Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Portfolio als leermiddel : inspiratieboek voor lesgevers
Author:
ISBN: 9789030192503 9789030191988 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het portfolio is in het onderwijs mogelijk een van de meest besproken instrumenten van de laatste jaren. Het is een informatiebundel met een specifieke inhoud en vorm. Naargelang de functie waarvoor het gebruikt wordt, zijn er drie soorten portfolio's: Het portfolio als een verzamelmap. In dit geval heeft het portfolio vooral een bundelende functie. Wanneer het portfolio gebruikt wordt bij het beoordelen van opleidings- of beroepsspecifieke kennis, vaardigheden en/of attitudes, noemen we het een prestatieportfolio. Het omvat dan een selectie van het 'beste werk'. Een derde type portfolio is gericht op het beoordelen van leercompetenties zoals zelfstandig leren, plannen en reflecteren. Dit wordt dan weer een 'ontwikkelingsportfolio' of 'leerportfolio' genoemd. Een school of opleiding kan uiteraard de verschillende functies combineren in n portfolio of meerdere portfolio's in dezelfde opleiding hanteren. Belangrijk bij het werken met een portfolio is in ieder geval dat de lerende zlf Verantwoordelijk is voor het leerproces. Dit instrument sluit dan ook aan bij de zelfgestuurde kennisopbouw van leerlingen en studenten. Dit cahier biedt een beschrijving van twaalf portfolioprojecten uit het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs, de gentegreerde lerarenopleiding, de hogescholen (respectievelijk de opleiding grafische en digitale media, logopedie, podologie en verpleegkunde) en de universitaire opleidingen. In het laatste hoofdstuk schetst de auteur een kader waarin hij de verschillende portfolioprojecten ten opzichte van elkaar situeert. Hier wordt duidelijk dat 'het portfolio' niet bestaat. Elke leerkracht of docent die met portfolio?s wil werken, zal zelf moeten zoeken naar een geschikte vorm en werkwijze. Toch is het niet nodig dat hij van nul begint. De verschillende portfolioprojecten die in dit cahier beschreven worden, bieden uitdagende ideen voor al wie in het onderwijs met portfolio's wil starten of wie lopende projecten wil bijsturen. Dit cahier is Een inspiratiebron voor wie met portfoliowerk het leerproces meer wil toevertrouwen aan de lerende zelf Inhoudsopgave : 1. Inleiding 2. Op naar de werkvloer: herkennen en erkennen. Portfolio binnen Project Algemene Vakken 3. Rapporteren van een handelingsplan via een blog. Portfolio binnen Maatschappelijke Vorming 4. Werken aan individuele tekorten. Portfolio in het tweedekansonderwijs 5. Een voorzichtig onthaal van een nieuw instrument. Portfolio in het talenonderwijs 6. Metawerk en portfolio: een weg naar zelfsturing?! Portfolio in de gentegreerde lerarenopleidingen 7. Een nieuw curriculum, een nieuwe leerlijn. Portfolio in de lerarenopleiding kleuteronderwijs 8. Competenties in beeld brengen om te solliciteren. Portfolio in Grafische en Digitale media 9. Professionele ontwikkeling ondersteunen. Portfolio in de logopedie 10. Begeleiden, sturen en beoordelen van het leerproces. Portfolio in de podologie 11. Groeien naar beroepsbekwaamheid. Portfolio in de verpleegkunde 12. Een digitaal Ondersteunend leerproces hand in hand met supervisie. Portfolio in de academische specifieke lerarenopleiding 13. Elektronische opvolging van de stage. Portfolio in de Lichamelijke Opvoeding 14. What's in a name? Portfolioprojecten in grote verscheidenheid


