Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De auteurs van dit boek zijn ervan overtuigd dat de leraar bij het opzetten van een uitdagende leeromgeving, best twee bakens voor ogen houdt als vertrekpunt: "de beginsituatie" waarmee hij werkt, en "de doelen" die hij wenst te bereiken. Dit handboek vertrekt vanuit een uitgebreide verkenning van deze bakens in al hun facetten. Van zodra de leraar goed weet waarop hij zich oriënteert, wordt ingegaan op alle elementen die een rol spelen bij het vormgeven van een uitdagende leeromgeving. Om zo'n leeromgeving te ontwerpen heeft men kennis nodig over de rol als leraar, leerinhouden, werkvormen, media en evaluatie. Dit zijn puzzelstukken waarmee we een uitdagende leeromgeving kunnen bouwen. De didactische handvatten zoals doelgericht leren, individualiseren, enz. zijn richtinggevend voor wat we onder een uitdagende leeromgeving verstaan.
competentiegericht leren --- klaspraktijk --- Didactiek --- Competenties --- Basisonderwijs --- Didactiek : basisonderwijs --- Leerprocessen --- Evaluatie --- Leeromgeving --- Werkvormen --- 37.02
Choose an application
Veel professionals houden zich bezig met het beïnvloeden van anderen. Voor hen is het belangrijk om leer- en veranderprocessen bij anderen en bij zichzelf te begrijpen en erop in te kunnen spelen. Leren wordt vaak nog alleen geassocieerd met het leren vanuit een onderwijssituatie, terwijl veel leren niet zo bewust gebeurt. Leren wordt sterk beïnvloed door de eigen omgeving en cultuur. Dat leidt tot grote verschillen tussen mensen en wat zij beschouwen als vanzelfsprekende opvattingen en gedragingen.In Leren en veranderen komen zowel verschillende vormen van spontaan leren aan de orde, als het leren op school, in stages en in werksituaties. Het boek besteedt veel aandacht aan de invloed van cultuur en subculturen op leren en hoe je kunt leren omgaan met (sub)culturele verschillen. Ook wordt besproken welke leercompetenties voor verschillende vormen van leren nodig zijn en hoe je met verschillende leervoorkeuren kunt omgaan. Het boek sluit af met een reeks theoretische perspectieven op leren waarnaar in eerdere hoofdstukken is verwezen. Elk hoofdstuk bevat opdrachten die uitdagen tot verwerking en verbinding met eigen ervaringen.(http://www.coutinho.nl)
Cognitive psychology --- leren --- informeel leren --- zelfontdekkend leren --- probleemgestuurd leren --- emoties --- Social psychology --- incidenteel leren --- actief leren --- samenwerkend leren --- Leren --- Werkplekleren --- Leerprocessen --- Motivatie --- Leercompetenties --- Leerpsychologie --- PXL-Central Office 2019 --- leermethoden --- leerstrategieën --- competentiegericht leren --- competentiemanagement
Choose an application
Als u een opleiding volgt tot hulpverlener ontdekt u al snel dat reflectie een veel gehanteerde vorm van leren is. Het is een vaardigheid die u uzelf eigen moet maken. Maar niet alleen beroepen in de hulpverlening vereisen reflectievaardigheid. In alle beroepen of functies waarin u in direct contact of een directe relatie hebt met een andere persoon, is een ontwikkeld reflectievermogen een voorwaarde. Het zelfstandig handelen binnen uw eigen beroep vereist een voortdurend kritisch beschouwen ervan. Reflecteren op het eigen handelen moet men leren. Het is een vaardigheid die u met behulp van voorbeelden, voorbeeldgedrag en oefenen met de docenten en medestudenten ontwikkelt. Parallel daaraan kunt u uzelf hierin heel goed trainen. De tweede druk van 'Reflecteren: de basis' en de bijbehorende website bieden oefeningen voor beide mogelijkheden. Een uitvouwbare kaft zorgt ervoor dat u de reflectiespiraal direct bij de hand heeft. De herziene versie schenkt ook aandacht aan het leren (reflecteren) van adolescenten, waarin actueel breinonderzoek is betrokken. Dit boek helpt u een antwoord te geven op de vraag hoe u uzelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie tot een persoon die begint met en vaardiger wordt in reflecteren. Voorbeeldgedrag en samen trainen van deelvaardigheden zijn essentieel. Het boek helpt u daarbij. U leert in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties om vaardig te worden. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen: - achtergrondinformatie, handvatten en deelvaardigheden om het beginstadium van reflecteren zo goed mogelijk onder de knie krijgen; - theorie die ondersteund wordt door voorbeeldcasussen; - voorbeelden van good en bad practice met foutenanalyse; - een stappenplan, een checklist en opdrachten voor zelfstudie en samen oefenen. Op weg naar bewust en bekwaam handelen!
