Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek focust op de plaats van de lokale commissies voor ethiek binnen het zorgsysteem. Uit een enquête van het Belgisch Raadgevend Comité voor Bioethiek bij de lokale commissies blijkt echter dat er vanuit de medische praktijk weinig beroep gedaan wordt op deze commissies. Wellicht is dit het gevolg van de 'rendabiliteits'- en 'manageriale' geneeskunde die nu in de ziekenhuizen overheerst. Nochtans wordt er meer dan vroeger door de wetgever belang gehecht aan de ethische problematiek bij het medisch handelen, cf. de wet op de patiëntenrechten en de wet op de euthanasie. In de bijdragen van dit boek wordt ook over de grens gekeken (Frankrijk, Nederland). Daarnaast zijn er reflecties vanuit de praktijk en naar de opleiding van de gezondheidswerkers toe. In een bijlage zijn ten slotte de relevante wetteksten opgenomen en de resultaten van de bovengenoemde enquête.
Professional ethics. Deontology --- medische ethiek --- bio-ethiek --- 061 Ethische problemen --- 174.2 --- 603.1 --- ethiek --- Medische ethiek --- hospitaalwezen --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- medische ethiek, euthanasie --- Conferences - Meetings --- Bio-ethiek --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- #KVHB:Gezondheidsethiek --- #KVHA:Filosofie --- #KVHA:Ethiek --- #KVHA:Gezondheidsethiek --- 241.63 --- 174.2 --- S200731.JPG --- ethiek --- filosofie --- gezondheidszorg --- Theologische ethiek: eerbied voor het leven en de waardigheid van de menselijke persoon --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- 17 --- 1 --- 362.1 --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- 241.63 Theologische ethiek: eerbied voor het leven en de waardigheid van de menselijke persoon
Choose an application
Medical law --- Professional ethics. Deontology --- Belgium --- Doctor-patient relationship --- Geheim (Psychologie) --- Geneesheer-patiënt relaties --- Patient and physician --- Physician and patient --- Relations médecin-patient --- Secrecy (Psychology) --- Secret (Psychologie) --- 174.2 --- 351.84*7 --- 613.3 --- beroepsethiek --- beroepsgeheim --- gezondheidszorg --- hulpverleners --- hulpverlening --- informatieverstrekking --- kindermishandeling --- verpleegkundig beroep --- 603.1 --- Nederland --- arts --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- partnermishandeling --- privacy --- samenwerking --- tuchtrecht --- 351.84*7 Medisch recht. Gezondheidsrecht. Wetgeving i.v.m. ziekenhuizen --- Medisch recht. Gezondheidsrecht. Wetgeving i.v.m. ziekenhuizen --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroep en opleiding
Choose an application
Sinds het begin van de jaren '80 wordt de gezondheidsethiek gedomineerd door de principebenadering welke zijn theoretisch fundament vindt in de vier opeenvolgende edities van de Principles of Biomedical Ethics van de Amerikaanse bio-ethici Tom Beauchamp en James Childress. Centraal in deze benadering staan vier clusters van principes die ten grondslag liggen aan medische beslissingen: respect voor autonomie, weldoen, niet-schaden en rechtvaardigheid. In het verlengde van de principebenadering wordt in de klinische praktijk een drievoudige methodiek gehanteerd die sturing moet geven aan het medisch beslissingsproces. Deze methodiek schrijft drie stappen voor: explicitering, analyse en afweging. In een eerste stap moet de ethische dimensie van een medisch probleem worden geëxpliciteerd. Daarna volgt de analyse van het probleem in termen van de vier principes en in een derde stap worden deze principes dan tegenover elkaar afgewogen. Zowel in de V.S. als op het Europese continent leeft er heel wat onvrede over de principebenadering en het `stappenplan'. Deze worden de ene keer bestempeld als te procedureel en