Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Dissertation
The Neighbourhood Size Effect as an Indicator of Second Language Proficiency: Literature Study and Experimental Set-up
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: De doelstelling van deze masterproef bestaat erin om een experimenteel onderzoek op te stellen dat wil nagaan of iemands competentieniveau in de tweede taal bepaald kan worden aan de hand van het 'neighbourhood size effect'. Dit effect houdt in dat woorden met veel buren (woorden die 1 letter van elkaar verschillen zonder plaatsverandering van de letters) sneller herkend worden dan woorden met weinig buren. Er wordt verwacht dat hoe meer iemand onderlegd is in zijn tweede taal, hoe groter dit effect zal zijn. In het eerste deel van deze masterproef vindt u een literatuurstudie over het neighbourhood size effect met theoretische implicaties voor modellen van visuele woordherkenning. Het tweede deel bestaat uit de opstelling van het experimentele onderzoek, inclusief de selectie van proefpersonen en stimuli. Middelen of methode: De onderzoeksvraag wordt getest aan de hand van de lexicale beslissingstaak waarbij proefpersonen moeten beslissen of een gegeven lettercombinatie een Engels woord vormt of niet. Competentie in de tweede taal (Engels) is de onafhankelijk variabele en wordt gemanipuleerd door de proefpersonen in te delen in drie groepen: (a) een groep met een hoog competentieniveau in het Engels, (b) een groep met een gemiddeld competentieniveau in het Engels en (c) een groep met een laag competentieniveau in het Engels. De competentieniveaus zijn gebaseerd op de drie hoofdindelingen van het Common European Framework of Reference. De verwachting is dat het neighbourhood size effect groter zal zijn in de a-groep dan in de b- en c-groep. Het neighbourhood size effect is dus de afhankelijk variabele en wordt gemeten door de reactietijden van beide stimulicondities (stimuli met veel buren enerzijds en stimuli met weinig buren anderzijds) te vergelijken. Alle stimuli zijn Engelse woorden of niet-woorden en werden geselecteerd aan de hand van het WordGen programma. Resultaten: Deze studie biedt geen concrete onderzoeksresultaten maar wel een literatuurstudie met theoretische achtergrond en de voorbereiding van het experimentele onderzoek. De verwachte resultaten en eventuele kritieken en/of alternatieven worden besproken in de discussie.


Dissertation
The neighbourhood frequency effect: an indicator for the proficiency in a foreign language or not?
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: De doelstelling van deze masterproef is na te gaan of het neighbourhood frequency effect of het buurwoordinhibitie-effect kan gebruikt worden als een indicator voor het niveau van vreemdetaalverwerving. Hiervoor werd een experimenteel design opgezet die de grootte van het neighbourhood frequency effect en het niveau van vreemdetaalverwerving met elkaar vergelijkt. Middelen of methode: Eerst geeft een literatuurstudie een overzicht van de voornaamste bevindingen over het buurwoordinhibitie-effect. Deze bevindingen vormen een samenvatting van verschillende wetenschappelijke artikels die uit databanken werden geselecteerd. Vervolgens wordt er ingezoomd op vreemdetaalverwerving en de bestaande theorieën hierover. Dan worden die twee elementen samengevoegd in de opstelling van een experimenteel onderzoek; de stimuli, de proefpersonen en de condities van het experiment zelf werden vastgelegd. Personen met een goede kennis van een tweede taal en personen met een minder goede kennis zullen allebei een lexicale beslissingstaak in die tweede taal uitvoeren en de grootte van het neighbourhood frequency effect zal vergeleken worden. Resultaten: Deze masterproef beperkte zich tot een literatuurstudie en het opstellen van een experimenteel onderzoek. Er werd echter wel een verwachting geformuleerd: het buurwoordinhibitie-effect zal groter zijn bij proefpersonen die een goede kennis hebben van een vreemde taal in vergelijking met proefpersonen die een minder goede kennis hebben van diezelfde taal.


Book
The impact of learning to read on visual processing
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Frontiers Media SA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Reading is at the interface between the vision and spoken language domains. An emergent bulk of research indicates that learning to read strongly impacts on non-linguistic visual object processing, both at the behavioral level (e.g., on mirror image processing-enantiomorphy-) and at the brain level (e.g., inducing top-down effects as well as neural competition effects). Yet, many questions regarding the exact nature, locus, and consequences of these effects remain hitherto unanswered. The current Special Topic aims at contributing to the understanding of how such a cultural activity as reading might modulate visual processing by providing a landmark forum in which researchers define the state of the art and future directions on this issue. We thus welcome reviews of current work, original research, and opinion articles that focus on the impact of literacy on the cognitive and/or brain visual processes. In addition to studies directly focusing on this topic, we will consider as highly relevant evidence on reading and visual processes in typical and atypical development, including in adult people differing in schooling and literacy, as well as in neuropsychological cases (e.g., developmental dyslexia). We also encourage researchers on nonhuman primate visual processing to consider the potential contribution of their studies to this Special Topic" -- page 2.


