Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Verzorgd spreken : een boek voor kleuterleidsters.
Author:
ISBN: 9002125372 Year: 1973 Publisher: Amsterdam Antweropen Standaard Standaard


Book
Ik was altijd heel slecht in wiskunde : reken maar op de wiskundemeisjes
Authors: ---
ISBN: 9789057123368 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kun je het getal pi benaderen met tandenstokers? Hoe rekenden de Babyloniërs? Zijn er wel normale getallen? Hoeveel is een triljoen eigenlijk? Hoe bereken je de ware liefde? Wat is het vermoeden van Kepler? En wat is binair rekenen eigenlijk? Ook voor iedereen die altijd heel slecht in wiskunde was, is er nu dit boek van de wiskundemeisjes. Over alles wat leuk en interessant is aan wiskunde, voor mensen met of zonder wiskundeknobbel. Lees en leer alles over veelvlakken, getallen, kansrekenen, codes en grafen, logica, meetkunde, getaltheorie en rekenkunde. Vol kleurige illustraties en met een heleboel tips, knutselprojecten, puzzels en 'vallende sterren'.


Book
Diversiteit op de pabo : sekseverschillen in motivatie, curriculumperceptie en studieresultaten
Authors: ---
ISBN: 9789044121926 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mannelijke studenten zijn al jaren een minderheidsgroep op de pedagogische academie basisonderwijs (pabo) en een relatief groot deel van hen verlaat de opleiding ongediplomeerd. Een gevolg hiervan is dat er steeds minder mannelijke leerkrachten in het primair onderwijs werken en dat vrouwen getalsmatig domineren. Deze verschuiving, meestal aangeduid als de feminisering van het (primair) onderwijs, lijkt zich in de hele westerse wereld te voltrekken. Waarom mannelijke studenten minder of later dan vrouwelijke studenten de eindstreep op de pabo halen is nog nauwelijks onderzocht. Dit boek start met de vraag of er op de pabo zelf processen plaatsvinden die er aan bijdragen dat de studieresultaten van mannelijke studenten slechter zijn dan die van vrouwelijke studenten. De feminisering van het primair onderwijs heeft naast wetenschappelijke ook politieke en maatschappelijke belangstelling en wordt in de samenleving doorgaans als een ongewenste ontwikkeling gezien.


Book
Kwekeling : tussen akte en ideaal : de opleiding tot onderwijzer(es) vanaf 1800
Author:
ISBN: 9085062683 Year: 2006 Publisher: Amsterdam SUN


Book
Wie voert het hoogste woord? : interactie in het eerste leerjaar basisonderwijs vanuit genderperspectief.
Author:
ISBN: 9789054876311 905487631X Year: 2009 Publisher: Brussel VUBpress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens lessen Nederlands en wereldoriëntatie.&#13;&#13;Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen van het Gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen, onderzoekt Sarah Bossaert de situatie in het eerste leerjaar. Daaruit blijkt dat de spreekruimte vrij gelijk verdeeld is over meisjes en jongens, op enkele individuele verschillen na. In de meeste klassen zijn er echter wel verschillen in de manier waarop meisjes en jongens aan de leergesprekken deelnemen. Terwijl een aantal jongens geregeld antwoorden en opmerkingen roept en jongens gemiddeld veel meer berispingen krijgen dan meisjes, gedragen meisjes zich eerder als modelleerlingen, die zich beter aan de afspraken houden en ook hogere rapportcijfers halen. Door het begin en het einde van het schooljaar te vergelijken, wordt de rol van de leerkracht toegelicht.&#13;&#13;Daarnaast bevat dit boek een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Mogelijke negatieve gevolgen van de verschillen voor zowel meisjes als jongens komen daarbij aan bod. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over vrouwen en mannen van zowel leerkrachten als leerlingen.&#13;&#13;*Wie voert het hoogste woord?* is aanbevolen lectuur voor iedereen die met het basisonderwijs te maken heeft. Het boek biedt heel wat informatie over de concrete interactie in de klas. Daarmee kan het leerkrachten op elk onderwijsniveau en lesgevers aan pedagogische hogescholen aanzetten tot reflectie over de rol van gender in de dagelijkse lespraktijk. Het bredere kader en de theoretische uiteenzettingen op basis van de wetenschappelijke literatuur zijn interessant voor taalkundigen en pedagogen die zich voor gender interesseren, en zelfs voor een breder publiek met belangstelling voor genderaspecten in de opvoeding van kinderen.&#13;&#13; Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen. Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd de interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen.


Book
Seksuele ontwikkeling : methodiek voor pedagogische begeleiding in de kinderopvang en in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789088502620 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Henk VerburgDit boek gaat over de pedagogische begeleiding van de seksuele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Het boek bevat twee delen. Het eerste deel (twee hoofdstukken) geeft informatie over seksualiteit als onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Seksualiteit omvat hierbij lichamelijkheid, intimiteit en geslachtelijkheid. Het tweede deel (vier hoofdstukken) gaat over seksuele opvoeding (in theorie en in de praktijk van de kinderopvang en het basisonderwijs) en over het ontwikkelen en hanteren van pedagogisch beleid op dit terrein. Elk hoofdstuk bevat korte voorbeelden en eindigt met een samenvatting. Het boek bevat een uitgebreid overzicht van literatuur, kinderboeken en relevante websites, plus vier bijlagen met extra werkmateriaal. Het boek is bestemd voor (aankomende) pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leidinggevenden in de kinderopvang en het basisonderwijs. Channah Zwiep is na haar studie gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen en heeft rond dit thema een eigen projectbureau. Zij publiceert regelmatig over dit onderwerp. Dit boek lijkt wat op 'Kinderen en seksualiteit' (2005)* van dezelfde schrijfster, maar het is breder (ook voor basisonderwijs) en meer uitgewerkt, en dus duidelijk anders.© NBD Biblion


