Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Over autisme & communicatie
Author:
ISBN: 9064452210 Year: 2001 Publisher: Berchem EPO


Book
Een beeld van een kind : inleiding in de pedagogiek
Authors: --- ---
ISBN: 9789072201089 Year: 2023 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kan opvoedingsondersteuning armoede voorkomen? Kennen jongeren van 16 al genoeg van politiek om te mogen stemmen? Verkopen boeken vol opvoedingsadvies als zoete broodjes omdat ouders het noorden kwijt zijn of is opvoeden ingewikkelder geworden?Hoe we actuele pedagogische discussies bestuderen en trachten op te lossen hangt samen met hoe we als samenleving naar kinderen en jongeren kijken. Welke kindertijd we wel en niet wenselijk vinden. Welke rol we ouders en opvoeders toebedelen en wat we denken dat de functie van leerkrachten en pedagogen is of hoort te zijn. Een fundamenteel pedagogisch debat over waarom en waartoe we opvoeden kunnen we daarom nooit los zien van de sociale, historische, economische en zelfs politieke context. Pedagogiek gaat om het doorgeven, verderzetten en vernieuwen van de wereld.Een beeld van een kind belicht zes verschillende visies op het kindzijn en de opvoeding: het kind als kapitaal, het voorspelbare kind, het kind als risico, het witte kind, het kind als burger en het kind als held. Aan de hand daarvan leggen de auteurs belangrijke pedagogische discussies op tafel te leggen om je kennis te laten maken met het pedagogisch onderzoek, met belangrijke pedagogische denkers en met verschillende theorieën en basisbegrippen uit de pedagogiek als wetenschap. Al deze kindbeelden tonen hoe (historisch) dominante ideeën over kinderen en jongeren het denken, de praktijk en het beleid ook vandaag nog bepalen.https://www.borgerhoff-lamberigts.be/owl-press/shop/boeken/een-beeld-van-een-kind


Book
Nieuwe autoriteit : samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving
Authors: ---
ISBN: 9789079729517 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De afgelopen decennia heeft het gezag van ouders en leraren enorm aan kracht ingeboet. Autoriteit gebaseerd op intimidatie en blinde gehoorzaamheid is inderdaad niet meer van deze tijd. Helaas is er sindsdien ook sprake van een dramatische stijging van opstandig en gewelddadig gedrag onder kinderen en tieners. Er lijkt dus een sterke behoefte te zijn aan een opvoedingshouding die past binnen een vrije en pluralistische maatschappij ...De auteur biedt een denkkader voor een baanbrekende nieuwe vorm van autoriteit. Hij maakt de stap naar een algehele opvoedingsstijl die toepasbaar is in de thuissituatie, op school en de samenleving. Het begrip 'waakzame zorg' is daarbij een belangrijk element waarin hij op heldere wijze structurele gezinstherapie met hechtingstheorie combineert. Het boek biedt ouders, leraren, psychologen, beleidsmakers en anderen een kader om gezamenlijk de regie te pakken en vast te houden. Na een heldere uiteenzetting van het model, biedt Omer inzichtelijke voorbeelden en praktische tips om direct toe te passen in de vrije samenleving waarin we leven. Het boek zal zonder twijfel vele ouders, leraren en anderen helpen in hun zoektocht naar het herstel van het contact met hun dierbare kinderen, leerlingen of medewerkers


Multi
PAV vaardig : werkwijzers voor pav
Authors: ---
ISBN: 9789045533537 9789045533544 Year: 2010 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De PAVaardig werkwijzers zijn vaardigheidsfiches voor leerlingen van de tweede en derde graad secundair onderwijs. Ze bieden hapklare informatie en tips om planmatig de vaardigheden aan te pakken. Er zijn werkwijzers voor: organisatiebekwaamheid, functionele taalvaardigheid (tekstgeletterdheid), functionele rekenvaardigheid (kwantitatieve geletterdheid), informatieverwerving en -verwerking, tijd- en ruimtebewustzijn en maatschappelijk bewustzijn, zelfstandigheid en weerbaarheid. Opzoeken kan via de inhoudstafel vooraan of het trefwoordenregister achteraan in de map.


