Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen verschillen, en zeker bij het vergroten van de zorg-voor-kinderen (zorgverbreding) is het belangrijk dat een leraar bewust afstemt op de eigenheid van elke leerling. Omgaan met verschillen is een uitdagende opdracht, maar zeker geen simpele taak. Naast een flinke dosis doorzettingsvermogen vraagt het van een leraar reflectie op het eigen denken en handelen. Dit boek kan daaraan een belangrijke bijdrag leveren. Niet alleen verschillen tussen kinderen staan erin centraal, ook verschillen tussen de leraren onderling. Iedere leraar geeft een eigen cultuur vorm en heeft een eigen beeld van zijn rol in het leerproces. Dit kan soms tot conflicten leiden, maar zeker ook tot onderlingen verrijking en versterking als team. Ook richten de auteurs zich op verschillen tussen ouders en leraren. Die leiden soms ronduit tot een kloof. De door de auteurs bedachte KLOOF-analyse kan niet alleen duidelijk maken waarom, maar ook helpen die kloof te overbruggen. Tenslotte wordt het geheel samengevat vanuit de invalshoek van de school als lerende organisatie: de dynamiek van het werken met verschillende kinderen binnen een veranderende samenleving en in een team met verschillende leraren vraagt van een schoolorganisatie een voortgaand proces van verandering en afstemming.
adaptief onderwijs --- differentiërend onderwijs --- differentiatie --- didactiek --- basisonderwijs --- 474.23 --- 454.23 --- 464 --- Adaptief onderwijs --- Basisonderwijs --- Begeleiding --- Capaciteiten --- Communicatie --- Differentiatie --- Gedrag --- Instructie --- Kinderen --- Leerproblemen --- Leerstijlen --- Ouders --- Relatie ouder - school --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Zorgverbreding --- 450.46 --- Onderwijs en jeugdzorg --- Onderwijsvernieuwing ; basisonderwijs --- Onderwijsvisie --- lagere school: differentiatie --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- Kinderen met leerproblemen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing. --- Zorgverbreding. --- Orthopedagogics
Choose an application
Adaptief onderwijs staat voor onderwijs waarin de psychologische basisbehoeften van de leerling aan autonomie, competentie en relatievormingen centraal staan. Adaptief behandelen staat voor een attitude van de hulpverlener waarin psychologische basisbehoeften van de leerling, diens ouders, de leraar en het belang van de klas alle meewegen bij de keuze voor interventies. In de diverse hoofdstukken van het boek wordt uitgewerkt hoe dit keuzeproces verloopt.Kijkend door de bril van de psycholoog of de psychiater wordt in deze uitgave meegedacht over de probleemleerling op school onder het motto "de beste preventieve actie is optimalisatie van de normale ontwikkeling". Elk hoofdstuk start vanuit verhalen over kinderen, waarbij de probleemleerling zelf steeds centraal staat en blijft staan. Gedrag dat vragen oproept, wordt geplaatst op een continuüm van normaal tot problematisch. In schrijfstijl en via de vele voorbeelden worden theoretische referentiekaders direct gekoppeld aan de dagelijkse praktijk op school en thuis. Onderwerpen die daarbij aan bod komen zijn onder meer de zich ontwikkelende persoonlijkheid, cognitieve ontwikkeling en intelligentie, de rol van ouders en school bij (het herstel van) de normale ontwikkeling en voorwaarden voor goede interventies. Ook zijn drie hoofdstukken gewijd aan de verschillende groepen van probleemleerlingen. Het boek sluit af met een hoofdstuk over begeleiding van de leerkrachten
Adaptief onderwijs. --- Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Leerstoornissen. --- Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen. --- Basisonderwijs. --- schoolpsychologie --- probleemkinderen --- adaptief onderwijs --- Educational psychology --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- 467 --- emotionele problemen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- zorgverbreding --- 474.23 --- Adaptief onderwijs --- Cognitieve ontwikkeling --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Intelligentie --- Psychotherapie --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Relationele opvoeding --- 101532.jpg --- Educatieve therapie --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactische principes --- Ontwikkelingsproblemen --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Leerproblemen --- Behandeling --- Handelingsplannen --- Jeugdzorg --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Therapie --- Behandelingsplan --- Agressie --- Ontwikkelingsprobleem --- Emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Leerprobleem --- Handelingsplan --- Oorzaak --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Er zal iets moeten veranderen waardoor leraren beter in staat zijn om te gaan met verschillen tussen leerlingen en adequaat kunnen reageren op gedragsproblemen. Het tot nu toe gehanteerde adviseren en begeleiden is klaarblijkelijk niet langer toereikend. Het gaat niet om het aanreiken van theoretische tools achteraf, maar om praktisch gereedschap dat direct kan worden toegepast. Co-teaching, waarbij een collega of deskundige als evenwaardige partner met de leraar in de klas werkt, versterkt de leraar in de klas in het vinden van praktische oplossingen. Het vergroot de handelingsvaardigheid van de leraar en voorziet deze van krachtig en doeltreffend gereedschap. Het vergroot de kennis en vaardigheden en verbetert attitudes van de leraar en rust daarmee de leraar aantoonbaar beter toe voor de onderwijsuitdagingen van vandaag en morgen.
