Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe hebben leugens onze geschiedenis beïnvloed? Historicus Natasha Tidd neemt ons mee naar het verleden en biedt ons een nieuw perspectief op de wereldgeschiedenis aan de hand van vijftig grote leugens. Van de verhullingen die leidden tot de ramp in Tsjernobyl en Julius Caesars bedrieglijke pr-machine tot vervalsingen die eeuwenlange conflicten en overheersing veroorzaakten; geen leugen blijft onbesproken.In Een kleine wereldgeschiedenis in 50 leugens toont Natasha Tidd de invloed van de verborgen geschiedenis en laat ze zien dat de waarheid vaak merkwaardiger is dan de leugen zelf. Ze onderzoekt hoe fictie in feit kan veranderen en werpt een diepgaande blik op hoe historische leugens nog steeds ons leven beïnvloeden. Een origineel geschiedwerk dat je anders laat kijken naar de wereldgeschiedenis zoals we haar kennen.https://www.standaardboekhandel.be/p/een-kleine-wereldgeschiedenis-in-50-leugens-9789000387908
History as a science --- historiografie --- geschiedenisfilosofie --- Geschiedenis --- Fake news --- Geschiedeniswetenschap
Choose an application
Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be
Geschiedeniswetenschap. --- Historische kritiek --- Methodologie --- Geschiedenis --- Bronnenkritiek --- History as a science --- History --- Methodology --- Historiography --- Geschiedeniswetenschap --- kritisch denken --- historische bronnen --- geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Bronnenonderzoek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
Taal is alomtegenwoordig in de constructie van historische waarheid: in de meeste bronnen die historici gebruiken, in de teksten die ze zelf op basis van die bronnen schrijven, in het gesprek dat ze erover aangaan met hun collega’s en met de maatschappij. Dit boek biedt niet alleen een grondige theoretische reflectie op dat uitgangspunt, maar staat ook uitvoerig stil bij de concrete implicaties ervan voor de geschiedschrijving. Het eerste deel bevat een uitgewerkt stappenplan voor een historische discoursanalyse, in het tweede deel wordt stilgestaan bij de keuzes die historici maken – en beter niet maken – wanneer ze de veranderlijke en ongrijpbare historische realiteit tot een tekst trachten te stollen. In elk deel versterken theoretische inzichten en praktische voorbeelden elkaar wederzijds. De lezer wordt ook uitgenodigd om zelf aan de slag te gaan met concrete oefeningen. Doordat theorie en praktijk voortdurend met elkaar in dialoog gaan, is dit boek zowel van belang voor wie aan geschiedschrijving wil doen, als voor wie reflecteert over de fundamenten van het vak.
Academic collection --- Historiography --- History --- historiografie --- geschiedenisfilosofie --- Science --- Pragmatics --- History as a science --- Histoire --- --Méthodologie --- --Academic collection --- --Science --- Nederlands (Taal) --- Linguistics --- Geschiedenis --- 901 --- Geschiedeniswetenschap --- Geschiedbronnen --- Taal --- Méthodologie
Choose an application
Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.
Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Geschiedeniswetenschap --- Geschiedbronnen --- 930.23 --- Academic collection --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- 930.23 Historische kritiek --- Historische kritiek --- 900.1 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Historiography --- Historiographie --- Didactics of history --- History as a science --- history [discipline] --- geschiedenis --- Critique historique --- --Histoire --- --Méthodologie --- --Didactique --- --Geschiedeniswetenschap --- History --- Research --- Handbooks, manuals, etc. --- Historiografie --- Histoire --- Méthodologie --- Didactique --- historisch denken --- historisch onderzoek --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- didactiek --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
De historische kritiek is niet alleen voor historici zelf van belang, ze is een onmisbare discipline om in onze complexe maatschappij kritisch met informatie om te gaan.Wat is waarheid? Is de berichtgeving in de media steeds betrouwbaar of worden we bewust gemanipuleerd met fake news? Vragen die actueler dan ooit zijn in een geglobaliseerde wereld waarin massaal veel informatie aan hoge snelheid circuleert, maar er ook machtige staten en grote bedrijven zijn die uit eigenbelang die informatieverspreiding misbruiken.Informatie is bovendien nog geen kennis. Hoe vinden we orde in de chaos van op het eerste zicht onsamenhangende maatschappelijke verschijnselen? De historische kritiek, de systematische evaluatie van onze bronnen van informatie, is een aloude discipline die nog steeds de basis vormt om dit soort vragen te beantwoorden.Dit handboek is een inleiding tot de kritische analyse van allerlei typische bronnen: in de eerste plaats geschreven officiële documenten, verhalende bronnen en mondelinge ooggetuigenissen, en in mindere mate ook beelden en materiële resten. Uit die bronnen, vaak ook door hun onderlinge confrontatie, reconstrueren we historische feiten. De volgende stap is dan de zoektocht naar de samenhang tussen die feiten, naar oorzakelijkheid en structuren in de historische ontwikkeling van onze maatschappij.De historische kritiek is niet alleen voor historici zelf van belang, ze is een onmisbare discipline om in onze complexe maatschappij kritisch met informatie om te gaan. (bron: covertekst)
History as a science --- Historische kritiek --- Informatiemaatschappij --- Geschiedbron --- Historische kritiek. --- kwaliteitscontrole --- historische kritiek --- Geschiedeniswetenschap --- bronnenonderzoek --- communicatie --- betrouwbare bronnen --- handboek --- kritisch omgaan met bronnen --- geschiedschrijving --- historisch onderzoek --- kritische analyse --- geschreven bronnen --- ongeschreven bronnen --- informatieonderzoek --- communicatiemedia --- informatiebeheer --- vervalsingen --- historische methode --- bronnenkritiek --- bronnenstudie --- heuristiek --- geschiedbronnen
Choose an application
In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.
Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- bronnenstudie --- bronnenkritiek --- historische pedagogiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap --- 485.6 --- Geschiedenisonderwijs --- historisch besef --- Historische bronnen --- Geschiedenis : didactiek --- 485.55 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 900.1 --- geschiedenis --- didactiek --- heuristiek --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- onderwijs - handboeken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- 371.12 --- Didactiek --- Heuristieken --- Geschiedenis --- Lerarenopleiding --- Onderwijs --- Historisch denken --- Historische kritiek --- Bronnenmateriaal --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Historiography.
Choose an application
Toegankelijke inleiding in de historische praktijk voor het secundair geschiedenisonderwijs. Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario's, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch metier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.
930.2 --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- History as a science --- World history --- anno 1910-1919 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- Wereldoorlog I --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- HISTORY / Study & Teaching. --- Historiography. --- History --- World War, 1914-1918 --- Study and teaching (Secondary). --- Study and teaching (Secondary) --- Geschiedenis ; didactiek --- Geschiedeniswetenschap --- Wereldoorlog I ; beeldvorming --- 927.5 --- Geschiedenis--didactiek --- Wereldoorlog I--beeldvorming --- Historical criticism --- Authorship --- Criticism --- Historiography --- Belgium --- historiografie --- Didactics of history --- Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs
Choose an application
De Middeleeuwen associëren wij veelal met kruistochten, ketterjachten en koningen: een patriarchale en duistere tijd waarin men vrouwen onderdrukte. Maar als we een beetje verder kijken en gebruikmaken van onderzoeksmateriaal uit allerlei disciplines, zien we dat ze allesbehalve duister waren.Cultuurhistorica Janina Ramirez ontdekte vele archeologische sporen en historische bronnen die getuigen van machtige vrouwen, in de marge evenwel voorzien van de aantekening 'femina', waarna hun namen in de vergetelheid raakten. Mannelijke poortwachters uit het verleden verbrandden boeken, vernietigden kunstwerken en produceerden mythen, legenden en documenten die onze blik op de geschiedenis hebben vertroebeld.Janina Ramirez nuanceert deze 'mannelijke' kijk op de Middeleeuwen en brengt vele invloedrijke vrouwen voor het voetlicht. Het resultaat is een fascinerende, meeslepende en veel completere geschiedenis van die duizend jaren. Bovendien laat ze ons zien dat de Middeleeuwen aanzienlijk meer op onze tijd leken dan we misschien denken.Dr. Janina Ramirez is als cultuurhistorica verbonden aan de universiteit van Oxford. Ze maakte vele programma's voor de BBC en publiceerde diverse boeken.(https://uitgeverijprometheus.nl/boeken/femina-gebonden/)
933 --- feminisme --- vrouwen --- middeleeuwen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gender --- vrouwenemancipatie --- vrouwengeschiedenis --- anno 500-1499 --- Middeleeuwen. --- Vrouwengeschiedenis. --- History of Europe --- Middeleeuwen --- Geschiedeniswetenschap --- Vrouwen ; middeleeuwen --- 940.1 --- 396 --- 940.1 Geschiedenis van Europa: Middeleeuwen:--(ca.375-1492) --- Geschiedenis van Europa: Middeleeuwen:--(ca.375-1492) --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- 396 Feminism. Women's movement. Woman and society --- Feminism. Women's movement. Woman and society --- Geschiedenis --- Vrouw
Choose an application
Dit boek toont met concrete voorbeelden aan dat bepaalde vernieuwingen in het geschiedenisonderwijs niet alleen mooie theorieën zijn, maar dat ze ook haalbaar zijn in de concrete klaspraktijk. Het opent met een verduidelijking van wat het funderend uitgangspunt van historische vorming is. Vervolgens worden de fundamentele leerdoelen die hieruit voortvloeien theoretisch toegelicht en aan de hand van relevante en heldere voorbeelden geconcretiseerd. Verder wordt aangetoond hoe de onderzoekende methode het mogelijk maakt om de gestelde leerdoelen van historische vorming ook daadwerkelijk te realiseren.