te sterk autonomiegericht en de andere keer als te weinig verankerd in een omvattende visie op zorg of te arbitrair. Vanuit verschillende hoeken worden dan ook alternatieve gezondheidsethische benaderingen geformuleerd. Met Ethiek in de kliniek brengt Guy Widdershoven op een heldere en toegankelijke manier een aantal van deze alternatieven in kaart. (1) In de fenomenologische benadering staat het vermogen van de mens om betekenis te geven aan zijn gesitueerdheid voorop. In tegenstelling tot de principebenadering die werkt met het negatieve vrijheidsbegrip, staat hier autonomie als positieve vrijheid centraal. Hierdoor wordt de relatie tussen patiënt en hulpverlener gewijzigd: interventies van hulpverleners dienen te kaderen in het proces van betekenisgeving. (2) De narratieve ethiek gaat ervan uit dat mensen eenheid in hun leven brengen door narrativiteit. Het opbouwen van de persoonlijke identiteit is geen kwestie van bewuste afwegingen maar gebeurt veeleer in de vorm van verhalen. Hulpverleners moeten in dit narratieve proces stappen waarin niet reflectie maar doorleefde betrokkenheid centraal staat. Artsen, verpleegkundigen, verzorgenden en familieleden moeten betrokken zijn op de verhalen van patiënten door te luisteren en ze, desgevallend, mee helpen vorm te geven. Het is deze narratieve structuur die moet bijdragen tot het bereiken van het goede. Vanuit een narratief perspectief wordt, net zoals in de fenomenologische benadering, de autonomie van de patiënt dan ook begrepen als positieve vrijheid. (3) De hermeneutiek beschouwt medische besluitvorming vanuit een dialogaal perspectief. Hierbij gaat men uit van de morele ervaring van de betrokkenen. De impliciete waardenoriëntaties die meespelen bij eenieder die in het zorgproces betrokken is, dienen te worden verhelderd en met elkaar te worden geconfronteerd. Ethische beslissingen krijgen met andere woorden vorm doorheen een kritische dialoog met de praktijk. (4) Het dialogaal model is nog prominenter aanwezig in de discoursethiek. Alleen normen die het resultaat zijn van een vrije discussie tussen alle betrokkenen kunnen hier aanspraak maken op geldigheid. Deze benadering vereist van de hulpverlener een actieve en communicatieve opstelling ten opzichte van alle betrokken partijen. Voorts onderstreept ze ook het belang van de werking van ethische commissies die, via een overlegproces met alle betrokkenen, komen tot nieuwe perspectieven op ethische kwesties. (5) In de zorgethiek tenslotte, wordt uitgegaan van praktische betrokkenheid en engagement. In plaats van autonomie als negatieve vrijheid te bepalen, hanteert men een mensbeeld dat gebaseerd is op intersubjectieve verbondenheid. Hierbij staan niet de rechten en plichten maar wel de ervaring van zorgzaamheid centraal. Van de hulpverlener wordt dan ook in de eerste plaats aandacht en responsiviteit verwacht. Terwijl we de principebenadering kunnen karakteriseren als individualistisch, rationeel en principieel, toont Widdershoven met deze vijf alternatieven ons een andersoortige ethiek die veel meer intersubjectief, deliberatief en praktisch is. Doordat ze expliciet maken wat elders impliciet blijft, overlappen de verschillende alternatieve gezondheidsethische benaderingen elkaar. In onderlinge combinatie zijn ze dan ook een mogelijke aanzet voor een stevig filosofisch gefundeerd alternatief voor het paradigma van de principebenadering. Dit is dan ook één van de belangrijkste kwaliteiten van Ethiek in de kliniek. Door het boek daarnaast rijk te stofferen met praktische voorbeelden, erkent de auteur bovendien dat gezondheidsethische problemen niet in algemene termen kunnen worden opgelost maar dat zinvolle antwoorden steeds een sterke betrokkenheid bij de alledaagse praktijk van de gezondheidszorg vereisen.