450.7 --- Begeleiding(Coaching) --- Communicatie --- Lerarenopleiding --- Samenwerking --- Teamontwikkeling --- Werkplekleren --- 454.22 --- Lesgeven --- coaching --- lerarenopleiding --- werkplekleren --- Team-teaching --- Zorgverbreding --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Co-teaching --- Lerarenbegeleiding --- Passend onderwijs --- adaptief onderwijs --- onderwijsbegeleiding --- werkplekken --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Geïntegreerd onderwijs --- samenwerking. --- Samenwerking. --- Leraren --- Nederland. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- samenwerkend leren --- 454.23 --- lerarenopleidingen --- didactiek --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Steeds meer leraars ervaren tal van uitdagingen in hun klassen en kiezen ervoor om samen te werken. Ze staan dan niet meer alleen, maar met twee of meer onderwijsprofessionals in de klas. Teamteaching is een krachtige organisatievorm die de deur opent voor sterk onderwijs en die leerlingen én leraren ten goede kan komen. Dit boek is een praktijkgids voor elke leraar die het engagement opneemt om samenwerkend les te geven. De auteur loodst lerarenteams stap voor stap door het proces, van de samenstelling van een sterk team tot het plannen, uitvoeren en evalueren van acties om vooropgestelde doelen te bereiken.Of je nu wil teamteachen om in te spelen op de grote verschillen in de klassen, om het welbevinden en de motivatie van leerlingen te vergroten of om leerlingen eigenaarschap te geven in hun leerproces, via de tips in dit boek ga je doelgericht aan de slag. De auteur staat ook uitgebreid stil bij de effecten op de betrokken leraars, die de uitdagingen nu samen aangaan, elkaar steunen en dagelijks van elkaar leren.Alleen gaat het sneller, samen gaat het beter. https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464016796/Team-Teach
Teamteaching --- Teamwerk --- Leraar --- Onderwijs --- Lesgeven --- Samenwerking --- Leraren --- Samenwerken --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- adaptief onderwijs --- samenwerkend leren --- coaching --- onderwijsbegeleiding --- lerarenbegeleiding --- 454.23 --- didactiek --- samenwerken --- co-teaching --- geïntegreerd onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Leerling-leerkracht relatie. --- Leerling-leerkrachtrelatie --- Leraren ; samenwerking
Choose an application
Bundeling van de columns die Vincent Klabbers in JSW publiceerde
basisonderwijs --- onderwijs --- 470 --- 474 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsvernieuwing --- Stagebegeleiding --- Adaptief onderwijs --- Basisonderwijs --- Conflict --- Cooperative learning --- Huiswerk --- Leraren basisonderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Pesten --- Spreekbeurt --- Stage --- 061037.jpg --- Basisonderwijs: columns --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Festschrift - Libri Amicorum --- Stages --- Coöperatief leren --- Nederland --- Coöperatief leren. --- Onderwijsvernieuwing. --- Nederland. --- Didactics of primary education --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of social education --- Didactics of Dutch --- lerarenberoep --- Onderwijsstijl --- Taalonderwijs
Choose an application
Met deze publicatie willen de auteurs de leerkrachten aandachtspunten, inhoudelijke inzichten en aanwijzingen geven om jonge kinderen te helpen wiskundige situaties en problemen in hun alledaagse activiteiten helder te krijgen en waar nodig te verwoorden en visueel uit te beelden. In het eerste hoofdstuk worden de aandachtspunten waarop de publicatie zich baseert besproken. In het tweede hoofdstuk wordt ingegaan op de inhoudelijke gebieden voor het wiskundeonderwijs in de onderbouw; een soort analyse van belangrijke ontwikkelingsaspecten op het gebied van telontwikkeling en getalbegrip, meten, meetkunde en tijd. Ook de betekenis van taalontwikkeling in relatie met kleuterwiskunde wordt hier besproken.
Wiskunde --- Kleuteronderwijs. --- wiskundige initiatie --- Didactics of mathematics --- Mathematics --- cognitieve opvoeding --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Voorbereidend rekenen --- Wiskunde ; kleuteronderwijs --- #PBIB:2002.1 --- #PBIB:gift 2002 --- wiskunde --- didactiek --- kleuteronderwijs --- 471.42 --- 475.4 --- basisonderwijs : didactiek : wiskunde (ler) --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Didactiek van de wiskunde --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- 071331.jpg --- Adaptief onderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lesgeven --- Rekenen --- Wiskundige initiatie --- Zorgverbreding --- Cognitieve opvoeding --- kleuterschool: wiskunde --- kleuters --- rekenonderwijs --- wiskundedidactiek --- zorgverbreding --- Basisonderwijs --- Classificeren en seriëren --- Getalbegrip --- Hoekenwerk --- Interactief onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Meetkunde --- Meten --- Taalopvoeding --- Tellen --- Tijd --- Vormen --- Wiskundehoeken --- Wiskundige spelen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- 472.2 --- spelend rekenen --- voorbereidend rekenen --- Kindergarten --- Hoeken (wiskunde) --- Klasinrichting
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|