Narrow your search

Library

UCLL (186)

AP (180)

VIVES (151)

KDG (149)

Odisee (133)

Arteveldehogeschool (107)

Thomas More Kempen (100)

KU Leuven (98)

Thomas More Mechelen (97)

Hogeschool Gent (84)

More...

Resource type

book (266)

digital (66)

dissertation (6)

object (4)

audio (2)


Language

Dutch (245)

English (83)

Undetermined (5)

German (1)


Year
From To Submit

2021 (2)

2020 (36)

2019 (18)

2018 (25)

2017 (15)

More...
Listing 1 - 10 of 334 << page
of 34
>>
Sort by

Book
Scorend afstuderen.
Authors: ---
ISBN: 9789001783174 Year: 2010 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Studievaardigheden --- Leren


Book
Leren leren is... : concrete leertips en activiteiten voor het lager onderwijs : map voor de leerkracht.
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Averbode : Averbode Educatief,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor elk leerjaar is er een map en die bevat: > Handleiding leerkracht : omkadering, leertips en activiteiten voor de leerkracht > Leerlingenboek: Leren kun je leren > Kaarten met oplossingstips (enkel map 1e en 2e leerjaar) > Posters met stappenplan


Book
Leren kun je leren! : leerlingenboek bij Leren leren is...
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Averbode : Averbode Educatief,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor elk leerjaar is er een leerlingenboek


Book
Vaardigheden compact : 1/3 VMBO basisvorming.
Authors: ---
ISBN: 9072153766 Year: 2002 Publisher: Leeuwarden : Eisma,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vaardigheden Compact biedt onder andere leervaardigheden, sociale vaardigheden en onderzoeksvaardigheden. In deze methode staan de vaardigheden geordend naar leertaken. Per taak vindt de leerlingen alle stappen, voor het uitvoeren van die taak, direct overzichtelijk bij elkaar. Vaardigheden Compact is, zoals de naam al zegt, compact en eenvoudig van opzet. Met Vaardigheden Compact is het mogelijk om een vaardighedenlijn voor de hele school door te voeren. Uitgangspunten 1. Gebaseerd op het 3-fasen-model (voordoen, begeleiden en overlaten) 2. Activeren van voorkennis 3. Gebruik van activerende werkvormen 4. Studievaardigheden, Reflectievaardigheden, Keuzevaardigheden, Sociale Vaardigheden, Onderzoeksvaardigheden, Presentatievaardigheden 5. Het vaardighedenboek is het basis 'opzoekboek' voor de leerlingen.Daarnaast zijn er werkboeken waar de leerlingen in werken Inhoudsopgave : Hoe kun je goed leren? * Taken aanpakken 1. Hoe lees ik een tekst? 2. Hoe leer ik een tekst? 3. Hoe maak ik een samenvatting? 4. Hoe leer ik begrippen? 5. Hoe leer ik woordjes? 6. Hoe maak ik schema's? 7. Hoe maak ik een verhaaltjessom? 8. Hoe maak ik een toets? 9. Hoe kan ik kiezen? * Plannen 10. Hoe maak ik een planning voor de korte termijn? 11. Hoe maak ik een planning voor de lange termijn? 12. Hoe kan ik mijn cijfers plannen? * Controleren 13. Hoe kan ik mezelf overhoren? 14. Leer ik wel op de goede manier? 15. Hoe stel ik mezelf vragen na een proefwerk? * Inzet op peil houden 16. Hoe houd ik mijn aandacht erbij? 17. Hoe blijf ik gemotiveerd? * Samenwerken 18. Hoe voeren we samen een taak uit? 19. Hoe nemen we samen een besluit? 20. Hoe kan ik goed luisteren? 21. Hoe kan ik nee zeggen? 22. Hoe geef ik commentaar? 23. Hoe ontvang ik commentaar? 24. Hoe kan ik een meningsverschil oplossen? * Een werkstuk maken 25. Een logboek bijhouden 26. Het onderwerp kiezen 27. De hoofdpunten van je onderwerp bepalen 28. Je werkplan maken 29. De opdracht uitvoeren 30. Je verslag opzetten 31. Je verslag maken * Informatie 32. Waar vind ik informatie? 33. Hoe maak ik aantekeningen? 34. Hoe neem ik een interview af? 35. Hoe houd ik een spreekbeurt? Problemen en oplossingen


Book
Edushock : breinoptimizer voor leren in de toekomst
Authors: --- --- ---
Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Leren --- Studievaardigheden