Geschiedenis. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Didactics of secundary education --- Sociology --- Didactics of history --- Flanders --- geschiedenis --- geschiedenis, schoolvak --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- didactiek --- secundair onderwijs --- 456.6 --- 691 --- 485.610 --- 900.21 --- Didactiek --- Geschiedenis --- Historische kritiek --- Historische vaardigheden --- Leren leren --- Probleemoplossend denken --- 485.6 --- Documenten --- 485.6 ) Geschiedenis - Maatschappijleer - s.o --- geschiedenisonderwijs --- historische vorming --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap ; methodiek --- 485.55 --- Geschiedenisonderwijs --- geschiedenis: didactiek secundair onderwijs --- 94 --- 372.8 --- Pedagogie --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Pedagogie en didactiek --- Geschiedenis - vakdidactiek --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
History --- gemeenten --- History as a science --- Auxiliary sciences of history --- Geschiedenis -- Hulpwetenschappen --- Geschiedenis van de nieuwste tijden --- Geschiedschrijving -- Hulpwetenscha^ppen --- Histoire -- Sciences auxiliaires --- Histoire contemporaine --- Histoire locale --- Historiographie -- Sciences auxiliaires --- Hulpwetenschappen van de geschiedenis --- Plaatselijke geschiedenis --- Sciences auxiliaires de l'histoire --- Sciences historiques --- Historiography. --- Local history --- Bibliografieën. --- Bronnengidsen. --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Geschiedschrijving. --- Handboeken en inleidingen. --- 930.2 --- 930.23 --- KADOC (x) --- geschiedenis --- onderzoek --- #VCV monografie 2000 --- #A9501A --- Gemeentegeschiedenis --- Geschiedenis ; plaatselijke ; methodologie --- 93 geschiedenis --- .001.5 onderzoek --- (1-2) gemeenten --- 930.23 Historische kritiek --- Historische kritiek --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Geschiedenis ; methodologie --- #A9503H --- #A9507H --- 930.22 --- 930 --- (493) --- $?$96/08 --- #A9603A --- #KVHA:Hulpwetenschappen; geschiedenis --- #KVHA:Geschiedenis --- 930.22 Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek --- Bronnenstudie. Oorkondenleer. Diplomatiek --- #A9603H --- #VCV monografie 1999 --- #A9611A --- #A9611H --- $?$95/01 --- #A9401A --- #A9402H --- 902 --- #A9907A --- 902 Archeologie --- Archeologie --- #A9907H --- History of Belgium and Luxembourg --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- 931.9 --- Geschiedenis --- Geschiedeniswetenschap --- Methode --- Nieuwste geschiedenis --- Plaatselijk --- Bijzondere onderwerpen --- Commune --- Histoire --- Archéologie --- Handbooks, manuals etc. --- --Méthodologie --- --Histoire locale --- --manuel --- --Historiography. --- Methodology --- Méthodologie --- Bibliography --- Handbooks, manuals, etc. --- Belgium --- Sources --- Geschiedenis van België en Luxemburg --- --930.2 --- --930.23 --- 910 --- lokale geschiedenis --- historiografie --- iconografie --- cartografie --- industriële archeologie --- archieven --- statistiek --- geschiedenis hulpwetenschappen --- histoire sciences auxiliaires --- Méthodologie --- BELGIQUE --- HISTORIOGRAPHIE --- HISTOIRE --- HISTOIRE LOCALE --- SOURCES --- METHODOLOGIE --- HISTOIRE RELIGIEUSE --- HISTOIRE ECONOMIQUE --- DEMOGRAPHIE HISTORIQUE --- BIBLIOGRAPHIE --- POPULATION --- RECHERCHE --- HISTOIRE CONSTITUTIONNELLE --- METHOLOGIE --- Belgique --- Historiographie --- Methodologie --- Histoire religieuse
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|