Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Veel professionals houden zich bezig met het beïnvloeden van anderen. Dan is het belangrijk om te begrijpen hoe mensen leren en daarmee betekenis geven aan zichzelf en de wereld om hen heen. Leren en veranderen maakt duidelijk dat menselijk gedrag en denken emotioneel zijn geworteld en gekleurd door de sociale omgeving. Afhankelijk van die omgeving - cultuur, sociaaleconomische klasse, generatie en sekse - hebben we allemaal onze eigen 'vanzelfsprekendheden' aangeleerd. Dat referentiekader is heel krachtig en wordt mede in stand gehouden door menselijke valkuilen in gedrag en denken. Voor professionals is dit alles essentieel om zowel het eigen leren als dat van anderen te begrijpen. Daarbij gaat het niet alleen om leren in educatieve settings, maar heel vaak juist daarbuiten: op de werkplek en in het persoonlijk leven. Leren en veranderen bespreekt leren als betekenisgeving, waarbij (sub)culturen als blauwdruk dienen. Betekenisgeving vindt allereerst spontaan, weinig bewust plaats. Daarnaast zijn er meer doelgerichte, kritische en zelfs transformatieve en creatieve vormen van leren, die bewuste aandacht vragen. De uitgave bespreekt welke leercompetenties voor verschillende vormen van leren nodig zijn en hoe met verschillende leervoorkeuren om te gaan. Het boek sluit af met een reeks theoretische perspectieven op leren waarnaar in eerdere hoofdstukken is verwezen. In elk hoofdstuk vindt de lezer opdrachten die uitdagen tot verwerking en verbinding met eigen en elkaars ervaringen. Verschil met de vorige editie Deze vierde herziene druk is volledig geactualiseerd. De emotionele en deels onbewuste aard van menselijk gedrag en denken worden onderbouwd vanuit de nieuwste inzichten uit de gedragswetenschappen (zoals neurowetenschappen en gedragsbiologie). De valkuilen in menselijk gedrag en denken zijn vanuit die nieuwe inzichten beter te begrijpen. Ook het leren omgaan met (sub)culturele verschillen wordt uitgebreid besproken. Andere nieuwe paragrafen gaan over emotie, motivatie en veranderen, en over creatief en onderzoekend leren. Tenslotte is het theoriehoofdstuk aangevuld met onder andere de positieve psychologie en de nieuwe gedragswetenschappen.
Cognitive psychology --- Social psychology --- actief leren --- samenwerkend leren --- probleemgestuurd leren --- emoties --- informeel leren --- leren --- incidenteel leren --- zelfontdekkend leren
Choose an application
Om te kunnen omdenken moet je zowel creatief zijn als logisch kunnen nadenken. Jonge kinderen lijken het creatieve deel intuïtief te beheersen. Ze maken 'denkfouten' die uiteindelijk tot nieuwe mogelijkheden kunnen leiden. Op een bepaalde leeftijd gaan ze echter beseffen dat er 'foute' antwoorden zijn en raken ze dat vermogen kwijt. Dit spel leert kinderen hun uitzonderlijke creativiteit te behouden en te combineren met volwassen logica.https://www.awbruna.nl/boek/wie-is-de-beste-omdenker/
Spellen --- Probleemoplossend denken --- Omdenken --- Games --- Denkontwikkeling --- Probleemgestuurd leren --- Vraaggestuurd werken --- Leerpsychologie --- Kinderen --- Creatief denken --- Logisch denken --- Cognitieve ontwikkeling --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Orthopedagogics
Choose an application
We willen graag dat leerlingen nieuwe uitdagingen aangaan. Dat ze niet meteen denken: ?Dit is te moeilijk voor mij, ik kan het niet.? Maar dat ze denken: ?Dit is een uitdagende opdracht, ik kan er vast veel van leren.? Zo?n benadering noemen we een growth mindset. En die helpt enorm als je iets onder de knie wilt krijgen. Een growth mindset draait om het besef dat je je vaardigheden kunt ontwikkelen. Het omvat echter veel meer dan: ?Gewoon doorzetten en dan kom je er wel.? Dit boek bevat concrete lessen waarin diverse aspecten van een growth mindset aan de orde komen. Zoals:Talent is niet iets dat vaststaat. Je brein kan groeien!Fouten maken mag, en móet soms zelfs om verder te komen.Uitdagingen zijn interessant. Daar kun je wat van leren.Wat is doorzetten? Wat is veerkracht? En waarom helpt dat?Voor iedere groep, van kleuters tot en met groep 8, zijn er zes uitgewerkte lessen. Door bewust aandacht te schenken aan alle aspecten van een growth mindset, zullen leerlingen op een andere manier naar ?leren? gaan kijken.Bron: https://shop.bazalt.nl/growth-mindsetlessen-voor-de-basisschool
Mindset --- Basisonderwijs --- Growth mindset --- Social psychology --- Didactic strategies --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- motivatie --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- zelfontplooiing --- probleemgestuurd leren --- ontwikkelingspsychologie --- leren leren --- emotionele ontwikkeling --- didactische werkvormen --- cognitieve ontwikkeling --- lager onderwijs --- meertaligheid
