Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Vlaming Placide Tempels wordt gezien als een grondlegger van de interculturele filosofie. Hij onderzocht de opvattingen van mensen in Belgisch-Congo en zette deze gedetailleerd op papier. Zijn 'Bantoe-filosofie' uit 1945 geldt daardoor internationaal nog altijd als een standaardwerk.0'Bantoe-filosofie' verschijnt nu in een nieuwe Nederlandse vertaling met een stevige inleiding door Angela Roothaan.
Philosophy --- Comparative religion --- Africa --- C6 --- filosofie --- missionarissen --- Congo [historische term land Congo -CG] --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Sub-Saharan Africa
Choose an application
Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.
Didactics of the arts --- art appreciation --- muzische vorming --- social casework --- theoretische pedagogiek --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Art --- Study and teaching --- Belgium --- #PBIB:+116.15 --- 691 --- 477 --- 3e leerjaar l.o --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- Habermas --- Kunsteducatie --- 374.1 --- Kunst --- Muziek --- Vorming --- Project kunstvakken --- 701.1 --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- Pedagogie en didactiek --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Choose an application
Cognitive psychology --- Physiotherapy. Alternative treatments --- meditation --- mysticism --- Zen [Japanese Buddhism] --- Mystiek --- Mystique --- Oosterse filosofie --- Philosophie orientale --- C6 --- mystiek --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap
Choose an application
psychiatry --- skull [skeleton component] --- faces [animal components] --- heads [representations] --- Art styles --- masks [costume] --- Iconography --- portraits --- outsider art --- psychology --- Homo sapiens [species] --- hoofd --- Art --- anatomy --- schedels --- anatomie --- History of civilization --- psychologie --- Catalogues d'expositions --- Tentoonstellingscatalogi --- Head --- Exhibitions. --- Museum Dr. Guislain (Ghent) --- profane iconografie --- menselijk gelaat --- C5 --- sociaal beleid --- fysionomie (x) --- beeldvorming --- C6 --- wetenschap --- #KVHB:Hoofd --- Thema's in de kunst ; het hoofd --- Kunst en psychiatrie --- Tentoonstellingscatalogi ; Gent ; Museum Dr. Guislain --- 7.041 --- (069) --- Psychiatrie: geschiedenis (geschiedenis van de psychiatrie) --- Kunst --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Iconografie ; de mens, portretten --- (Musea. Collecties) --- Exhibitions --- skulls [skeleton components] --- faces [human components] --- human figures [visual works] --- anatomie (niet medisch)
Choose an application
Maya --- Ethnology. Cultural anthropology --- Aztec --- Inuit [Canadian Arctic Native style] --- Navajo --- Inca [culture, general] --- America --- Amerika --- Amérique --- Explorations --- Guides de voyages --- Ontdekkingsreizen --- Reisgidsen --- Aborigines [American ] --- American Indians --- American aborigines --- Amerindians --- Amerinds --- Amérindiens --- Eskimauan Indians --- Eskimo's --- Eskimos --- Esquimaux --- Indianen --- Indians --- Indians--Civilization --- Indiens d'Amérique --- Pre-Columbian Idians --- Precolumbian Indians --- C6 --- indianen --- etnologie --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Navajo [culture or style] --- Arctic peoples --- Indians of North America --- Aborigines, American --- Pre-Columbian Indians --- Ethnology --- Civilization --- Aztec [culture or style] --- Maya [style] --- Indigenous peoples --- Maya [culture or style]
Choose an application
Op 9 oktober 1817 werd in Gent officieel de Universiteit geopend. Historica Gita Deneckere goot de 200 jaar die erop volgden, én een blik op de toekomst, in boekvorm.In tien thematische hoofdstukken lees je het verhaal van de UGent en van de maatschappelijke betrokkenheid van haar wetenschappers. Gita Deneckere schuwt de controverse niet en maakt duidelijk waarom de universiteit voor een samenleving zo belangrijk is.Bron : http://www.piecemontee.be
Universiteit Gent --- Universiteiten --- Geschiedenis --- History of education and educational sciences --- Higher education --- Ghent University --- anno 2000-2009 --- anno 1900-1999 --- anno 2010-2019 --- Ghent --- anno 1800-1999 --- universiteit Gent --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Gent --- 378.4 <493 GENT> --- 378.18 <493 GENT> --- 378.4 <493 GENT> Universiteiten--België--GENT --- Universiteiten--België--GENT --- 378.18 <493 GENT> Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--België--GENT --- Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--België--GENT --- Ghent University, Booktower. --- Ghent University, Academic staff. --- Ghent University, Employees. --- Ghent University, Students. --- Rijksuniversiteit te Gent. --- UGent --- geschiedenis --- Universiteit --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Universities and colleges --- Students. --- Professional staff. --- Universiteit Gent.
