Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
onderwijs --- Sociology of education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Flanders --- Wallonia --- Enseignement --- Onderwijs --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:HIVA --- #A9711A --- Onderwijs 37 --- 371.2 --- 301.188.8 --- Wallonië --- Vlaanderen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijsorganisatie --- Sociologie van het onderwijs --- C6 --- België
Choose an application
Dat meisjes en jongens verschillend worden benaderd door hun docenten, vrouwen en mannen, is een recent ontdekt feit met verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uiting komt in het soort en het aantal keren dat jongens en meisjes aan het woord komen in de klas. Het toont ook aan welke uitwerking dat heeft op de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en op hun schoolprestaties. Docenten, hoe geëmancipeerd ook, blijken onbewust meisjes minder uit te dagen en meer in bescherming te nemen. Jongens krijgen meer op hun kop, maar ze krijgen ook meer en vooral interessantere beurten. Op basis van experimenteel onderzoek met een feedbacksysteem dat inzicht verschaft in de communicatiepatronen op school, geven de auteurs suggesties waarmee leerkrachten, ouders en jongeren stereotiepe verwachtingspatronen kunnen doorbreken. De laatste jaren is er nationaal en internationaal onderzoek gedaan naar de vraag of leerkrachten met hun taalgedrag onderscheid maken tussen meisjes en jongens. Hieruit blijkt dat jongens en meisjes wel degelijk verschillend worden benaderd door hun docenten, zowel mannen als vrouwen. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uitdrukking komt in het soort en aantal beurten dat jongens en meisjes in de klas krijgen en wat hiervan de gevolgen zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en hun schoolprestaties. Op basis van experimenteel onderzoek doen Dora Dolle-Willemsen en Agnes Verbiest in dit boek suggesties aan leerkrachten, ouders en jongeren om het stereotiepe, aan sekse gerelateerde verwachtingspatroon te doorbreken.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Sociolinguistics --- 800.7 --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van het onderwijs --- Sociolinguïstiek --- NEDERLANDSE TAAL --- VAKTAAL --- ONDERWIJS --- Gender --- Academic performance --- Education --- Language use --- Book
Choose an application
In drie of vier generaties, dus een eeuw tijd, is ‘verder studeren’ geëvolueerd van een privilege voor enkelingen naar gemeengoed voor grote groepen jongeren. Dit boek kijkt op een nieuwe manier naar die onderwijsrevolutie en gaat na welke impact die heeft op onze samenleving vandaag. Nooit eerder hebben zoveel jonge mensen zoveel tijd, energie en middelen besteed aan onderwijs en opleiding. Met iedere nieuwe generatie lijken de verwachtingen over het aantal jaren schoolbezoek en het te behalen diploma naar boven te worden bijgesteld.De maatschappij organiseert zich ook steeds meer rond de kennis en kunde die in het onderwijs worden omarmd, verspreid en gelegitimeerd. De auteurs analyseren de fundamentele kenmerken van onze nieuwe, geschoolde maatschappij.
Onderwijs ; België ; geschiedenis --- Onderwijs --- België --- scholingsgraad --- 371.1 --- Sociology of education --- Belgium --- GEOGRAFISCHE MOBILITEIT -- 370.6 --- BRAINDRAIN -- 370.6 --- HOOGGESCHOOLDEN -- 370.6 --- LAAGGESCHOOLDEN -- 370.6 --- REGIONALE ONTWIKKELINGEN -- 370.6 --- Education and sociology --- Education--Sociologie --- Education--Sociology --- Educational sociology --- Enseignement et sociologie --- Enseignement et société --- Maatschappij en onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijs en sociologie --- Onderwijs--Sociologie --- Onderwijssociologie --- Problèmes sociaux dans l'éducation --- Social problems in education --- Sociale problemen in het onderwijs --- Society and education --- Sociologie [Onderwijs] --- Sociologie de l'éducation --- Sociologie et enseignement --- Sociologie van het onderwijs --- Sociology [Educational ] --- Société et enseignement --- Social stratification
Choose an application
In 1994 analyseerde Herman De Dijn de postmoderne tijd in zijn bekende boek Hoe overleven we de vrijheid? (vier herdrukken). Twintig jaar later gaat hij na hoe de post- of laatmoderne tijd intussen geëvolueerd is. De mentaliteitsverandering die twintig jaar geleden zichtbaar werd, maar die De Dijn toen niet voor zeker hield, heeft zich intussen helemaal doorgezet. De ideologie die intussen dominant is geworden in politiek en media, is die van de individuele zelfbeschikking, het daarmee samenhangende maatschappelijke ‘pluralisme' en een alomvattende beheersingsmentaliteit. Maar meer en meer worden de neveneffecten hiervan op mens en samenleving duidelijk en groeit het verzet. De Dijn analyseert de ideologie en haar neveneffecten in diverse terreinen, vooral zorg en onderwijs, en streeft daarbij naar objectiviteit, maar niet naar vrijblijvendheid; niet positie kiezen is geen optie. (flaptekst)
Political philosophy. Social philosophy --- Philosophy and psychology of culture --- Education and sociology --- Education--Sociologie --- Education--Sociology --- Educational sociology --- Enseignement et sociologie --- Enseignement et société --- Individualism --- Individualisme --- Maatschappij en onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijs en sociologie --- Onderwijs--Sociologie --- Onderwijssociologie --- Problèmes sociaux dans l'éducation --- Social problems in education --- Sociale problemen in het onderwijs --- Society and education --- Sociologie [Onderwijs] --- Sociologie de l'éducation --- Sociologie et enseignement --- Sociologie van het onderwijs --- Sociology [Educational ] --- Sociology of education --- Société et enseignement --- # BIBC : Academic collection --- 37.001 --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Onderwijs --- 304.9 --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Kritiek en projectie van de situatie in de maatschappij. --- Maatschappijkritiek --- Maatschappijkritiek. --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- #gsdb5 --- Kritiek en projectie van de situatie in de maatschappij --- Culture --- Philosophy --- Education --- Filosofie --- Onderwijs
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|