Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
L'Evaluation des programmes d'alphabétisation : guide pratique
Author:
Year: 1979 Publisher: Paris : Unesco,


Book
De impact van Leren zichtbaar maken : Nederlandse vertaling van Visible Learning
Author:
ISBN: 9789462342392 Year: 2014 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De impact van leren zichtbaar maken (Visible Learning) van John Hattie, bevat het resultaat van onderzoek waarbij miljoenen leraren en leerling betrokken waren en dat gebaseerd is op de synthese van meer dan 800 meta-analyses. Deze synthese wordt ingezet om een leermodel dat het leren en het lesgeven zichtbaar maakt, vorm te geven. Het brengt leraargericht onderwijs en leerlinggericht leren samen door een antwoord te formuleren op de vragen: •Hoe maak je leren tot een expliciet en uitdagend doel? •Wat zijn de leerintenties en succescriteria? En kennen leraren en leerlingen die? •Weten leraren en leerlingen wanneer het doel bereikt is? •Hoe kies je doelbewust activiteiten? •Hoe is het feedbackmodel van Hattie opgebouwd? •Hoe kun je het engagement van leraren en leerlingen verhogen om te komen tot leren? •Hoe bouw je als leraar aan kennis bij je leerlingen? Van oppervlakkig tot grondige en conceptuele kennis? •Hoe creëer je als schoolleider een omgeving waar leraren kunnen praten over hun lesgeven? In dit boek krijg je op zes domeinen verschillende bouwstenen die je kunnen helpen om een antwoord te vinden op de vraag: Wat heeft al dan niet een positieve impact op de leerprestaties van mijn leerlingen? De impact van leren zichtbaar maken, zet leraren, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen aan om •stil te staan bij de eigen onderwijspraktijk; •doordachte keuzes te maken; •de leerprestaties van elke leerling te verbeteren; en om vanuit de eigen onderwijscontext te kiezen voor wat het beste werkt.


Book
De school op rapport : het Vlaams onderwijs in internationale context
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9028919341 9789028919341 Year: 1993 Publisher: Kapellen Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt uitgegaan van het raamwerk en de onderwijsindicatoren van de OESO die een paar jaar geleden het Belgische onderwijssysteem heeft doorgelicht. Hierbij wordt informatie gegeven over diverse aspecten van van ons onderwijssysteem (o.m. budget, besluitvorming, onderwijsresultaten, scholingsgraad) en wordt recent cijfermateriaal in een internationale context geplaatst.

Keywords

statistics --- education --- onderwijsstructuur --- vroedkundige opleiding --- onderwijs --- pedagogiek --- statistiek --- School management --- Enseignement --- Flandre --- Onderwijs --- Vlaanderen --- scholingsgraad --- statistieken --- onderwijsfinanciering --- studieresultaten --- 371 --- 37 <493-17> --- Education --- -#SBIB:316.334.1O220 --- #WWIS:AGGR --- Academic collection --- $?$93/11 --- (493=398.2) --- 37 --- #A9312A --- Europa (4) --- Onderwijs 37 --- Vlaanderen (493=393) --- onderwijsbeleid --- 451.2 --- België --- internationalisering --- 685 --- 450 --- Oderwijsresultaten --- Onderwijsprocessen --- Onderwijsprogramma's --- Onderwijs-cijfers --- Onderwijs-internationaal --- 451 ) Onderwijs - België - algemeen --- onderwijsprogramma's --- onderwijsresultaten --- onderwijssysteem --- Onderwijsbeleid --- 37.014 --- Onderwijskosten --- Onderwijsstatistieken --- Onderwijs ; Vlaanderen --- C6 --- België [land - BE] --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- 371.1 --- 31 --- 371.21 --- Onderwijs. Schoolwezen --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Organisatie van het onderwijs: algemeen --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Pedagogie: volksopvoeding en vormingswerk --- Onderwijs; algemeen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- organisatie --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- algemeen. --- organisatie. --- Vlaanderen. --- onderwijsbeleid. --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Algemeen. --- Organisatie. --- Onderwijsbeleid. --- #SBIB:316.334.1O220 --- (493 --- Vlaanderen (493 --- 612 --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen


Book
Duurzame ontwikkeling : hoe integreren in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789045525808 Year: 2008 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Duurzame ontwikkeling' heeft vandaag een prominente plaats verworven in berichtgeving en beleid. Steeds meer wordt het belang onderstreept van het zoeken naar een evenwicht tussen economische groei, sociale rechtvaardigheid en een gezonde leefomgeving; van het streven naar solidariteit, niet alleen tussen 'hier' en 'elders', maar ook tussen 'nu' en 'later'.Het onderwijs bereidt leerlingen en studenten voor op deelname aan het maatschappelijk leven waarin de idee van duurzame ontwikkeling steeds meer op de voorgrond zal treden. Dit handboek wil in de eerste plaats voorbeelden aanreiken om 'educatie voor duurzame ontwikkeling' een plaats te geven in het curriculum van de lerarenopleiding. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de wijze waarop het thema 'duurzame ontwikkeling' in de lespraktijk van de leraar lager en secundair onderwijs kan worden geïntegreerd. Het biedt ook inspiratie voor schoolleiders om dit een plaats te geven in het pedagogisch project van de school

Keywords

Duurzame ontwikkeling. --- Milieueducatie --- Vakoverschrijdende eindtermen. --- Lerarenopleiding. --- onderwijsbeleid --- School management --- duurzame ontwikkeling --- didactische processen --- lerarenopleiding --- 371.2 --- leerplanontwikkeling --- 450.45 --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 371.214 --- 456.8 --- 614.6 --- Duurzame ontwikkeling --- EDO (educatie voor duurzame ontwikkeling) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- 330.34 --- 339.9 --- 354.7 --- 37 --- 450.7 --- Basisonderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerplanontwikkeling (curriculumontwikkeling) --- Onderwijs --- Opleiding --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- duurzame ontwikkeling (ler) --- milieu --- natuurbescherming --- onderwijs (ler) --- ontwikkelingssamenwerking --- Milieu --- Milieufilosofie --- onderwijzend personeel --- 614.61 --- Duurzame ontwikkeling ; onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- onderwijsprogramma's. leerplan. lesrooster. leerprogramma --- Leerplanontwikkeling --- Vormingsgebieden --- Milieubeheer --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: teleonderwijs) --- Sustainable development --- Study and teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 08 --- didactiek --- economische groei --- leefomgeving --- solidariteit --- Natuurbescherming --- Ontwikkelingssamenwerking --- Integratie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport


Book
Visible Learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement
Author:
ISBN: 9780415476188 0415476186 9780415476171 0415476178 9780203887332 9781134024070 9781134024117 9781134024124 9786611901288 1281901288 0203887336 9780415738439 9781134024094 Year: 2009 Publisher: Abingdon Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This unique and ground-breaking book is the result of 15 years research and synthesises over 800 meta-analyses on the influences on achievement in school-aged students. It builds a story about the power of teachers, feedback, and a model of learning and understanding. The research involves many millions of students and represents the largest ever evidence based research into what actually works in schools to improve learning. Areas covered include the influence of the student, home, school, curricula, teacher, and teaching strategies. A model of teaching and learning is developed based on the notion of visible teaching and visible learning. (Bron: www.routledge.com)

Keywords

Effective teaching --- Learning --- Teacher effectiveness --- Teaching --- evidence-based onderzoek --- klassenmanagement --- leerlingmotivatie --- leren --- onderwijsprogramma --- onderwijsstrategiën --- schoolprestaties --- 371.12 --- Coaching --- Leraren hoger onderwijs --- Leraren : lesgeven --- Lerarenopleiding --- 102887.jpg --- Didactiek --- #SBIB:316.334.1O400 --- 371.012 --- 371.01 --- 371.26 --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Education --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- Teacher quality --- Teachers --- Learning process --- Comprehension --- Instructional effectiveness --- Teaching effectiveness --- Teaching quality --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Didactiek. --- Leren. --- Onderwijskunde. --- Qualitative methods in social research --- evidence-based methodiek --- onderwijsmethoden --- Didactic strategies --- Research on teaching --- meta-analyse --- Longitudinal studies. --- PXL-Education 2014 --- onderwijsresearch --- onderwijssystemen --- Onderwijsstrategieën --- Leerstrategieën --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Effectieve scholen --- 370.02 --- Onderwijsstrategie --- Leerstrategie --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Effectieve school --- didactiek --- onderwijssociologie --- leren leren --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- Learning - Longitudinal studies --- Teaching - Longitudinal studies --- Effective teaching - Longitudinal studies --- Teacher effectiveness - Longitudinal studies

Listing 1 - 5 of 5
Sort by