Choose an application
In een tijdsgewricht waarin er op vragen als: Wat is goed onderwijs? Welke inhouden zijn belangrijk? Welke rol spelen de vragen van lerenden? Wat moet de relatie lerende - leraar zijn? geen eenduidige antwoorden lijken te bestaan, is het lectoraat op een zoektocht gegaan. Een van de uitkomsten van die zoektocht is de gedachte dat het er in het onderwijs om gaat de lerenden in staat te stellen steeds slimmere vragen te stellen. Die lerenden kunnen kinderen, hbo-studenten, beroepsbeoefenaren of beroepsopleiders zijn. Vraaggerichtheid is iets anders dan een u-vraagt-wij-draaien-benadering of een zoek-het-zelf-maar-uit-benadering. Vraaggerichtheid betekent niet dat de kennis verkwanseld moet worden, dat resultaten er niet toe doen en dat de leraar als joker wordt ingezet. Vraaggerichtheid is ook iets anders als ik-weet-wat-goed-voorje- is en ik-zal-je-leren-om-de-goede-vragen-te-stellen. Naast de neoliberale logica van het kiezen en de belerende logica van het onderrichten, staat de zorgzame logica van het vraaggericht leren. De logica van het vraaggericht leren vertrekt vanuit de gemeenschap. Ze neemt niet het individu als uitgangspunt, niet de lerende en niet de leraar. Ze grijpt niet aan in een leertheorie. Ze begint niet bij de inhoud of bij een didactisch stappenplan. Het interesseert de logica van het vraaggericht leren wel, maar het is niet haar beginpunt. De logica van het vraaggericht leren begint bij de vraag: Wat hebben we hier nodig? (Bron: covertekst)
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- competenties --- Didactische werkvormen --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Professionele ontwikkeling --- Vraaggericht leren --- onderwijsvernieuwing --- vraaggestuurd onderwijs --- 450.46 --- 104393.jpg --- Didactiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Studiemethoden --- Probleemgestuurd leren --- Leren --- Studiemethode
Choose an application
Om te kunnen omdenken moet je zowel creatief zijn als logisch kunnen nadenken. Jonge kinderen lijken het creatieve deel intuïtief te beheersen. Ze maken 'denkfouten' die uiteindelijk tot nieuwe mogelijkheden kunnen leiden.Op een bepaalde leeftijd gaan ze zich echter beseffen dat er "foute' antwoorden zijn en raken ze dat vermogen kwijt. Dit boek leert kinderen hun uitzonderlijke creativiteit te behouden en te combineren met volwassen logica.
Fantasie ; kinderen --- Creativiteit ; kinderen --- Gedrag ; kinderen --- onderwijs --- Probleemoplossend denken --- Coaching --- Probleemgestuurd leren --- Vraaggestuurd werken --- Leerpsychologie --- Kinderen --- Creatief denken --- Logisch denken --- Cognitieve ontwikkeling --- hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Orthopedagogics --- Omdenken --- creativiteit
Choose an application
Als je coöperatieve werkvormen gebruikt, zijn alle deelnemers in je groep betrokken bezig. Er is niet slechts één leerling die antwoord geeft, maar iedereen denkt na over een antwoord en bespreekt dat met zijn teamgenoten (vaak in twee- of viertallen). De teamgenoten geven feedback. Door leerlingen op deze manier te laten samenwerken, verbeteren hun leerresultaten aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek.Coöperatief Leren is iets anders dan samenwerken of groepswerk. Bij ?normaal? groepswerk zie je vaak dat enkele teamleden de kar trekken en de rest achterover leunt. Dit bevordert de leerprestaties juist niet. Daarom bedacht dr. Spencer Kagan een aantal coöperatieve werkvormen, waarin de basisprincipes van goed coöperatief leren ingebouwd zijn: elke leerling doet mee en ieder groepslid is aan te spreken op het eindresultaat.In dit boek vind je 59 van deze coöperatieve werkvormen. Het zijn didactische structuren: de werkwijze/structuur staat vast, maar de inhoud niet. Die voeg je zelf toe. Dit betekent dat je deze structuren kunt inzetten in iedere groep en voor elke les. Zowel in primair en voortgezet onderwijs als beroepsonderwijs. Bij elke Kagan-structuur staan concrete tips voor toepassingen.(https://shop.bazalt.nl/cooeperatieve-werkvormen-voor-elke-groep-en-ieder-vak)
454.21 --- Coöperatief leren --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Educational psychology --- Didactic strategies --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- ontwikkelingseducatie --- zelfontplooiing --- probleemgestuurd leren --- didactische werkvormen --- persoonlijkheidsontwikkeling --- cognitieve ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Samenwerkend leren --- Didactiek --- Leerstrategieën --- Didactische werkvormen --- Groepswerk --- Klassenmanagement --- Onderwijs --- coöperatief leren --- Leerstrategie --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactiek.
