Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (11)

Hogeschool Gent (10)

UCLL (10)

KDG (9)

Odisee (9)

AP (8)

Thomas More Kempen (8)

KU Leuven (7)

PXL (7)

UAntwerpen (7)

More...

Resource type

book (10)

object (1)


Language

Dutch (11)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)

2009 (2)

2008 (1)

2007 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De effectieve projectgroep
Author:
ISBN: 9789001779917 Year: 2009 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De effectieve projectgroep is een korte, overzichtelijke handreiking voor wie in een projectgroep of team gaat samenwerken. De volgende onderwerpen worden behandeld: nut van projecten - helderheid van de opdracht - optimale groepssamenstelling - lastige fasen in de samenwerking - organiseren van goede samenwerking - voeren van helder overleg - efficiënt plannen van taken - optimaal benutten van de begeleiding - conflicten oplossen - presentatie van de resultaten - beoordeling en afsluiting van het project


Book
De bachelorproef: 40 vragen en antwoorden
Authors: ---
ISBN: 9789400008335 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze gids begeleidt iedere student bij de uitwerken van een bachelorproef. Het behandelt heel wat vragen waarmee veel studenten worstelen. (http://intersentia.com/en/de-bachelorproef-40-vragen-en-antwoorden.html)


Book
Assessment en development centers voor studenten
Authors: --- ---
ISBN: 9001305253 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt docenten praktische aanbevelingen voor het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van ADC's. Het ADC kan worden toegepast bij allerlei beslissingen in het studietraject. Te denken valt aan: selectie, erkenning van elders verworven competenties, studieloopbaanbegeleiding, flexibele studieroutes en vaardigheidsbeoordeling. De doelgroep bestaat primair uit studenten, maar ook voor docenten en het werkveld heeft de ADC methodiek veel te bieden.


Book
Daar vraag je me wat : competentiegericht vraaggestuurd onderwijs in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789031349845 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe combineer je competentiegericht leren met vraagsturing? Hoe pak je dat aan en wat betekent dit concreet voor studenten en docenten en de onderwijsorganisatie als geheel? Wat voor effect heeft competentiegericht leren in combinatie met vraagsturing voor bijvoorbeeld roostering en planning? Moet alles mogelijk zijn of is het maken van keuzes onvermijdelijk? Op dit moment staan deze vragen bij veel hbo-instellingen in ons land sterk in de belangstelling. Overal worden met meer of minder succes onderwijsprogramma's ontwikkeld voor compe¬tentiegericht leren in combinatie met vraagsturing. Daar vraag je me wat beoogt vooral een praktisch antwoord op de bovenstaande vragen te geven. Dus geen hoogdravende theoretische beschouwingen, maar een kijk op hoe competentiegericht leren in combinatie met vraagsturing in de dagelijkse onderwijspraktijk kan lopen. Dit antwoord is gebaseerd op de ervaringen van de schrijvers met een ontwikkeltraject (project Flex++) voor instrumenten voor vraagsturing aan de Academie voor ICT & Media van de Haagse Hogeschool. Vanuit deze ervaringen wordt de praktijk van net zogeheten compe¬tentiegericht vraaggestuurd onderwijs (CVGO) toegelicht aan de hand van een groot aantal voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk. (Bron: covertekst)


Object
Spraakwater voor docenten : raak in gesprek en leer van elkaar!
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789491699986 Year: 2016 Publisher: Amersfoort Deviant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Spraakwater voor docenten voer je op een leuke en interactieve manier een gesprek met collega's over onderwijs en lesgeven. Docenten worden uitgedaagd om te kiezen bij dilemma's en antwoord te geven op interessante vragen.'Wanneer is een les voor jou geslaagd?', 'Eruit sturen of binnen de klas oplossen?', 'Wat is je mooiste herinnering als docent?' en 'Boeken of digitaal'. Spraakwater voor docenten biedt deze en nog veel meer andere onderwerpen als uitgangspunt voor een gesprek. De categorieën voor de speelkaarten zijn ontleend aan de zeven competenties van de docent. Docenten leren van elkaars ervaringen, krijgen nieuwe inzichten en leren elkaar beter kennen.Spraakwater voor docenten biedt:48 speelkaarten verdeeld over 5 categorieën:- Didactiek & vakinhoud- Pedagogisch handelen- Organisatie- Samenwerken & reflecteren- HersenkrakersDoelen van Spraakwater voor docenten:- leren van elkaar- een (informeel) gesprek voeren over onderwijs en lesgeven- ervaringen uitwisselen- elkaar beter leren kennenBron: https://www.uitgeverij-deviant.nl/methodes/spraakwater-voor-docenten/


