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Social geography --- Spatial planning --- Neighborhoods --- Book --- Experiences --- France
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Public spance --- Spatial planning --- Urban studies --- Cities --- Article
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“Chasing Territorialism” gathers short texts by Emeritus Professor Andreas Faludi, originally written as blog posts over a period of two years.In Andreas’ words: “Stimulated by an, albeit brief, encounter with Albania celebrating Europe Day, I began blogging about the continuing relevance of criticising territorialism, as I’d done in The Poverty of Territorialism (Faludi 2018; Edgar Elgar), in particular - but not exclusively - in relation to European integration.”Here, territorialism stands for states claiming a monopoly on controlling their territories much as they try to control the loyalty of their citizens. As such, territorialism is a fundamental principle of political organisation. Continued reflection on the poverty of this principle has acquired urgent overtones with the resurgence of armed conflict in Europe and elsewhere.If anything, the general reaction to this and other continental and even global crises seems to be to further enforce territorialism. But, what if territorialism is the cause of, rather than the solution to our problems? If so, would heeding the call for determined state action not become a case of: ‘Out of the frying pan and into the fire’? This book does not give an answer. What it hopefully does is stimulate debate about what the answer should be.
european spatial planning --- territorialism --- neomedievalism --- covid closures --- westerns balkans
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La géographie actuelle d’Oman reste peu étudiée : ce travail de doctorat explore la mise en œuvre de l’aménagement du territoire depuis 1970, à l’aide d’analyses pluridisciplinaires et d’une vaste enquête photographique. L’ouvrage montre une véritable « production de l’espace » (Henri Lefebvre) omanais en vue de façonner une identité nationale et de légitimer le pouvoir. La promotion de la maison individuelle n’a pas été seulement le moyen de moderniser le pays mais aussi d’un contrôle de la population jusqu’au plus intime. Elle a conduit à la recomposition du quartier et à la réinterprétation des espaces de sociabilité. A partir des années 1990, l’insertion accrue dans la mondialisation et la nécessaire diversification économique conduisent à développer le tourisme : branding et « agencification » infléchissent l’aménagement du territoire au profit de l’élite économique. Cette évolution se traduit aussi par la mise en scène de l’identité nationale, par l’Etat et, en partie, par la population. Comme monographie, l’ouvrage offre une compréhension en profondeur des enjeux géopolitiques d’un pays qui appartient à la fois à la péninsule arabique et au monde de l’océan Indien. Les études de cas réparties sur l’ensemble du territoire et la mobilisation de la bibliographie existante pourront servir de référence à d’autres recherches sur Oman. Since 1970, Oman has taken up the challenge of shaping an "imagined community" and unifying an ancient territory that was torn apart in the past by secession or civil wars. Spatial planning has been at the heart of its policy, guided by a carefully defined national identity to broadly integrate the physical and human components of the country. With the integration into globalization and the emphasis on tourism to diversify the economy too dependent on hydrocarbons, the "national narrative" becomes a brand. What are the reciprocal effects of branding and spatial planning? Tourism particularly reveals these interactions but also the effects on the governance of the sultanate, while heritage plays a complex role, anchoring branding in a deep political project. The image of tolerance, a true "brand" of Oman in a regional environment of religious divisions, is clearly part of the country's territory, strongly associating branding and spatial planning.
Oman. --- Qabus bin Said. --- national identity. --- spatial planning.
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"Offshore energy generation is a rapidly growing sector, competing for space in an already busy seascape. This book brings together the ecological, economic and social implications of the spatial conflict this growth entails"
Ocean energy resources. --- Marine spatial planning. --- Offshore oil industry.
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Lieux de vie, de travail, de loisirs, d'engagements pluriels, de confrontation et de compétition, les espaces sociaux sont objets d'attachement mais aussi déterminants et reflets de l'activité des individus. Les conditions d'émergence et de développement des espaces sociaux, comme les nombreuses déclinaisons du rapport des individus et de leurs collectifs aux lieux qu'ils investissent, sont au coeur de ce livre, fruit d'une recherche pluridisciplinaire associant historiens, sociologues, politistes, socio-psychologues, spécialistes de l'aménagement du territoire. Tour à tour, plusieurs univers sont explorés : mondes populaires, banlieues, organisations militantes, terrains de l'action publique... Les caractéristiques et les défis qui les traversent guident l'analyse : intégration sociale et culturelle, sports et loisirs, éducation, action collective, douceur de vivre...
Spatial planning --- Cultural geography --- Social geography --- Human territoriality --- Social aspects --- Sociology --- Aménagement du territoire --- Géographie culturelle --- Géographie sociale --- Territorialité humaine --- Aspect social. --- Sociologie. --- Spatial planning - Social aspects --- Spatial planning - Sociology --- Géographie culturelle. --- Géographie sociale. --- Territorialité humaine.
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Engineering sciences. Technology --- Architecture --- geomatics --- landmanagement --- landscape --- land surveying --- spatial planning --- photogrammetry
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