Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Nieuwe beeldenstorm
Author:
Year: 1966 Publisher: Leuven : Universitaire boekhandel,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Alleen met mezelf
Author:
ISBN: 9022315851 Year: 2001 Publisher: Antwerpen Manteau

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alleen met mezelf is een herwerkte versie van een boek dat de auteur, psychotherapeut, begin jaren '80 geschreven heeft. Ondanks het feit dat het een van de vele boeken voor en over alleenstaanden en alleen-voelenden is, is het in vele opzichten anders dan andere boeken uit dit genre. Eerst en vooral is er de niet zo voor de hand liggende titel. Die zet automatisch aan tot nadenken over je leven. Het inhoudelijke concept bestaat uit een logische alfabetische rangschikking van 600, vnl. psychologische woorden. In dat opzicht is het boek vrij bijzonder te noemen omdat het een heel andere kijk geeft op de psychologische materie die wordt beschreven. De keuze van de woorden is -- volgens de schrijver -- ontstaan uit de vragen die hij gedurende zijn 25-jarige praktijk van alleenstaanden én alleenvoelenden te horen heeft gekregen en met dit boek wil hij de mensen in zijn praktijk woorden en begrippen (terug)geven waarmee ze hun gevoelens en ervaringen kunnen uitdrukken. De keuze van woorden bevat alle gangbare psychologische termen waarmee men in het dagelijkse leven te maken krijgt, zoals aanvaarden, acceptatie, irritatie, invoelen, principieel, rouwen, agressie enz. Elke nieuwe letter wordt meestal voorafgegaan door een ervaring of getuigenis van een cliënt(e). Jammer dat hij niet consequent voor elke nieuwe letter een getuigenis of ervaring beschrijft, want de ervaringen van de cliënten vormen eigenlijk gewoon de afsluiter van een hoofdstuk.


Book
Werkboek empathie : leren begrijpen zonder oordelen.
Author:
ISBN: 9024413044 Year: 1993 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het ontwikkelen van het inlevend of empathisch vermogen blijkt in de praktijk minder eenvoudig dan het lijkt. Allerlei verkeerde gewoontes en houdingen kunnen een werkelijk begrip voor de ander in de weg staan. Dit boek is een handleiding voor het ontwikkelen van het inlevingsvermogen voor helpende gesprekken. Het boek bevat oefeningen die gericht zijn op het signaleren en corrigeren van de meest voorkomende foutieve houdingen en gewoontes. De voornaamste van deze leerbelemmeringen is de neiging om anderen te (be)oordelen. Daarnaast komen onder andere de orde de behoefte anderen te willen veranderen, partijdigheid en eigen belang, onhaalbaar hoge doelstellingen en werkelijkheidsontkenning. Ook wordt aandacht geschonken aan de innerlijke houding van de hulpverlener t.a.v. zichzelf en anderen. De opzet van het boek is zodanig dat degenen die de oefeningen doen, actief worden ingeschakeld bij het leerproces. Dit boek is bedoeld voor studenten in het hoger beroepsonderwijs in de sectoren sociaal-pedagogische hulpverlening, ouderenzorg, psychiatrie, maatschappelijk werk en dienstverlening, culturele en maatschappelijke vorming en (speciaal) onderwijs. Ook studenten aan de faculteiten psychologie en (pastorale) theologie van de universiteiten en beginnende psychotherapeuten kunnen met dit boek hun empathisch vermogen gericht ontwikkelen.