WB 60 Bioethics. Clinical ethics. Clinical ethics committees --- 174.2 --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Moraaltheologie (algemeen) --- 351.77 --- 061 Ethische problemen --- 670 Gezondheid --- Medische ethiek --- 603.1 --- communicatie --- ethiek --- euthanasie --- geestelijke gezondheid --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- intimiteit --- medische ethiek --- medische technologie --- orgaandonor --- psychogeriatrie --- sterven --- 614.25 --- Bioethiek --- Moraal (ethiek) --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Ethique médicale --- arts-patiëntrelatie --- ethiek (ethische aspecten) --- Concerns, rights, duties of doctors --- relation médecin-patient --- ethique (aspects ethiques) --- Medical law --- Professional ethics. Deontology --- Moraaltheologie (algemeen)
Choose an application
De medische wetenschap biedt steeds meer mogelijkheden om mensen niet alleen 'beter' maken, maar ook te 'verbeteren': vruchtwaterpuncties, protheses, hersenimplantaten, Prozac en Ritalin, noem maar op. Het is hoog tijd dat de ethiek zich gaat richten op de vraag hoe deze ontwikkeling een goede inbedding in de samenleving kan krijgen. In hoeverre zullen nieuwe medische technologieën onze verantwoordelijkheden doen verschuiven en leiden tot afnemende acceptatie van ziekte en imperfectie? Wat gebeurt er met de kwaliteit van ons bestaan als deze technologieën net zo vanzelfsprekend worden als een kunstgebit en een steunkous? Waar ligt de grens van de mens? (Bron: covertekst)
Human engineering. --- Human-machine systems --- Technology --- Philosophy. --- Moral and ethical aspects. --- Philosophical anthropology --- Social ethics --- Human engineering --- 177 --- 603.1 --- cultuurfilosofie --- ethiek --- ethische aspecten --- filosofie van de techniek --- filosofie (wijsbegeerte) --- medische technologie --- techniek --- technologische innovatie --- 174.2 --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Technology and civilization --- Technology and ethics --- Human operators (Systems engineering) --- Human subsystems (Systems engineering) --- Man-machine control systems --- Man-machine systems --- Operator-machine systems --- Engineering systems --- Ergonomics --- Human factors in engineering design --- Bioengineering --- Environmental engineering --- Industrial engineering --- Human comfort --- Human-robot interaction --- Philosophy --- Moral and ethical aspects --- ethiek en samenleving --- Medische ethiek --- Medische technologie --- Techniek --- Ethiek --- Technologische opvoeding --- Antropologie --- Humanisme --- Techniek (wetenschap) --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Er ontstaat regelmatig veel heisa rond kerkelijk-ethische uitspraken in de context van de hedendaagse geneeskunde. Denk maar aan de debatten over aids, medisch begeleide voortplanting, stamcelonderzoek, orgaandonaties, palliatieve sedatie, euthanasie De hoogste kerkelijke gezagsdragers gaan meer en meer de weg op van de restauratie. Ze ontmoedigen hiermee de ontelbare christelijk geïnspireerde hulpverleners die zich met grote zin voor verantwoordelijkheid inzetten in de zorgsector. Gelovige artsen en verpleegkundigen, alsook christelijk geïnspireerde beleidsmakers in de zorg, ervaren de houding van hedendaagse kerkelijke leiders als wereldvreemd. Niet zelden keren ze zich dan ook af van het instituut Kerk. Paul Schotsmans is ervan overtuigd dat het christendom een rijke bron van inspiratie vormt voor een menswaardige en dynamische hulpverlening. Hij hoopt met zijn boek In goede handen gestalte te geven aan deze dynamiek en zo de eeuwenoude traditie van goede zorg voor de kwetsbare medemens centraal te stellen. Hij wil hiermee alle gelovigen die zich open van geest inzetten in de zorg, een hart onder de riem steken.