Book
Zinvol zoeken, stijlvol schrijven : handleiding voor het schrijven van wetenschappelijke teksten in de Sociale Wetenschappen
Author:
ISBN: 9033457814 Year: 2005 Publisher: Leuven/Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek is in de eerste plaats geschreven voor studenten sociale wetenschappen aan de hogescholen en universiteiten in Vlaamderen en Nederland. Maar ook voor iedereen die zinvol wil zoeken en stijlvol wil schrijven biedt dit boek een houvast. (Bron: covertekst)


Book
Competentie-ontwikkelend onderwijs : een verkenning
Author:
ISBN: 9789044122718 Year: 2008 Publisher: Apeldoorn/Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Competentie-ontwikkelend onderwijs in Vlaanderen?2. Competentiegericht onderwijs: kansen en valkuilen.3. Competenties: een zoektocht naar toegevoegde waarde.4. Competentie-ontwikkelend onderwijs. De experiëntele benadering5. Assessment en Competentie-ontwikkelend opleiden: een visietekst.6. EVC. Competentiegericht beoordelen en flexibiliseren van onderwijs7. Competentie-ontwikkelend onderwijs: reflecties rond implemantatie8. Perspectieven voor het debat.


Book
Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken : alfabetisch naslagwerk voor het hoger onderwijs
Author:
ISBN: 9789043015660 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een uitgebreide alfabetische verzameling (ongeveer 350 lemma's) van aanwijzingen en richtlijnen voor het voorbereiden, uitvoeren en afronden van projectwerk, onderzoekswerk en schriftelijke en mondelinge producten. Daarnaast kunnen studenten de bij studieloopbaanbegeleiding gangbare terminologie opzoeken. &#13;&#13;Studenten kunnen het boek gebruiken als naslagwerk om een antwoord te vinden op de meest uiteenlopende vragen, bijvoorbeeld hoe notulen eruit zien, aan welke eisen een natuurwetenschappelijk verslag moet voldoen, hoe een spreekschema voor een presentatie er uitziet, hoe je een offerte moet opbouwen, wat een porfolio is, enzovoort. Docenten kunnen het boek gebruiken als richtlijn bij het beoordelen. &#13;&#13;Waar mogelijk zijn in de lemma's referenties aan andere lemma's opgenomen, en het boek is voorzien van een uitgebreide index. Hierdoor is het lastig níet te vinden wat je zoekt! &#13;&#13;Dit boek, in 1998 voor het eerst in readervorm verschenen, is momenteel verplicht voor iedere student aan de Hogeschool Zeeland en is binnen de hogeschool hét referentiekader voor eisen en definities aangaande onderzoek, communicatieve vaardigheden en studieloopbaanontwikkeling. Het is in de loop van de afgelopen 10 jaar steeds herzien op basis van feedback van zowel docenten als studenten. Ook bij stagebedrijven is het inmiddels veelvuldig in gebruik. &#13;&#13;Voor deze eerste officiële boekuitgave zijn de lemma's ook door docenten buiten de Hogeschool Zeeland uitgebreid gereviewd en bewerkt, zodat het nu echt een universeel werk is geworden.&#13;&#13;

Keywords

Research --- Studeren --- Studieloopbaanontwikkeling. --- Wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs. --- methodologie. --- Didactics --- Science --- Teaching --- Didactics of higher education --- Sociology --- research [function] --- communication [function] --- studeren --- Methods in social research (general) --- Psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- HO (hoger onderwijs) --- wetenschappelijk onderzoek --- communicatie --- Study methods --- didactiek --- Mass communications --- didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- communicatievaardigheden --- onderzoeksmethoden --- Studievaardigheden --- 450.8 --- hoger onderwijs --- studiemethoden --- 378 --- 489 --- naslagwerken --- wetenschappelijk onderwijs --- Communicatie --- Eindwerken --- Hoger onderwijs --- Mondelinge communicatie --- Onderzoek --- Schriftelijke communicatie --- Studieloopbaan --- academisch rapporteren --- communicatie, mondeling --- communicatie, schriftelijk --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Hoger onderwijs; algemeen --- Methodiek van het studeren --- Opvoeding en onderwijs --- Studiemethoden --- Communicatieve vaardigheden --- Methodologie --- Vaktaal --- Terminologie --- Hoger onderwijs. --- Methodologie. --- Opvoeding --- Studiemethode --- Vakjargon --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderwijs --- Onderzoek (wetenschap) --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken


Book
Probleemgestuurd leren : een wegwijzer voor studenten
Authors: --- ---
ISBN: 9001598811 Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij probleemgestuurd onderwijs werken studenten in kleine groepen aan taken en problemen die door docenten zijn geformuleerd. Het boek geeft praktische informatie over de (studie)vaardigheden die studenten nodig hebben om op deze manier te werken. O.a.: Taakgericht werken - Vaardigheden voor de onderwijsgroep - Individuele studievaardigheden.