Book
How Ancient Europeans Saw the World
Author:
ISBN: 1283539950 9786613852403 1400844770 9781400844777 0691143382 9780691143385 9781283539951 Year: 2012 Publisher: Princeton, NJ

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The peoples who inhabited Europe during the two millennia before the Roman conquests had established urban centers, large-scale production of goods such as pottery and iron tools, a money economy, and elaborate rituals and ceremonies. Yet as Peter Wells argues here, the visual world of these late prehistoric communities was profoundly different from those of ancient Rome's literate civilization and today's industrialized societies. Drawing on startling new research in neuroscience and cognitive psychology, Wells reconstructs how the peoples of pre-Roman Europe saw the world and their place in it. He sheds new light on how they communicated their thoughts, feelings, and visual perceptions through the everyday tools they shaped, the pottery and metal ornaments they decorated, and the arrangements of objects they made in their ritual places--and how these forms and patterns in turn shaped their experience. How Ancient Europeans Saw the World offers a completely new approach to the study of Bronze Age and Iron Age Europe, and represents a major challenge to existing views about prehistoric cultures. The book demonstrates why we cannot interpret the structures that Europe's pre-Roman inhabitants built in the landscape, the ways they arranged their settlements and burial sites, or the complex patterning of their art on the basis of what these things look like to us. Rather, we must view these objects and visual patterns as they were meant to be seen by the ancient peoples who fashioned them.


Book
Zero to birth : how the human brain is built
Author:
ISBN: 0691237077 9780691237077 Year: 2022 Publisher: Princeton, New Jersey ; Oxford : Princeton University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A revelatory tale of how the human brain develops, from conception to birth and beyondBy the time a baby is born, its brain is equipped with billions of intricately crafted neurons wired together through trillions of interconnections to form a compact and breathtakingly efficient supercomputer. Zero to Birth takes you on an extraordinary journey to the very edge of creation, from the moment of an egg’s fertilization through each step of a human brain’s development in the womb—and even a little beyond.As pioneering experimental neurobiologist W. A. Harris guides you through the process of how the brain is built, he takes up the biggest questions that scientists have asked about the developing brain, describing many of the thrilling discoveries that were foundational to our current understanding. He weaves in a remarkable evolutionary story that begins billions of years ago in the Proterozoic eon, when multicellular animals first emerged from single-cell organisms, and reveals how the growth of a fetal brain over nine months reflects the brain’s evolution through the ages. Our brains have much in common with those of other animals, and Harris offers an illuminating look at how comparative animal studies have been crucial to understanding what makes a human brain human.An unforgettable chronicle of one of nature’s greatest achievements, Zero to Birth describes how the brain’s incredible feat of orchestrated growth ensures that every brain is unique, and how breakthroughs at the frontiers of science are helping us to decode many traits that only reveal themselves later in life.

Keywords

SCIENCE / Life Sciences / Neuroscience. --- Action potential. --- Agrin. --- Angiogenesis. --- Antibody. --- Apoptosis. --- Astrocyte. --- Axon guidance. --- Axon. --- Blastula. --- Brain asymmetry. --- Broca's area. --- Cancer cell. --- Cell type. --- Cerebral atrophy. --- Cerebral cortex. --- Charles Darwin. --- Chemical synapse. --- Critical period. --- Cyclopamine. --- Degenerative disease. --- Dendrite. --- Down syndrome. --- Ectoderm. --- Embryo. --- Embryology. --- Endocrinology. --- Eric Knudsen. --- Evolution. --- FOXP2. --- Filopodia. --- Forebrain. --- Ganglion cell. --- Gastrulation. --- Gene. --- Growth cone. --- Hans Spemann. --- Hebbian theory. --- Hindbrain. --- Hirschsprung's disease. --- Homeosis. --- Hox gene. --- Human brain. --- Immortalised cell line. --- John Gurdon. --- Lancelot Hogben. --- Lateralization of brain function. --- Marian Diamond. --- Midbrain. --- Model organism. --- Morphogen. --- Motor neuron. --- Muscle. --- Myocyte. --- Nematode. --- Nervous tissue. --- Neural crest. --- Neural development. --- Neural plate. --- Neural stem cell. --- Neural tube defect. --- Neural tube. --- Neuroblast. --- Neuroblastoma. --- Neuroepithelial cell. --- Neuroglia. --- Neuroimaging. --- Neuron doctrine. --- Neuron. --- Organoid. --- Petri dish. --- Progenitor cell. --- Proneural genes. --- Protein. --- Protocadherin. --- Purkinje cell. --- Reeler. --- Reelin. --- Renshaw cell. --- Reticular theory. --- Retinoic acid. --- Roel Nusse. --- Ross Granville Harrison. --- Sarcoma. --- Sonic hedgehog. --- Spina bifida. --- Spinal cord. --- Spindle apparatus. --- Stem cell. --- Sydney Brenner. --- Synapsis. --- Synaptic plasticity. --- Thomas Hunt Morgan. --- Thrombospondin. --- Torsten Wiesel. --- Transformation (genetics). --- Twin. --- Vertebrate. --- Visual word form area. --- White blood cell. --- Zygote. --- Brain --- Growth. --- Neuronal Plasticity --- SCIENCE / Life Sciences / Neuroscience --- SCIENCE / Life Sciences / Developmental Biology --- growth & development --- embryology --- physiology

Listing 1 - 5 of 5
Sort by