christelijke ethiek --- Christian moral theology --- Professional ethics. Deontology --- medische ethiek --- Human medicine --- #GGSB: Bio-ethiek --- Academic collection --- 603.1 --- geloof --- Ethiek --- Kerk --- medische ethiek (gez) --- Medische ethiek --- ethiek --- geneeskunde (medische aspecten) --- ethiek (ethische aspecten) --- bio-ethiek (medische, biomedische ethiek, bio-ethische aspecten) --- kerk --- 241.63*2 --- 174.2 --- #gsdb5 --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- 241.63*2 Theologische ethiek: medische ethiek: dokter; verpleegster; ziekenhuis --- Theologische ethiek: medische ethiek: dokter; verpleegster; ziekenhuis --- médecine (aspects médicaux) --- ethique (aspects ethiques) --- bioéthique (éthique médicale, biomédicale, aspects bioéthiques) --- église --- Christelijke zingeving --- C1 --- geneeskunde [medisch] --- Kerken en religie --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Bio-ethiek
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Human medicine --- Ethics, Medical --- Medical ethics --- Ethique médicale --- Periodicals --- Périodiques --- Ethics, Medical. --- Éthique médicale --- Medical ethics. --- Medische ethiek. --- 241 <05> --- 174.2 --- #FHIW:CAT --- #TS:KOMA --- Medical Ethics --- Medicine --- Professionalism --- Bioethics --- Moraaltheologie. Theologische ethiek--Tijdschriften --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- ethics --- Ethics --- Arts and Humanities --- General and Others --- Medical Education, Training & Research --- medical --- Health Sciences --- Arts and Humanities. --- Medical Education, Training & Research. --- medical. --- Health Sciences. --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Medizinische Ethik --- Zeitschrift --- Periodicals. --- Ärztliche Ethik --- Klinische Ethik --- Ärztliches Ethos --- Arzt --- Medizin --- Heilberuf --- Medizinethik --- Wissenschaftsethik --- Angewandte Ethik --- Bioethik --- Biomedical ethics --- Clinical ethics --- Health care ethics --- Medical care --- Professional ethics --- Nursing ethics --- Social medicine --- Periodikum --- Zeitschriften --- Presse --- Fortlaufendes Sammelwerk --- Ethik --- Ethos --- Moral and ethical aspects --- Ethical aspects --- Ärztliche Ethik --- Ärztliches Ethos --- Éthique médicale. --- Ethics, Medical - periodicals
Choose an application
In 1953 werd door Watson en Crick de structuur van het DNA blootgelegd: dit gaf inzicht in de wijze waarop de erfelijke eigenschappen van een organisme worden 'gecodeerd' en bij elke celdeling doorgegeven. Omstreeks 1975 werd het mogelijk om DNA te 'manipuleren'. De stukjes DNA die een welbepaalde eigenschap tot stand brengen, en die men genen noemt, kan men nu isoleren, identificeren en reproduceren (klonen). In verband met de mens leidt dit samen met andere technieken tot de mogelijkheid om de oorsprong van een groot aantal erfelijke ziekten op te sporen. Door onderzoek van enkele cellen kan men de aanwezigheid van een erfelijke aanleg vaststellen zowel bij de volwassene, het kind, de foetus als bij het embryo. Deze kennis kan heel waardevol zijn, maar ze kan ook ongewenste tot zelfs dramatische gevolgen hebben. Dit boek geeft een inzicht in de mogelijkheden van dit genetisch onderzoek. Tegelijk worden ook de voornaamste ethische vragen gesteld die erdoor worden opgeroepen. (Bron: covertekst)
