Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Na een overzicht van de meest gebruikte heuristieken wordt er in dit boek dieper ingegaan op de didactiek van probleemoplossend en wiskundig denken. Er wordt een leerlijn opgebouwd om in de lagere school leerlingen bewust problemen te leren oplossen. Er wordt onderzocht welke problemen leerlingen ondervinden bij het oplossen van problemen. Deze cursus wordt aangevuld met filmmateriaal op de website www.grenzenverleggen.be.
Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.4 --- Probleemoplossend denken --- heuristieken --- Wiskunde --- wiskunde (ler) --- probleemoplossend denken (ler)
Choose an application
Choose an application
Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende theorieën over leren aan het leren van leerlingen in de school. Vragen als: 'Hoe kan ik leerlingen het best een bepaald gedrag aanleren?' of 'Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren?', worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch en praktisch onderbouwd. Ze zijn bovendien voorzien van voorbeelden uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Naast deze vakinhoudelijke onderwerpen wordt ook een hoofdstuk gewijd aan de vraag hoe leerlingen begeleid kunnen worden om meer en zelfstandiger verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Probleemoplossend vermogen, een complexe vaardigheid die in alle professionele contexten belangrijk is, komt uitgebreid ter sprake. De schrijvers maken duidelijk hoe probleemoplossend vermogen tot op zekere hoogte aangeleerd kan worden. Veel opleidingen, bijvoorbeeld ROC's, baseren hun curricula steeds meer op belangrijke concepten als contextleren, probleemoplossend leren, competentieleren, samenwerkend leren en op leren als het construeren van kennis. De inhoud van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd en speelt in op het gegeven dat lerarenopleidingen meer en meer in het teken komen te staan van competentiegestuurd leren en opleiden. Het boek biedt in de vorm van opdrachten en casussen allerlei mogelijkheden voor actieve verwerking.
415.4 --- Behaviorisme --- Cognitie --- Geheugen --- Handelingspsychologie --- Leerpsychologie --- Leertheorieën --- Onderwijspraktijk --- Probleemoplossend denken --- Zelfstandig leren --- 481.7 --- Constructivisme --- Didactiek --- Leerprocessen --- Leren --- Probleemoplossend leren --- Zelfontdekkend leren --- geheugen --- leerlingbegeleiding --- leerprocessen (ler) --- probleemoplossend denken (ler) --- Hogere geestelijke functies --- De leraar en zijn opleiding --- Leren leren --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Nieuwe leren --- Studievaardigheden --- Leerpsychologie. --- Leren. --- Studievaardigheden. --- Cognitive psychology --- Teaching --- Educational psychology --- Cognitieve psychologie --- Pedagogische psychologie --- Onderwijskunde --- PXL-Central Office 2014 --- zelfstandig leren --- leerstrategieën --- onderwijsleertheorie
Choose an application
Academic collection --- #KVHB:Rekenen --- #KVHB:Wiskunde --- vraagstukken --- wiskunde --- 475.4 --- basisonderwijs --- didactiek --- 470 --- Vraagstukken --- Wiskunde --- 3e graad l.o. --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Probleemoplossen --- didactiek l.o.: wiskunde (ler) --- probleemoplossend denken (ler) --- rekenen (ler) --- rekenpuzzels (ler) --- Vraagstukken basisonderwijs --- Wiskunde basisonderwijs --- 475.53 --- Wiskunde: vraagstukken: lagere school --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Basisonderwijs --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Vraagstukken wiskunde basisonderwijs didactiek --- Wiskunde didactiek --- Vraagstukken ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs --- Didactics of mathematics --- Didactics of primary education --- Basisonderwijs. --- 3e graad l.o --- lager onderwijs (doelgroep)
Choose an application
Redactie Vlabin-VBCMet deze uitgave wil Albert Janssens, lector aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven, ouders, leerkrachten en therapeuten bijstaan bij het begeleiden van kinderen die een probleem moeten oplossen. Janssens wil hen daarom het nodige inzicht bieden in de cognitieve ontwikkeling van een kind. De auteur ontwikkelt zeven denkstappen, die gebaseerd zijn op de theorieën van Reuven Feuerstein. In een eerste stap moeten ouders of begeleiders zichzelf afvragen of hun kinderen gevoelig zijn voor problemen. Vervolgens wordt de probleemsituatie geanalyseerd, worden het probleem en het doel bepaald, en wordt een plan opgesteld. Daarna komt de concrete uitwerking van de oplossing aan bod. Een laatste stap laat zien hoe dit proces verankerd kan worden, zodat het kind leert om problemen zelfstandig op te lossen. Dat alles wordt ondersteund met concrete voorbeelden en oefeningen, waarvoor je achteraan de oplossingen vindt. Het boek sluit af met een beknopte literatuurlijst. Een praktische uitgave om samen met een kind problemen te detecteren en op te lossen. Overzichtelijke lay-out.© NBD Biblion
Cognitieve opvoeding. --- probleemoplossend denken --- leerlingenbegeleiding --- Educational psychology --- probleemgericht werken --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Feuerstein --- cognitieve denkstimulering --- cognitieve functies --- kinderen --- 415.4 --- Reuben Feuerstein --- cognitieve ontwikkeling --- leren --- probleemoplossing --- 460.2 --- Cognitieve ontwikkeling --- Feuerstein, Reuven --- Probleemoplossend denken --- Probleemsituaties --- opvoeding --- 474.2 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Kinderen --- 416.23 --- cognitieve opvoeding (ler) --- opvoedingsproblemen : diagnostiek (ler) --- probleemoplossend denken (ler) --- 364.4 --- 474.23 --- Cognitieve functioneren --- Denken --- Kinderen : hulpverlening --- Kinderen : psychosociale problemen --- Onderwijsleermiddelen; ba.o. --- Opvoeding --- 073415.jpg --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Hogere geestelijke functies --- Onderwijsstrategieën --- Leerlingbegeleiding --- Pedagogische psychologie --- Onderwijsleermiddelen; ba.o --- Lager onderwijs --- Leraren --- Patiënt-therapeut relatie --- Denktraining --- Basisonderwijs --- Kind --- Leraar --- Relatie therapeut - patiënt --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Directie
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|