Book
Een zoen voor Lia, een zoen voor Bas : over rolbevestigend en roldoorbrekend onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9027626987 Year: 1982 Volume: vol 297 Publisher: Tilburg [Meerhout Zwijsen Infoboek]

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De titel van het boek duidt op het verschil in benadering van meisjes en jongens in opvoeding en onderwijs. Er wordt ingegaan op een aantal rolbevestigende invloeden in het onderwijs: de schoolorganisatie, onderwijsinhouden, de school- en beroepskeuze, het gedrag en de verwachtingen van de leerkrachten. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden om veranderingen aan te brengen in rolbevestigend onderwijs. Het boek is vooral bestemd voor leerkrachten in kleuter- en lager onderwijs, maar ook ouders die geïnteresseerd zijn in de problematiek van niet-seksistische opvoeden, kunnen en de nodige informatie in vinden.


Book
Vleugels van papier / Sari Mar & Anke De Potter. Ridder van karton / Humeyra Cetinel & Soraya Namavar
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789082345582 Year: 2017 Publisher: [Ekeren] Studio Sesam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vleugels van papier Sari Mar & Anke De Potter Irfaan ligt te woelen in bed. Hij denkt aan zijn lange vlucht van Afghanistan naar België. 'Zie ik baba ooit weer?' vraagt hij zich af. Zouden kraanvogels kunnen helpen? Een verhaal over een vluchtelingenkind met een intens verlangen naar dierbaren. Ridder van karton Humeyra Cetinel & Soraya Namavar Amina wil ridder worden. Ze wil monsters verslaan en dieven verjagen. Haar vriend Yunus lacht haar uit. Een spannend verhaal over rolpatronen, moed en vriendschap. harde cover, 56 pagina's, volledig in kleur, met 3 extra tips om samen te leren en te spelen.


Book
De baas over je lijf : over bloot, aanraken en grenzen
Authors: --- ---
ISBN: 9789085606703 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Niño

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

? In je blootje : over bloot en je lichaam / Melanie Meijer? Dat is fijn : over aanraken / Melanie Meijer? Nee zeggen mag : over grenzen aangeven / Melanie MeijerSamenvattingLuuk en zijn zusje Roos gaan zwemmen, hebben ruzie en vertellen mama als er iets gebeurt wat ze niet willen. Handzaam prentenboek met kleurentekeningen en drie verhalen. Via vragen kan met kinderen van ca. 2 t/m 5 jaar worden gepraat over bloot zijn, aanraken en grenzen aangeven.Isabelle de RidderHandzaam prentenboekje over bloot, aanraken en grenzen. De uitgaven 'In je blootje: over bloot en lichaam', 'Dat is fijn: over aanraken' en 'Nee zeggen mag: over grenzen aangeven'* zijn hierin gebundeld. Ze helpen jonge kinderen en volwassenen met elkaar in gesprek te gaan. In ?In je blootje? gaan Luuk en Roos zwemmen. Na het zwemmen douchen ze en gaan ze naar bed. Aan het eind worden hun lichaamsdelen benoemd. Doel van het verhaal: praten over je lijf en bloot zijn. In ?Dat is fijn? worden Roos en Luuk geknuffeld door mama en hebben ze ruzie in de speeltuin. Op de laatste bladzijden staan enkele tekeningen met de vraag: Wat vinden Luuk en Roos fijn? Het verhaal gaat over prettig en onprettig lichamelijk contact. In ?Nee zeggen mag? wil een buurjongen Luuks piemel zien en wil tante Tilly een kus van Roos. De kinderen zeggen ?nee? en vertellen het aan moeder. Het verhaal eindigt met ?het nee-lied? met als doel: het stellen van eigen grenzen. De verschillende onderwerpen komen op een natuurlijke manier aan bod. De verhaaltjes kunnen gewoon gelezen worden of bieden aanknopingspunt tot verder praten. De prenten, deels met waterverf ingekleurde pentekeningen, zijn rustig en herkenbaar voor de doelgroep. Vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.© NBD Biblion


Book
Maakt de school het verschil? : effectiviteit van scholen, leraren en klassen in de 1e graad van het middelbaar onderwijs : een exploratie van LOSO-gegevens
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9033455803 Year: 2004 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van een longitudinaal onderzoek bij 6.400 leerlingen gaan de auteurs na of het er toe doet naar welke school je gaat, van welke lerares of leraar je les krijgt, en in welke klasgroep je terecht komt. Dit wordt nagegaan bij leerlingen van het tweede leerjaar van het secundair onderwijs. Het onderzoek gaat in eerste instantie over effecten op de prestaties voor wiskunde en Nederlands. Ook effecten op het schools welbevinden, de inzet, het zelfconcept en de integratie in de groep van de klasgenoten worden bekeken. Bovendien wordt nagegaan of een school die goed is voor de prestaties, ook goed is voor het welbevinden, of juist niet. Als blijkt dat de ene school, leraar of klas beter is dan de andere, gaan de auteurs na welke de kenmerken zijn van effectieve scholen en klassen. Is vooral het soort leerlingen op school of in de klas belangrijk, of heeft vooral het onderwijs dat gegeven wordt en het schoolbeleid invloed?

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by