Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Waarom heeft die ene leerling altijd extra uitleg nodig? Waarom zijn er in de klas altijd een paar kinderen rommeliger dan de rest? Hoe kun je zulke leerlingen nog meer helpen, terwijl je nu al je handen vol hebt? Dit soort leerlingen hebben vaak een probleem in de executieve functies: hersenprocessen die verantwoordelijk zijn voor het beheren van de informatie en de taken, die nodig zijn om op school te slagen. Leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen vaak heel goed het ‘wat’, maar worstelen met het ‘hoe’. Frustrerend voor de leerkracht, de ouders en henzelf. Dit boek helpt om de executieve functies op school te verbeteren. Niet door meer te doen, maar door slimmer te werken. Na een duidelijke basis met uitleg over de executieve functies, worden praktische en direct toepasbare hulpmiddelen en strategieën besproken. Van de inrichting van een ‘EF-slim’ klaslokaal, tot individuele steun en zelfs schoolbrede veranderingen.
leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- leermoeilijkheden --- Educational sciences --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- Executieve functies --- Basisonderwijs --- executieve functies --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Didactische werkvormen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Executieve functie --- 701 Didactiek
Choose an application
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg! EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren in de dagelijkse onderwijspraktijk. De tips en technieken zijn toepasbaar van kleuters tot volwasseneducatie. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.
#PBIB:+110.10 --- EDI --- Leraren : lesgeven --- 454.21 --- Directe instructie --- Didactiek --- Lesgeven --- leerprestaties --- lesgeven --- 37.02 --- Differentiërend onderwijs --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- directe instructie --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Lager onderwijs --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Leraar --- Directie --- Didactics
Choose an application
Je bent sociaal vaardig wanneer je je gedrag en denken kunt aanpassen aan wat verwacht wordt in een bepaalde situatie. Voor velen is dat iets vanzelfsprekends. Maar kinderen met sociaal-cognitieve problemen leren dat niet 'zomaar'. Zij moeten expliciet aanleren wat anderen intuïtief doen. Dat is de focus van de methodiek Social Thinking/Sociaal Denken: beter leren begrijpen hoe ons sociale brein werkt, welke sociale normen er gelden en welke sociale gedragingen passend zijn.De Werkbladen Sociaal Denken zijn concrete, overzichtelijke minilessen waarin je samen met je leerlingen stap voor stap die sociale informatie gaat analyseren en inoefenen, net zoals bij een vak als wiskunde. In dit boek gaan we dieper in op de vier communicatiestappen, de basis van Sociaal Denken, en verkennen we de verborgen regels. De werkbladen handelen over sociale communicatie, problemen oplossen, emoties, bazig en gemeen zijn, vriendschap, sociale en andere trucs, meedoen met de groep.Dit boek richt zich naar iedereen die werkt met kinderen met sociaalcognitieve problemen, zoals autisme, ASS, Asperger, PDD-NOS, ADHD, NLD, sociale-angststoornis en andere 'vreemde' niet-gediagnosticeerde kinderen die opvallen in de groep. Sociaal denken is immers overal, en met de Werkbladen richt je de aandacht van alle leerlingen op sociale concepten,in alle aspecten van hun leven: thuis, in de klas, in hun vrije tijd,...
Autisme. --- Cognitive psychology --- Social psychology --- Cognitieve psychologie --- Sociale psychologie --- autisme --- sociale regels --- ontwikkelingsstoornissen --- Autisme --- Sociale comm --- Sociaalcogn --- Sociaal gedrag --- Sociale vaardigheden --- 464 --- sociale vaardigheden --- gedragsstoornissen --- 159.98 --- Kinderen met leerproblemen --- Jeugd --- Communicatie --- Probleemoplossend denken --- Emoties --- Vriendschap --- Sociale communicatie --- communicatie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 37.02 --- Sociale vaardigheden; tieners ; jongeren --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Emotie --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het onderwijs staat vandaag voor de uitdaging om zichzelf te hervormen. Diepe structuurveranderingen in de samenleving, zoals superdiversiteit en de digitale revolutie, maken een grondige vernieuwing noodzakelijk. Moet het onderwijs daarvoor wachten op politieke beslissingen, vaak het resultaat van compromissen? Of kan het zelf de uitdagingen van de toekomst aanpakken? Hervormen van binnenuit presenteert een andere kijk op de modernisering van het onderwijs. Los van of aansluitend bij de politieke beslissingen kan het onderwijs ook zelf veel ondernemen om jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op de samenleving van morgen.Dit boek verkent een reeks onderwijsvernieuwingen die veel potentieel hebben om uit te groeien tot de norm. De auteurs plaatsen de onderwijshervormingen in een breder actueel en historisch kader om meer grip te krijgen op het universele karakter ervan. Daarnaast komen ideeën aan bod die scholen nu al toepassen om maximale leerkansen te bieden aan jongeren in een 21ste-eeuwse context. Deze vormen een bron van inspiratie voor leraren en scholen die zich uitgedaagd voelen om werk te maken van een sterker en moderner onderwijs.(Bron: www.acco.be)