Book
Ho, tot hier en niet verder...! Training in sociale weerbaarheid voor kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders
Author:
ISBN: 9033445581 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze training recht zich tot kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders, en is bijzonder geschikt voor kinderen met problemen ten gevolge van pesten en kinderen met sociale angst of bewegingsangst. Ook kinderen met kenmerken van ADHD, NLD of milde vormen van contactstoornissen kunnen baat hebben bij deze training. De cursus voor de kinderen bestaat uit twaalf sessies. In kleine groepjes (zes tot acht kinderen) vinden communicatie en interactie plaats, via opeenvolgend bewegen, spel en praten. Er wordt gebruikgemaakt van methoddieken uit de bewegingstherapie, de cognitieve gedragstherapie, NLP en imaginatie. In deze training leren de kinderen via spel en beweging beter te luisteren naar hun lichaamssignalen en intuïtie en daar voor zichzelf of naar de ander toe iets mee doen. Ook voor de ouders (en anderen opvoeders) is er een cursus opgesteld. Deze bestaat uit een informatiebijeenkomst en vier sessies. In deze training worden Rogeriaanse uitgangspunten gecombineerd met gedragstherapeutische vaardigheden De ouders worden aangemoedigd om actief te luisteren naar de gevoelens van hun kind. Zij leren ook te onderscheiden wie de meest actieve persoon moet zijn bij het oplossen van problemen. De training biedt kinderen en hun ouders een ondersteuning in de groei naar zelfvertrouwen en de acceptatie van zichzelf en de ander. De kinderen wordt een leerervaring aangereikt, waarbij de volwassenen (therapeuten, ouders, leerkrachten..) structurerend, voorwaardenscheppend en mediërend aanwezig zijn. (Bron: covertekst)


Book
Groeipijnen in sociaal contact : sociale vaardigheden voor school en ouders.
Author:
ISBN: 9033443643 9789033443640 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zowel ouders als scholen hechten steeds meer belang aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden bij kinderen. Het vaardigmet elkaar omgaan krijgt meer maatschappelijke weerklank op school, in het bedrijfsleven, thuis. Groeipijnen in sociaal contact is gegroeid vanuit de praktijk en steunt op drie pijlers : de resultaten van de samenwerking tussen enkelescholen en psychologen, de ervaringen in het geven van scholing aan leerkrachten en het begeleiden van ouders en kinderen met socialevaardigheidstekorten.


Book
Hou me (niet) vast. Hulpverlening en hechtingsstoornis
Authors: ---
ISBN: 9053505172 Year: 1997 Volume: 16 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is gebaseerd op de ervaringen die de auteurs zelf hebben in het werken met hechtingsgestoorde jongeren. Eerst worden de begrippen 'hechtingsstoornis en bodemloosheid' geanalyseerd. Daarna worden aangepaste hulpverleningscontexten beschreven, waarbij de omgang met de jongeren, de begeleiding van de ouders en de teamwerking aan bod komen. Ook het standpunt en de vraag van de ouders krijgen een plaats.

Keywords

Medische psychologie --- Kinderpsychiatrie. --- residentiële hulp --- Developmental psychology --- adoptie --- Social psychology --- Orthopedagogics --- bodemloosheidsyndroom --- kinderen --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- verwaarlozing --- Social policy and particular groups --- Hechtingsstoornissen --- Verwaarloosde kinderen ; hulpverlening --- bodemloosheid --- gehechtheid --- #SBIB:316.334.3M51 --- #SBIB:316.334.3M52 --- #SBIB:316.8H19 --- #KVHB:Hechting --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Ouderparticipatie --- 606.4 --- hechting --- psychiatrie --- 460 --- 467 ) Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- aanpassingsstoornissen (gez) --- hechting (gez) --- hechtingsstoornissen --- jeugdpsychologie (gez) --- liaisonpsychiatrie (gez) --- psychopathologie (gez) --- Bodemloosheid --- Hulpverlening --- Residentiële therapie --- Verwaarlozing --- Adoptie ; psychotherapie --- bodemloze kinderen --- 616.2 --- 159.987 --- Organisatie van de gezondheidszorg: modellen van therapeutisch handelen --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving ... --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving .. --- Kinderen --- Hechting --- Opvoedingsproblemen --- Gezinsbegeleiding --- Teamwerk --- Uithuisplaatsing --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving . --- Kind --- Hechting (psychologie) --- Opvoedingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- jeugdzorg --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving --- 420 --- opvoeding --- pédagogie