Choose an application
Een kaartspel met provocerende, inspirerende en confronterende vragen, waarmee je elk probleem tot een mogelijkheid omdenkt. Voor thuis, op het werk of met je oma.Doel van het spel is een probleem om te denken in een mogelijkheid. Het probleem wordt dus niet opgelost, maar het wordt gebruikt om er een nieuwe mogelijkheid van te maken. Dit doe je door middel van de 144 verschillende kaarten waarop intrigerende, inspirerende en confronterende vragen staan. Dit spel biedt nieuwe inzichten die tot een heel ander perspectief op jouw probleem kunnen leiden.Waarschuwing. Dit spel kan ertoe leiden dat je van problemen gaat houden. Motto: het is niet erg als het glas halfleeg is, zolang ik maar niet hoef af te wassen. Kan ook alleen gespeeld worden. Is geen probleem. Wel een mogelijkheid.(https://www.omdenken.nl/winkel/omdenken-kaartspel)
Persoonlijkheidsleer. --- creativiteit --- Didactic strategies --- empathie --- educational games --- Spellen --- Probleemoplossend denken --- Levenskunst --- Jeux Spelen --- Problèmes Problemen --- Résolution des problèmes Probleemoplossing --- spelen --- problemen --- probleemoplossend denken --- educatieve spellen --- didactiek --- spelmaterialen --- 415.4 --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Games --- Didactische werkvormen --- 167.1 --- toegepaste filosofie --- Coaching --- Probleemgestuurd leren --- Vraaggestuurd werken --- Leerpsychologie --- Mindset --- Growth mindset --- Denkpsychologie --- Denktechnieken --- Orthopedagogics --- Educational sciences --- opvoedingstips --- orthopedagogiek --- gedragsstoornissen --- opvoeding --- gezinspedagogiek --- Mentaliteit --- Denktechniek --- Omdenken --- kaartspel --- kwaliteiten --- zelfvertrouwen
Choose an application
Onze eigen praktijk beter begrijpen en die inzichten in een vorm gieten dat ze anderen kunnen inspireren. Zo zou men kernachtig het werken met praktijkvoorbeelden kunnen omschrijven. En praktijkvoorbeelden zijn in de mode: in nascholingen, pedagogische studiedagen, opleidingen, publicaties, teamvergaderingen, workshops, enz., overal werken onderwijsmensen met casussen, voorbeelden van 'good practice', goede praktijkvoorbeelden. Valt er op die manier écht wat te leren van collega's? Neem jíj zo'n voorbeelden over? Wanneer vind je er werkelijk inspiratie in? Van de andere kant bekeken: aan welke voorwaarden moeten praktijkvoorbeelden voldoen om 'goede praktijkvoorbeelden' te zijn? Hoe stel je zo'n voorbeeld op zodat je collega's of medewerkers er wat mee zijn? Dit is een invulling van de onderzoekershouding die ook in de basiscompetenties van leerkrachten wordt verwacht. Met dit hand- en werkboek willen de auteurs die onderzoekershouding en -vaardigheden bij leerkrachten en schoolleiders en -begeleiders ontwikkelen.
Coöperatief leren. --- Probleemgestuurd leren. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- lerarenopleiding --- lerarenberoep --- didactiek --- praktijk --- 454 --- 37.02 --- Didactiek --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kwaliteit --- Kwaliteitszorg --- Methodiek --- Onderwijsvernieuwing --- Praktijk --- Professionalisering --- Professionele ontwikkeling --- Voorbeeldlessen --- onderwijsvernieuwing --- gelijke onderwijskansen --- professionalisering --- professionele ontwikkeling --- Didactiek ; algemeen --- Gelijke onderwijskansen --- Kwaliteit ; onderwijs --- Onderwijsvernieuwing ; belgië ; algemeen --- onderwijsmethoden --- praktijkonderwijs --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Didactiek; algemeen --- PHL-Central Office 13 --- onderwijs en onderzoek --- onderwijspraktijk --- creativiteit --- Schoolontwikkeling --- 454.2 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- groepsdynamica --- onderwijs --- praktijkgericht leren --- probleemgestuurd onderwijs
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|