Competentiegericht leren. --- competenties --- Social psychology --- gezondheidszorg --- reflectie (psychologie) --- Hygiene. Public health. Protection --- hulpverlening --- Higher education --- persoonlijkheidsontwikkeling --- 321.3 --- 450.7 --- 489.4 --- ervaringsleren --- hoger onderwijs --- leerstijlen --- professionalisering --- reflectievaardigheid --- Stappenplannen --- 371.39 --- Hulpverlening --- Leren --- Reflecteren --- Reflectie --- 489.5 --- Methodiek --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Professionele ontwikkeling --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
Study methods --- leermethoden --- leren --- Didactics --- competenties --- leerprocessen --- onderwijsvernieuwing --- 450.46 --- 451.3 --- België --- Competenties --- Leerprocessen --- Onderwijsvernieuwing --- Competentie --- Competentieontwikkelend onderwijs --- Sociale en technische wetenschappen --- 090034.jpg --- Technisch onderwijs ; didactiek --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- departement Lerarenopleiding 09 --- secundair onderwijs --- competentiegericht onderwijs --- competentiegericht leren --- Nieuwe leren --- Leerproces --- Het nieuwe leren
Choose an application
Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties bij leerlingen te versterken. Aan de hand van een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te ondersteunen in de klaspraktijk. Hiervoor staan de auteurs stil bij de resultaten van internationaal onderzoek naar de verschillende didactische benaderingen om onderzoekend leren bij leerlingen te stimuleren. Aandacht gaat hierbij uit naar de onderzochte effecten alsook de (rand)voorwaarden op het vlak van de onderwijsleeromgeving en de rol van leerkrachten en leerlingen hierin. Daarnaast gaan ze ook in op de vraag welke didactische ondersteuning voor welke leerlingen optimaal is wanneer leerlingen onderzoekend leren. De resultaten van dit onderzoek worden gedocumenteerd in een gebruiksvriendelijke rapportage voor verschillende doelgroepen, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan conceptverheldering, methodieken voor het stimuleren van onderzoekend leren en verwijzingen naar good practices als aan een wetenschappelijke verantwoording van het reviewproces.
700 Pedagogie --- 450.8 --- onderzoeksvaardigheden --- onderwijskunde --- onderzoeksmethodiek --- competenties --- leesstrategieën --- wetenschappelijk onderzoek --- 371.3 --- Begeleid zelfstandig leren --- Leren leren --- Onderzoeksvaardigheden --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfstandig leren --- Onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Competenties --- Onderzoekend leren --- onderwijs --- Studievaardigheden --- Methodiek van het studeren --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Didactiek. --- Onderzoekend leren. --- didactische processen --- Science --- Methods in social research (general) --- onderzoeksmethoden --- Didactic strategies --- praktijkonderzoek --- onderwijspraktijk --- Leren --- PXL-Central Office 2015 --- onderwijsleermiddelen --- didactische werkvormen --- competentiegericht leren --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit boek biedt docenten praktische aanbevelingen voor het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van ADC's. Het ADC kan worden toegepast bij allerlei beslissingen in het studietraject. Te denken valt aan: selectie, erkenning van elders verworven competenties, studieloopbaanbegeleiding, flexibele studieroutes en vaardigheidsbeoordeling. De doelgroep bestaat primair uit studenten, maar ook voor docenten en het werkveld heeft de ADC methodiek veel te bieden.
competenties --- assessments (onderwijs) --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Assessment --- Competentiegericht onderwijs --- Lerarenopleiding --- Hoger onderwijs --- Assessment center methode --- Opvoeding en onderwijs --- Assessment (Center) --- Kerncompetenties --- #KVHB:Assessment center --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- 378.147 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- assessment --- competentiegericht leren --- development centers --- hoger onderwijs --- 371.26 --- Competenties --- Onderwijs : assessment --- Hoger onderwijs: didactiek --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Assessmentcenter --- Opvoeding --- Kerncompetentie --- Onderwijs
Choose an application
Hoe combineer je competentiegericht leren met vraagsturing? Hoe pak je dat aan en wat betekent dit concreet voor studenten en docenten en de onderwijsorganisatie als geheel? Wat voor effect heeft competentiegericht leren in combinatie met vraagsturing voor bijvoorbeeld roostering en planning? Moet alles mogelijk zijn of is het maken van keuzes onvermijdelijk? Op dit moment staan deze vragen bij veel hbo-instellingen in ons land sterk in de belangstelling. Overal worden met meer of minder succes onderwijsprogramma's ontwikkeld voor compe¬tentiegericht leren in combinatie met vraagsturing. Daar vraag je me wat beoogt vooral een praktisch antwoord op de bovenstaande vragen te geven. Dus geen hoogdravende theoretische beschouwingen, maar een kijk op hoe competentiegericht leren in combinatie met vraagsturing in de dagelijkse onderwijspraktijk kan lopen. Dit antwoord is gebaseerd op de ervaringen van de schrijvers met een ontwikkeltraject (project Flex++) voor instrumenten voor vraagsturing aan de Academie voor ICT & Media van de Haagse Hogeschool. Vanuit deze ervaringen wordt de praktijk van net zogeheten compe¬tentiegericht vraaggestuurd onderwijs (CVGO) toegelicht aan de hand van een groot aantal voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk. (Bron: covertekst)
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- competenties --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Competentiegericht onderwijs --- Praktijklessen ; beroepsonderwijs ; Nederland --- Onderwijsvernieuwing --- Didactische werkvormen --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- 489.4 --- HBO --- competentiegericht onderwijs --- didactiek --- leren --- onderwijsvernieuwing --- vraaggestuurd onderwijs --- competentiegericht leren --- 489.59 --- Competenties --- Vraaggestuurd onderwijs --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- hoger onderwijs --- onderwijs --- studentenbegeleiding --- studiemethoden --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Vraaggestuurd werken --- Beroepssecundair onderwijs --- Nederland --- Onderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit boek wordt de stelling ingenomen dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt in praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. De auteur is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets'met het onderwerp hebben. In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiënt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen. In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingspraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklist opgenomen.
