Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
PXL-Healthcare 2014 --- psychologische ontwikkeling --- interactieve technologie --- evaluatie --- kinderspelen --- designconcept
Choose an application
Het zelfbeeld is een van de meest fascinerende dimensies van de menselijke persoon en bepaalt ons denken, voelen en handelen. Goethe zei ooit: 'Het grootste kwaad dat iemand kan overkomen, is dat hij slecht over zichzelf denkt.' En inderdaad, een goed begrip van het fenomeen zelfbeeld is van onschatbaar belang voor de begeleiding van mensen in opvoeding en onderwijs maar ook in de hulpverlening aan mensen die het psychisch moeilijk hebben. Het zelfbeeld is de hoeksteen van elk gedrag, zowel gezond als gestoord. Welk beeld iemand van zichzelf heeft maakt wel degelijk een verschil: mensen die positief over zichzelf denken blijken zich gezonder en productiever te gedragen en zijn ook gelukkiger. De versterking van het zelfbeeld moet dan ook kerndoel zijn in onderwijs, opvoeding en begeleiding. Maar waaruit is een zelfbeeld eigenlijk opgebouwd en hoe kan je eraan werken? Dit boek bekijkt het zelfbeeld als de dialoog die de mens op elk moment aangaat met zichzelf, met anderen en met de omgeving. Naast een verheldering van het fenomeen, komen ook aspecten aan bod als zelfwaardering, zelfpresentatie, de ontwikkeling van het zelfbeeld en methoden voor verheldering en bijsturing ervan
gedragspsychologie --- zelfbeeld --- Psychology --- identiteit --- zelfvertrouwen --- zelfwaardering --- 417 --- Persoonlijkheidsleer --- PHL-Healthcare 12 --- psychologische ontwikkeling --- gedrag --- Zelfbeeld --- Leerlingbegeleiding --- Hulpverlening --- Psychologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Creative ability --- Creation (Literary, artistic, etc.) --- Créativité --- Création (Arts) --- Encyclopedias --- Encyclopédies --- Créativité --- Création (Arts) --- Encyclopédies --- PXL-Social Work 2018 --- psychologische ontwikkeling --- creativiteit
Choose an application
Creative thinking --- Success --- Psychological aspects --- PXL-Central Office 2018 --- psychologische ontwikkeling --- creatief denken --- mens en maatschappij --- menselijk gedrag --- Social psychology --- Industrial psychology --- zelfsturing --- ontwikkelingspsychologie --- neuropsychologie --- creativiteit
Choose an application
Dit boek geeft professionals in de geestelijke gezondheidszorg gereedschap om de zorg voor baby's, jongeren en ouders op zo'n manier te verbeteren dat ze bijdraagt aan het voorkomen van psychische aandoeningen.Op welke manier leiden onze stressvolle samenleving en het ontbreken van een gedeelde opvoedideologie tot het ontstaan van psychische aandoeningen? Het bevorderen van psychologische, psychomotorische en psychofysiologische stevigheid kan alleen bereikt worden als er vanaf de conceptie of misschien zelfs al daarvoor wordt ingezet op preventie.Preventie psychische aandoeningen begint daarom bij het moment waarop in de intieme relatie de wens opkomt een kind te krijgen. Alle ontwikkelingsstappen die hierna volgen worden aan de hand van wetenschappelijk onderzoek, theorievorming en klinische praktijkervaring onder de loep genomen. Hulpverleners worden voorzien van praktische handvatten en tips om een nieuwe werkwijze toe te passen in de praktijk.
Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- sociale psychiatrie --- imago --- psychopathologie --- zwangerschapsbegeleiding --- neuropsychologie --- zwangerschapspsychologie --- neuropsychiatrie --- preventiewerking (mensen) --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- gezinsbegeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Preventie --- PXL-Healthcare 2019 --- psychiatrische stoornissen --- kinderen --- preventie --- psychologische ontwikkeling --- gezinsondersteuning --- PXL-Ebooks --- psychische stoornissen --- psychische syndromen --- 616.2
Choose an application
In elke klas zitten kinderen die weinig of niets durven zeggen. Soms zijn ze extreem verlegen, soms ook is er sprake van selectief mutisme. Hoe ga je als leraar goed met deze leerlingen om? Hoe begeleid je hen, zodat ze uiteindelijk meer van zichzelf laten horen?In dit boek beschrijft Eustache Sollman op een toegankelijke manier wat selectief mutisme inhoudt. Ook laat hij zien hoe selectief mutisme zich verhoudt tot extreme verlegenheid. Kinderen met selectief mutisme praten thuis wel, maar in andere sociale situaties, zoals op school, niet of zeer weinig. Angst is de belangrijkste oorzaak; in situaties waarin ze niet hoeven te praten, treden ze soms gewoon op de voorgrond.Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden en concrete handreikingen voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Voor zowel kinderen met selectief mutisme als voor extreem verlegen kinderen geldt, dat hun mond letterlijk op slot lijkt te zitten. Met dit boek krijgen leraren de juiste sleutel.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/breek-de-stilte-pica)
Mutisme ; kinderen --- kinderpsychologie --- verlegenheid --- 159.987 --- 159.94 --- kinderen --- Personality development --- mutisme --- PXL-Education 2019 --- psychologische ontwikkeling --- angststoornissen --- gedragsproblemen --- angst --- spreken --- Selectief mutisme --- Verlegenheid --- Kinderen --- Onderwijs --- Kinderpsychologie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het brein speelt een centrale rol in gedrag als uitkomst van de interactie tussen iemands ervaring en zijn omgeving. Die interactie berust onder meer op de evolutionaire ontwikkeling van de hersenen, de vorming van iemands identiteit, de invloed daarop van de cultuur waarin hij leeft en de verwerking van informatie uit zijn omgeving. De interne structuur van zijn brein en alle kennis en kunde die hij in de loop der tijd in dat brein heeft opgeslagen, vormen de bril waardoor hij naar zijn ?werkelijkheid? kijkt en bepalen het gedrag waarmee hij op die werkelijkheid reageert.Gedrag is een belangrijke maatstaf voor iemands psychische gezondheid. Bij psychiatrische en andere mentale stoornissen loopt dat gedrag doorgaans uitdrukkelijk uit de pas.Hersenen kunnen worden gezien als een machtig en ingewikkeld stelsel van circuits die in een voortdurende uitwisseling van informatie onderling verbonden zijn. Wie het beste in staat is om informatie uit zijn directe omgeving te verbinden met zijn eerdere ervaringen, houdt zich in zijn directe leefomgeving het beste staande.Bron: https://www.epo.be/nl/psychologie/3554-op-het-slappe-koord-9789088508295.html
Cognitive psychology --- zelfbeeld --- neuropsychologie --- Psychiatry --- geheugen (mensen) --- zelfkennis --- hersenen --- sociaal gedrag --- PXL-Healthcare 2018 --- psychologische ontwikkeling --- informatievaardigheden --- omgevingspsychologie --- psychische stoornissen --- gedragspsychologie --- Hersenen --- Neuropsychologie --- Waarneming --- Emoties --- Geheugen --- Hechting --- Emotie --- Geheugen (psychologie) --- Hechting (psychologie)
Choose an application
Hoe ontwikkel je vaardigheden bij pubers en prepubers die kunnen zorgen voor een gevoel van welbevinden en het vergroten van veerkracht? De 34 lessen in welbevinden uit dit boek bieden leerkrachten een stevig en flexibel instrument om leerlingen te inspireren. Dit boek is opgedeeld in zes hoofdstukken van ieder vijf tot zes lessen rond een thema waaruit de leerkracht naar keuze een programma kan samenstellen. Iedere les heeft een opbouw van zestig minuten, aanwijzingen voor de uitvoering, hand-outs voor studenten die gedownload kunnen worden en referenties en gerelateerde bronnen.
