Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
616.895.7 --- 606.3 --- schizofrenie --- psychiatrie --- Schizofrenie --- Psychotische stoornissen --- Psychosen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Psychiatry --- 44.91 psychiatry, psychopathology. --- 77.50 psychophysiology. --- Schizofrenie. --- schizofrenie.
Choose an application
Ontwikkelingspsychopathologie over de 'abnormale' ontwikkeling bevat een uitgebreid overzicht van de verschillende stoornissen die gedurende de ontwikkeling van een kind kunnen optreden. In detail wordt ingegaan op de belangrijkste stoornissen. De verschillende bronnen die aan het ontstaan van stoornissen ten grondslag liggen - aanleg, rijping en omgevingsfactoren - worden uitvoerig besproken. De beschrijving van de stoornissen is gebaseerd op de DSM-IV-TR, invloedrijke handboeken en recent wetenschappelijk onderzoek. Het boek bestaat uit drie onderdelen. Het eerste deel geeft een overzicht van de normale ontwikkeling, noodzakelijk om de verstoorde ontwikkeling te kunnen begrijpen. In het tweede deel komen de verschillende bronnen van verstoorde ontwikkeling aan bod - zo wordt onder andere ingegaan op de lichamelijke ontwikkeling, rijping van het centrale zenuwstelsel, psychotrauma's, seksueel misbruik, culturele factoren en de rol van de opvoeding. Het derde deel gaat in op de problematiek van de diagnostiek, de hulpverlening en het speciaal onderwijs. Het boek loopt vooruit op de publicatie van de DSM-V in de zin dat het dimensies hanteert, en geen NOS/NAO (behalve PDD-NOS) en een kader met verschillende dimensies om de stoornissen heen plaatst. Hierdoor gaat het verder dan een beschrijving van de DSM-IV-TR en geeft het inzicht in de aard en de oorsprong van de diverse problematiek. Ontwikkelingspsychopathologie (voorheen: Kinderen in Ontwikkeling, stoornissen en belemmeringen) is deel 2 van een serie van vier delen over de ontwikkeling van kinderen: Ontwikkelingspsychologie en psychopathologie. In deel 1 (Ontwikkeling in vogelvlucht) wordt de normale ontwikkeling beschreven. In deel 2 (Ontwikkelingspsychopatologie) wordt de abnormale ontwikkeling beschreven. In deel 3, (Kinderen en gedragsproblemen. Aanleg, omgeving, rijping?) wordt een model geboden waarin de drie factoren aanleg, omgeving en rijping uiteengerafeld worden. Toegepast op angst, agressie, depressie en ADHD. Met handvatten voor diagnostiek en behandeling. In deel 4 (Psychologie van de adolescentie) wordt de ontwikkeling van het puberbrein in de leeftijd van 12 tot 25 jaar beschreven.
