Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Dutch language --- Spreken --- Spreken ; basisonderwijs --- 472.11 --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- C6 --- taalgebruik --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Language use --- Book --- Teaching materials
Choose an application
Hoe kun je het getal pi benaderen met tandenstokers? Hoe rekenden de Babyloniërs? Zijn er wel normale getallen? Hoeveel is een triljoen eigenlijk? Hoe bereken je de ware liefde? Wat is het vermoeden van Kepler? En wat is binair rekenen eigenlijk? Ook voor iedereen die altijd heel slecht in wiskunde was, is er nu dit boek van de wiskundemeisjes. Over alles wat leuk en interessant is aan wiskunde, voor mensen met of zonder wiskundeknobbel. Lees en leer alles over veelvlakken, getallen, kansrekenen, codes en grafen, logica, meetkunde, getaltheorie en rekenkunde. Vol kleurige illustraties en met een heleboel tips, knutselprojecten, puzzels en 'vallende sterren'.
475.4 --- 511 --- Kansrekenen --- Moderne wiskunde; algemeen --- Didactics of mathematics --- Getallenkennis --- Meetkunde --- Wiskunde --- Wiskunde. --- Meetkunde ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs --- Veelvlakken --- Kansrekening --- Logica --- Getaltheorie --- Rekenkunde --- Codes --- Veelvlak --- Logica (redeneerkunst) --- Code --- Logica (wiskunde) --- Handbooks --- Theory --- Mathematics --- Book
Choose an application
Mannelijke studenten zijn al jaren een minderheidsgroep op de pedagogische academie basisonderwijs (pabo) en een relatief groot deel van hen verlaat de opleiding ongediplomeerd. Een gevolg hiervan is dat er steeds minder mannelijke leerkrachten in het primair onderwijs werken en dat vrouwen getalsmatig domineren. Deze verschuiving, meestal aangeduid als de feminisering van het (primair) onderwijs, lijkt zich in de hele westerse wereld te voltrekken. Waarom mannelijke studenten minder of later dan vrouwelijke studenten de eindstreep op de pabo halen is nog nauwelijks onderzocht. Dit boek start met de vraag of er op de pabo zelf processen plaatsvinden die er aan bijdragen dat de studieresultaten van mannelijke studenten slechter zijn dan die van vrouwelijke studenten. De feminisering van het primair onderwijs heeft naast wetenschappelijke ook politieke en maatschappelijke belangstelling en wordt in de samenleving doorgaans als een ongewenste ontwikkeling gezien.
Lerarenopleiding --- algemeen --- 472.7 --- lerarenopleidingen --- basisonderwijs --- diversiteit --- sekseverschillen --- curriculum --- motivatie --- Diversiteit --- Leraren basisonderwijs --- Motivatie --- Sekseverschillen --- Studenten --- opleiding --- Leraren ; opleidingen ; Nederland --- Sekseverschillen ; onderwijs --- de onderwijzer en zijn opleiding --- De onderwijzer en zijn opleiding --- algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- lerarenopleiding --- gender --- Netherlands --- Teachers --- Education --- Choice of study --- Primary education --- Career choice --- Book --- Sex differences
Choose an application
Nederland --- Geschiedenis --- Lerarenopleiding --- Leraren basisonderwijs --- Teachers --- 37 <09> --- 37 <09> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Faculty (Education) --- Instructors --- School teachers --- Schoolteachers --- School employees --- Training of --- History --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Kindergarten --- Primary education --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1999 --- Netherlands --- Leraar basisonderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Education --- Book --- Educational sciences
Choose an application
Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen van het Gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen, onderzoekt Sarah Bossaert de situatie in het eerste leerjaar. Daaruit blijkt dat de spreekruimte vrij gelijk verdeeld is over meisjes en jongens, op enkele individuele verschillen na. In de meeste klassen zijn er echter wel verschillen in de manier waarop meisjes en jongens aan de leergesprekken deelnemen. Terwijl een aantal jongens geregeld antwoorden en opmerkingen roept en jongens gemiddeld veel meer berispingen krijgen dan meisjes, gedragen meisjes zich eerder als modelleerlingen, die zich beter aan de afspraken houden en ook hogere rapportcijfers halen. Door het begin en het einde van het schooljaar te vergelijken, wordt de rol van de leerkracht toegelicht. Daarnaast bevat dit boek een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Mogelijke negatieve gevolgen van de verschillen voor zowel meisjes als jongens komen daarbij aan bod. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over vrouwen en mannen van zowel leerkrachten als leerlingen. *Wie voert het hoogste woord?* is aanbevolen lectuur voor iedereen die met het basisonderwijs te maken heeft. Het boek biedt heel wat informatie over de concrete interactie in de klas. Daarmee kan het leerkrachten op elk onderwijsniveau en lesgevers aan pedagogische hogescholen aanzetten tot reflectie over de rol van gender in de dagelijkse lespraktijk. Het bredere kader en de theoretische uiteenzettingen op basis van de wetenschappelijke literatuur zijn interessant voor taalkundigen en pedagogen die zich voor gender interesseren, en zelfs voor een breder publiek met belangstelling voor genderaspecten in de opvoeding van kinderen. Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen. Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd de interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen.