Book
Vitamines voor groei : Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie
Authors: ---
ISBN: 9789462922860 Year: 2015 Publisher: Leuven : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in onze snel evoluerende maatschappij onder druk. Het is voor kinderen niet vanzelfsprekend om een stevig verankerd intern kompas op te bouwen dat hun persoonlijke interesses en overtuigingen weerspiegelt. Ook ouders worden op de proef gesteld om hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. In dit boek betogen de auteurs, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid de cruciale vitamines zijn voor groei. Door in deze vitamines te voorzien voeden ouders, leerkrachten en hulpverleners de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer echter deze behoeftes ondermijnd worden, vertraagt hun groei en wordt psychopathologie in de hand gewerkt. De auteur licht toe hoe kinderen die deze vitamines krijgen nieuwsgierig en geboeid door het leven gaan. Bovendien luisteren ze eerder uit vrije wil dan omdat het moet. De auteur besteedt eveneens aandacht aan de manier waarop ouders, maar ook hulpverleners, een motiverende rol kunnen spelen in de opvoeding en hoe ze in deze broodnodige vitamines van groei voor hun kroost kunnen voorzien.

Keywords

opvoedingsstijlen --- Accomplissement de soi (Psychologie) --- Actualización de sí mismo (Psicología) --- Développement personnel (Psychologie) --- Growth [Personal ] --- Personal growth --- Plénitude (Morale) --- Réalisation de soi (Psychologie) --- Réalisation de soi -- Méthodes --- Réalisation personnelle (Psychologie) --- Self-actualization (Psychology) --- Self-improvement --- Self-realization (Psychology) --- Zelfactualisering (Psychologie) --- Zelfrealisatie (Psychologie) --- Épanouissement de soi (Psychologie) --- Jeugdpsychologie --- 416.1 --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Opvoeding (Pedagogie) --- Zelf-determinatie --- ontwikkelingspyschologie --- welbevinden --- Zelf-determinantie --- zelf-determinatie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen. --- zelf-determinatie theorie --- opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Kinderpsychologie --- Opvoeding --- identiteitsontwikkeling --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Motivatie --- Autonomie --- Verbondenheid --- kinderpsychologie --- jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 37 --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- Educational systems. Teaching systems --- autonomie --- motivatie --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- PXL-Education 2016 --- opvoedingsondersteuning --- sociale psychologie --- #gsdbP --- opgroeien --- jeugd --- Identiteitsontwikkeling


Periodical
Kind en adolescent : tijdschrift voor pedagogiek, psychiatrie en psychologie.
Author:
ISSN: 01672436 18765998 Year: 1980 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Kinderpsychologie --- Tijdschriften. --- Arts and Humanities --- Health Sciences --- Social Sciences --- Human Rights, Women's Studies & Child Welfare --- Psychiatry & Psychology --- Behavioral Science (Psychology) and Counselling --- Education --- Enfants --- Jeugd --- Jeunesse --- Kinderen --- Opvoeding --- Psychiatrie --- Psychologie --- Périodiques --- Tijdschriften --- Educational sciences --- kinderpsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- pedagogiek --- Psychology --- tijdschriften --- LO --- onderwijs --- 323 --- Tijdschriften SAW --- kinderen --- psychiatrie --- psychologie --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Psychologie : algemeen --- 37.013 --- Nederland --- adolescentie --- jeugdzorg --- kinderopvoeding --- orthopedagogiek --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 492 --- 159.987 --- 362.7 --- 37 --- 616 --- 376 --- Periodicals --- Mental health --- Developmental psychology --- jeugdpsychologie --- Child psychiatry --- Adolescent psychiatry --- Child development --- Youth development --- Mental Disorders. --- Adolescent. --- Child. --- Infant. --- Mental health. --- Adolescent psychiatry. --- Child psychiatry. --- Mental illness. --- Kinder- en jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychologie. --- Pedagogiek. --- Madness --- Mental diseases --- Mental disorders --- Disabilities --- Psychology, Pathological --- Children --- Pediatric psychiatry --- Child mental health services --- Pediatric neurology --- Adolescent medicine --- Adolescent psychopathology --- Emotional health --- Mental hygiene --- Mental physiology and hygiene --- Happiness --- Health --- Public health --- Mental illness --- Infants --- Minors --- Adolescents --- Adolescents, Female --- Adolescents, Male --- Teenagers --- Teens --- Adolescence --- Youth --- Adolescent, Female --- Adolescent, Male --- Female Adolescent --- Female Adolescents --- Male Adolescent --- Male Adolescents --- Teen --- Teenager --- Youths --- Behavior Disorders --- Diagnosis, Psychiatric --- Mental Disorders, Severe --- Psychiatric Diagnosis --- Mental Illness --- Psychiatric Diseases --- Psychiatric Disorders --- Psychiatric Illness --- Illness, Mental --- Mental Disorder --- Mental Disorder, Severe --- Mental Illnesses --- Psychiatric Disease --- Psychiatric Disorder --- Psychiatric Illnesses --- Severe Mental Disorder --- Severe Mental Disorders --- Mentally Ill Persons --- Development, Youth --- Developmental psychobiology --- Child study --- Development, Child --- Developmental biology --- Psychological aspects --- Psychological aspects. --- Prevention --- Development


