Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Higher education --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- anno 2000-2009 --- Louvain --- Geschiedenis van het onderwijs --- Histoire de l'enseignement --- Leuven --- #VCV monografie 2005 gratis --- 377:63 landbouwonderwijs --- 378.4 universiteiten --- 93 geschiedenis --- C6 --- landbouwonderwijs --- landbouwwetenschap --- gelegenheidspublicatie --- 378.4 <493 KUL> --- 378.4 <493 LEUVEN> --- Geschiedenis van het hoger onderwijs--KUL --- 378.463 --- Academic collection --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- Universiteiten--België--LEUVEN --- 378.4 <09> <493 KUL> --- Faculteiten Landbouwwetenschappen --- 378.463 Faculteiten Landbouwwetenschappen --- 378.4 <493 LEUVEN> Universiteiten--België--LEUVEN --- 378.4 <493 KUL> Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 378.4 <493 LEUVEN> Universities--Belgium--LEUVEN --- Universities--Belgium--LEUVEN --- 489.22 --- Katholieke Universiteit Leuven
Choose an application
Louis Braille (1809-1852) werd als kind van drie jaar blind. Op z'n tiende jaar kon hij naar de enige echte blindenschool in Parijs. Uiterst vasthoudend en geniaal heeft hij een idee van de artillerie-officier Barbier verder uit weten te werken tot een systeem, waarbij met slechts zes punten een zeventig variaties mogelijk bleken. Daarmee kon het alfabet, een muziekschrift, wiskunde en zelfs een soort steno worden gerealiseerd. Ondanks veel tegenwerking en een erg slechte gezondheid (hij stierf aan T.B.C., toen hij 43 jaar was) maakte Braille nog mee, dat zijn uitvinding in heel Frankrijk werd toegepast. Pas later werd het Brailleschrift, naar hem genoemd, ook bruikbaar gemaakt en erkend in heel de wereld. Goed verteld, uitstekend in kleur geïllustreerd en van passende citaten voorzien; aan het slot een jaartallenlijst, een woordenlijst en een pagina met adviezen voor hulp aan blinden. Vanaf ca. 11 jaar. (Biblion recensie, H.L. Bogaard.)
blindheid (themawoord fictie) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- informatieve jeugdliteratuur --- secundair onderwijs 1ste graad --- Braille, Louis --- C6 --- braille --- #gsdb8 --- blinden --- Louis Braille --- 463.1 --- 929 )* BIOGRAFIE --- brailleschrift --- Beroemde personen --- Louis Braille : biografie --- 947 --- Brailleschrift --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- blinden en slechtzienden --- Vanaf 11 jaar
Choose an application
Kinderen hebben recht op onderwijs. Maar wat als ze lichamelijk of geestelijk zwaar ziek zijn en niet meer naar school kunnen? Hoe belangrijk kan onderwijs - thuis of in een ziekenhuisschool - dan zijn? Trouwens: welke voorzieningen en hulpmiddelen bestaan er voor de schoolse ondersteuning van langdurig zieke kinderen? In een ziekenhuisschool tillen gedreven mensen deze kinderen boven zichzelf uit door een systematische begeleiding en door de inzet van ICT. Dit boek bundelt inzichten en tips van vooraanstaande experts en ervaringsdeskundigen. Geef me veerkracht is een opsteker voor al wie betrokken is bij de schoolcarrire van zieke kinderen. Geschreven vanuit de overtuiging dat ziek zijn geen belemmering hoeft te zijn voor de ontwikkeling van een kind. Vol inspiratie voor hulpverleners en beleidsverantwoordelijken om de kwaliteit van de zorg te optimaliseren. Met getuigenissen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Speciaal voor dit boek selecteerde An Smeyers, lerares beeldende vorming Prachtige tekeningen en gedichtjes van langdurig zieke kinderen. In deze uitgave - een initiatief van de ziekenhuisschool van het UZ Leuven - gaan verschillende auteurs dieper in op het geven van onderwijs aan langdurig zieke kinderen. De in totaal dertien bijdragen werden geschreven door verschillende experts en ervaringsdeskundigen, van kinderpsychiaters tot docenten. Na enkele inleidende hoofdstukken en getuigenissen (van een kind, een stagiair enzovoort) volgen artikelen over erg uiteenlopende onderwerpen: de dertigjarige geschiedenis van de ziekenhuisschool, het begeleiden van chronisch zieke kinderen, de samenwerking tussen de ziekenhuisschool en de jeugdpsychiatrie, het optimaal inzetten van moderne informatie- en communicatietechnologien enzovoort. Ten slotte krijgt de lezer een overzicht van waar hij in Vlaanderen terecht kan voor hulp en is er informatie over het Fonds Ivens-Boons. Dat alles wordt verlucht met tekeningen door kinderen van de Leuvense Kunstacademie. Een praktisch En boeiend boek voor al wie betrokken is bij de schoolcarrire van zieke kinderen en jongeren.
Zieke kinderen --- Onderwijs. --- Didactics --- professionaliteit --- leraren-leerling relatie --- onderwijs aan zieke kinderen --- zieke kinderen --- didactiek --- 605.2 --- chronische ziekten --- pediatrie --- ziekenhuisscholen --- 451.9 --- Ziekenhuisscholen --- chronische aandoeningen --- 460 --- 463.9 --- Onderwijs --- Pediatrie --- Zieke kinderen-onderwijs --- Ziekenhuisonderwijs --- Individueel onderricht --- Langdurig zieke kinderen ; onderwijs --- Zieke kinderen ; onderwijs --- 460.9 --- 613.47 --- Zieke kinderen; onderwijs --- C6 --- onderwijs --- #gsdbP --- kindergeneeskunde --- Onderwijs Belgie : Overige --- Orthopedagogiek --- Overige groepen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijs aan zieke kinderen --- Zieke --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- ouder --- 184 Kinderrechten en Onderwijs
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|