gender --- onderwijs --- onderwijssociologie --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs --- Sekseverschillen ; onderwijs --- Rolpatronen ; kinderen --- taalkunde --- 472 --- genderperspectief --- lager onderwijs --- taalgebruik --- 472.1 --- Gedrag --- Gender --- Onderwijssociologie --- Sekseverschillen ; jongens en meisjes --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- Primary education --- Belgium --- Lager onderwijs --- België --- Provincie West-Vlaanderen --- Basisonderwijs. --- Primary education. --- Sekseverschillen. --- gender. --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep). --- taalgebruik. --- Feminism --- Boys --- Teachers --- Girls --- Thesis --- Language use --- Theory --- Book --- Communication
Choose an application
Henk VerburgDit boek gaat over de pedagogische begeleiding van de seksuele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Het boek bevat twee delen. Het eerste deel (twee hoofdstukken) geeft informatie over seksualiteit als onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Seksualiteit omvat hierbij lichamelijkheid, intimiteit en geslachtelijkheid. Het tweede deel (vier hoofdstukken) gaat over seksuele opvoeding (in theorie en in de praktijk van de kinderopvang en het basisonderwijs) en over het ontwikkelen en hanteren van pedagogisch beleid op dit terrein. Elk hoofdstuk bevat korte voorbeelden en eindigt met een samenvatting. Het boek bevat een uitgebreid overzicht van literatuur, kinderboeken en relevante websites, plus vier bijlagen met extra werkmateriaal. Het boek is bestemd voor (aankomende) pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leidinggevenden in de kinderopvang en het basisonderwijs. Channah Zwiep is na haar studie gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen en heeft rond dit thema een eigen projectbureau. Zij publiceert regelmatig over dit onderwerp. Dit boek lijkt wat op 'Kinderen en seksualiteit' (2005)* van dezelfde schrijfster, maar het is breder (ook voor basisonderwijs) en meer uitgewerkt, en dus duidelijk anders.© NBD Biblion
Seksualiteit ; kinderen (0-12 jaar) --- Seksuele opvoeding --- 433.4 --- 615.51 --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Seksuele ontwikkeling --- #PBIB:+108.31 --- 613.88 --- Kinderen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Seksuele voorlichting --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- basisonderwijs --- kinderopvang --- Didactics of medicine --- seksuele vorming --- socio-emotionele opvoeding --- Seksualiteit ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Seksuele en relationele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kinderopvang --- Basisonderwijs --- Relationele en seksuele vorming --- Children --- Childcare --- Sexuality --- Sexuality education --- Primary education --- Book --- Educational sciences
Choose an application
De titel van het boek duidt op het verschil in benadering van meisjes en jongens in opvoeding en onderwijs. Er wordt ingegaan op een aantal rolbevestigende invloeden in het onderwijs: de schoolorganisatie, onderwijsinhouden, de school- en beroepskeuze, het gedrag en de verwachtingen van de leerkrachten. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden om veranderingen aan te brengen in rolbevestigend onderwijs. Het boek is vooral bestemd voor leerkrachten in kleuter- en lager onderwijs, maar ook ouders die geïnteresseerd zijn in de problematiek van niet-seksistische opvoeden, kunnen en de nodige informatie in vinden.
Basisonderwijs --- Education --- Enseignement primaire --- Opvoeding --- 454.8 --- Roldoorbrekend onderwijs --- Rollenpatronen --- Jongensgedrag-meisjesgedrag --- Rolpatronen --- Socialisatie --- roldoorbrekend onderwijs (ler) --- Rolbevestigend onderwijs --- rolpatronen: in onderwijs --- Teaching --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Onderwijskunde --- Gender roles --- Book --- Sex differences --- Empowerment
Choose an application
Vleugels van papier Sari Mar & Anke De Potter Irfaan ligt te woelen in bed. Hij denkt aan zijn lange vlucht van Afghanistan naar België. 'Zie ik baba ooit weer?' vraagt hij zich af. Zouden kraanvogels kunnen helpen? Een verhaal over een vluchtelingenkind met een intens verlangen naar dierbaren. Ridder van karton Humeyra Cetinel & Soraya Namavar Amina wil ridder worden. Ze wil monsters verslaan en dieven verjagen. Haar vriend Yunus lacht haar uit. Een spannend verhaal over rolpatronen, moed en vriendschap. harde cover, 56 pagina's, volledig in kleur, met 3 extra tips om samen te leren en te spelen.
