Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
School te koop : onderwijshervormingen in de Vlaamse en Franse Gemeenschap
Authors: ---
ISBN: 9002205899 9789002205897 Year: 1997 Volume: *31 Publisher: Antwerpen Standaard


Book
Taal in de klas
Authors: ---
ISBN: 9025495656 Year: 1999 Publisher: Amsterdam/Antwerpen : Contact,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat meisjes en jongens verschillend worden benaderd door hun docenten, vrouwen en mannen, is een recent ontdekt feit met verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uiting komt in het soort en het aantal keren dat jongens en meisjes aan het woord komen in de klas. Het toont ook aan welke uitwerking dat heeft op de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en op hun schoolprestaties. Docenten, hoe geëmancipeerd ook, blijken onbewust meisjes minder uit te dagen en meer in bescherming te nemen. Jongens krijgen meer op hun kop, maar ze krijgen ook meer en vooral interessantere beurten. Op basis van experimenteel onderzoek met een feedbacksysteem dat inzicht verschaft in de communicatiepatronen op school, geven de auteurs suggesties waarmee leerkrachten, ouders en jongeren stereotiepe verwachtingspatronen kunnen doorbreken. De laatste jaren is er nationaal en internationaal onderzoek gedaan naar de vraag of leerkrachten met hun taalgedrag onderscheid maken tussen meisjes en jongens. Hieruit blijkt dat jongens en meisjes wel degelijk verschillend worden benaderd door hun docenten, zowel mannen als vrouwen. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uitdrukking komt in het soort en aantal beurten dat jongens en meisjes in de klas krijgen en wat hiervan de gevolgen zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en hun schoolprestaties. Op basis van experimenteel onderzoek doen Dora Dolle-Willemsen en Agnes Verbiest in dit boek suggesties aan leerkrachten, ouders en jongeren om het stereotiepe, aan sekse gerelateerde verwachtingspatroon te doorbreken.


Book
De geschoolde maatschappij.
Authors: ---
ISBN: 9789462922464 Year: 2015 Volume: *2 Publisher: Leuven Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In drie of vier generaties, dus een eeuw tijd, is ‘verder studeren’ geëvolueerd van een privilege voor enkelingen naar gemeengoed voor grote groepen jongeren. Dit boek kijkt op een nieuwe manier naar die onderwijsrevolutie en gaat na welke impact die heeft op onze samenleving vandaag. Nooit eerder hebben zoveel jonge mensen zoveel tijd, energie en middelen besteed aan onderwijs en opleiding. Met iedere nieuwe generatie lijken de verwachtingen over het aantal jaren schoolbezoek en het te behalen diploma naar boven te worden bijgesteld.De maatschappij organiseert zich ook steeds meer rond de kennis en kunde die in het onderwijs worden omarmd, verspreid en gelegitimeerd. De auteurs analyseren de fundamentele kenmerken van onze nieuwe, geschoolde maatschappij.


Book
Vloeibare waarden : politiek, zorg en onderwijs in de laatmoderne maatschappij
Authors: ---
ISBN: 9789028976870 9789086871391 Year: 2014 Publisher: Kalmthout Kampen Pelckmans Klement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1994 analyseerde Herman De Dijn de postmoderne tijd in zijn bekende boek Hoe overleven we de vrijheid? (vier herdrukken). Twintig jaar later gaat hij na hoe de post- of laatmoderne tijd intussen geëvolueerd is. De mentaliteitsverandering die twintig jaar geleden zichtbaar werd, maar die De Dijn toen niet voor zeker hield, heeft zich intussen helemaal doorgezet. De ideologie die intussen dominant is geworden in politiek en media, is die van de individuele zelfbeschikking, het daarmee samenhangende maatschappelijke ‘pluralisme' en een alomvattende beheersingsmentaliteit. Maar meer en meer worden de neveneffecten hiervan op mens en samenleving duidelijk en groeit het verzet. De Dijn analyseert de ideologie en haar neveneffecten in diverse terreinen, vooral zorg en onderwijs, en streeft daarbij naar objectiviteit, maar niet naar vrijblijvendheid; niet positie kiezen is geen optie. (flaptekst)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by