Choose an application
Na een korte inleiding over de godsdiensten in de wereld, nemen de auteurs ons mee voor een kennismaking met de belangrijkste geloofspunten en de grote feesten van christenen, joden, moslims, hindoes, boeddhisten en andere gelovigen. De illustraties zijn vergezeld van bondige verklaringen. Dit boek is geschikt als 'handleiding' om bij jongeren vanaf tien jaar toch een gezonde en respectvolle houding aan te moedigen
Comparative religion --- Didactics of religion --- godsdienst (themawoord fictie) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- secundair onderwijs 1ste graad --- Godsdienst --- Christendom --- Jodendom --- Islam --- Hindoeïsme --- Boeddhisme --- feesten --- jeugdliteratuur --- wereldgodsdiensten (x) --- 210 --- wereldgodsdiensten --- Feesten --- 201 --- 471.48 --- 478.6 --- Basisonderwijs --- Godsdienstonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Wereldgodsdiensten --- 200 ) Godsdienst --- 209 --- boeddhisme --- christendom --- godsdiensten (ler) --- godsdienstige feesten --- hindoeïsme --- islam --- jodendom --- 210.3 --- wereldreligies --- Godsdiensten: intercultureel --- Wereldgodsdiensten ; algemeen --- Godsdienstwetenschap ; algemeen --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Literatuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Historische kritiek --- Man --- Noorwegen --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Basisonderwijs. --- Comparative religion. --- Didactics of religion. --- Godsdiensten. --- godsdienst (themawoord fictie). --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep). --- secundair onderwijs 1ste graad. --- België. --- Nederland. --- 881 --- religieuze feesten --- jeugdliteratuur non fictie --- littérature jeunesse non-fiction
Choose an application
cultuurgeschiedenis --- Ethnology. Cultural anthropology --- Precolumbiaanse cultuur --- History of North America --- American regions --- history [discipline] --- History of Latin America --- geschiedenis --- social anthropology --- niet-westerse kunst --- oud-Amerikaanse kunst --- anno 1400-1499 --- America --- #gsdb8 --- #gsdbA --- 930 <=97> --- 930 <=98> --- naslagwerk --- C6 --- comparatief onderzoek --- Amerika [werelddeel] --- #KVHA:Amerika --- #KVHA:Geschiedenis; Amerika --- Verenigde Staten --- Precolumbiaanse kunst --- am 944.2 --- Precolumbiaanse kunst en cultuur ; Amerika --- Kunst en cultuur ; Midden-Amerika ; Maya-beschaving --- Azteken --- Kunst algemeen ; Mexico ; Inca ; Peru --- 7.031.7 --- Pre-Columbiaanse cultuur --- 944.2 amerika --- Inca's --- Maya's --- 930 <=98> Geschiedenis van de Indianen van Zuid-Amerika --- Geschiedenis van de Indianen van Zuid-Amerika --- 930 <=97> Geschiedenis van de Indianen van Noord- en Centraal-Amerika --- Geschiedenis van de Indianen van Noord- en Centraal-Amerika --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- geschiedenis Amerika - vroegste geschiedenis tot de Middeleeuwen --- Kunstgeschiedenis ; primitieve kunst ; Amerikaanse volken --- Amerika --- Geschiedenis --- Indianen --- Land- en volkenkunde --- Amazonegebied --- Kunst --- Azië --- Nederland --- China --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Voorlichting --- Literatuur --- zzzzzzz --- Noord-Amerika --- Arizona --- Utah --- Mexico
Choose an application
Sex role --- literauur --- LMovedu --- Lodewijk XIV --- Madame de Maintenon --- matrilineariteit --- Mende --- Mexico --- Mosuo --- Mwera --- Ngada --- Ngulu --- Nietzsche Friedrich --- Nieuw-Guinea --- Nieuw-Zeeland --- Olymia --- Oostenrijk --- opera --- opvoeding --- Palau --- Plato --- popmuziek --- prostitutie --- religie --- Rome --- Sami --- sjamanisme --- sociologie --- Tanzania --- televisie --- Tibet --- transseksualiteit --- travestie --- utopie --- Warao --- wetenschapsfilosofie --- Yelamma --- Zambia --- Zigua --- Zuni-Indianen --- Zweden --- 7.03 --- Afrika --- androgynie --- antropologie --- archeologie --- Aristoteles --- Ashanti --- Australië --- Azteken --- biseksualiteit --- Boeddhisme --- Bourgeois Louise --- Bulsa --- Butler Judith --- Catal Hüyük --- christendom --- cultuurgeschiedenis --- etnologie --- feminisme --- gender studies --- Ghana --- Gimbutas Marija --- Goldwater Robert --- Griekenland --- Herakles --- Hercules --- Hijura --- Hindoeïsme --- homoseksualiteit --- Hopi-Indianen --- hrsg. von Gisela Völger --- Indonesië --- Islam --- Jodendom --- Kamasutra --- kunst --- kunst en maatschappij --- kunst en politiek --- Gender role --- Sex (Psychology) --- Sex differences (Psychology) --- Social role --- Gender expression --- Sexism --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Ethnology. Cultural anthropology --- History of civilization --- men [male humans] --- women [female humans] --- Gender roles --- Gendered role --- Gendered roles --- Role, Gender --- Role, Gendered --- Role, Sex --- Roles, Gender --- Roles, Gendered --- Roles, Sex --- Sex roles --- Philosophy --- Gender --- Sex --- Heterosexuality --- Homosexuality --- Multiculturalism --- Power --- Images of men --- Matriarchy --- Patriarchy --- Archaeology --- Religion --- Tentoonstellingscatalogus --- Kinship --- Images of women --- Visual arts --- Book --- Sex differences --- Gender identity --- Anthropology
