Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In Basisboek ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking wordt de hedendaagse visie beschreven op het ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking. Het boek staat vol praktische informatie over de begeleiding van kinderen, volwassenen en ouderen met een verstandelijke beperking. De auteurs schetsen de ontwikkeling in elke levensfase en gaan in op de verschillende vormen van ondersteuning en de methoden die hierbij ingezet kunnen worden. Ook zijn er verdiepende hoofdstukken met belangrijke thema's uit het werkveld, waaronder methodisch werken, kwaliteit en werken als professional in een professionele organisatie.
Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- hulpverlening --- Mentaal gehandicapten ; hulpverlening --- 326 --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Volwassenen met een verstandelijke beperking --- Ouderen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Methodisch werken --- Mentaal gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen
Choose an application
Het boek Emotionele ontwikkeling in verbinding handelt over begeleiders in relatie met een bijzonder uitdagende doelgroep, met name personen met een verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidsproblemen. Binnen deze complexe ondersteuningscontext ervaren zowel de begeleider als de cliënt een dagelijkse druk op de relatie. Gevoelens van onmacht, vertwijfeling, angst, frustratie en kwaadheid kunnen soms geruisloos evolueren naar grote vermoeidheid, stress en burn-out.Hoe kunnen begeleiders adequaat ondersteund worden in hun relatie met deze doelgroep en wat hebben ze daarvoor nodig? Om hierop antwoorden te bieden, sloegen onderzoekers van Hogeschool Gent een jaar hun tenten op bij een team voor volwassenen met een verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidsproblemen. Het resultaat is een ondersteuningsmethodiek voor begeleiders en het middenkader, gebaseerd op het model van emotionele ontwikkeling (Do?en e.a.) in verbinding met de principes van emotionele beschikbaarheid en mentaliseren (De Belie e.a.). Emotionele ontwikkeling, emotionele afstemming en emotionele beschikbaarheid worden hierbij met elkaar verbonden in een onlosmakelijke triade. MENTEMO is een spel dat je door de vier begeleiderdimensies van wederzijdse emotionele beschikbaarheid loodst, met aandacht voor het belang van stressregulatie en mentaliseren. Zo zijn vragen aan de orde over sensitieve responsiviteit, structuur bieden, ruimte laten en mildheid. Er zijn ook vragen gericht op de begeleider; hierin worden parallellen onderzocht tussen de beleving van de begeleiders en die van cliënten/ouders. MENTEMO heeft als doel reflectie en dialoog over de eigen praktijk te ondersteunen.
coaching --- gedragsstoornissen --- probleemgedrag --- Spellen --- 321.3 --- welzijnswerk, methoden --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- 361.1 --- Games --- ondersteuningsmethodiek voor begeleiders --- volwassenen met een verstandelijke beperking --- geestelijke gezondheidsproblemen --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- cliënt-hulpverlener relatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Zorgverlening --- Begeleiding --- Hulpverleners --- Relatie cliënt --- Emoties --- Coaching --- Methodische hulpverlening --- Emotionele ontwikkeling --- Stress --- Burn-out --- Zelfzorg --- Methodiek --- Probleemgedrag --- Gedragsstoornissen. --- Hulpverlening. --- Mentaal gehandicapten. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Hulpverlener --- Emotie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- emotionele ontwikkeling --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Behavior therapy --- Methodology --- Social problems --- Psychiatry --- personen met een mentale beperking
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|