Book
Academisch schrijven : een praktische gids
Authors: ---
ISBN: 9789033470998 9033470993 Year: 2008 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie hogere studies aanvat, moet vroeg of laat op een "wetenschappelijke manier" schrijven. In scripties, bachelorpapers en masterproeven wordt van de student verwacht dat hij de kunst van het academisch schrijven beheerst. Dit boek wil tegemoet komen aan de steeds terugkerende vraag van veel studenten naar een concrete en praktische handleiding om beter academisch te leren schrijven. Het boek is volledig op de praktijk gericht, met authentieke voorbeelden en relevante oefeningen. Vooral de meest voorkomende fouten en problemen worden uitgebreid toegelicht en becommentarieerd. Onder meer de formulering van de onderzoeksvraag, de beschrijving van materiaal en methode, de wetenschappelijke stijl in al zijn aspecten komen uitgebreid aan bod. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit verschillende vakdomeinen, van sociologie over politieke wetenschappen, linguïstiek, biochemie en biotechnologie

Keywords

Academisch Nederlands. --- Eindwerken. --- Nederlandse taal --- Scripties. --- Thesissen. --- Wetenschappelijke teksten --- Schrijfvaardigheid. --- Stijl. --- Nederlandse taal. --- Linguistics --- School management --- Teaching --- theses --- Science --- eindwerken schrijven --- schrijfvaardigheid --- Didactics of higher education --- Stilistics --- 800.6 --- 655 --- 001.818 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Academic collection --- 001 --- 001.8 --- 003 --- 007 --- 808 --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- onderzoek --- papers --- scripties --- verhandelingen --- 800.51 --- Nederlands, rapporteren --- 844.4 --- portfolio (ler) --- rapporteren --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- E090403.jpg --- Scripties --- schriftelijke communicatie --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Grafische industrie. Drukkerij. Uitgeverij. Boekhandel-- algemeen --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk werk --- Onderzoeksmethodologie --- Schrijven --- Communicatie --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- 007.2 --- Technical writing --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Algemeen 08 --- wetenschappelijk werk --- schriftelijke vaardigheden --- paper --- Schriftelijke communicatie --- Taaladvies --- Taalgebruik --- Scriptie --- Writers' workshops. --- Dutch language --- Study and teaching.


Book
Portfolio zonder blozen : het instrument doorgelicht vanuit het perspectief van de lerarenopleiding
Authors: ---
ISBN: 9044117157 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Portfolio.2. Portfolio voor (toekomstige) leraren.3. Flexibiliteit van het portfolioconcept.4. Portfolio en constructivisme.5. Kenmerken van portfolio in de lerarenopleiding.6. Portfoliobegeleiding en -beoordeling.

Keywords

Lerarenopleiding --- algemeen. --- Onderwijsvernieuwing --- Pedagogie. --- Portfolio --- Hoger onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- portfolio's --- Didactic strategies --- Higher education --- lerarenopleiding --- competenties --- 371.13 --- onderwijsvernieuwing --- hoger onderwijs --- Wil Meeus en Linda Van Looy --- onderwijs --- vakdidactiek --- 373 --- 450.7 --- Assessment --- Basiscompetenties --- Hoger onderwijs --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding en bijscholing --- lerarenopleidingen --- didactiek --- hoger onderiwjs --- 489.4 --- 454.4 --- Portfolio's --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- 489.59 --- assessment --- evaluatie --- lerarenopleiding (ler) --- portfolio (ler) --- onderwijs, evaluatie --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- onderwijzend personeel --- zelfstudie --- 371.39 --- Begeleiding --- Competenties --- Kenmerken --- Competenties; onderwijs --- Didactische werkvormen --- 051326.jpg --- Lerarenopleiding: portfolio's --- leermiddelen --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Evaluatie --- 371.3 --- 378 --- 371.6 --- 371.21 --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- portfolio --- Kolb, David --- Leren --- Reflecteren (Terugblikken) --- onderwijskunde --- Lerarenopleiding ; portfolio's --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Opvoeding en onderwijs --- Competentiemanagement --- 484 --- Sport --- Opvoeding --- Onderwijs --- Algemeen.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by