Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Innovatieve leeromgevingen op school : pedagogische projecten koppelen aan fysieke ruimtes
Author:
ISBN: 9782509043177 Year: 2023 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraag naar het ontwerpen van innovatieve leeromgevingen, waar didactische ingrepen, flexibel school organiseren, schooleigen pedagogische projecten en infrastructuur elkaar versterken zit al een tijd in de lift.Vaak blijven deze verschillende aspecten van onderwijs en haar organisatie naast elkaar bestaan. Ervaring leert ons dat deze domeinen op elkaar afstemmen, leidt tot de realisatie van bijzondere en unieke scholen. Het parcours dat zij hierbij afleggen, kan soms hobbelig en lang zijn, maar het maakt het alle inspanningen waard. Hun doel is om onderwijs beter te maken, succesfactoren in kaart te brengen en blinde vlekken in te vullen om tot een goed pedagogisch project te komen waarop de infrastructuur kan worden geënt.Vertrekkende vanuit de strategische kaders van het GO! kijken we over het muurtje: welke scholen over de hele wereld gingen succesvol aan de slag om de vertaling te maken van hun pedagogisch project in het schoolontwerp en hoe pakten ze het aan?Dit boek wil inspiratie bieden aan leraren, directeurs, architecten, infra-verantwoordelijken, iedereen die betrokken is in een nieuwbouwproject of een grondige renovatie. De vele voorbeelden worden afgewisseld met hands-on materiaal: de vier schalen waarin innovatie kan plaatsvinden, een plan van aanpak en een roadmap om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan.https://www.politeia.be/nl/publicaties/376882-innovatieve+leeromgevingen+op+school


Book
Learn and play out : how to develop your primary school's outside space ; learning through landscapes
Author:
ISBN: 9780415656368 Year: 2014 Publisher: London ; : Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Do your children know how to grow potatoes, where to see a dragon-fly or how to fire a rocket? Are you one of the 82% of teachers who thinks their school isn't making as much use of their grounds as they should? Do you know how to make the most of your outdoor teaching and learning spaces? Learn and Play Out is an inspirational, accessible and pragmatic set of resources for making changes to Primary school playgrounds in order to provide high quality learning and play experiences. Drawing on Learning through Landscapes' experience in working with thousands of primary schools, it provides practical support to improve the use, design and management of your outdoor area. More schools are seeing the benefits of their pupils spending longer periods of their school day outside, with research showing that this improves attainment, behaviour, motivation and self-esteem. For many schools however, the environment of their grounds does not meet the needs of their pupils. This toolkit helps them assess what they already have, work through what their needs are, and inspires them to take the next steps forward to make physical and practical improvements to their grounds.


Digital
Een avontuurlijke speelplaats voor basisschool De Lotus : 2/2 : cd-rom bij eindwerk
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Gent Arteveldehogeschool Campus Kattenberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Natuur op school : mos-milieuzorg op school
Authors: ---
Year: 2005 Publisher: Brussel Aminal

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Inrichten van een school : binnen en buiten
Authors: ---
ISBN: 9053508139 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zich goed voelen in de klas, in de andere ruimten die deel uitmaken van het schoolgebouw, maar ook in de onmiddellijke omgeving ervan, is een basisvoorwaarde voor het goed functioneren van kinderen op school. Dit boek is een pleidooi voor initiatieven die de school, de klas, de leefgroep een veilige geborgenheid geven voor kinderen, die er zovele jaren doorbrengen. Onze huiskamers kunnen hiervoor model staan. Maar anderzijds moet de klas ook in efficiënt ingerichte werkruimten voorzien. Voor dit alles reikt dit boek ideeën aan. Het laat zien hoe van klas- en andere 'lokalen' een aangename ruimte wordt gemaakt, waarin kinderen gedijen.