ontwikkelingspsychologie --- Neuropathology --- Developmental psychology --- psychopathologie --- ontwikkelingsstoornissen --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychopathologie --- Ontwikkelingsproblemen --- Eetstoornissen --- Slaapproblemen --- Motorische stoornissen --- Zindelijkheidsstoornissen --- Taalproblemen --- Concentratieproblemen --- Leerproblemen --- Seksuele problemen --- Gedragsproblemen --- Agressie --- Angsten --- Stemmingsproblemen --- Neurosen --- Psychotische stoornissen --- Borderlinestoornis --- Autisme --- Hechtingsproblemen --- Psychosomatiek --- Trauma --- Psychotherapie --- Buitengewoon onderwijs --- Angst --- #KVHB:Ontwikkelingspsychopathologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Kinderpsychopathologie --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- Ontwikkelingsprobleem --- Eetstoornis --- Slaapprobleem --- Motorische stoornis --- Zindelijkheid --- Taalprobleem --- Concentratieprobleem --- Leerprobleem --- Seksuele disfunctie --- Gedragsprobleem --- Stemmingsstoornis --- Neurose --- Psychotische stoornis --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Hechtingsprobleem --- Psychotrauma --- Stoornis --- Gedragsstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
#GSDBP --- #KVHB:Cognitieve therapie --- #KVHB:Psychotherapie --- cognitieve therapie --- psychopathologie --- psychotherapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychotherapie --- 607.33 --- agorafobie --- angststoornissen --- depressie --- dwangstoornis --- eetstoornissen --- fobieën --- hypochondrie --- kinderpsychiatrie --- paniekstoornissen --- psychiatrie --- psychose --- seksuele stoornissen --- somatoforme stoornissen --- stress --- Angst --- Depressie --- Dwangneurose (obsessief-compulsieve stoornis) --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Gedragstherapie --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Psychosomatiek --- Psychotische stoornissen --- Sekstherapie --- Seksuele problemen --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- 607.2 --- psychotherapie (gez) --- Soins de santé mentale --- Psychothérapie --- Klinische psychologie --- psychotherapie. --- Cognitive psychology --- Educational sciences --- Psychiatry --- psychiatrische verpleegkunde
Choose an application
PBIB --- 253:159.9 --- #GGSB: Psychologie --- 253:159.9 Pastorale psychologie --- Pastorale psychologie --- Godsdienstpsychologie --- Klinische psychologie --- Psychopathologie, psychiatrie --- Religious studies --- Christian pastoral theology --- Psychiatry --- psychiatrie --- religie --- spiritualiteit --- Psychologie --- psychologie --- pastorale psychologie --- godsdienstpsychologie --- klinische psychologie --- psychopathologie --- theologie --- psychoanalyse --- religieuze ervaringen --- Jodendom --- islam --- christendom --- confucianisme --- taoïsme --- volksgeloof --- Nederland --- religieuze geneeswijzen --- religiositeit --- psychotische stoornissen --- depressieve stoornissen --- bipolaire stoornissen --- angststoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- hallucinaties --- hallucineren --- fundamentalisme --- religieus geweld --- neurowetenschappen --- neurotheologie --- gezondheidszorg --- psychotherapie --- cognitieve gedragstherapie --- groepstherapie --- Boeddhisme
Choose an application
Hoe kan ik psychiatrische problemen herkennen? Hoe reageer ik als hulpverlener of naaste wanneer ik geconfronteerd word met een psychiatrische patiënt? Naar wie kan ik mensen met geestelijke gezondheidsproblemen doorverwijzen? Het zijn maar enkele van de vele concrete vragen waarop deze gids boek heldere antwoorden formuleert. Op een overzichtelijke en beknopte manier bespreken de auteurs veel voorkomende psychiatrische ziektebeelden. U leest voorbeelden uit de dagelijkse praktijk en krijgt handige tips om nog beter om te gaan met cliënten die een bepaald ziektebeeld vertonen. Ook heikele thema’s zoals gedwongen opname en lastig of ongewenst gedrag komen aan bod. De opgenomen informatie is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in een voor iedereen begrijpbare taal voorgesteld.