jeugd --- zelfvertrouwen --- psychologie --- #PBIB:+108.22 --- 484.22 --- Jongeren --- Zelfvertrouwen --- 737 Leerprogramma's --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- Onderwijsstijlen --- Psychologie --- kinderpsychologie --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- psychologische ontwikkeling --- didactische werkvormen --- Psychology --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Jeugd --- Positieve psychologie --- Jongere
Choose an application
Motivatie is een kernbegrip in het onderwijs. Waarom kinderen leren en soms niet leren is daar de grote vraag. Kunnen ze het niet of willen ze het niet; wat is er aan de hand? Als leerkracht sta je dagelijks voor dit probleem. Hoe kun je je leerlingen het beste helpen? Wat motivatie eigenlijk is en hoe het kan worden gefaciliteerd of juist gefrustreerd blijft vaak ongrijpbaar. Daarom lijkt het antwoord moeilijk te vinden. In de psychologische wetenschap biedt de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) van Edward Deci en Richard Ryan een omvattende, geïntegreerde visie op (de kwaliteit van) motivatie. Onderzoek binnen dit theoretisch kader heeft sinds de jaren 70 al veel inzicht geleverd in wat mensen drijft en tegenhoudt, en hoe zij optimaal functioneren in hun leven en werk. Motivatie op de basisschool is een toegankelijk boek waarin de ZDT verbonden wordt aan (ontwikkelings)psychologische modellen en concepten. Het geeft je een beter begrip van je leerlingen en bovendien een duidelijk richtsnoer voor je pedagogisch handelen in de klas. Dit boek is bestemd voor pabo-studenten en voor onderwijsprofessionals die hun vakkennis willen verdiepen. Het beschreven psychologisch perspectief op motivatie en prestatie is praktisch inzetbaar binnen iedere onderwijsvorm en methode.
motivatie --- elementary schools [buildings] --- Motivatie ; basisonderwijs --- basisschool --- onderpresteren --- Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- PXL-Education 2018 --- onderwijs --- basisonderwijs --- motiveren --- psychologische ontwikkeling --- leerprocessen --- Basisonderwijs --- Motivatie --- Leerstijlen --- Cognitieve ontwikkeling --- Klassenmanagement --- Zelfdeterminatietheorie (ZDT) --- Ontwikkelingspsychologie --- Onderpresteren --- Pedagogisch klimaat --- PXL-Ebooks 2019 --- Leerstijl --- Zelfdeterminatietheorie
Choose an application
De puberteit is een moeilijke en heftige leeftijd die men kan beschrijven als een periode van grote innerlijke onrust en een fase van ingrijpende veranderingen in lichaamsfuncties en gedrag. Dit boek behandelt aspecten van de ontwikkeling en mogelijke problemen in de levensfase van de puber. Na een algemene inleiding gaan diverse auteurs in op onderwerpen als: jongeren en seks, seksualiteit tegen de multi- culturele achtergrond, verslaving, comorbiditeit, overgewicht, de rol van internet,... De woorden puberteit en adolescentie hebben beide betrekking op opgroeiende jongeren, maar situeren zich op verschillende domeinen. De eerste puberteit speelt zich al af in de kleuterperiode en valt buiten de inhoud van dit boek. Grensoverschrijdend gedrag van pubers focust op jongeren die op zoek zijn naar psychologische maturiteit en sociale autonomie.
probleemkinderen --- Age group sociology --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- adolescenten --- druggebruik --- seksueel gedrag --- puberteit --- grenzen (psychologie) --- Social sciences --- Puberty --- #KVHB:Adolescentie --- #KVHB:Gamen --- #KVHB:Middelengebruik --- #KVHB:Obesitas --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Puberteit --- #KVHB:Seksualiteit --- 443 --- Puberteit --- puber --- games --- obesitas --- opvoeding --- seksualiteit --- 613.956 --- Games --- Grensoverschrijdend gedrag --- Obesitas --- Seksualiteit --- Verslaving --- adolescentie --- Tieners --- 159.987 --- PXL-Healthcare 2018 --- jongeren --- seksuele stoornissen --- verslaving --- psychologische ontwikkeling --- Pubers --- Opvoeding en onderwijs --- Gedragsproblemen --- Media --- Internet --- Jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Puber --- Opvoeding --- Gedragsprobleem --- Gokken --- Onderwijs --- #KVHB:Adolescentie. --- #KVHB:Gamen. --- #KVHB:Middelengebruik. --- #KVHB:Obesitas. --- #KVHB:Orthopedagogie. --- #KVHB:Puberteit. --- #KVHB:Seksualiteit. --- Provincie West-Vlaanderen. --- puber. --- 159.987. --- Jongere
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|