onderwijsvernieuwing --- School management --- Flanders --- Onderwijsvernieuwing --- Evaluatie --- Werkplekleren --- 451.3 --- Flipped classroom --- Co-teaching --- Feedback --- Flexibilisering --- 450.46 --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Education --- 21st century --- Educational innovations --- theoretische onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- onderwijsinnovatie --- lerarenberoep --- Onderwijshervorming --- Leertrajecten --- Individualiserend onderwijs --- Zomerscholen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leertraject --- Zomerschool
Choose an application
Aandachtsexpert Cal Newport legt in 'Digitaal minimalisme' uit hoe je doelbewust kan omgaan met digitale overvloed. Steeds meer mensen maken zich zorgen over de invloed van de computer en met name de smartphone op onze concentratie, sociale relaties en tevredenheid. Op z'n minst zien we dat ze ons enorm veel tijd kosten - tijd die niet aan andere zaken kan worden besteed.In dit boek biedt Newport je een eenvoudige en praktische methode om je tijd online radicaal terug te brengen door je alleen nog te richten op een selecte hoeveelheid activiteiten en doelen. Niet minderen, laat staan stoppen, maar de technologie zeer doelbewust gebruiken. Newport doet dit vanuit de overtuiging dat e-mail, sociale media en andere online tools zinvolle hulpmiddelen zijn. Deze hulpmiddelen mogen ons gedrag en onze dagindeling echter niet gaan beheersen.Bron : http://www.managementboek.nl
Digitalisering --- Mediaconsumptie --- Sociale media --- Technologie en maatschappij --- Technologiemanagement --- Concentratie --- Cursus bachelor in het Bedrijfsmanagement --- Personnel management --- zelfsturing --- arbeidsomstandigheden --- arbeidsbelasting --- organisatiepsychologie --- Information (gestion) Informatie (management) --- Technologie de l'information Informatietechnologie --- Digital Digitaal --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Technologie --- Maatschappij --- Bachelor in het bedrijfsmanagement
Choose an application
Aan de basis van deze tekst ligt een filosofische ervaring. De ervaring van een onbehagen met de wijze waarop er vandaag gedacht en gesproken wordt over onderwijs en opvoeding, die zich ook uitdrukt in een welbepaalde opvatting en belangstelling voor filosoferen met kinderen (FmK). Als antwoord op deze ervaring is deze tekst een poging om los te komen van die opvatting en van die wijze van denken en spreken. Daarom is het geen analyse van FmK. Het is een portret dat toelaat de mogelijkheidsvoorwaarden waaronder FmK kan verschijnen in het licht te stellen. Zo opent het de mogelijkheid om een contrast te belichten tussen een vorm van FmK die het kind uitnodigt zichzelf op het spel te zetten en een vorm die ervoor zorgt dat niet buiten de regels van het spel kan worden getreden.
Filosofie --- Kinderen. --- Didactics of philosophy --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- onderwijsvernieuwing --- didactiek --- Didactics of primary education --- Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- #PBIB:+111.92 --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Pedagogiek --- 110243.jpg --- pedagogie --- Pedagogie --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- Overige vormingsgebieden --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie --- Pedagogische projecten --- Lager onderwijs --- Didactiek --- 37.02 --- 1(035) --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Filosofie ; handboeken $e udc --- #BSCH: vak: pedagogiek --- #BSCH: vak: filosofie --- Pedagogisch project --- 476.8 --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen
Choose an application
Studieloopbaanbegeleiding en assessment is bestemd voor studenten en docenten die met elkaar kennis willen ontwikkelen. En die daarbij vooral willen aansluiten bij elkaars talent en expertise. Uitgangspunt is dat zij elkaar inspireren en daardoor op een hger plan komen. Als nieuwe invalshoek is gekozen voor het spelen met grondhoudingen. Grondhoudingen worden gezien als essentieel voor het komen tot kennisontwikkeling. Dit geldt zowel voor studenten als docenten. In dit opzicht wordt de relatie student - docent als gelijkwaardig beschouwd. Beiden hebben elkaar iets te bieden. De in dit boek voorgestelde methode geeft de student kans vanuit de eigen leefwereld nieuwe inzichten in te brengen en geeft de docent kans om in te brengen waar hij/zij goed in is.
