Listing 1 - 10 of 97 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dutch language --- Nederlands --- schrijfproblemen
Choose an application
P.32_BoekIndruk_HJK april 2017_WRITICDit boek is vooral geschikt voor leerkrachten in de onderbouw die zich willen verdiepen in de theoretische achtergronden van het schrijven. De auteurs van het boek presenteren een onderzoek onder 705 leerlingen die meewerkten aan de methode Writing Readiness Inventary Tool In Context (WRITIC). Deze methodiek kenmerkt zich door een opbouw in schrijfvaardigheden. Het begint met writing readiness (een voorfase van het schrijven). Hierin gaat het om orthografische codering, fijn motorische coördinatie en visueel motorische integratie. Kinderen leren taal via de hand (p. 19). Dan volgt de fase van het schrijven van tekens en tenslotte de fase van teksten schrijven. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 behandelt de theorie, deel 2 gaat over bij leerlingen afgenomen assessments en in deel 3 staat het advies. De aanbevelingen in deel 3 zijn bestemd voor leerkrachten, remedial teachers en ouders. In hoofdstuk 10 vind je praktische tips voor in de klas. Genoemd worden: varieer het lesaanbod, geef gerichte feedback en benoem succeservaringen, geef inspirerende voorbeelden en blijf continu aandacht besteden aan de zithouding en de pengreep
Orthopedagogics --- schrijfproblemen --- ergotherapie --- Schrijftechnieken. --- testmateriaal --- schrijven --- schrijfvaardigheid
Choose an application
In zijn baanbrekende boek **De gave van dyslexie** beschreef Ronald D. Davis zijn ervaringen met dyslexie tijdens zijn loopbaan als technicus, zakenman en beeldhouwer én hoe hij zijn moeilijkheden overwon met behulp van methoden die hij zelf ontwikkelde op basis van zijn vermogen in beelden in plaats van in woorden te denken. Zijn revolutionaire technieken worden inmiddels wereldwijd door professionele hulpverleners toegepast en hebben tienduizenden geholpen vergelijkbare problemen te overwinnen. In dit nieuwe boek past Davis zijn beproefde technieken toe op vier leerproblemen die na dyslexie het algemeenst zijn: - aandachtstekortstoornis (ADD) - ADD met hyperactiviteit (ADHD) - problemen met rekenen (dyscalculie en acalculie) - problemen met schrijven (dysgrafie en agrafie) Met zijn unieke kijk op leerproblemen laat Davis zien hoe mensen met dergelijke problemen met behulp van mentale en fysieke oefeningen en een verzameling speciaal 'leergereedschap' in staat zijn hun problemen te corrigeren, hun gave te erkennen én vreugde te vinden in leren. **Ronald D. Davis** was tot zijn 38e functioneel analfabeet. Toen ontdekte hij hoe hij zijn waarnemingen mentaal kon oriënteren, waarna hij binnen korte tijd leerde lezen, schrijven en spellen. Sindsdien heeft hij zijn leven gewijd aan het helpen van mensen met dyslexie en andere leerproblemen. Zijn programma's zijn in 22 landen en 15 talen beschikbaar. De technieken en methodieken die Ron Davis ontwikkelde op basis van zijn vermogen in beelden in plaats van in woorden te denken en die hij beschreef in het boek De gave van dyslexie past hij in dit boek toe op vier (andere) leerproblemen: aandachtstekortstoornis (ADD), ADD met hyperactiviteit (ADHD), problemen met rekenen (dyscalculie en acalculie) en problemen met schrijven (dysgrafie en agrafie).
Orthopedagogics --- dyslexie --- leerstoornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- dyscalculie --- schrijfproblemen
Choose an application
Om objectief vast te stellen of een kind een schrijfprobleem heeft kan de SOS-2 worden gebruikt, zowel voor het beoordelen van de kwaliteit van het schrijfproduct als voor de schrijfsnelheid. De doelgroep van de SOS-2 bestaat uit kinderen van eind eerste leerjaar t.e.m. het einde van de lagere school. De test kan zowel individueel als klassikaal worden uitgevoerd en kan worden afgenomen door leerkrachten, zorgleerkrachten, ergotherapeuten of kinesitherapeuten.