Choose an application
Thought-provoking reflection on culture, colonialism, and the remainders of empire in Belgium after 1960 The degree to which the late colonial era affected Europe has been long underappreciated, and only recently have European countries started to acknowledge not having come to terms with decolonisation. In Belgium, the past two decades have witnessed a growing awareness of the controversial episodes in the country’s colonial past. This volume examines the long-term effects and legacies of the colonial era on Belgium after 1960, the year the Congo gained its independence, and calls into question memories of the colonial past by focusing on the meaning and place of colonial monuments in public space. The book foregrounds the enduring presence of “empire” in everyday Belgian life in the form of permanent colonial markers in bronze and stone, lieux de mémoire of the country’s history of overseas expansion. By means of photographs and explanations of major pro-colonial memorials, as well as several obscure ones, the book reveals the surprising degree to which Belgium became infused with a colonialist spirit during the colonial era. Another key component of the analysis is an account of the varied ways in which both Dutch- and French-speaking Belgians approached the colonial past after 1960, treating memorials variously as objects of veneration, with indifference, or as symbols to be attacked or torn down. The book provides a thought-provoking reflection on culture, colonialism, and the remainders of empire in Belgium after 1960.
BPB9999 --- Academic collection --- #SBIB:949.3H4 --- #SBIB:39A4 --- #SBIB:327.4H21 --- Koloniale en diplomatieke geschiedenis van België (wereldoorlogen) --- Toegepaste antropologie --- Kolonisatie / dekolonisatie / post-kolonisatie --- Colonisation. Decolonisation --- History of Belgium and Luxembourg --- History of Congo --- colonization --- public art --- memorials [monuments] --- historic monuments --- Belgium --- Congo --- België ; geschiedenis --- BPB1905 --- Histoire --- Colonialisme --- Belgique --- Monument --- Geschiedenis --- Kolonialisme --- België --- Monuments --- Memorials --- Public opinion --- Belgians --- Public opinion. --- History --- History. --- Colonies --- C6 --- kolonialisme --- Congo [historische term land Congo -CG] --- België [land - BE] --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- geschiedenis --- twintigste eeuw --- Belgisch Kongo --- beeldhouwkunst --- monumenten --- 130.2 --- Colonial history --- zabytek --- műemlék --- monument --- spomenik --- μνημείο --- piemineklis --- monumento --- muistomerkki --- споменик --- паметник --- paminklas --- mälestis --- památka --- pamiatka --- спомен-обележје --- památník --- народен споменик --- chráněná památka --- národní památka --- меморијален споменик --- státem chráněná památka --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- kolonializmus --- колониализъм --- kolonijalizam --- Kolonialismus --- kolonializmas --- kolonialism --- kolonjaliżmu --- kolonialismi --- колонијализам --- colonialismo --- kolonializm --- colonialism --- kolonializem --- αποικιοκρατία --- kolonialismus --- koloniālisms --- kolonializëm --- neocolonialism --- neokolonialisme --- uuskolonialism --- neokolonialismus --- neokolonializmus --- neocolonialismo --- uuskolonialismi --- неоколонијализам --- neo-colonialism --- neokoloniālisms --- nykolonialism --- néocolonialisme --- kolonizace --- gyarmatosítás --- gyarmati uralom --- koloniální závislost --- gyarmatosító politika --- колонијална зависност --- колонијална доминација --- νεοαποικιοκρατία --- neokolonializmas --- Neokolonialismus --- koloniální nadvláda --- neokolonijalizam --- колонизација --- neokolonializëm --- gyarmati rendszer --- História --- ιστορία --- storja --- histori --- historie --- historia --- história --- история --- stair --- történettudomány --- povijest --- zgodovina --- history --- историја --- Geschichtswissenschaft --- storia --- istorija --- ajalugu --- vēsture --- istorie --- Geschichte --- historiografie --- storiografia --- dějiny národů --- historiador --- dějepis --- historická věda --- történelem --- Opinion publique --- --Mémoire --- --Monument historique --- --Belgique --- --Mémorial --- --Histoire --- --Colonie --- --Public opinion --- #breakthecanon --- Colonization --- postcolonialism --- séadchomhartha --- coilíneachas --- 920 --- sculpture monumentale --- België kolonialisme --- Belgique colonialisme --- geschiedenis België --- histoire Belgique --- België ; geschiedenis --- colonialisme --- histoire --- Monuments - Belgium - Public opinion --- Memorials - Belgium - Public opinion --- Public opinion - Belgium - History - 20th century --- Mémoire --- Monument historique --- Mémorial --- Colonie --- Belgium - Colonies - Public opinion - History - 20th century
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|