Human genetics --- Professional ethics. Deontology --- Human medicine --- Erfelijkheidsleer --- Ethique médicale --- Hérédité --- Medische ethiek --- Genetisch onderzoek ; ethiek --- Genetisch onderzoek ; sociale aspecten --- genetica --- erfelijke ziekten --- bio-ethiek --- 174.2 --- 17.023.33 --- 575 --- 061 Ethische problemen --- 094 Biologie --- Erfelijkheid --- Genetica --- 600.2 --- 603.1 --- aangeboren afwijkingen --- erfelijkheidsleer --- ethiek --- genetische diagnose --- genetische test --- maatschappij --- recht --- screening --- 599.2 --- aangeboren afwijkingen (congenitale afwijkingen, hartafwijkingen) --- ethiek (moraal) --- genetisch risico --- prenatale diagnose --- tests --- 010213.jpg --- 61 --- 179.7 --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Génétique --- (zie ook: orthopedie, seksuele ontwikkelingsstoornissen, vaatziekten) --- (zie ook: genetisch advies) --- Conferences - Meetings --- Medical genetics --- Genetic Techniques --- Genetic Counseling --- Genetic Screening --- Moral and ethical aspects --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Clinical genetics --- Diseases --- Heredity of disease --- Medical sciences --- Pathology --- Genetic disorders --- Genetic aspects --- Hérédité --- Génétique --- Ethique médicale
Choose an application
Evidence-based Medicine (EBM) is feared to become a kind of cook-book medicine that has nothing to do with the traditional skills and ethics. This volume shows the contribution EBM makes and might make to medical practice and health policy. It describes as many viewpoints as possible with a focus on the ethical issues that are at stake in this process. It shows how EBM has developed from an internal medical issue to an instrument for health policy. It is the outcome of the European Project "Ethical Issues of Evidence Based Practice in Medicine and Health Care" and gives insight into the ethical background of the debate on the role of EBM in various areas of medicine, including clinical practice, medical education, medical research, health policy and medical sociology.
Ethics --- Evidence-based medicine --- 174.2 --- 614.25 --- EBM (Medicine) --- Evidence-based healthcare --- Clinical medicine --- Systematic reviews (Medical research) --- Deontology --- Ethics, Primitive --- Ethology --- Moral philosophy --- Morality --- Morals --- Philosophy, Moral --- Science, Moral --- Philosophy --- Values --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Moral and ethical aspects --- Rechten en plichten van artsen. Toegang tot het medisch beroep. Relaties met collega's en patienten--(vanuit het standpunt van de arts) --- Decision making --- Ethics. --- Médecine factuelle --- Éthique médicale. --- Evidence-based practice. --- Gezondheidszorg. --- Moral and ethical aspects. --- Aspect moral. --- Medicine. --- Medicine/Public Health, general. --- Public Health. --- Clinical sciences --- Medical profession --- Human biology --- Life sciences --- Medical sciences --- Pathology --- Physicians --- Health Workforce --- Public health. --- Community health --- Health services --- Hygiene, Public --- Hygiene, Social --- Public health services --- Public hygiene --- Social hygiene --- Health --- Human services --- Biosecurity --- Health literacy --- Medicine, Preventive --- National health services --- Sanitation
Choose an application
Waarom zorgverleners en zorgontvangers best met elkaar in dialoog gaan;Nieuwe editie van het standaardwerk over ethiek in de zorg Waarden in dialoog biedt een praktisch toepasbaar en theoretisch gefundeerd model voor ethiek in de zorg, dat gegroeid is vanuit praktijkervaring en studie. Het fundament van ethiek wordt gelegd in de zorgrelatie en in het relationeel personalisme. Daaruit volgen drie pijlers van ethiek: waarden, dialoog en grondhoudingen. Zorgverleners kunnen met dit model zelf ethisch gaan reflecteren over hun zorgpraktijk. Bovendien wordt de praktische toepasbaarheid van het model ruim behandeld en toegepast op verschillende aspecten van samenwerken in de zorg: team en netwerk, bemoeizorg en toestemming, vrijheidsbeperking en dwang, informatie en beroepsgeheim. Waarden in dialoog is geschreven voor alle zorgverleners, maar net zo goed voor docenten en studenten van het vak Ethiek in alle opleidingen rond zorg en welzijn. Ethiek is nooit zomaar een abstracte theorie geweest. Ideeën rond het goede en het juist handelen hebben altijd al