Dutch literature --- Wensen --- Vluchtelingen --- Afscheid nemen --- Oorlogstrauma --- Meisjes --- Ridders --- Dapper zijn --- Rollenpatronen --- Diversiteit --- Prentenboeken --- Boekillustratie --- Illustratietechnieken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- PXL-Education 2020 --- basisonderwijs --- vanaf 3 jaar --- leesboek --- multiculturaliteit --- Interculturaliteit --- Wens --- Vluchteling --- Meisje --- Ridder --- Rolpatroon --- Prentenboek --- Illustratietechniek --- Inclusie --- Maatwerk --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Children's book --- Book
Choose an application
? In je blootje : over bloot en je lichaam / Melanie Meijer? Dat is fijn : over aanraken / Melanie Meijer? Nee zeggen mag : over grenzen aangeven / Melanie MeijerSamenvattingLuuk en zijn zusje Roos gaan zwemmen, hebben ruzie en vertellen mama als er iets gebeurt wat ze niet willen. Handzaam prentenboek met kleurentekeningen en drie verhalen. Via vragen kan met kinderen van ca. 2 t/m 5 jaar worden gepraat over bloot zijn, aanraken en grenzen aangeven.Isabelle de RidderHandzaam prentenboekje over bloot, aanraken en grenzen. De uitgaven 'In je blootje: over bloot en lichaam', 'Dat is fijn: over aanraken' en 'Nee zeggen mag: over grenzen aangeven'* zijn hierin gebundeld. Ze helpen jonge kinderen en volwassenen met elkaar in gesprek te gaan. In ?In je blootje? gaan Luuk en Roos zwemmen. Na het zwemmen douchen ze en gaan ze naar bed. Aan het eind worden hun lichaamsdelen benoemd. Doel van het verhaal: praten over je lijf en bloot zijn. In ?Dat is fijn? worden Roos en Luuk geknuffeld door mama en hebben ze ruzie in de speeltuin. Op de laatste bladzijden staan enkele tekeningen met de vraag: Wat vinden Luuk en Roos fijn? Het verhaal gaat over prettig en onprettig lichamelijk contact. In ?Nee zeggen mag? wil een buurjongen Luuks piemel zien en wil tante Tilly een kus van Roos. De kinderen zeggen ?nee? en vertellen het aan moeder. Het verhaal eindigt met ?het nee-lied? met als doel: het stellen van eigen grenzen. De verschillende onderwerpen komen op een natuurlijke manier aan bod. De verhaaltjes kunnen gewoon gelezen worden of bieden aanknopingspunt tot verder praten. De prenten, deels met waterverf ingekleurde pentekeningen, zijn rustig en herkenbaar voor de doelgroep. Vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.© NBD Biblion
Prentenboeken --- Aanraken --- Grenzen stellen --- Seksuele opvoeding (seksuele voorlichting) --- kleuters --- seksuele opvoeding --- seksuele weerbaarheid --- 433.4 --- grenzen stellen --- lichaamsbewustzijn --- RSV basisonderwijs --- seksualiteit --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Seksuele voorlichting --- Seksuele opvoeding --- Seksueel misbruik --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Assertiviteit --- Lichaam --- Lichaamsbesef --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Relationele en seksuele vorming --- Menselijk lichaam --- Gender --- Children's book --- Body --- Book
Choose an application
Op basis van een longitudinaal onderzoek bij 6.400 leerlingen gaan de auteurs na of het er toe doet naar welke school je gaat, van welke lerares of leraar je les krijgt, en in welke klasgroep je terecht komt. Dit wordt nagegaan bij leerlingen van het tweede leerjaar van het secundair onderwijs. Het onderzoek gaat in eerste instantie over effecten op de prestaties voor wiskunde en Nederlands. Ook effecten op het schools welbevinden, de inzet, het zelfconcept en de integratie in de groep van de klasgenoten worden bekeken. Bovendien wordt nagegaan of een school die goed is voor de prestaties, ook goed is voor het welbevinden, of juist niet. Als blijkt dat de ene school, leraar of klas beter is dan de andere, gaan de auteurs na welke de kenmerken zijn van effectieve scholen en klassen. Is vooral het soort leerlingen op school of in de klas belangrijk, of heeft vooral het onderwijs dat gegeven wordt en het schoolbeleid invloed?
Evaluatie --- Kwaliteitszorg --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen. --- Secondary education --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Educational psychology --- Belgium --- 371.3 --- 373.5 --- #PBIB:2004.2 --- Academic collection --- #A0405A --- 772 Basisonderwijs --- #KVHA:Onderwijsevaluatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Secundair onderwijs --- 480.1 --- LOSO-project --- Middenscholen --- Onderwijseffectiviteit --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Middelbaar onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Pedagogische psychologie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijskunde --- België --- 112091.jpg --- Secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Academic performance --- Education --- Educational institutions --- Book
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|