Keywords

Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Probleemgestuurd leren. --- Zelfstudie. --- Didactiek. --- Algemeen. --- studievaardigheden --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- probleemgestuurd leren --- Didactics of higher education --- pedagogiek --- Study methods --- Didactic strategies --- didactiek --- Higher education --- Hoger onderwijs ; methodiek en didactiek --- PGO --- Probleemgestuurd onderwijs --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsvormen --- Studeren --- probleemgestuurd onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Probleemgestuurd onderwijs --- #KVHB:Studiemethode --- 37.041 --- 371.31 --- 378.147 --- 37.02 --- Probleemgestuurd onderwijs ; hoger onderwijs ; studievaardigheden --- 489.4 --- Nederland --- hoger onderwijs --- 371.3 --- 489 --- 489.52 --- 489.59 --- Begeleid zelfstandig leren --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Probleemgestuurd leren --- Studievaardigheden --- Taakgericht werken --- Zelfstandig leren --- leerdoelen --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- studiebegeleiding --- studieplanning --- zelfstudie --- 450.8 ) Methodiek van het studeren --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- hoger onderwijs : zelfstandig werken (ler) --- probleemgestuurd leren (ler) --- zelfstandig leren --- Hoger onderwijs ; didactiek --- informatie, zoekmethode --- onderwijs, holt --- onderwijsmethoden --- 371.39 --- Studiemethodiek --- Didactische werkvormen --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Overige onderwerpen (hoger onderwijs) --- Leerprocessen --- Studiemethoden --- Taakgericht onderwijs --- Didactische werkvorm --- Leerproces --- Studiemethode


Book
Coöperatief leren in een krachtige leeromgeving : handboek probleemgestuurd leren in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9033445166 Year: 2000 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het probleemgestuurd leren (PGL), waarmee de auteurs langdurige ervaring hebben, wordt als leidraad in het boek gebruikt Aan de onderwijsmanager wordt duidelijk gemaakt waarom de nieuwe aanpak noodzakelijk is Aan onderwijsmakers wordt uiteengezet hoe probleemgestuurd leren werkt en welke diverse verschijningsvormen (het Mechelsemodel, het Leuvense model, ...) en aansturingsvarianten (via probleemtaken, via casus, ...) er gebruikt kunnen worden De leeractiviteiten worden stap voor stap uiteengezet en er worden concrete voorbeelden en checklists gegeven die kunnen helpen om de verschillende aspecten van probleemgestuurd leren in de praktijk te brengen

Keywords

Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd leren. --- Didactiek. --- Didactic strategies --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- didactiek --- Didactics of higher education --- Flanders --- Probleemgestuurd leren --- Samenwerkend leren --- Hoger onderwijs ; didactiek --- probleemgestuurd onderwijs --- 37.02 --- 371.012 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 378.147 --- Vlaanderen --- coöperatief leren --- hoger onderwijs --- krachtige leeromgeving --- probleemgestuurd leren --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- 454.21 --- 489.4 --- Coöperatief leren --- Onderwijsvernieuwing --- Probleemgestuurd onderwijs --- Zelfstandig leren --- leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- Begeleiding (Coaching) --- Didactiek --- ICT --- Leeromgeving --- Leerplanontwikkeling --- Leerprocessen --- Leren --- Relatie leraar - leerling --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Studiemethoden --- 454.2 ) Onderwijsstrategieën --- informatie- en communicatietechnologie(ICT) --- leeractiviteiten --- probleemgestuurd leren (ler) --- Zelfstandig werken --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- 371.3 --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Leerplannen) --- (zie ook: Leren leren) --- coöperatief leren: hoger onderwijs --- 450.8 --- Lerarenopleiding : CVO --- onderwijs --- samenwerkend leren --- Didactische en methodische grondbeginselen --- Krachtige leeromgeving --- Automatisering --- Leermethoden --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Leermethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by