Book
Leven met identiteitsproblemen.
Authors: ---
ISBN: 9031348082 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Humanistische psychotherapie : de rationeel-emotieve benadering.
Authors: --- ---
ISBN: 9060015150 Year: 1979 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek geeft de Amerikaanse psycholoog Dr. Albert Ellis, grondlegger van de Rationeel-Emotieve Therapie (RET) en één van de bekendste psychotherapeuten van deze tijd, een heldere en veelomvattende beschrijving van zijn therapeutisch systeem. Hij maakt duidelijk welke therapeutische processen in RET worden gehanteerd teneinde individuen te helpen meer persoonlijke groei en zelfontplooiing te bereiken. Zo ontmaskert hij de schuld als een van de meest verkwistende en schadelijke denkvormen van de menselijke geest en opent daarmee een weg naar meer zelfaanvaarding en levensplezier. Albert Ellis is een van de krachtigste woordvoerders van actief-directieve therapie en de stuwende kracht achter de vlucht, welke deze wijze van benaderen van menselijke problemen thans neemt. Zijn RET, de meest belangrijke vorm van actieve directieve therapie van het moment, is een methode waarbij therapeut en cliënt samen rationele ideeën ontwikkelen over de wereld en het zelf. De rationeel-emotieve therapie plaatst de mens vierkant in het middelpunt van het universum en van zijn eigen emotionele lot en geeft hem welhaast de volle verantwoordelijkheid voor de keuze zichzelf al dan niet ernstig gestoord te maken. Deze therapeutische methode, hoeksteen van de humanistische benadering die Dr. Ellis toepast bij de behandeling van persoonlijkheidsproblemen lijkt verreikende gevolgen te kunnen hebben voor de psychotherapeutische praktijk.


Book
De begeleiding van de chronisch psychiatrische patient : een methodische handleiding op leertheoretische basis.
Authors: ---
ISBN: 903131546X Year: 1993 Volume: *2 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt een theoretisch gefundeerde methodiek voor de begeleiding van chronisch psychiatrische patiënten. De begeleiding is gericht op de ontwikkeling van restcapaciteiten, zelfcontrole en onafhankelijkheid. Uitgangspunt daarbij is de interne motivatie van de patiënt. De aandacht richt zich op de gezonde facetten in plaats van op de zieke. De theoretische basis wordt gevormd door de kwetsbaarheid en rouwtheorie. Met behulp van de leertheorie wordt de brug naar de praktijk geslagen met als doel het ontwikkelen van gewenst gedrag, zonder materiële bekrachtiging. Voor het multidisciplinair ondersteunen van patiënten wordt met doelgedrag gewerkt. De auteurs plaatsen deze methodiek in de context van de organisatie of het nu gaat om algemeen psychiatrische ziekenhuizen, sociowoningen, RIBW's of RIAGG's. Tevens geven zij in een stappenplan richtlijnen voor een gefaseerde invoering van de methodiek De uitgave is bestemd voor begeleiders (in opleiding) van chronisch psychiatrisch patiënten, B-verpleegkundigen, HBOV-ers, inrichtingswerkers, psychologen, psychiaters en familieleden.


Book
Motivering voor gedragsverandering
Authors: --- ---
ISBN: 9031332402 Year: 1999 Publisher: Houten/Diegem Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bundel wordt motivatie voor gedragsverandering gedefinieerd als de waarschijnlijkheid dat een persoon zich met enige duurzaamheid verbindt tot een specifieke strategie van gedragsverandering. Deze motivatie is niet vanzelfsprekend aanwezig op het moment dat de patiënt hulp heeft gezocht en de behandeling begint. Patiënten kunnen diverse redenen hebben om aan een actieve oplossingsgerichte behandeling (nog) niet mee te werken. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de patiënt nog niet weet wat nu precies het probleem is waaraan hij wil werken. Een behandeldoel kan dan nog niet worden vastgesteld. Vaak is een moeizaam proces nodig voordat de motivatie bij de patiënt er werkelijk is. Dit proces wordt aangeduid met de term motivering. Bij motivering voor gedragsverandering speelt de behandelaar een cruciale rol. Motivering is zoal niet het halve werk, dan toch zeker een aanzienlijk deel van het werk van de psychotherapeut. De bundel bevat een aantal bijdragen over motivering voor gedragsverandering die in september 1997 werden gepresenteerd op het 8ste Symposium Klinische Psychologie Nijmegen.