Psychiatrische patiënten. --- Psychiatry --- dementie --- depressies --- burn-out --- eetstoornissen --- psychosen --- psychiatrie --- persoonlijkheidsstoornissen --- relatieproblemen --- CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) --- autisme --- verslaving --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- rouwverwerking --- angststoornissen --- Psychiatrie --- Psychiatrische patiënten --- Psychische syndromen --- Psychopathologie --- Psychiatric social work --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2015 --- psychiatrische stoornissen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociale problemen --- Hulpverlening --- Psychotische stoornissen --- Stemmingsstoornissen --- Depressie --- Ouderen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Angststoornissen --- Posttraumatische stressstoornis --- Eetstoornissen --- Dementie --- ADHD --- Autisme --- Zelfmoord --- Verslaving --- Gedwongen opname --- Burn-out --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Grensoverschrijdend gedrag --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Psychiatrische patiënt --- Psychosociaal probleem --- Psychotische stoornis --- Stemmingsstoornis --- Oudere --- Persoonlijkheidsstoornis --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Kind --- ouder --- Gokken --- Internet --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis --- Psychiatrische patiënten
Choose an application
Goede hulpverlening aan kinderen, jongeren en gezinnen start met een goed diagnostisch onderzoek volgens de principes van de empirische cyclus. Voor het werken met kinderen, jongeren en gezinnen zijn er verschillende kwaliteitsvolle diagnostische modellen beschreven, zoals bijvoorbeeld het handelingsgerichte diagnostische model van Pameijer en van Beukering of het model van de diagnostische cyclus zoals beschreven door de Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en van Aarle.Dit handboek vertrekt vanuit deze modellen om de clinicus concrete, state-of-the-art handvatten te bieden om het diagnostisch handelen inhoudelijk te sturen. Dit boek is het vierde in een reeks waarmee de auteurs hulpverleners willen informeren over het diagnostische proces en over recente inzichten in de (ontwikkeling van) gedrags- en emotionele problemen die de diagnosticus nodig heeft om een kwaliteitsvol diagnostisch onderzoek uit te voeren. Dit handboek is dan ook relevant voor studenten én voor hulpverleners die een antwoord trachten te vinden op de hulpvragen van kinderen, jongeren en gezinnen.In dit vierde en laatste deel zoomen de auteurs in op diagnostiek bij een breed scala aan specifieke klachten. Deze klachten kunnen te maken hebben met emotionele problemen zoals angst, depressie, eetstoornissen en (niet-) suïcidale zelfbeschadiging, met gedragsproblemen zoals hechtingsstoornissen of overmatig gamen, of met ontwikkelingsgerelateerde problemen zoals ADHD of autismespectrumstoornis. Voor alle klachten schetsen de auteurs de nodige theoretische achtergrond. Vervolgens beschrijven zij instrumenten en strategieën om aan handelingsgerichte diagnostiek te doen op de niveaus van onderkenning, verklaring en indicatiestelling. Bron : www.acco.be
Diagnostiek --- Kinderen. --- Jongeren. --- Gezinnen. --- # BIBC : Academic collection. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie. --- #KVHB:Orthopedagogie. --- #KVHB:Psychodiagnostiek. --- 419.2 --- Diagnostiek. --- Kinderpsychiatrie. --- diagnose --- diagnostiek. --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychiatrie. --- psychodiagnostiek. --- Psychotechnisch onderzoek. --- 61. --- 616. --- ethiek --- psychiatrische diagnostiek --- beroepsgeheim --- Orthopedagogics --- deontologie --- kinderen --- orthopedagogiek --- jeugd --- interculturele communicatie --- Kinderen ; psychodiagnostiek --- Jongeren ; psychodiagnostiek --- # BIBC : Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- psychodiagnostiek --- 419.7 --- psychiatrie --- gezinnen --- Psychotechnisch onderzoek --- Diagnosis --- Handbooks, manuals, etc. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Gedragstherapie --- #KVHB:Orthopedagogie --- Psychodiagnostiek --- Kinderpsychiatrie --- 616 --- diagnostiek --- 61 --- Orthopedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- orthopedagogie --- gedragsproblemen --- emotionele problemen --- PXL-Education 2019 --- methodisch handelen --- PXL-Social Work 2014 --- #KVHB:Gedragstherapie. --- Psychodiagnostiek. --- gezinnen. --- kinderen. --- psychiatrie. --- Kinderen --- Gezinnen --- Hulpverlening --- Psychodiagnose --- Jeugd --- Ontwikkelingspsychologie --- Gedragsproblemen --- ADHD --- Autisme --- Psychotische stoornissen --- Gender --- Leerstoornissen --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Dwangstoornissen --- Angststoornissen --- Depressie --- Zelfverwonding --- Zelfmoord --- Kindermishandeling --- Eetstoornissen --- Gamen --- Drugs --- Incontinentie --- Gehechtheid --- Hechtingsproblemen --- Dissociatieve stoornissen --- Psychische stoornissen ; adolescenten --- 467 --- psychische stoornissen --- psychische stoornissen. --- diagnostische modellen --- gedrags- en emotionele problemen --- Kind --- Gezin --- Diagnose --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg --- Gedragsprobleem --- Psychotische stoornis --- Leerstoornis --- Dwangstoornis --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Gaming --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Dissociatieve stoornis --- ouder --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Family. --- Psychotic Disorders --- Social Support. --- #GSDBP --- Psychiatrie --- Psychose --- Psychotische stoornissen --- Social Networks --- Psychosocial Support Systems --- Network, Social --- Networks, Social --- Psychosocial Support System --- Social Network --- Support System, Psychosocial --- Support Systems, Psychosocial --- Support, Social --- System, Psychosocial Support --- Systems, Psychosocial Support --- Extended Family --- Family Life Cycle --- Family Research --- Filiation --- Kinship Networks --- Relatives --- Family Life Cycles --- Family Members --- Family, Reconstituted --- Stepfamily --- Extended Families --- Families --- Families, Extended --- Families, Reconstituted --- Family Member --- Family, Extended --- Kinship Network --- Life Cycle, Family --- Life Cycles, Family --- Network, Kinship --- Networks, Kinship --- Reconstituted Families --- Reconstituted Family --- Research, Family --- Stepfamilies --- Grandparents --- psychology. --- therapy. --- Online Social Support --- Online Social Supports --- Social Support, Online --- Social Supports, Online --- Support, Online Social --- Perceived Social Support --- Social Care --- Care, Social --- Perceived Social Supports --- Social Support, Perceived --- Social Supports, Perceived --- Support, Perceived Social --- Supports, Perceived Social --- Family --- Social Support --- psychology --- therapy
Choose an application
We hebben allemaal wel een idee van wat hoort bij een ‘normale’ ontwikkeling van kinderen. Een 6-jarige die niet alleen naar school durft te fietsen vinden we gewoon, van een lichamelijk gezonde 12-jarige die dat niet durft vinden we dat vreemd. Verschijnselen zoals ‘bang zijn voor vreemden’, die normaal zijn in een bepaalde levensfase, zijn dat in een volgende fase niet meer. Afwijkingen in een bepaalde levensfase die de ontwikkeling van een kind belemmeren, wijzen vaak op een psychiatrische stoornis. Kinder- en jeugdpsychiatrie is een betrekkelijk jong vak en er bestaan nog veel misverstanden over. Wat is nu normaal en wat is abnormaal in de verschillende leeftijdsfasen van het kind? Wanneer moeten kinderen doorverwezen worden naar deskundige hulp? Daarnaast heeft het woord ‘psychiatrie’ een onnodig zware lading, in de trant van: ‘je moet wel gek zijn om daar terecht te komen’. Ouders lopen vaak te lang rond met zorgen over de ontwikkeling van hun kind. Dit boek schetst het werkterrein van de kinder- en jeugdpsychiatrie, geeft een overzicht van de normale ontwikkeling van het kind, en bespreekt vervolgens zeven veel voorkomende kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen: autisme spectrum stoornissen (ASS), aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD), angststoornissen, stemmingsstoornissen, eetstoornissen, oppositioneel opstandige en antisociale gedragsstoornissen, psychotische stoornissen. Suggesties om verder te lezen, nuttige adressen en een register maken het boek compleet.
