Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
-313-1703-9
Hulpverlening ; methodiek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek : praktijkgericht onderzoek --- Hulpverlening : methodiek --- 364.01 --- 364.04 --- Hulpverlening --- Methodiek --- Diagnose
Choose an application
ZorgBasics Praktijkgericht onderzoek beschrijft fasen en methoden van praktijkgericht onderzoek en gaat in op verschillende (kwalitatieve en kwantitatieve) methoden om gegevens te verzamelen en te verwerken.In alle hoofdstukken worden voorbeelden beschreven uit de praktijk van ergotherapeuten, fysiotherapeuten, logopedisten of verpleegkundigen.https://www.boomportaal.nl/boek/9789024453139
Methods in social research (general) --- onderzoeksmethoden --- zorg --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- Praktijkgericht onderzoek --- Evidence based onderzoek --- Gezondheidszorg --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- Praktijkonderzoek --- Evidence-based medicine --- onderzoek --- gezondheidszorg --- Bachelor in de ergotherapie --- praktijkgericht onderzoek --- 303.1
Choose an application
Praktijkgericht onderzoek en validiteit zijn twee begrippen die centraal staan binnen de onderzoekspraktijk van het hoger beroepsonderwijs.Dergelijk onderzoek naar professionele interventies, betogen de auteurs, moet verantwoording afleggen over stringente methodologische criteria binnen een beroepspraktijk die – liefst op korte termijn – bruikbare wetenschappelijke resultaten verlangt. Binnen dit spanningsveld, waar kennis en belang vaak in elkaar grijpen, opereren expertisecentra als zij verschillende methoden inzetten om innovaties binnen professionele methodieken met onderzoek en bewijsmateriaal te onderbouwen. In 'Bewijsvoering binnen praktijkgericht onderzoek' staan de auteurs stil bij verschillende methoden van onderzoek die geschikt zijn voor een praktijkgerichte toepassing waarbij ze de methodologische en ethische consequenties mede in hun overwegingen betrekken.
Higher education --- hogescholen --- praktijkonderzoek --- wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- hoger beroepsonderwijs --- PXL-Social Work 2015 --- 003 --- praktijkgericht onderzoek --- wetenschappelijk onderzoek algemeen
Choose an application
In deze ZorgBasics staat praktijkgericht onderzoek in de zorg centraal. Het boek beschrijft fasen en methoden van praktijkgericht onderzoek, en gaat in op verschillende (kwalitatieve en kwantitatieve) methoden om gegevens te verzamelen en te verwerken. Het laatste hoofdstuk geeft aanwijzingen voor het schrijven van een verslag of artikel.In alle hoofdstukken worden voorbeelden beschreven uit de praktijk van ergotherapeuten, fysiotherapeuten, logopedisten of verpleegkundigen.Deze tweede druk is geactualiseerd en op diverse onderdelen herzien:• Aangepaste opbouw vanuit het onderscheid kwalitatief en kwantitatief onderzoek en actieonderzoek.• Nieuw onderdeel over de toepassing van onderzoek en onderzoek doen. • Richtlijnen rondomAVG en de nieuwe gedragscode.DoelgroepZorgBasics Praktijkgericht onderzoek is bedoeld voor hbo-studenten en professionals in de praktijk, zodat zij vragen uit de praktijk met behulp van onderzoek kunnen beantwoorden en zo kunnen bijdragen aan verbetering van de kwaliteit van zorg.