Competenties. --- Didactiek. --- Kennisontwikkeling. --- competentiemanagement --- Didactics --- didactiek --- kennisoverdracht --- Beroepsopleidingen --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 041269.jpg --- Didactiek --- 489.4 --- Nederland --- competentiegericht leren --- coaching --- Competentiegericht opleiden --- hoger onderwijs --- 450.46 --- 454.21 --- Competenties --- Kennis --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- 371.35 --- 454 --- Competentiegericht onderwijs --- Competentiegerichte kennis --- Kennismanagement --- Leren --- 371.39 --- Informatie --- Informatieverwerking --- Opleidingen --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- 658.31 --- 371.3 --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactische werkvormen --- Didactiek; algemeen --- Competentieleren --- Leeromgeving --- Competentieontwikkeling --- 454.2 --- geheugen (gez) --- leerkracht (gez) --- leermethoden (gez) --- opleidingen (gez) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Aan de slag! is een uitgebreide handreiking voor het maken van goede opdrachten voor beroepsopleidingen. De opdrahten sluiten aan bij het leerlijnenmodel. De volgende leerlijnen komen aan bod : de stageleerlijn, de integrale leerlijn, de conceptuele leerlijn, de vaardighedenleerlijn en de studieloopbaanbegeleiding (regieleerlijn)
beroepsopleiding --- beoordeling --- evaluatie (onderwijs) --- leeropdrachten --- Didactics of higher education --- #KVHB:Beroepsopleiding --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Stage --- 482 --- beroepsonderwijs --- beroepsopleidingen --- didactiek --- leerlijnen --- secundair onderwijs --- 378.1 --- 489.4 --- competenties --- leerprocessen --- stage --- stagebegeleiding --- vaardigheid --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- competentiegericht leren --- didactiek hoger onderwijs --- opdrachten --- projectonderwijs --- Beroepsonderwijs; didactiek --- Leerprocessen --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- evaluatie --- leermethoden --- stage (praktijkleren) --- studentenbegeleiding --- vaardigheidstraining --- secundair onderwijs - onderwijstypen en onderwijsvormen --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- PHL-Healthcare 12 --- onderwijspraktijk --- stageconcept --- vaardigheidsonderwijs --- Beroepsopleidingen --- Beroepssecundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerlijnen --- Secundair onderwijs --- 484.21 --- assessment --- coaching --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- supervisie --- Beroepsopleiding --- Didactische werkvorm --- Leerlijn
Choose an application
In het kader van een OOF project ontwikkelden enkele instellingen een inspiratiegids voor competentiegericht onderwijs. De inspiratiegids heeft één doel: het gesprek binnen opleidingen over competentiegericht onderwijs ondersteunen. Een opleiding die zich ontwikkelt in de richting van een competentiegerichte opleiding staat voor een paradigmashift. Dit betekent dat er op verschillende domeinen een fundamenteel andere manier van werken vereist is. De inspiratiegids inventariseert eerst deze domeinen en plaatst ze in een gestructureerd model. De gids zorgt ervoor dat docenten op een gestructureerde manier in dialoog gaan over competentiegericht onderwijs. Je kunt het geheel zelf verder aanvullen en regelmatig terug vastpakken om er onderdelen in te lezen of van te gebruiken.De handleiding beschrijft uitvoerig hoe je vanuit verschillende benaderingen kan werken.
Competentiegericht leren. --- zelfevaluatie --- HO (hoger onderwijs) --- competenties --- School management --- onderwijsvernieuwing --- studiemethode-begeleiding --- onderwijsorganisatie --- didactiek --- Higher education --- 371.38 --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- krachtige leeromgeving --- onderwijskunde --- onderwijsvisie --- 378.1 --- 451.3 --- 454.2 --- 489.3 --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- Professionele ontwikkeling --- competentiegericht onderwijs --- hoger onderwijs --- Curriculumontwikkeling --- Hoger onderwijs --- Zelfevaluatie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- beroepscompetenties --- competentiegericht denken --- Curriculumontwikkeling ; algemeen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvisie --- Zelfevaluatie ; onderwijs --- 489 --- 104390.jpg --- 104391.jpg --- Didactiek --- 371.38 Zelfwerkzaamheid --- Zelfwerkzaamheid --- organisatie van het hoger onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Contains audio-visual material --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Gezondheidszorg 10 --- Leren
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|