in het algemeen. Het boek bevat een breed scala van toepassingsmogelijkheden, skill sheets, theorie en suggesties voor verdere verdieping. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by