Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Museology --- art museums [institutions] --- Art museums --- Research --- Philosophy. --- Methodology. --- Art --- research [function] --- archivists --- art theory --- pedagogiek --- educators --- curators
Choose an application
Art --- installations [visual works] --- multimedia works --- dance [performing arts genre] --- crafts [art genres] --- spiritualism --- rituals [events] --- religions [belief systems, cultures] --- performance art --- biological material --- pedagogiek --- Noorda, Ruchama
Choose an application
Art --- artists' books [books] --- découpages [visual works] --- Broodthaers, Marcel --- Mallarmé, Stéphane --- Evans, Cerith Wyn --- Boeken --- Vormgeving --- Boekvormgeving --- Boek --- Onderwijs --- Industrie --- China --- Voorlichting --- Reclame --- Spionage --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Communicatietheorie
Choose an application
Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.
Didactics of the arts --- art appreciation --- muzische vorming --- social casework --- theoretische pedagogiek --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Art --- Study and teaching --- Belgium --- #PBIB:+116.15 --- 691 --- 477 --- 3e leerjaar l.o --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- Habermas --- Kunsteducatie --- 374.1 --- Kunst --- Muziek --- Vorming --- Project kunstvakken --- 701.1 --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- Pedagogie en didactiek --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Choose an application
La société de réseau actuelle offre de nombreuses possibilités d'information, de communication, de mobilité et de flexibilité. Cependant, cela a un effet secondaire caché: cela rend le monde "plat", en d'autres termes: superficiel. Les hiérarchies, les traditions, les élites et les canons fiables et éprouvés par le temps sont sujets à l'érosion. Dans un monde aussi lissé et «horizontal», les institutions artistiques peinent à définir leur rôle. Après tout, les institutions existent dans une tradition de «verticalité»: profondeur historique, traditions, valeurs, dignité et certitude. Institutional Attitudes étudie l'identité que les institutions artistiques pourraient avoir à l'avenir. Pourront-ils retrouver de la profondeur et de la hauteur? Et est-ce souhaitable? Et si oui, à quoi ressemblera cette nouvelle verticalité? Ou sont-ils meilleurs pour développer des stratégies horizontales pour mieux répondre au monde «plat»? «Lorsque la planéité règne, nous ressentons tous le besoin de nous lever pour prendre l'air. C'est exactement cet espace de respiration que Institutional Attitudes espère créer. "
kunstfilosofie --- philosophy of art --- Philosophy and psychology of culture --- kunstbeleid --- kunstopvoeding --- art appreciation --- Art --- PBIB --- 7.01 --- 373.67.01 --- Kunsttheorie ; positie van de kunstinstituten in de digitale wereld --- Cultuurfilosofie ; de toekomst van culturele instellingen in het informaticatijdperk --- cultuurfilosofie --- sociologie --- communicatie --- informatietechnologie --- informatietheorie --- kunst --- kunstinstellingen --- 130.2 --- Institutionalisering --- Horizontale organisatie --- Kunsteducatie --- Kunstinstituten --- Sociale pedagogiek --- Culturele pedagogiek --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- MAD-faculty 13 --- kunst en maatschappij --- Arts and society --- Arts --- Arts and revolutions --- Politics and culture --- Philosophie et art --- Politique et art --- Réseau --- Artiste, rôle --- Communication --- Sociologie de la communication --- Philosophy --- Arts - Philosophy
Choose an application
Dans la plupart des pays, l'éducation artistique n'est pas à l'abri d'une réorganisation à grande échelle. Les établissements d'enseignement sont de plus en plus tenus de fonctionner comme des entreprises, en concurrence pour les meilleurs étudiants ou le plus grand nombre d'entre eux, et d'exprimer leurs objectifs en termes financiers. Bref, le domaine de l'éducation est devenu un marché, préoccupé de quantification et de mesurabilité. Mais l'éducation artistique est-elle vraiment mesurable, si la qualité de l'art ne l'est pas, ou à peine? Et est-il productif de traiter les étudiants comme s'ils étaient des clients sur un marché concurrentiel?Dans Teaching Art in the Neoliberal Realm, les théoriciens et les enseignants analysent le cynisme de ce marché de l'éducation néolibéralisé, en soulignant les alternatives possibles qui sont intrinsèques aux besoins et aux caractéristiques de l'éducation artistique. Ils le font avec un sens frappant du réalisme. In most countries art education is not immune from a large-scale reorganization. Educational institutions are increasingly required to operate as enterprises that compete for the best or the largest number of students and to express their objective and results in financial and management terms. In short, the field of education has become a 'market'. 'Teaching Art in the Neoliberal Realm' investigates the effects of this setup on the content and practice of artistic education and the position of art and the artist.