Book
Psycho-educatie in de GGZ en de verslavingszorg
Authors: ---
ISBN: 9789023242796 Year: 2008 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psycho-educatie is een binnen de geestelijke gezondheidszorg en de verslavingszorg veel gebruikte, binnen de WBGO zelfs wettelijk verplichte, interventie. Door de patiënt en diens omgeving 'passend' - op een wijze die aanslaat en beklijft - te informeren over de (consequenties van) de betreffende ziekte, ontstaat een beter ziekte-inzicht. Ook wordt beter duidelijk welk gedrag een negatief effect sorteert en welk gedrag juist een positieve invloed kan hebben (bijvoorbeeld therapietrouw). Behalve een goed ziekte-inzicht biedt psycho-educatie betrokkenen een kader dat toepassing van de opgedane kennis mogelijk maakt en ruimte biedt voor de verwerking gevoelens. Een interventie dus die eigenlijk een integraal onderdeel zou moeten vormen van de behandeling. Vandaar dit boek. 'Psycho-educatie in de GGz en de verslavingszorg' is geschreven als leidraad voor professionals. In het eerste, meer theoretische deel van de uitgave wordt een referentiekader gegeven over begrippen binnen de psycho-educatie En worden maatschappelijke en theoretische uitgangspunten besproken. In de daaropvolgende hoofdstukken wordt dit per ziektebeeld of doelgroep binnen de GGZ en verslavingszorg nader uitgewerkt. De nadruk ligt daarbij op de praktijk. Speciale aandacht is er voor psycho-educatie bij patiënten van allochtone afkomst en voor de juridische en maatschappelijke aspecten van psycho-educatie Inhoudsopgave : Voorwoord 1 Maatschappelijk en historisch perspectief van psycho-educatie Erik Hoencamp, Judith Haffmans 2 Algemene, technische aspecten van psycho-educatie Erik Hoencamp, Judith Haffmans 3 Patiëntenrechten en psycho-educatie Wil Voogt 4 Psycho-educatie en de niet-westerse immigrant Fatma Sevin, Can ‡engel, Nuray Snmez 5 Dementie en andere organische beelden, psycho-educatie voor mantelzorgers Liesbeth Joosten, Rob Sival, Wim van den Dool 6 Erfelijke neuropsychiatrische ziektes, Huntington Ineke Vervoort, Erik van Duijn 7 Schizofrenie Mark van der Gaag 8 Stemmingsstoornissen; bipolaire stoornis en Depressie Marc Blom 9 Angststoornissen Ed Berretty 10 Eetstoornissen Peter Daansen, Sjouke Sinke, Wijbrand Hoek 11 ADHD bij volwassenen Sandra Kooij 12 Slaapstoornissen en chronobiologische stoornissen Judith Haffmans 13 Verslavingszorg Fabian Termorshuizen, Mieke Zinn 14 Persoonlijkheidsstoornissen (cluster C) Ed Berretty Auteurslijst


Book
Werken in een therapeutisch milieu.
Authors: ---
ISBN: 9031313181 Year: 1997 Publisher: Diegem Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerling-verpleegkundigen en andere therapeutische werkers in de geestelijke gezondheidszorg bewaken, sturen, regelen en geven vorm aan therapeutische milieus. Dit betekent dat zij hiervoor theoretische inzichten en praktische vaardigheden moeten verwerven en vooral dat zij zich een bepaalde houding eigen moeten maken. In dit leerboek wordt op systematische wijze uiteengezet hoe aan die voorwaarden kan worden gewerkt. Door de vele praktische voorbeelden en oefeningen is het een zeer toegankelijk boek.


Book
Problemen laten bij wie ze horen : help jezelf en anderen door begrijpend te luisteren.
Authors: --- ---
ISBN: 9027466475 Year: 1999 Publisher: Utrecht Het Spectrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Velen van ons gaan gebukt onder het gevoel dat het onze verantwoordelijkheid is om naasten te helpen en hun problemen op te lossen.De auteurs vinden dat het beter is deze last niet op de schouders te nemen. Ze geven een duidelijke handleiding hoe je in moeilijke situaties helderheid, licht en luchtigheid kan brengen. Door scherp te doorgronden hoe de vaste patronen van klaaggesprekken zijn, leer je al snel hoe je anderen kunt helpen door begrijpend te luisteren en door hen de ruimte te geven zelf hun problemen op te lossen zal je eigen leven vrolijker, productiever en plezieriger worden.

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by