Multi
Architectuur maakt school : een complexe relatie in evolutie
Authors: ---
ISBN: 9782509040534 Year: 2021 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanaf pakweg het derde levensjaar zit elk kind in Vlaanderen in een schoolomgeving. Die schoolomgeving is georganiseerd volgens bepaalde regels en gewoonten. Nieuwe inzichten en tijdgebonden visies op onderwijzen en leren doen de bestaande onderwijsorganisatie wankelen. Concepten als ?afstandsleren?, ?hybride lesvormen? en ?flipping the classroom? hebben de voorbije maanden vraagtekens geplaatst bij traditionele school- en klasconcepten. Ook hebben de capaciteitsvraagstukken, aandacht voor welzijn, duurzaamheid en ruimtelijke ordening hun invloed op het kijken naar schoolgebouwen.Bij de huidige schoolbouwrelance kan de vraag gesteld worden of het mogelijk is om vandaag architecturaal open toekomstkeuzes te maken bij renovatie of nieuwbouw. In welke mate moeten we toekomstgericht rekening houden met de pedagogische dimensie van de infrastructuur, of is het aan de schoolorganisator om te leren omgaan met de beperkingen van de infrastructuur? Welke trends geven wel duurzaam richting aan de toekomst? Is het mogelijk om schoolgebouwen te ontwerpen die vlot aanpasbaar zijn aan veranderende visies? Op deze en andere vragen bieden onderwijsexperten een antwoord in dit themanummer.https://www.politeia.be/nl/publicaties/294214-architectuur+maakt+school


Dissertation
Een avontuurlijke speelplaats voor basisschool De Lotus : 1/2
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Gent Arteveldehogeschool Campus Kattenberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Met een handicap naar de school van je keuze : redelijke aanpassingen in het onderwijs
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel UNIA (Interfederaal Gelijkekansencentrum)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Samen werken aan de leeromgeving van morgen : inspiratieboek 2010 - 2025
Authors: --- ---
ISBN: 9789077866672 Year: 2021 Publisher: Meppel Ten Brink Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schooldomein heeft met haar partners het monumentale overzichtswerk samen werken aan de Leeromgeving voor Morgen : Inspiratieboek 2010-2025 samengesteld.Dit vuistdikke boek van 544 pagina's bevat:Ruim 90 toonaangevende en prachtig gedocumenteerde projecten binnen het middelbaar-, hoger- en wetenschappelijk onderwijs die de afgelopen jaren zijn opgeleverd.De meest recente ontwikkelingen rond innovatieve leeromgevingen en interessante gebiedsontwikkelingen,Trendanalyses rond duurzaamheid, gezond bouwen en gebouwen die adaptief zijn en verbonden zijn met de omgeving.Inleidingen van bekende stakeholders, zoals Ronald Beckers, Thomas Rau, Frank de Jong en Jan RotmansFacts and figures over de ontwikkeling van bouwkosten, programma?s, duurzaamheid en maatschappelijke netwerken.Vooral is het een prachtig foto- en tekstboek, dat toekomstige opdrachtgevers wil stimuleren om mooie en duurzame scholen te bouwen, die goed werken voor de toekomstige generaties gebruikers. Het Inspiratieboek hoort op elk bureau van opdrachtgevers, marktpartijen en bestuurders die actief betrokken zijn bij de inrichting van het publieke domein, waarbij onderwijs een belangrijke voorziening is.https://www.tenbrinkuitgevers.nl/product/samenwerken-aan-de-leeromgeving-van-morgen/


Book
Architectuur maakt school : een complexe relatie in evolutie.
Authors: ---
ISBN: 9782509040534 Year: 2021 Publisher: Brussel : Politeia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanaf pakweg het derde levensjaar zit elk kind in Vlaanderen in een schoolomgeving. Die schoolomgeving is georganiseerd volgens bepaalde regels en gewoonten. Nieuwe inzichten en tijdgebonden visies op onderwijzen en leren doen de bestaande onderwijsorganisatie wankelen. Concepten als ‘afstandsleren', ‘hybride lesvormen' en ‘flipping the classroom' hebben de voorbije maanden vraagtekens geplaatst bij traditionele school- en klasconcepten. Ook hebben de capaciteitsvraagstukken, aandacht voor welzijn, duurzaamheid en ruimtelijke ordening hun invloed op het kijken naar schoolgebouwen. Bij de huidige schoolbouwrelance kan de vraag gesteld worden of het mogelijk is om vandaag architecturaal open toekomstkeuzes te maken bij renovatie of nieuwbouw. In welke mate moeten we toekomstgericht rekening houden met de pedagogische dimensie van de infrastructuur, of is het aan de schoolorganisator om te leren omgaan met de beperkingen van de infrastructuur? Welke trends geven wel duurzaam richting aan de toekomst? Is het mogelijk om schoolgebouwen te ontwerpen die vlot aanpasbaar zijn aan veranderende visies? Op deze en andere vragen bieden onderwijsexperten een antwoord in dit themanummer.

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by