art education --- onderwijsmanagement --- Research on teaching --- kunstonderwijs --- Higher education --- 373.67.01 --- Onderwijs ; (her)waardering van de geesteswetenschappen --- Kunstonderwijs en neoliberalisme --- Kunsttheorie ; onderwijs ; kunstonderwijs en maatschappij --- kunst --- eenentwintigste eeuw --- neoliberalisme --- marketing --- kunst en maatschappij --- 768 --- 373.67 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Theorie van het theater en de film - Didactiek en onderzoek --- pedagogiek --- Art --- Enseignement artistique --- Enseignement --- Politique --- Mode de représentation de systèmes économiques --- Marché de l'art --- Pédagogie --- Study and teaching --- Art - Study and teaching --- 780 --- Drama-educatie
Choose an application
De verwachtingen die pedagogen stellen in de didactische waarde van creativiteit zijn de voorbije decennia sterk toegenomen. Kunst en kunstonderwijs worden steeds meer gezien als een middel tot integratie, beschaving, verfijning en morele opvoeding. De kunst zou op die manier leiden naar een ethisch leven en de deur openen naar wat 'waar, schoon en goed' is. Het boek onderzoekt de waarde van kunstonderwijs als pedagogisch model. Kunnen kunst- en cultuureducatie een motor zijn van breed leren? Bieden kunst en cultuur aan kinderen en jongeren garanties voor een brede humane vorming die excessen uitsluit? Kan, met andere woorden, esthetica tot ethica leiden? Deze vragen worden vanuit heel uiteenlopende invalshoeken beantwoord. Dat zorgt er niet alleen voor dat alle facetten van het kunstonderwijs worden behandeld, maar ook dat dit boek een volledig en actueel overzicht biedt van de status en de problemen van deze onderwijstak
Academic collection --- cultuureducatie --- kunst --- kunstzinnige vorming --- 477 --- onderwijs --- 477.1 --- Cultuur --- Educatie --- Kunst --- Cultuureducatie --- Kunstzinnige vorming --- 373.67 --- Creativiteit --- Leren --- Kunsteducatie --- Project kunstvakken --- 456.73 --- Kunstonderwijs --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- kunstopvoeding --- cultuur --- Art --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Leerprocessen --- Kunsten --- Onderwijs --- Kunstzinnige therapie --- Teaching --- Toerisme --- Verbeelding --- Leerproces --- Creatieve therapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- art therapy --- art appreciation --- art education
Choose an application
Het belang van kunsteducatie wordt door een breed publiek erkend. Kunst en cultuur zijn vaste ingrediënten van ons bestaan. Ze helpen ons de wereld te begrijpen en onze levens kleur geven. Net daarom is het verrassend dat in het Vlaamse onderwijs kunstzinnige doelstellingen zo schaars zijn. De leraar die de wolken meet breekt een lans voor meer kunst op school. Vanuit hun verscheidene achtergronden beargumenteren tientallen experts en leraren hoe dat kan, en hoe we de tijd die we in de klas aan kunst besteden nuttiger kunnen invullen. Zo kan kunst haar rechtmatige plaats in ons onderwijs innemen.Bron : lannoo