#KVHB:Eetstoornissen --- #KVHB:Stemmingsstoornissen --- Jeugdpsychiatrie. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Jeugdpsychiatrie --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Angst --- #KVHB:Gedragsstoornis --- jeugdpsychiatrie --- kinderpsychiatrie --- autisme --- ADHD --- angststoornissen --- stemmingsstoornissen --- 606.4 --- A.D.H.D.-syndroom --- Angststoornissen --- Anorexia nervosa --- Autisme --- Boulimia --- Eetstoornissen --- Gedragsstoornissen --- Jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychiatrie --- Stemmingsstoornissen --- 616.89 --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Psychosen --- adolescentie --- angst --- anorexia nervosa --- boulimie --- depressie --- hyperactieve kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- psychiatrie --- psychische syndromen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- 159.987 --- 159.94 --- 616.2 --- 616 --- 159.98 --- depressies --- boulimia nervosa --- eetstoornissen --- psychosen --- Psychiatry --- Aspergersyndroom --- bipolaire stoornissen --- gedragsstoornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Kinderpsychiatrie. --- 467 --- Adolescenten --- ASS (AutismeSpectrum Stoornissen) --- Bipolaire stoornis --- Depressieve kinderen --- Kinderen --- Ontwikkeling van kinderen --- Psychische problemen --- Psychotische stoornissen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Dit boek bevat een uitgebreid overzicht van de verschillende stoornissen die gedurende de ontwikkeling van een kind kunnen optreden. In detail wordt ingegaan op de belangrijkste stoornissen - waarvan de bron gezocht moet worden in de aanleg - en belemmeringen, die door invloeden uit de omgeving ontstaan. De beschrijving van de stoornissen is gebaseerd op de DSM-IV, invloedrijke handboeken en recent wetenschappelijk onderzoek. Wil men de verstoorde ontwikkeling van het kind echter begrijpen, dan moet men ook kennis hebben van de normale ontwikkeling. Het eerste deel bevat daarom een beknopte beschrijving van de normale ontwikkeling. In het tweede deel komen de verschillende bronnen van verstoorde ontwikkeling aan bod - zo wordt onder andere ingegaan op de lichamelijke ontwikkeling, hersenstoornissen, psychotrauma's, seksueel misbruik, culturele factoren en de rol van de opvoeding. Het derde deel gaat in op de problematiek van de diagnostiek, de hulpverlening en het speciaal onderwijs. Martine Delfos is als psychologe/psychotherapeute gespecialiseerd in de behandeling van meervoudig getraumatiseerde kinderen. Zij werkt binnen de jeugdhulpverlening en verzorgt nascholing aan maatschappelijk werkers. Doelgroep: psychologen, pedagogen en psychotherapeuten. Geschikt als studieboek.
Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen. --- encopresis --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- hysterie --- stemmingsstoornissen --- ticstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- psychosomatische stoornissen --- autisme --- enuresis nocturna --- spraakstoornissen --- seksuele stoornissen --- dissociatieve stoornissen --- ontwikkelingspsychologie --- eetstoornissen --- borderlinesyndroom --- seksueel misbruik --- Developmental psychology --- Gilles de la Tourettesyndroom --- leerstoornissen --- kinderpsychiatrie --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- angststoornissen --- schrijfstoornissen --- psychodiagnostiek --- slaapstoornissen --- kindermishandeling --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Neuropathology --- pediatrie --- ontwikkeling van het kind --- Paediatrics --- psychopathologie --- 460.2 --- belemmeringen --- diagnose --- kinderen --- ontwikkeling kinderen --- pedagogiek --- stoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen: kinderen --- Handboeken --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 159.922 --- Angststoornissen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Eetstoornissen --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Kinderen --- Leerstoornissen --- Motorische stoornissen --- Scholen --- Seksuele problemen --- Slaapstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderpsychologie --- psychologie --- 416.1 --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- ADHD --- Agressie --- Bedwateren --- Buitengewoon onderwijs --- Concentratieproblemen --- Depressies --- Hechting --- Kindermishandeling --- Leerproblemen --- Lichamelijke ontwikkeling --- Motoriek --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Opvoeding --- Psychotherapie --- Psychotische stoornissen --- Seksuele kindermishandeling --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- autismespectrumstoornis (ASS) --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS)
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|