Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Louis Braille : de blinde jongen uit Frankrijk die de blinden leerde lezen met hun vingers
Author:
ISBN: 9065653295 Year: 1990 Volume: vol *32

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Louis Braille (1809-1852) werd als kind van drie jaar blind. Op z'n tiende jaar kon hij naar de enige echte blindenschool in Parijs. Uiterst vasthoudend en geniaal heeft hij een idee van de artillerie-officier Barbier verder uit weten te werken tot een systeem, waarbij met slechts zes punten een zeventig variaties mogelijk bleken. Daarmee kon het alfabet, een muziekschrift, wiskunde en zelfs een soort steno worden gerealiseerd. Ondanks veel tegenwerking en een erg slechte gezondheid (hij stierf aan T.B.C., toen hij 43 jaar was) maakte Braille nog mee, dat zijn uitvinding in heel Frankrijk werd toegepast. Pas later werd het Brailleschrift, naar hem genoemd, ook bruikbaar gemaakt en erkend in heel de wereld. Goed verteld, uitstekend in kleur geïllustreerd en van passende citaten voorzien; aan het slot een jaartallenlijst, een woordenlijst en een pagina met adviezen voor hulp aan blinden. Vanaf ca. 11 jaar. 
(Biblion recensie, H.L. Bogaard.)



Book
Geef me veerkracht : over onderwijs aan langdurig zieke kinderen
Author:
ISBN: 9789058266903 Year: 2010 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen hebben recht op onderwijs. Maar wat als ze lichamelijk of geestelijk zwaar ziek zijn en niet meer naar school kunnen? Hoe belangrijk kan onderwijs - thuis of in een ziekenhuisschool - dan zijn? Trouwens: welke voorzieningen en hulpmiddelen bestaan er voor de schoolse ondersteuning van langdurig zieke kinderen? In een ziekenhuisschool tillen gedreven mensen deze kinderen boven zichzelf uit door een systematische begeleiding en door de inzet van ICT. Dit boek bundelt inzichten en tips van vooraanstaande experts en ervaringsdeskundigen. Geef me veerkracht is een opsteker voor al wie betrokken is bij de schoolcarrire van zieke kinderen. Geschreven vanuit de overtuiging dat ziek zijn geen belemmering hoeft te zijn voor de ontwikkeling van een kind. Vol inspiratie voor hulpverleners en beleidsverantwoordelijken om de kwaliteit van de zorg te optimaliseren. Met getuigenissen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Speciaal voor dit boek selecteerde An Smeyers, lerares beeldende vorming Prachtige tekeningen en gedichtjes van langdurig zieke kinderen. In deze uitgave - een initiatief van de ziekenhuisschool van het UZ Leuven - gaan verschillende auteurs dieper in op het geven van onderwijs aan langdurig zieke kinderen. De in totaal dertien bijdragen werden geschreven door verschillende experts en ervaringsdeskundigen, van kinderpsychiaters tot docenten. Na enkele inleidende hoofdstukken en getuigenissen (van een kind, een stagiair enzovoort) volgen artikelen over erg uiteenlopende onderwerpen: de dertigjarige geschiedenis van de ziekenhuisschool, het begeleiden van chronisch zieke kinderen, de samenwerking tussen de ziekenhuisschool en de jeugdpsychiatrie, het optimaal inzetten van moderne informatie- en communicatietechnologien enzovoort. Ten slotte krijgt de lezer een overzicht van waar hij in Vlaanderen terecht kan voor hulp en is er informatie over het Fonds Ivens-Boons. Dat alles wordt verlucht met tekeningen door kinderen van de Leuvense Kunstacademie. Een praktisch En boeiend boek voor al wie betrokken is bij de schoolcarrire van zieke kinderen en jongeren.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by