onderzoek --- gezondheidszorg --- Praktijkgericht onderzoek --- Evidence based onderzoek --- Gezondheidszorg --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- PXL-Healthcare 2020 --- wetenschappelijk onderzoek --- praktijkonderzoek --- kwalitatief onderzoek --- kwantitatief onderzoek --- onderzoeksvaardigheden
Choose an application
Onderzoeksmatig werken en leidinggeven zijn sterk gerelateerd aan wat de toekomst van het onderwijs verlangt. Schoolleiders en bestuurders vragen zich af hoe zij het onderzoekend werken van leraren en leerlingen kunnen bevorderen. De kenniskring 'Leiderschap in het Onderwijs' is samen met schoolleiders in het primair- en voortgezet onderwijs op zoek gegaan naar geschikte interventies voor het creëren van een onderzoekende cultuur. Daarover wordt verslag gedaan in dit boek. Er worden handreikingen gegeven aan schoolleiders en bestuurders om een onderzoekende cultuur in hun scholen vorm te geven. Hierbij wordt gesteund op de reeds bekende interventies omtrent het creëren van een onderzoekende cultuur. Tevens komen de bevorderende en belemmerende factoren aan bod die leidinggevenden in een onderzoekende cultuur kunnen tegenkomen.(Bron: www.acco.be)
458.1 --- Directeur --- Onderzoek --- Onderwijs --- Evaluatie --- Lerarenopleiding --- Schoolleiding --- Organisatie - Management --- Schoolcultuur --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Schoolontwikkeling --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkgericht onderzoek --- Schooldirectie --- Onderzoeksvaardigheid --- Praktijkonderzoek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Sport --- Schoolleider --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit boek wil (aankomende) professionals in het onderwijs, de jeugdzorg, het maatschappelijk werk en de gezondheidszorg inzicht geven in wat praktijkgericht onderzoek inhoudt. Daarnaast biedt het praktische aanwijzingen voor het voorbereiden van een onderzoek, het maken van een onderzoeksontwerp, en het uitvoeren en afronden van het geplande onderzoek. De auteurs pleiten voor participatief onderzoek, waaraan meerdere betrokkenen uit de beroepspraktijk meedoen. Ze gaan ervan uit dat professionals ook baat hebben bij het kunnen doorgronden en verwerken van theoretisch onderzoek. Na een overzicht van verschillende onderzoeksparadigma's focussen ze op alle aspecten van het praktijkgericht onderzoek. Verder gaan ze dieper in op verschillende onderzoeksstrategieën (zoals actieonderzoek en casestudy), de methoden voor de verzameling en analyse van data, en de kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse. Een degelijk handboek. Met een Engelse samenvatting, kaderteksten, tabellen, grafieken, een bibliografie, een register en tal van praktische bijlagen (zoals de APA-regels om aan bronnen te refereren).© NBD BiblionDeze herziene druk van dit veel gebruikte studie- en praktijkboek bevat een aantal aanpassingen en uitbreidingen.In het hoofdstuk over onderzoeksstrategieën is het experiment toegevoegd. In de dagelijkse beroepspraktijk van onderwijs of gezondheidszorg wordt niet gauw een (zuiver) experiment opgezet, maar in de geschiedenis van de sociale wetenschappen zijn goed opgezette (quasi)experimenten van grote invloed geweest. Ook is een bespreking van implementatieonderzoek toegevoegd. Goed onderzoek doen is één ding, het implementeren van de resultaten ervan in levensechte situaties is iets heel anders. Op vele maatschappelijke gebieden (gezondheidszorg, onderwijs, bestuur, veiligheid enz.) wordt in toenemende mate de noodzaak gevoeld om zich naast onderzoek ook bezig te houden met het invoeren van de uitkomsten in de praktijk. Verder is de beschrijving van actieonderzoek gewijzigd en aangepast aan nieuwe inzichten. De oorspronkelijke visie van de auteurs op actieonderzoek is niet gewijzigd. Er is een bespreking over gestandaardiseerde toetsen toegevoegd (CITO, algemene intelligentietests, PISA enz.). Zoals zal blijken, spelen zij een belangrijke rol in de verschillende beroeps- en adviespraktijken en zijn hierover opnieuw fundamentele discussies ontstaan. In het hoofdstuk over kwantitatieve analyse is de t-toets toegevoegd. In de praktijk van het kwantitatieve onderzoek is dit een instrument dat goede diensten bewijst, wanneer het gaat om het vergelijken van groepen en het aantonen van effecten van ingrepen of programma?s. Ook is een behandeling van factoranalyse en de analyse van de betrouwbaarheid van meetschalen (Cronbach?s Alpha) toegevoegd.Ten slotte is aan het boek een website gekoppeld die oefenmateriaal bevat voor de kwantitatieve, statistische analyse, waarmee lezers zich kunnen bekwamen in het zelfstandig uitvoeren van dergelijke analyses. Deze website bevat bestanden waarmee de lezer kan werken, alsmede instructieve stap-voor-stap uitwerkingen van de opgaven, in zowel het krachtige SPSS als Excel.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044134377
Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Niet-universitair hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; hoger onderwijs --- 300.6 --- onderzoeksmethoden --- kwantitatief onderzoek --- kwalitatief onderzoek --- onderzoeksstrategieën --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Praktijkonderzoek --- Praktijkgericht onderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Hoger onderwijs --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Onderzoeksvaardigheden --- Professionalisering --- Onderzoeksmethoden ; onderwijs --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs --- Onderzoek --- Data-analyse --- Literatuuronderzoek --- Benchmarking --- Observeren --- Interviews --- Statistiek --- Onderzoeksvaardigheid --- Observatie --- Interview --- Statistiek (theorie) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Sociaal leren --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Literatuur --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Het begeleiden van praktijkonderzoek is een praktische handleiding voor docenten die studenten begeleiden bij hun (afstudeer)onderzoek. Het biedt docenten niet alleen theorie over het begeleiden van praktijkonderzoek, maar ook veel nuttige tips die direct kunnen worden toegepast in de praktijk. Docenten vinden in deze uitgave onder andere informatie over:? het begeleiden van onderzoek per fase;? het selecteren en begeleiden van zowel individuele studenten als groepen;? timemanagement;? het beoordelen van het onderzoeksverslag, presentaties en studiehouding.
#KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- #KVHB:Methodologie --- Research (onderzoek) --- 001.891.5 --- Praktisch onderzoek. Experimenteel onderzoek --- 001.891.5 Praktisch onderzoek. Experimenteel onderzoek --- 489.52 --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Wetenschappelijk onderzoek ; hoger onderwijs --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- PXL-Central Office 2016 --- wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs --- onderzoeksrapporten --- onderzoeksbegeleiding --- Praktijkgericht onderzoek --- Praktijkonderzoek --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Praktijkgericht onderzoek is een zaak van samenwerken. Hogescholen zijn de schakel tussen theorie en praktijk: tussen kunde op de werkvloer en kennis binnen de wetenschappelijke wereld. Op die manier weten we thema's uit de samenleving te verbinden met competenties en innovatieve ideeën van een nieuwe generatie professionals.Met de keuze om een deel van het praktijkgerichte onderzoek te richten op het zwaartepunt Vital Regions leggen we bij NHL Stenden Hogeschool de verbinding tussen de maatschappelijke vraagstukken die in de regio en internationaal spelen, en onze expertise en kwaliteit als hogeschool. Dat geldt ook voor de andere twee zwaartepunten: Smart Sustainable Industries en Service Economy.De bijdragen in deze bundel van lectoren, onderzoekers en professionals laten zien welke resultaten al deze samenwerkingen hebben opgeleverd. Maar het geeft ook een doorkijk naar de toekomst; welke opgaven op ons afkomen, waar we met gedrevenheid aan willen werken.(bron: http://www.boek.be/boek/vital-regions)
Samenwerken --- Hoger onderwijs --- Samenleving --- Onderzoek --- Praktijkgericht onderzoek --- Cybersafety --- Welzijnszorg --- Wijkwerk --- Psychosociale problemen --- Kwetsbaarheid --- Herstel --- Friese taal --- Meertalig onderwijs --- Gezondheid --- Digitaal zorgplan --- Cultuur --- Communicatie --- Buurtwerk --- sociaal onderzoek --- 301.08 --- Samenwerking --- Praktijkonderzoek --- Zorg- en welzijnssector --- Psychosociaal probleem --- Herstel (mentaal) --- Fries --- Toerisme --- Voeding --- Gedrag --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Drank --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Het hoger beroepsonderwijs motiveert studenten een onderzoekende houding aan te