Book
Leren. Hoe? Zo! : Hoe pak je examens aan? Reken af met faalangst! Hoe plan je efficiënt? Upgrade je geheugen!
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Leren --- Studievaardigheden


Book
Cursus studiemethode en studiestrategie.
Author:
Year: 2001 Publisher: Brugge : Hogeschool West-Vlaanderen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leuker leren met mind maps.
Author:
Year: 2004 Publisher: [s.l.] : Buzan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Stippestappen : systematisch trainen van een goede werk- en leerhouding bij kinderen met een handig stappenplan.
Author:
Year: 2005 Publisher: Sint-Niklaas : Abimo,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

STIPPESTAPPEN 1 (1ste en 2de leerjaar) Al gehoord van Stippe? Babbelkous? Babbelmeter? Pietje Precies? Die komen allen tot leven in Stippestappen. Met Stippestappen train je een efficinte leer- en werkhouding in het eerste en tweede leerjaar van de basisschool. Met Stippestappen leer je de leerlingen opdrachten, leertaken en leren leren strategisch aanpakken. Met Stippestappen laat je de 4 stappen van de beertjes van Meichenbaum vertolken door het toffe figuurtje Stippe: Wat moet ik doen? Hoe ga ik het doen? Ik doe het! Ik kijk na. Met Stippestappen effen je de weg naar dat stappenplan: stilzitten, stil zijn, concentratie, relaxen, vinger opsteken, starten en stoppen - Stippestappen kun je aanleren in enkele lessen, direct toepassen en integreren in alle lessen en activiteiten. Stippestappen is haalbaar voor elke leerling en elke leerkracht. Het invoeren vraagt alleen regelmatige training en een consequente aanpak. Stippestappen bestaat uit een losbladige map met kopieerbladen. Een theoretisch Gedeelte bevat een handleiding met veel praktijkvoorbeelden en een praktisch gedeelte met motiverende werkbladen. Deze kopieermap is een pareltje van multifunctioneel materiaal: observatielijst, schoolwerkplan, klassikale instructietekeningen en -pictogrammen, versjes en liedjes, werkinstrumenten als de 'babbelkous' en de 'babbelmeter', medailles, mandala, ganzenspel, puzzels, kijk- en werkblaadjes, teken-, kleur-, knutsel- en leeropdrachten, toegepaste lesjes - Stippestappen bulkt van haalbare en prettig gellustreerde opdrachten. Door Stippestappen breng je meer rust, houvast en structuur in je eigen lespraktijk en in de werkhouding van je leerlingen. Door Stippestappen bekomt elke leerling en elke leerkracht meer succeservaring en een beter leereffect. Stippestappen onderbouwt je hele onderwijsleerproces met een strategische werkhouding n een praktisch stappenplan. STIPPESTAPPEN 2 (2de en 3de graad) Als 'leer-kracht denk je niet alleen na over 'Wat moet ik de kinderen leren?', maar zeker ook Over 'Hoe zorg ik dat deze kinderen graag en goed zelfstandig blijven leren? Hoe help ik deze leerlingen om hun eigen manier van leren kritisch te observeren, bij te sturen en te verrijken? In navolging van Stippestappen 1, bouwen we ook hier verder op de zelfinstructiemethode van de beertjes van Meichenbaum. In deze uitgave voor de tweede en derde graad worden de 4 Stippestappen verder geautomatiseerd en uitgebreid met een 5de stap, het reflecteren. De verschillende stappen krijgen hun toepassing in diverse situaties zoals het voorbereiden van een toets, het oplossen van conflicten, samenwerken, het zelfstandig uitvoeren van opdrachten. Stippestappen is haalbaar voor elke leerling en elke leerkracht. Het invoeren vraagt alleen regelmatige trainingen een consequente aanpak.Met Stippestappen * Train je een efficinte leer- en werkhouding in het 3de en 4de leerjaar. * Leer je de leerlingen opdrachten, leertaken en leren leren strategisch aanpakken. Door Stippestappen * breng je meer rust, houvast En structuur in je eigen lespraktijk en in de werkhouding van je leerlingen. * beleeft elke leerling en leerkracht een succeservaring, met leereffect tot gevolg. * Wordt je onderwijsproces onderbouwd met een strategische werkhouding. Stippestappen bestaat uit een losbladige map met kopieerbladen. Een theoretisch gedeelte bevat een handleiding met veel praktijkvoorbeelden en een praktisch gedeelte met motiverende werkbladen.


Book
Survivalgids voor de student
Author:
Year: 2008 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 334 << page
of 34
>>
Sort by