Kunst ; onderwijs. --- Didactics of the arts --- art appreciation --- kunstopvoeding --- muzische vorming --- 477 --- expressie --- Lerarenopleiding : CVO --- Vormingswerk --- Kunsteducatie --- Culturele educatie --- kunsteducatie --- didactiek --- #SBIB:316.7C316 --- #SBIB:316.334.1O360 --- Expressie --- Lerarenopleiding --- Zingen --- kunstonderwijs --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- PXL-Education 2017 --- kunst en onderwijs --- cultuureducatie --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- Kunstzinnige vorming --- Onderwijs --- Culturele vorming --- Beeldopvoeding --- Muzische opvoeding --- 373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Beeldeducatie --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 78.70 --- 78.75
Choose an application
Artistieke autonomie is uit de gratie. Kunst moet meer dan voorheen ergens voor dienen. Kunstenaars die vandaag nog op hun autonome strepen staan, worden op hoongelach onthaald. Maar ook docenten mogen hun tijd met studenten steeds minder autonoom invullen. In de huidige economische werkelijkheid wordt kunstenaars, docenten en studenten meer ondernemingszin aangepraat en worden zij op hun 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' aangesproken. In de huidige neoliberale samenleving moet kunst worden vermarkt en kan de noodzaak van creatieve autonomie nauwelijks meer overtuigen.In dit werkje onderzoeken theoretici, docenten en kunstenaars de betekenis van autonomie voor de kunsten en voor het (kunst)onderwijs. Ze komen allen tot de conclusie dat de maatschappij waarin we leven onmogelijk kan zonder autonomie. Verschillende misvattingen worden daarvoor onderuitgehaald. Zo is autonomie absoluut geen individuele aangelegenheid. Ook sociale groepen en organisaties moeten zelfbestuur en autonomie nastreven om overeind te blijven en ons samenlevingsmodel in stand te houden. Dit boek wil aangeven wat de waarde is van autonomie voor de kunsten, voor het onderwijs, voor de politiek en daarmee voor de huidige samenleving
art education --- kunstonderwijs --- onderzoek in de kunsten --- Didactics of higher education --- autonomie --- research [function] --- Art --- #SBIB:316.7C200 --- #SBIB:316.7C122 --- #SBIB:316.7C310 --- kunst --- kunsttheorie --- academisering --- onderwijs --- cultuurbeleid --- cultuursociologie --- kunst en politiek --- neoliberalisme --- 7.01 --- 373.67 --- Sociologie van de cultuuruitingen: algemeen --- Cultuursociologie: overtuigingen, waarden en houdingen --- Cultuurbeleid: algemeen --- 008.1 --- 371.1 --- 008 --- Kunsten --- Maatschappij --- Kunstenaars --- Onderwijs --- Kunst --- Kunstenaar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
50311
Van Caeckenberghe, Patrick --- sculpting --- Sculpture --- assemblages [sculpture] --- art [fine art] --- installations [visual works] --- Iconography --- Art --- Caeckenbergh, van, Patrick --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099 --- Belgium --- Artists' books --- Toy and movable books --- Livres d'artistes --- Livres animés --- Exhibitions --- Caeckenbergh, Patrick van, --- Boeken --- Vormgeving --- Boekvormgeving --- Van Caeckenberhg, Patrick °1960 (°Aalst, België) --- Beeldende kunst ; bricolages ; 2005 ; P. Van Caeckenbergh --- Tentoonstellingscatalogi ; Nîmes ; Carré d'Art, Musée d'art contemporain --- Belgische kunstenaars --- Beeld en woord ; beeld en tekst --- 7.07 --- 7.039 --- (069) --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- (Musea. Collecties) --- Boek --- Onderwijs --- Industrie --- China --- Voorlichting --- Reclame --- Spionage --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Communicatietheorie --- Exhibitions. --- art [discipline] --- spijsvertering (kunst)
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|