#KVHB:Testotheek LA --- #KVHB:Test; schrijven --- #KVHB:Schrijfmotoriek --- schrijfstoornissen --- logopedie --- testmateriaal --- Schoolbooks - Didactic material --- 464.1 --- Schrijfmotoriek --- Schrijfproblemen --- Schrift --- Evaluatie --- testdiagnostiek --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Didactic evaluation --- ontwikkeling --- meetinstrumenten (geneeskunde) --- testen (geneeskunde) --- kinderen --- schrijfproblemen --- schrijven --- ergotherapie
Choose an application
464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Spellingproblemen --- Rekenproblemen --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spellingsprobleem --- Rekenprobleem
Choose an application
Choose an application
Uit recent onderzoek blijkt dat mensen met dyslexie minder moeite hebben met deze beperking dan hun omgeving, maar dat er wel schroom is over het niet foutloos kunnen schrijven en lezen. Deze schroom kan mensen met dyslexie remmen, en dat is jammer. Vooral voor kinderen is het van belang te laten zien dat het wel mogelijk is om hun ideeën, plannen en fantasieën op papier te zetten, ook al gebeurt dat niet foutloos. Dyslexie hoeft ook geen belemmering te zijn om een passende positie te verwerven in de maatschappij. Als hart onder de riem verzamelt dit boek verhalen, gedichten en brieven die geschreven zijn door kinderen en jongeren met dyslexie van 6 tot 16 jaar. De auteur wil ‘lotgenoten’, maar ook de maatschappij laten zien dat kinderen met dyslexie vaak juist wel in staat zijn om creatief te schrijven, ook al kunnen ze dit niet foutloos. Waar het om gaat, is de aandacht te verleggen naar wat wel goed gaat: de inhoud. Deze boeiende bundel brengt een selectie verhalen, gedichten en brieven, die geschreven zijn door kinderen en jongeren met dyslexie in het kader van het project ‘Schrijven met dyslexie’.
Dyslexie. --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Schrijven --- Dyslexie --- 464 --- 120162.jpg --- Kinderen met leerproblemen --- Schrijfproblemen --- Schrijfprobleem
Choose an application
Deze doe-gids sluit aan bij De dyslexie survivalgids, die in heel toegankelijke taal vertelt wat dyslexie is. Deze doe-gidsen hebben als doel kinderen met ontwikkelingsproblemen concreet hulp te bieden bij moeilijkheden thuis en in de klas. Aan de hand van doe-opdrachten worden problemen bespreekbaar en begrijpelijk gemaakt. Deze opdrachten voeren de kinderen uit, alleen of samen met de (zorg)leerkracht, begeleider of met hun ouders. Op deze manier krijgen ze inzicht in hun eigen moeilijkheden, maar ook in hun sterktes. Op een positieve manier krijgen kinderen hulpmiddelen, tips en suggesties aangereikt waarmee ze onmiddellijk aan de slag kunnen. Al deze informatie houden ze bij in hun doe-gids.
464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Dyslexie --- Leerproblemen --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Spelling ; basisonderwijs --- Books before 1840 --- Lager onderwijs --- Spelling --- Schrijven --- Schrijfproblemen --- Spellingproblemen --- Schrijfprobleem --- Spellingsprobleem --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
'Als taalkundig wetenschapsjournalist beschrijft de auteur de aparte positie die linkshandigen innemen in een dominant rechtshandige wereld. Er heersen vele vooroordelen waarmee linkshandigen te kampen hebben. De auteur beschrijft in 38 hoofdstukken zeer gevarieerde onderwerpen die direct of indirect te maken hebben met opvattingen over linkshandigheid en linkshandige mensen. Hij concludeert echter dat ze ondanks of juist door de vele verkeerde voorbeelden, verkeerde instructies en niet optimale gereedschappen een bovengemiddelde onafhankelijkheid hebben die zelfs kan leiden naar het presidentschap van de Verenigde Staten. Met een flink aantal afbeeldingen in zwart-wit. Een uitvoerige bibliografie en register completeren dit goed leesbare en voor velen interessante maar lijvige boek. Het boek is een ingrijpend herziene en uitgebreide editie van 'De linkshandige picador' uit 1993.' © NBD Biblion - Drs. L. Leclercq
linkshandigheid --- psychologie --- schrijven --- Linkshandigheid --- Schrijven --- Schrijfproblemen --- Kinderen --- Zorgverbreding --- Linkshandigen --- Schrijfprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 97 | << page >> |
Sort by
|