Book
Inspirerend coachen : de kunst van dynamisch en uitdagend communiceren : voor leidinggevenden, coaches, ouders, leraren en begeleiders
Author:
ISBN: 9789077432150 9789401429306 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Volledig herwerkte versie van het succesboek over coaching.Eenvoud en diepgang: daarmee laat de nieuwe van dit succesboek over coaching zich het beste samenvatten. Jef Clement beschrijft een werkmodel voor coaching met een heldere systematiek en structuur. Terzelfdertijd doet de aanpak ook beroep op de inzet van de coach als mens.Vaardigheden die concreet worden beschreven, zijn: belangstellend exploreren, bekrachtigen, betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, ruimte geven, ontspannen en met humor toelaten ...Deze vaardigheden zijn uitdagend en bevrijdend voor degene die gecoacht wordt.Bron : http://www.lannoo.be

Keywords

genre-thema"">genre-thema --- Business management --- Didactic strategies --- coaching --- organisatiepsychologie --- leidinggeven --- Industrial psychology --- Coaching ; management --- #KVHB:Coaching --- #KVHB:Kantoor TP --- AA / International- internationaal --- 658.300 --- 658.315 --- Coaching --- communicatie in organisaties --- 65.012.4 --- 316.772.43 --- 366.41 --- Begeleiding(Coaching) --- Communicatie --- Leidinggeven --- Management --- Team personeel talenten leidinggeven leiderschap coachen adviseren samenwerken gedrag success --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- 316.772.43 Communicatie en organisatie. Bedrijfscommunicatie--(communicatiesociologie) --- Communicatie en organisatie. Bedrijfscommunicatie--(communicatiesociologie) --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking --- Communicatie binnen het bedrijf. Bedrijfskrant --- 65.012 --- management - leidinggeven --- Personal coaching --- Achievement motivation --- Personnel --- Coaching of --- 367.41 --- 366.4 --- communicatie --- management --- organisatieleer --- bedrijfsleiding, management --- 695 Communicatie --- Coaching Coaching --- Communication Communicatie --- 005.21 --- 005.57 --- 367 --- 367.2 --- leiding geven --- communicatietechnieken --- 450.7 --- 658.3 --- managementstrategieën --- Mens en arbeid in de onderneming --- Personeelsbeleid --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 10 --- coachen --- Personeelsmanagement --- Lerarenbegeleiding --- Sociology of work --- Labour market --- Coachen --- Bee Collection --- 691 --- #KVHB:Coachen --- Managementvaardigheden --- #SBIB:309H251 --- #SBIB:316.334.2A553 --- #SBIB:35H303 --- personeelsbeleid --- Pedagogie en didactiek --- Bedrijfsleiding - Management --- Interne communicatie en organisatie --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- Organisatieleer: mensen --- communication --- gestion du personnel --- Motivatie --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- Cursus bachelor in de Verpleegkunde --- Cursus bachelor in de Audiologie --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Personeelsmanagement. --- Coaching. --- Management. --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Bachelor in de verpleegkunde --- Bachelor in de logopedie --- Bachelor in de audiologie --- Bachelor in de ergotherapie --- 695 Communicatie --- Sociology of organization --- Organization theory --- organisatiemanagement --- veranderingsmanagement --- organisatiemodellen --- bedrijfsbeleid --- Personnel management

Listing 1 - 10 of 10
Sort by