nemen, zo niet ook zelf een toegepast onderzoek uit te voeren. Als professional heb je echter te maken met een dagelijkse stroom aan nieuwe publicaties van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. Hoe kan je deze kennis goed benutten en op de juiste waarde schatten?Onderzoeksresultaten spreken elkaar soms tegen. Er is twijfel over de validiteit en betrouwbaarheid van de kennis. De kennis van experts staat ter discussie. Wat is dan verstandig? Hoe schat je bestaande en nieuwe kennis op waarde? Wat betekent dit voor je handelen als professional? Hoe spreek je daarover met collega's, op het werk of in je beroepsvereniging? Waar haal je aanvullende informatie? Hoe scheid je het kaf van het koren?Dit boek richt zich op (aanstaande) verpleegkundigen, sociaal werkers, welzijnswerkers, vaktherapeuten en paramedici als fysiotherapeuten, logopedisten et cetera. Het geeft inzicht in nut, relevantie en toepassing van nieuwe kennis voor de beroepsuitoefening. Als gids maakt het jonge professionals wegwijs in een ook voor onderzoekers nogal onoverzichtelijke wereld. Wetenschappelijk onderzoek, innovatie en kritische reflectie zijn van groot belang voor de praktijk. In elf casussen leggen ervaren onderzoekers, die verbonden zijn aan een hogeschool, uit hoe zij de praktijk ondersteunen. Hun boodschap is duidelijk: kennis werkt.(https://www.swpbook.com/boeken/6/sociaal-werk-maatschappelijk-werk-en-welzijn/2166/wetenschap-en-praktijk?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=mailing_10369)
Science --- Methods in social research (general) --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Professionalisering --- Praktijkonderzoek --- Sociale welzijnszorg --- Betrouwbaarheid --- Kennis --- Sociaal werk --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Casus --- Praktijkgericht onderzoek --- Theorie --- Praktijk --- Onderzoek --- Onderzoeksmethoden ; onderwijs --- Wetenschap --- Sociaal werk (beroep) --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Casestudy --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- wetenschappelijk onderzoek --- Sociaal werk (opleiding) --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Op school leer je wat je wordt verteld. De docent legt bijvoorbeeld uit hoe je de grootte van een aselecte steekproef kunt berekenen, vertelt over de geschiedenis van WOII, doceert hoe een product ontwikkeld moet worden. De docent weet dit soort zaken. De studenten leren deze kennis uit hun hoofd en maken vervolgens een tentamen waarmee ze aantonen dat ze deze kennis kunnen reproduceren. Het is kenmerkend voor dit tentamen dat op elke vraag slechts één goed antwoord mogelijk is: het is de cultuur van de waarheid. Het is daarmee tevens een cultuur die innovatief denken in de weg staat. Als je immers gelooft dat het antwoord op allerlei vraagstukken al gevonden is, zal het niet snel in je hoofd opkomen om op zoek te gaan naar betere oplossingen. Willen we deze passieve houding doorbreken, dan lijkt eerder de omgekeerde weg voor de hand te liggen, dus om de studenten geen zekerheden, maar juist twijfel aan te bieden: de studenten te leren dat het antwoord niet bestaat, voortdurend met hen te oefenen in het plaatsen van kanttekeningen, en hen op die manier stimuleren om zelf met een betere oplossing te komen. Zou 1 + 1 bijvoorbeeld 3 kunnen zijn? Jazeker! Als we tenminste uitgaan van de theorie dat het geheel meer is dan de som van de delen. De auteur toont dat leren twijfelen inderdaad effectief is. Het succesvolle lesprogramma dat hiervoor binnen deze studie is ontwikkeld en getest, kreeg de naam Creatieve Actie Methodologie. Hierin werken de studenten aan de oplossing van een praktisch vraagstuk en krijgen zij tegelijkertijd les in zaken als wetenschapsfilosofie, onderzoekmethoden en creatief denken
probleemoplossend denken --- Teaching --- Didactics of higher education --- didactiek --- wetenschapsfilosofie --- onderzoeksmethoden --- praktijkonderzoek --- Denken --- Probleemoplossend denken --- Creatieve actie methodologie --- Didactiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderzoek --- 808 --- 7.073 --- Lesprogramma's ; Creatieve Actie Methodologie --- Onderzoek in de kunsten --- Onderzoeksmethoden --- Praktijkgericht onderzoek --- Creatieve Actie Methodiek (CAM) --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Natuurwetenschappen --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|