hun weg gevonden naar de dagelijkse praktijk. Soms worden daarbij uitspraken gedaan over specifieke vraagstukken zoals abortus of euthanasie, soms blijft het bij algemene leidraden. Waarden in dialoog: ethiek in de zorg bevat vooral dat laatste. Axel Liégeois richt zich weliswaar tot hulpverleners in de zorgsector, maar hij biedt geen antwoorden op concrete vragen. De auteur wil nl. een algemeen kader schetsen met ethische principes waardoor de hulpverlener zich kan laten leiden. Liégeois merkt daarbij terecht op dat zijn denken dan wel gevormd is door een christelijke overtuiging, maar dat de door hem aangereikte principes ook [lees meer] niet-gelovigen kunnen aanspreken. De belangrijkste reden hiervoor is dat Liégeois waarden benadrukt die universeel zijn (respect, autonomie...). Wie vertrouwd is met de joodse filosofie en Levinas in het bijzonder, zal opmerken hoezeer dit denken in Liégeois' discours is geslopen. De rol die de de Leuvense ethicus en theoloog Roger Burggraeve hierin gespeeld heeft, kan uiteraard niet ontkend worden, zelfs al vermeldt Liégeois noch hem, noch Levinas. Waarden in dialoog is echter geen academische studie, en het ontbreken van dergelijke verwijzingen is dan ook niet echt een gemis. Wel jammer is dat het boek geen bibliografie of index bevat, wat toch handig zou zijn voor wie specifieke informatie zoekt of meer wenst te weten. Gelukkig vermelden de voetnoten een indrukwekkende lijst werken, maar een overzicht krijgen we zo dus niet. Deze praktische bedenking is echter het enige minpunt in het uitstekende werk, dat enerzijds aansluit bij Liégois' Begrensde vrijheid: ethiek in de geestelijke gezondheidszorg (Pelckmans, 1997), maar er anderzijds ook los van staat. Ook wie dit werk niet gelezen heeft, kan dus aan de slag met Waarden in dialoog. Liégeois hoedt zich voor een te steriel vakjargon, maar verliest zich evenmin in simplistische redeneringen. Op een heldere en duidelijke manier zet hij krijtlijnen uit voor hulpverleners, waarbij hij niet alleen oog heeft voor de relatie tussen hulpverlener en patiënt of tussen hulpverleners onderling, maar ook voor derden, zoals familieleden en zelfs gerechtelijke instanties. Op die manier gaat hij in op een breed gamma aan vragen waarmee hulpverleners worstelen en situaties waarin ze terecht kunnen komen. De rode draad van het betoog is de vraag welke positie de verschillende partners binnen de hulpverlening innemen. Want ook al is er de facto een ongelijke positie tussen hulpverlener en patiënt, dit impliceert niet dat deze zonder meer mag weerspiegeld worden in het handelen. Concrete antwoorden op concrete vragen biedt Liégeois niet aan, maar op basis van Waarden in dialoog kan de hulpverlener ? Liégeois spreekt over zorgverlener ? alvast een waarde- en normenstelsel ontwikkelen waaraan beslissingen en handelingen kunnen worden getoetst. [Jurgen Boel]
Gezondheidszorg ; ethiek. --- gerontagogie --- Christian moral theology --- deontologie --- medische ethiek --- zorg voor personen met een beperking --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- gezondheidszorg --- Gezondheidszorg ; ethiek --- Care of the sick --- Ethics --- Long-term care --- Gezondheidszorg --- Medische ethiek --- ethiek --- welzijnswerk --- 603.1 --- 174 --- Beroepsethiek --- Zorg --- bio-ethiek --- 17 --- 361 --- Academic Collection --- Bioethics --- Biomedical Ethics --- Health Care Ethics --- Ethics, Biomedical --- Ethics, Health Care --- Ethics, Medical --- Ethicists --- Hulpverlening --- Zorgverlening --- Ethiek --- Waarden --- Beroepsgeheim --- 241.63*6 --- 613.8 --- 174.2 --- Academic collection --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- 241.63*6 Theologische ethiek: psychisch welzijn --- Theologische ethiek: psychisch welzijn --- Health and hygiene of the nervous system. Health and ethics --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|