Leerlingbegeleiding. --- Assessment; hoger onderwijs. --- Carrièreplanning. --- Studiebegeleiding --- Studieloopbaanbegeleiding --- hoger onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- studiemethoden --- Higher education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- assessments (onderwijs) --- Leerlingbegeleiding --- Assessment-center-methode ; hoger onderwijs --- #KVHB: Hoger onderwijs --- #KVHB: Studie- en beroepsoriëntering --- assessment --- studieloopbaanbegeleiding --- 37.02 --- 489.5 --- 489.52 --- 489.54 --- Assessment --- Beroepskeuze --- Hoger onderwijs --- Studiekeuze --- Studietrajectbegeleiding --- onderwijs --- professionalisering --- Kennis --- Studentenbegeleiding --- Studieloopbaan --- Competenties --- Studieloopbaanontwikkeling --- didactiek --- trajectbegeleiding --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- 658.33 --- 371.3 --- 361.2
Choose an application
De wereld van onderwijs en opleiding is volop in de ban van nieuwe vormen van Ieren en jezelf ontwikkelen. Kernbegrippen zijn: zelfstandig werken en Ieren, samenwerkend Ieren, leren van vaardigheden, gebruiken van ict (computers), ontwikkelen van competenties, adaptief onderwijs, authentieke leersituaties, human resources development. Lerenden worden op nieuwe manieren aangesproken, moeten meer zelf verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerprocessen en de eigen loopbaan sturen. Docenten komen in andere rollen terecht: minder lesgeven, meer in teams werken, onderwijs ontwikkelen en organiseren, Ierenden coachen en hun ontwikkeling beoordelen. En managers en beleidsmakers ontdekken onderwijs, opleiding en ontwikkeling als belangrijk instrument. Het kan niet anders of onderwijskundigen en opleidingsdeskundigen zijn zelf in hun vak ook in ontwikkeling. Enerzijds beschikken zij over gevestigde kennis over het organiseren en bevorderen van leerprocessen, en kunnen zij deze kennis effectief inzetten. Anderzijds participeren zij als professionals in de spannende en maatschappelijk belangrijke zoektocht naar nieuwe wegen voor de opleiding en ontwikkeling van mensen, jong en minder jong, op school en daarbuiten.
Onderwijsleerprocessen. --- didactische processen --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- onderwijsstrategieën --- Didactic strategies --- didactiek --- kennisoverdracht --- #PBIB:2002.1 --- #A0106A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 37.01 --- 37.02 --- 371.3 --- Competenties --- Leeromgeving --- Leerprocessen --- Leren leren --- Zelfstandig leren --- kennisverwerving --- leerlingenbegeleiding --- leerprocessen --- leren leren --- onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- 450.4 --- 489.4 --- leerprocessen (ler) --- Leren --- Schoolontwikkeling --- onderwijs --- leerpsychologie --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Onderwijskunde --- 371 --- 159.95 --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Didactiek --- Geschiedenis --- Onderwijs --- Onderwijsleerprocessen --- Ontwikkeling
Choose an application
Novelists, French --- Underachievers. --- School failure. --- 37.02 --- Onderwijs; leraars --- Relatie leraar-leerling --- leerproblemen; leerstoornissen --- Academic failure --- Failure, School --- Scholastic failure --- Failure (Psychology) --- Low-performing schools --- Students --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Pennac, Daniel --- פנק, דניאל. --- Nacray, J.-B. --- Childhood and youth. --- Social problems --- Teaching --- 464 --- #KVHB:Leerstoornissen --- leerproblemen --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- leermoeilijkheden --- relatie leraar-leerling --- 419.3 --- Leermoeilijkheden --- Onderwijzen --- Relatie leraar - leerling --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Underachievers --- School failure
Choose an application
Onze eigen praktijk beter begrijpen en die inzichten in een vorm gieten dat ze anderen kunnen inspireren. Zo zou men kernachtig het werken met praktijkvoorbeelden kunnen omschrijven. En praktijkvoorbeelden zijn in de mode: in nascholingen, pedagogische studiedagen, opleidingen, publicaties, teamvergaderingen, workshops, enz., overal werken onderwijsmensen met casussen, voorbeelden van 'good practice', goede praktijkvoorbeelden. Valt er op die manier écht wat te leren van collega's? Neem jíj zo'n voorbeelden over? Wanneer vind je er werkelijk inspiratie in? Van de andere kant bekeken: aan welke voorwaarden moeten praktijkvoorbeelden voldoen om 'goede praktijkvoorbeelden' te zijn? Hoe stel je zo'n voorbeeld op zodat je collega's of medewerkers er wat mee zijn? Dit is een invulling van de onderzoekershouding die ook in de basiscompetenties van leerkrachten wordt verwacht. Met dit hand- en werkboek willen de auteurs die onderzoekershouding en -vaardigheden bij leerkrachten en schoolleiders en -begeleiders ontwikkelen.
Coöperatief leren. --- Probleemgestuurd leren. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- lerarenopleiding --- lerarenberoep --- didactiek --- praktijk --- 454 --- 37.02 --- Didactiek --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kwaliteit --- Kwaliteitszorg --- Methodiek --- Onderwijsvernieuwing --- Praktijk --- Professionalisering --- Professionele ontwikkeling --- Voorbeeldlessen --- onderwijsvernieuwing --- gelijke onderwijskansen --- professionalisering --- professionele ontwikkeling --- Didactiek ; algemeen --- Gelijke onderwijskansen --- Kwaliteit ; onderwijs --- Onderwijsvernieuwing ; belgië ; algemeen --- onderwijsmethoden --- praktijkonderwijs --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Didactiek; algemeen --- PHL-Central Office 13 --- onderwijs en onderzoek --- onderwijspraktijk --- creativiteit --- Schoolontwikkeling --- 454.2 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- groepsdynamica --- onderwijs --- praktijkgericht leren --- probleemgestuurd onderwijs
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|