Listing 1 - 10 of 89 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Spellingproblemen : theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9060698711 Year: 1993 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1993


Book
Geregeld: methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen: achtergronden, opbouw en werkwijze
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033475009 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. Hulp bij hardnekkige spellingproblemen (soms in combinatie met ernstige leesproblemen) is voor veel leerlingen en studenten geen overdreven luxe maakt ook een belangrijk deel uit van de behandeling van mensen met dyslexie. De methodiek 'Geregeld!' biedt handvatten voor maatwerk en voorgeprotocolleerde behandeling. 'Geregeld!' is ontwikkeld voor professionals die ernstige spellingproblemen behandelen.


Book
Geregeld! : methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen : behandelingsmateriaal, instructies en oefeningen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033475016 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. Daarbinnen is een top 3 aan te wijzen. Het gaat dan om fouten tegen de regel van de verdubbeling na een korte klinker (piten), tegen de regel van de verenkeling in een open lettergreep (verlaaten) of tegen de regel voor het schrijven van -d/-t (hij reedt).&#13;&#13;Hulp bij hardnekkige spellingproblemen (soms in combinatie met ernstige leesproblemen) is voor veel leerlingen en studenten geen overdreven luxe en maakt ook een belangrijk deel uit van debehandeling van mensen met dyslexie. Een kenmerk van effectieve hulp is dat deze direct op de kennis en vaardigheden is gericht die specifiek is voor de spelling: het kennen van de koppelingen tussenklanken en lettertekens, het op het gehoor kunnen analyseren van woorden en het kunnen uitvoeren van de procedures om regels toe passen. Hardnekkige spellingproblemen zijn er in verschillende variaties en vragen niet om een standaard aanpak, maar om maatwerk aan de hand van deugdelijk onderbouwde uitgangspunten.&#13;&#13;De methodiek *Geregeld!* biedt de handvatten voor dit maatwerk en voorgeprotocolleerde behandeling. *Geregeld!* is gebaseerd op een analyse van wetenschappelijke kennis en op jarenlange klinische ervaring van de auteurs. De methodiek *Geregeld!* is ontwikkeld voor professionals die ernstige spellingproblemen (dyslexie) behandelen, zowel voor academisch geschoolden als voor gespecialiseerde leerkrachten/remedial teachers binnen het kader van een indirecte behandeling.&#13;&#13; In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. In het bijzonder zijn dat fouten bij woorden als bomen en bommen en bij het schrijven van woorden met -d/-t /-dd-/-tt-/-dt. Effectieve hulp is direct gericht op de spellingkennis en spellingvaardigheden: het kennen van de koppelingen tussen klanken en lettertekens, het op het gehoor kunnen analyseren van woorden en het kunnen uitvoeren van de procedures om regels toe passen. Dit boek maakt deel uit van een methode voor orthopedagogen om (bijvoorbeeld dyslectische) leerlingen te helpen die zware problemen ondervinden met spelling. Naast het boek bestaat de methode ook uit een handleiding en behandelingsmateriaal*. In vier hoofdstukken krijgt de lezer hier achtergronden en informatie over de opbouw en werkwijze van de methode, die gericht is op leerlingen in alle types van onderwijs. Leerkrachten kunnen hier kennismaken met de manier van werken van logopedisten en orthopedagogen. Bovendien bevat het boek een aantal interessante leertips en instructieprincipes.


Book
Lees- en spellingsproblemen : dyslexie, dysorthografie en woordblindheid.
Author:
ISBN: 9060695496 Year: 1984 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Strategieen van zwakke lezers en spellers in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9026514875 Year: 1997 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1997


Book
Spellingsmoeilijkheden
Author:
ISBN: 9033419203 Year: 1988


Book
Diagnostiek en behandeling van spellingproblemen.
Authors: ---
ISBN: 905574025X Year: 2002 Publisher: Baarn : HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om een leerling met spellingproblemen effectief te kunnen helpen, is het allereerst noodzakelijk dat de leerkracht op de hoogte is van de meest voorkomende oorzaken van spellingmoeilijkheden en in staat is deze bij zwakke spellers te onderkennen.Dit boek is daarbij behulpzaam. Het geeft aan hoe de leerprocessen in de aanvangsfase en tijdens het gevorderde en geautomatiseerde spellen verlopen en waar zich bij een kind haperingen kunnen voordoen ten aanzien van de nodige voorkennis en vaardigheden. De auteurs bieden veel praktische adviezen voor concrete hulp. Een enkele keer wordt verwezen naar bestaande remediërende spellingprogramma's. De richtlijnen in dit boek passen binnen een procedure voor planmatig handelen, ze hebben vooral betrekking op het analyseren van problemen en het diagnostiseren en behandelen op individueel niveau. Het boek is echter vooral bedoeld voor de (remediërende) spelling-lespraktijk: spellingproblemen voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium verhelpen


Book
Overwin dyslexie! : handig leren omgaan met lees- en spellingproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789075129779 Year: 2008 Publisher: Doetinchem Graviant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overwin dyslexie! is een praktisch handboek voor ouders, docenten, remedial teachers en andere geïnteresseerden in dyslexie. Hiermee kunnen kinderen met lees- en spellingproblemen op een effectieve manier ondersteund worden. Het boek is gebaseerd op de eigen ervaring van de auteur én haar jarenlange lespraktijk als logopediste.


Book
Onderwijs aan lees-spellingzwakke kinderen
Authors: ---
ISBN: 9001421210 Year: 1972 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 89 << page
of 9
>>
Sort by